Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Avishuse: Apple tager for mange penge

Avishuse: Apple tager for mange penge

Apple skal have en for stor bid af kagen, når der sælges aviser eller magasiner på iPhone eller iPad. Det mener de danske avishuse.

Lysten til at udvikle og sælge aviser og magasiner via Apples produkter som iPhone og iPad, er ikke længere så stor om den har været, hos de store danske avishuse.

Problemet er, at Apple tvinger udgiverne til at aflevere en tredjedel af deres indtægter ved salg af apps. Det vil skade udviklingen af disse applikationer. Det mener medieanalytiker Henrik Schultz, skriver Politiken.

Børsens chefredaktør Leif Beck Fallesen ser også problemet og mener at Apples høje andel, vil begrænse mediernes økonomiske mulighed for at udvikle deres applikationer.

Hos JP/Politikens Hus sætter direktør Stig Ørskov sin lid til Google, som han håber vil kunne presse Apples priser i takt med styrkelsen af konkurrencen. I Berlingske Media siger udviklingschef Pernille Tranberg, at det også er et problem, at Apple sidder på alle oplysningerne om de kunder, der købes apps.

Avishusene skal udover Apples andel også aflevere moms af salget på de mobile enheder, mens bladsalget for aviser i Danmark, fortsat er fritaget for moms.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Morten 15-12-2010 19:58:18

Lad mig udtrykke klart og tydeligt: Danske mediehuse er nogle hyklere.

At antallet af solgte aviser stødt falder hvert kvartal, kan de kun takke sig selv for. Hvor længe har B.T., Ekstra Bladet, Børsen, Berlingske o.l. aviser ikke haft deres produkt (altså artikler) liggende gratis på deres hjemmesider ?
Ikke bare ligger dagens historier derinde, tilsvarende dem som du finder i avisen - hjemmesiden bliver opdateret i løbet af dagen med "breaking news" o.l. Dette sker ikke for de, som giver 15-17 kroner for en fysisk avis. De må sidde og vente på at give 15-17 kroner igen næste dag.

Til dem af jer, som siger at Apple ikke "løfter en finger" ? Jeg må le.
På baggrund af en analyse, er Apples omkostninger i forbindelse med iTunes Store estimeret til 1 mia. US $ .

Selvfølgelig tjener de penge på det. Er der ingen her, der har sund fornuft ? - Hvad er det grundlæggende for en virksomhed ? Penge. Ligesom det er det for Google, HTC, Windows - så er det selvfølgelig også for Apple.

Skulle Apple vælge at tjene mindre penge, fordi "det er også synd for danske mediehuse" ?

For at vende tilbage til aviserne gratis indhold på nettet; har du en iPad, så gå ind på (f.eks) B.T., tilføj hjemmesiden til startskærm og vupti - så har du praktisk talt en B.T. App med alle deres nyheder. Gratis. Takket være B.T selv.

0 0
Schwartz 15-12-2010 10:07:39

Apple er desværre ikke de eneste der nasser på andres arbejde. Når man har en så høj afgift på at sælge noget man har arbejdet for at skabe, begrænser det lysten til at skabe og dermed også muligheden for vækst. Der bør være mere belønning for at skabe frem for at skabe sig og nasse på andres arbejde. Jeg synes, det er godt der bliver sagt fra overfor en så grådig adfærd, håber aviserne kan finde andre kanaler...

0 0
15-12-2010 08:29:20

Journalisternes vigtigste job er journalistik, men det har de åbenbart glemt.

Apple tager 30% af indtægterne og bladhusene bliver irriterede, men bliver ved med at insistere på at komme ind på en dyr lukket platform. De er som fluer, der tror de er blevet fanget i Steve Jobs slimede spindelvæv og Æbleedderkoppen spiser bare løs.

0 0
15-12-2010 09:12:56

Og de er sq også helt selv uden om det, det er jo dem selv der skabt det æblemonster...

0 0
lalaboy 14-12-2010 20:32:58

Hvis de klager over 30% så burde de også klage over, at vi betaler 60 % i skat

0 0
primestr_ 15-12-2010 16:28:28

Giver ingen mening det du skriver?

0 0
Marcus Frederiksen 14-12-2010 19:55:01

Altså er det ikke frivilligt om de vil udvikle til appstore da? jeg kan virkelig ikke se problemet i det, da de bare kan finde en anden enhed at sælge fra hvis de er utilfredse. De kunne fx lave det som et web app så skal apple ikke have en krone for at det kan vises og så kunne det fungere på alle platforme. Og nej jeg ejer ikke selv en iPad og er ikke apple fanboy.

0 0
Jøren 14-12-2010 19:32:44

Det eneste man hører om Apple for tiden er at de er for dyre, og at deres materiale slet ikke er godt nok til priserne..
Så drop det æblepjat! Ja, Apple er for dyrt, så køb noget andet. Det eneste gratis du kan få fra Apple er iTunes (verdens dårligste musikafspiller til pc)
Bare fordi Apple ikke tjener penge nok, så er det jo ikke fair at de nakker alle andres indtekter (som reklamerer med deres produkter.)
-Jeg er ikke apple hater, men kan bare meget bedre lide almindelige æbler.

0 0
Christoffer 14-12-2010 20:21:16

tilgengæld er iTunes verdens bedste sykroniserings program da det er nemt at forstå i forhold til andre programmer hvor der opstår problemer hele tiden.

0 0
Jesper 15-12-2010 15:11:46

Wa' fa'n skal jeg i det hele taget bruge synkroniseringsprogrammer til??? Det er da så 90'er agtigt, at forbinde sin smartphone til en computer, for at synkronisere noget som helst!!
HTC firmwareopdaterer OTA, og al musik bliver streamet eller udvekslet via DropBox.
Alt andet er da så old fashion!

Kom ind i kampen, Æble! I taber! ;o)

0 0
primestr_ 15-12-2010 16:27:05

Er det kun noget HTC kan, eller kan nexus også?
Hvor mange gbs har du på din dropbox konto hvis jeg må spørge?

Lyder smart :)

0 0
kasper 15-12-2010 11:20:50

Du har vist aldrig prøvet doubletwist. Der er bygget op som en klon af itunes, men kan sync'e med stort set alle enheder. Desuden tillader det download af musik fra amazon, hvormed du betaler halvdelen af prisen ift. itunes.

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 14-12-2010 18:50:52

Hvis det er så forfærdeligt at de tager 30% af salget, hvordan kan det så være at mange andre som er meget mindre end vores avishuse kan klare sig helt fint?

Og nu kan vi jo godt være enige om at vores avishuse ikke går konkurs om et par måneder...

Ja jeg syntes vores avishuse er grådige... Hvis de virkelig vil er jeg sikker på de kan lave en fed udgave af deres aviser og sagtens tjene penge op det!

0 0
Bjarke Hansen 14-12-2010 19:27:52

Du synes det er helt fint en stor pengemaskine bare kommer og tager 30%?

Det er jo altså aviserne der udfører arbejdet og udvikler app og indhold. Apple sidder jo bare på et marked, og ikke skal lave en finger.

Kunne forstå hvis de tog 0.1% af beløbet til at dække udgiften til at holde butikken kørende, det må være mere end rigeligt.

godtnok kommer skattefar også og tager en del af vores løn, men det bliver trodsalt delt tilbage til folket igen.

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 14-12-2010 19:52:59

Jamen hvor skal grænsen gå? Apple skal da have penge for deres arbejde... Tror ikke du er klar over hvor stort et arbejde det er for Apple at lave denne store og holde den ved lige... Det koster dem enormt mange penge og de tjener ikke selv på det...

Tag f.eks iTunes... Det er kun ganske få år siden at Apple rent faktisk begyndte at tjene bare en lille smule på at sælge musik via iTunes...

Apple har jo ikke bare udviklernes indhold liggende. De laver også reklamer for dem og mange andre ting... Alternativ er jo at vores avishuse selv skal hoste deres apps, sørge for at folk kan downloade dem osv...

0 0
Jesper 15-12-2010 15:09:04

...vidst dig, der skal til at tage en tudekiks!
Æble vil score kassen, mens de lader andre udvikle! Har vi ikke snart set det tilstrækkeligt mange gange de sidste par år! De forsøger at gøre andres opfindelser til deres egne, og er strengt monopolistiske i deres forretningsmetoder.
Vi har lige indhentet tilbud på 40-50 iPlad og gæt hvad vores leverandør sagde:"Vi kan desværre max give 3% rabat p.gr.a. Æbles prisstyring!"
Fusk og svindel firma, og folk æder det råt!

0 0
Schwartz 15-12-2010 10:02:13

Det synes mig en anelse grådigt at lægge en 30 % Æble skat på alt hvad der bliver kørt igennem deres rør, 5% var måske lidt mere anstændigt. Men vi er lidt tilbage ved at pille ved opbygningen af hele vores såkaldte 'frie' marked. Når noget er frit er der også frit spil og etik og moral går let fløjten. Apple er jo ikke de eneste der sidder på deres flade og tjener på andres transaktioner. Måske var det en idé at skabe frem for at skabe sig?

0 0
teamet 14-12-2010 18:37:00

Det var da en latterligt kommentar.. Men jeg tager da gladeligt 1/3 af din indtægt, når det nu alligevel er så ligegyldigt

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 14-12-2010 18:26:25

Tag nu den tudekiks og kom videre! Og nu er det jo ikke 33,3% Apple tager for alt det arbejde de gør, men derimod 30%, ved godt de 3,3% ikke er meget men lad os holde os til de rigtige tal!

Hvis man kigger på andre i branchen med apps er Apples priser meget rimelige...

Så alle de danske avishuse som brokker sig må bare tage sig sammen, lave noget ordenligt som man gider give penge for, og ikke være så grådige!

Det er jo lige meget hvad nogen gør, så brokker de sig over priserne!

0 0
peter 14-12-2010 18:43:53

Ja det er da tydeligt det er avishusene der er grådige. Alle ved at avishusene virkelig har kronede dage mens Apple virkelig er trængt og formentlig går konkurs inden for et par mdr.

0 0
primestr_ 14-12-2010 19:30:25

Er enig med dig peter.
Jeg mener apple tager røven på folk så længe de har de markedsandele de har.

Glæder mig til google får nogle ordentlige tablets på markedet. Apple er ikke gud, det er flot design.

0 0