Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   BBC afslører skræmmende arbejdsforhold hos iPhone-producent

BBC afslører skræmmende arbejdsforhold hos iPhone-producent

Flere steder i produktionen af en iPhone har BBC fundet dårlige forholdt og brudte løfter fra Apples side

Apple kom i mediernes søgelys af de forkerte grunde i 2010, da 14 ansatte hos Apples største leverandør, kinesiske Foxconn, begik selvmord på grund af dårlige arbejdsforhold. Dengang lovede Apple at håndhæve nogle standarder for deres leverandørers medarbejderes arbejdsforhold, men skjulte optagelser lavet af BBC tyder på, at de løfter ikke bliver overholdt.

BBC havde til programmet Panorama sendt undercover-reportere til Foxconns fabrik for at teste arbejdsforholdene, og de fandt gentagne overtrædelser af Apples retningslinjer. Apple har dog taget stærk afstand fra programmets udlægning.

Læs også: Apples underleverandør kæmper mod selvmord

Reporterne så gentagne gange, at arbejdere faldt i søvn, mens de sad ved samlebåndet under deres vagter på 12 timer.

En af reporterne måtte arbejde 18 dage i træk, selvom han flere gange bad om en dag fri. En anden reporter, der havde vagter på op til 16 timer, fortalte om udmattelsen ved de lange og hårde arbejdsdage.

”Hver gang jeg kom tilbage til sovesalen, så ville jeg ikke bevæge mig. Ikke engang hvis jeg var sulten, havde jeg lyst til at flytte mig, jeg ville bare hvile. Jeg kunne ikke sove om natten på grund af stress,” fortæller han.

Apple ser hele tiden forbedringer

Det billede, der bliver tegnet i programmet, kan Apple ikke nikke genkendende til, og Apple siger, at de ikke kender nogen andre firmaer, der gør lige så meget for at højne arbejdsforholdene i fabrikkerne.

Apple siger i en udtalelse, at de arbejder med deres leverandører og ser kontinuerlige og betydelige forbedringer, men at de samtidig ved, at arbejdet aldrig er færdigt i denne henseende.

Amerikanerne træner også både ledere og ansatte, så de kan følge de anvisninger, Apple har udstukket til sine leverandører, men det står i kontrast til udsendelsen. I den ser man blandt andet klip, hvor jobansøgere får besked på at sige ja til frivillig overarbejde, ellers vil de ikke blive ansat.

Læs også: Arbejdsforhold på Apple fabrik væsentligt forbedret

Også længere ned i forsyningskæden har Panorama fundet problemer. Programmet var på en indonesisk ø, hvor der bliver udvundet ulovligt tin. Det tin ender ifølge programmet i Apple-produkter.

På øen snakkede man også med en bare 12-årig dreng, der udvandt tin. Ud over at udføre børnearbejde så fortalte han, at han ofte frygter for mudderskred i de bakker, hvor han arbejder, som potentielt vil kunne begrave ham levende.

Til det siger Apple, at situationen på øen er kompleks. Apple kunne trækker sig helt ud af Indonesien og på den måde sætte en stopper for de illegale forsyninger derfra, men det vil være en kujonagtig måde at gøre det på, lyder det altså fra Apple.

Klip fra programmet kan ses via dette link.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Daniel 22-12-2014 10:12:08

Jeg synes dokumentaren "BBC Panorama, Apple's Broken Promises 2014" siger meget om de generelle arbejdsforhold i Kina. Jeg tror at det er sådan på alle kinesiske fabrikker og jeg tror det er meget svært at gøre noget ved. Så skulle alle firmaer stoppe med at få produceret i Kina men istedet producere i USA eller EU til en meget højere pris og det vil i praksis ikke fungere. Findes der nogen mobilproducenter der ikke producere på den måde? Jeg synes det er et problem at Apple siger de er miljøbevidste osv. når denne dokumentar viser at de bruger 3 parts virksomheder hvor arbejdforholdene er så dårlige. Men jeg forstår også at det er noget der er meget svært at gøre noget ved, selv i Danmark hvor vi har gode stærke fagforeninger der kæmper med lignende problemer og taler for "kædeansvar".

3 0
gielsgaard1955 20-12-2014 13:43:43

Apple, Sony, Samsung, Huawei, Panasonic de er allesammen fløjtende ligeglade med fabriksarbejderen, hvis nogen her tror anderledes er man naiv, vi har skam da også virksomheder her i landet som udnytter de lavere lønninger i andre dele af verden, jeg mener at regeringerne i de pågældende lande må vågne op af pengerusen, og sørge for deres befolkning ikke udnyttes.

10 1
TF 20-12-2014 17:25:56

Godt skrevet og dejligt at der er nogen der ikke bare bruger artiklen til at høvle fanboy pjat af.

5 15
Steffen M 19-12-2014 23:24:46

Apple er da fløjtende ligeglad hvordan arbejdsforholdene er for dem som producerer deres produkter. Der er da sikkert også andre smartphones og tablets som produceres under elendige forhold. Men man burde kunne forvente mere af et firma som laver nogle af verdens dyreste telefoner - og som tilmed ynder at fortælle hvor gode de er og hvor meget de tænker på miljøet... Men fuck det - folk køber lortet og fylder gladeligt pengetanken i verdens mest grådige firma. De ansatte i Apple Stores i USA er også underbetalte - men pyt med det - de arbejder jo for en større sag. Job's kult, hvor alle er glade og får tårer i øjnene, giver 'high fives' og synger halleluja, når de aflever deres sparepenge i glastemplerne i bytte for den nyeste gadget. Same procedure as last year - as every year...

35 14
N 20-12-2014 06:42:54

Helt korrekt, de er verdens bedste firma. Og når man klager over dem, så bliver man sagsøgt.
http://meremobil.dk/2014/12/apple-traekker-dansker-i-retten/

15 11
TF 20-12-2014 07:56:30

Inden du går igang skal jeg lige høre om det her er starten på en af dine "saglige debatter" :-D

10 27
N 20-12-2014 13:13:09

Ja det er det, da jeg har belæg for mine udtalelser, hvor derimod gang på gang laver selvmål og laver det du selv så fint kalder nationen. Og fint nok du trækker samsung med ind i det, men det ændre jo ikke på det faktum at Apple har hevet en fyr i retten fordi han er gået til forbrugerklagenævnet. De er nemlig ikke de der cool rullekrave/jeans bærende fyrer der redder verden og miljøet. De er verdens største penge maskine, der skider på alt så længe de tjener penge. Og når du nu vender tilbage med alle dine beskyldninger, kunne du for en gang skyld prøve at grave lidt evidens op, der ligesom kan understøtte dine til tider nationen lignende udtalelser?

17 12
Footiefan 20-12-2014 16:24:55

N, oraklet indenfor alt vedr mobiler og IT. Hil den store N....

10 15
N 20-12-2014 16:35:44

Ja der skal sq ikke meget til når man er oppe mod dig og tf. ...... individer der ikke kan bedrage med andet end fuldstændigt ligegyldige kommentarer. ...

16 8
TF 20-12-2014 17:31:09

N det triste ved det hele er at du ikke selv kan se du bare er en lille sur fanboy der bruger en vær chance til at fyre ligegyldigt fanboy pjat af, der er ingen forskel på dig og allan, så kom dog videre og drop det pjat.

Slut herfra for du kommer nok aldrig til at fatte det alligevel.

5 12
TF 20-12-2014 07:50:09

Så efterligner de jo samsung fra den gang deres mobiler brændte af under opladning og folk blev truet med sagsanlæg til tavshed, fyyy apple ikke kopiere andre :-)

8 21
Morten 20-12-2014 00:34:04

Du er bare pisse ærgelig over, at du ikke har råd til sådan en fantastisk telefon! ;)

12 14
Steffen M 20-12-2014 13:15:09

Åh ja - det er så også et typisk fan-boy argument... at andre ikke har råd til det..."Se min dyre telefon - I andre er bare misundelige." Hold nu op - kan du virkelig ikke finde på andet.
Det jeg har imod Apple er den nærmest kult-lignende måde firmaet køres på. Steve Jobs gjorde det helt bevidst -og var stolt af det. Se folk uden for butikkerne når nye produkter lanceres - det ligner et religiøst vækkelsesmøde.
Jo - Apple kan godt forveksles med en kult:

http://theweek.com/article/index/229766/5-signs-that-apple-is-a-cult

15 11
Footiefan 20-12-2014 16:24:09

Haha, du ser slet ikke den blinke-smiley han slutter med.. Snup et glas gløgg og få lidt ro på ;-)

7 5
Steffen M 20-12-2014 17:35:30

Jeg er skam helt rolig. Jeg vil da gerne undskylde at jeg var lidt hurtig og ikke lige fangede ironien :D
Mit indlæg skal heller ikke ses som en kritik af Morten - men mere af dem som helt seriøst mener, at kritik af Apple skyldes misundelse fra folk som ikke har råd. Dem findes der en del af på diverse debat-fora.

10 6
TF 20-12-2014 00:13:56

Jeg var helt enig med dig til at starte med, men så tog dig indlæg en drejning og endte med noget standart fanboy ævl, trist for starten var ok.

11 20
Naggie21 20-12-2014 06:25:07

Hehe.. Så er det jo heldig, du aldrig ender i fanboy ævl. Høhø!

Ej okay, kunne sgu ikke holde masken :D

11 2
TF 20-12-2014 07:52:03

Det er ok jeg kan ta det :-)

4 10