Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Bedre billeder med iOS 4.1

Bedre billeder med iOS 4.1

Med den nyeste version af iOS kan du tage endnu bedre billeder takket være HDR fototeknikken, dog tager det lidt længere tid at gemme billedet.

Den nye iPhone opdatering har bragt en række forbedringer med sig, blandt andet muligheden for at tage HDR billeder.

HDR står for High Dynamic Range, fremgangsmåden er at tage flere billeder af det samme motiv med forskellige eksponeringer. Et billede er for eksempel undereksponeret, et er overeksponeret og et andet er justeret korrekt.
Alle billederne sættes sammen og det skulle dermed være muligt at gengive flere nuancer.

Når du har opdateret til iOS 4.1 vil du se en ny HDR knap som kan aktivere og deaktivere denne funktion. Du kan endvidere vælge, at gemme både et almindeligt og et HDR foto hvis du vil sammenligne.

HDR er ikke synderligt brugbart til, at tage billeder af objekter som bevæger sig, men brugt rigtigt og under ordentlige forhold, så kan HDR hjælpe dig med at tage endnu bedre billeder.

Dog tager det lidt længere tid for din iPhone, at gemme et HDR billeder idet der jo tages flere billeder som samles til et.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

e.m.jørgensen 22-09-2010 11:55:55

På trods af gentagne henvendelser til selskabet 3 - såvel til kundeservice som til Direktionen har det ikke været muligt at få et svar på hvorfor en Iphone 3GS er "gået ned" med en sort skærm ikke mindre end tre gange på 4 måneder hvilket til sidst bevirkede at man var nødsaget til at ombytte telefonen. Det ville jo være praktisk om man kunne få oplyst at den telf. man fik i første omgang var fejlbehæftet og at problemet forhåbentlig måtte anses for at være løst med en ombytning - i hvert fald indtil det modsatte evt,. måtte være bevist.

Flere skriftlige henvendelser til selskabet er indtil nu forblevet ubesvaret.

e.m.jørgensen

0 0
e.m.jørgensen 21-09-2010 09:06:55

- det har jeg ikke mærket noget til - tvært om. Siden jeg fik installeret den opdatering har min telefon været "gået ned" med sort skærm til følge 3 gange på 4 måneder og det har hver gang været nødvendig at gen installere alt. Det har så for få dage siden resulteret i at telefonen er blevet ombyttet med en anden - som angivelig skulle være fabriksny - den har der, - indtil nu, 4 dage efter modtagelsen endnu ikke været problemer med.

- det har der imod ikke været muligt, - hverken skriftligt eller pr. telf. at få oplyst hvad der har været årsag til de gentagne totale nedbrud - heller ikke om man har foretaget software ændringer som evt. skulle kunne bevirke at fejlen ikke opstår igen. Man har heller ikke ville svare på hvilke andre omstændigheder der har bevirket at telefonen ikke har fungeret optimalt.

e.m.jørgensen

0 0
Lindberg 20-09-2010 21:20:16

Det er sgu ikke den hurtigste knallert på havnen der skriver sådan en nyhed 14 efter den var aktuel.

I må sgu være mere op på tæerne hvis I vil tage som et seriøst teknik-medie.

0 0
Dan Riis 21-09-2010 08:45:27

Synes sku mere at det ville være relevant at undersøge tingene ordenligt inden man laver en Copy/Paste efter Google Translate, og undersøger om der overhovedet er hold i tingene når producenterne kommer med en ny påstand, om et produkts funktion - i dette tilfælde HDR som ud fra en fotografs synspunkt ikke har meget med HDR at gøre.
Denne påstand er udelukket for at få folk til at tro at deres iPhone pludselig kan tage de flotte landskabs billeder som rigtig HDRi billeder kan skabe.

Lidt kritisk syn på tingene ville være godt, og ville gøre at jeg ville tage en hjemmeside langt mere seriøst..

0 0
Andreas Birkjær 21-09-2010 09:44:11

Jeg er til dels enig.
Dog skal det siges at vi ikke beskæftiger os synderligt meget med "rigtig" fototeknik, og en rigtig fotograf ville jo heller ikke bruge en iPhone til at tage billeder med - HDR eller ej.

Om Apple kan tillade sig at benytte HDR betegnelsen ved du garanteret bedre end jeg, om ikke andet syntes jeg det er korrekt at formidle nyheden som jeg har gjort.

0 0
Andreas Birkjær 21-09-2010 07:20:03

Du misforstår mine intentioner lidt.
Jeg skrev dette her til folk som måske ikke havde opdaget den nye feature endnu, eller som ikke helt vidste hvad det gik ud på - ikke fordi at det var "breaking news".
Som JB skriver, så har det ganske kort været nævnt tidligere her på siden :)

0 0
Dan Riis 20-09-2010 20:44:50

Mig bekendt laver iOS ikke tonemapped billeder ud fra denne funktion.
Jeg laver selv HDRi billeder på den korrekte måde - er fotograf.
Det her er 3 fotos med forskellige eksponeringer der bliver sat sammen - så det kan højst blive kaldt Exposure fussion.
Ja det kan give bedre fotos i nogen sammenhæng, hvis det ikke blæser, og motivet ikke bevæger sig, men HDRi er det ikke :-)

0 0
e.m.jørgensen 20-09-2010 12:52:20

Skriv din kommentar til artiklen her..

0 0
e.m.jørgensen 21-09-2010 08:47:07

Opdatering som skulle forbedre iPhone 3Gs

0 0
e.m.jørgensen 20-09-2010 12:52:15

- er den kun til den sidste nye iPhoe 4 - eller er den pågældende opdatering også brugbar på 3GS ? - det fremgår ikke af artiklen

emj

0 0
Andreas Birkjær 20-09-2010 13:00:51

Jeg formoder at det også gælder iPhone 3GS såfremt du har opdateret til iOS 4.1.

Det er dog ikke noget jeg har mulighed for at verificere, men jeg kan med fordel henvise dig til vores mobildebat.dk, her burde der være nogle som kan give dig et sikkert svar :)

0 0
JB 20-09-2010 17:26:00

Det skrev i allerede om for 11 dage siden...
http://www.mobilsiden.dk/nyheder/ny-opdatering-forbedrer-iphone,lid.12567/

(Og nej, HDR virker ikke på 3GS)

0 0
Andreas Birkjær 20-09-2010 18:14:15

Det er jeg klar over, dette her beskriver blot funktionen lidt bedre, og det kan jo være at det ikke er alle som er faldet over sætningen i den artikel du linker til.

0 0