Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Bedre og hurtigere netværk hos Telenor

Bedre og hurtigere netværk hos Telenor

Denne gang er det ikke kun et smart reklameslogan – Telenor rykker på 3G.

Det var lidt af en joke, da Telenor sidste efterår lancerede reklamekampagnen ”det bedre og hurtigere netværk”. Netværket var måske nyt, men det kunne Telenors kunder ikke bruge til så meget, når de kun oplevede begrænset 3G dækning udenfor de større byer.

Sammenlignet med dækningen hos teleselskabets nærmeste konkurrenter, så lå Telenor sidste år bestemt ikke i fronten på 3G området, og det blev ikke meget bedre, at Telenor i forvejen var løbet fra et tidligere løfte om at udrulle LTE i løbet af 2010. Disse planer blev pænt lagt i skuffen, mens Telia og TDC løb med alt opmærksomheden. 

 


Telenor reklame fra efteråret 2010

Siden sidste efterår er der dog løbet meget vand i åen, og som vi tidligere har fortalt, så har både Telia og 3 opgraderet  på livet løs – og det har Telenor faktisk også.

Vi har spurgt Telenor, hvor langt de er kommet med deres ”bedre og hurtigere netværk”.

Bedre og hurtigere

Allerede i dag dækker Telenor en stor del af Danmark med 3G. I løbet af 2012 forventer Telenor i kraft af netværkssamarbejdet med Telia, at nå helt op på at dække omkring 98 pct. af befolkningen med 3G.

Sammen med Telia forventer Telenor at råde over et 3G netværk på mere end 4.000 3G master – såfremt myndighederne altså tillader netværksfusionen mellem de to teleselskaber.

Men Telenor hviler ikke på laurbærrene og i stedet for at læne sig tilbage med udsigten til at kunne benytte Telias 3G netværk i fremtiden, så opgraderer Telenor deres eget 3G netværk på livet løs.

3G på 900 MHz rykker

Telenor er ligesom 3 og Telia midt i en opgraderingsproces, hvor selskabet genbruger 900 MHz frekvenser fra 2G netværket. Ved at benytter 900 MHz frekvenserne sammen med teleselskabets 3G netværk, så opnås en langt bedre dækning sammenlignet med de traditionelle 3G netværk, der benytter de noget højere 2100 MHz frekvenser.

Vi har tidligere fortalt, at 3 har cirka 100 aktive 900 MHz 3G sendemaster. Hos Telenor har de allerede rundet de første 120 aktive 900 MHz-master og yderligere 60 master bliver opgraderet indenfor de næste par måneder.

En stor del, af de sendemaster som Telenor opgraderer i øjeblikket, er eksisterende 2G sendemaster, der opgraderes til 3G. I løbet af 2012 forventer Telenor at nå op på i alt 450 master med 3G på 900 MHz frekvensen. Dertil kommer så de omkring to tusinde 3G sendemaster der kører på 2100 MHz.

Telenor har valgte at starte 900 MHz udrulningen i sommerhusområderne, fordi det efter selskabets vurdering var der behovet for bedre mobil datadækning var størst. Men det er ikke kun sommerhus områderne der vil blive dækket. 3G på 900 MHz bliver også rullet ud til omkring motorveje, jernbanestrækninger og i flere yderområder.

Telenor forventer at have 3G 900 MHz-dækning over stort set hele landet i løbet af 2012 med syv undtagelser.

2100 MHz i storbyen

I landets syv største byer benytter Telenor udelukkende 3G på 2100 MHz frekvenser. I byerne er der mange brugere på hver mast samtidig, derfor har Telenor valgt kun at benytte 2100 MHz-frekvenserne, som har større kapacitet end 900 MHz frekvenserne.

Uden for de syv største byer vil teleselskabet dog bruge en kombination af 900 og 2100 MHz sendemaster for at få optimal dækning og kapacitet.

Telenor forbedrede dækning kan ses på selskabets opdaterede dækningskort.

Telenor planlægger også i 2012 at opgradere visse dele af selskabets netværk til den såkaldte DC-WCDMA 42 Mbit standard, der giver op til 32 Mbit download hastighed.

HD-voice, som TDC allerede har lanceret, kan muligvis komme på tale i 2012, men mere kan Telenor ikke sige på nuværende tidspunkt.

Sådan klarer Telenor sig

Alt denne snak om frekvenser, 3G standarder og netværksopgraderinger kan selvfølgelig godt gå hen og blive lidt teknisk. Så hvordan klarer Telenor sig egentligt i forhold til konkurrenterne?

Ifølge Telenors egne målinger, der er foretaget fra juni 2010 til december 2011, så klarer Telenors nye netværk sig rigtig godt – og væsentligt bedre end både TDC og 3s netværk.

Ifølge Telenors egne målinger så er brugeroplevelsen på Telenors netværk væsentligt bedre end på f.eks. 3s netværk.

På Mobilsiden.dk har vi endnu ikke haft lejlighed til at lave en grundig test af Telenors netværk, så vores uvildige vurdering lader vente på sig. Vi ser frem til på et tidspunkt at afprøve om Telenor virkelig har fået et ”bedre og hurtigere netværk”.

På papiret ser Telenors netværkssatsning meget positiv ud, men hvordan opleves det "bedre og hurtigere" netværk i praksis?

Er du kunde hos Telenor eller et selskab der benytter Telenors netværk? Hvad syntes du om Telenors nye bedre og hurtigere netværk? Kom med dit input under artiklen.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Jimmy 21-12-2011 12:07:01

Jeg har lige lavet en Speedtest på min telefon. Den viste 1903/1204. Det er ikke den vilde hastighed men for bare 5-6 måneder siden kunne jeg ligge på 300/100. Så det er gået fremad her hvor jeg bor, selvom det ikke er prangende.

Bor på Valby Langgade.

0 0
hotpop 21-12-2011 15:14:32

P.s.
Husk at tage 5 tests på alle tider af døgnet, så du tager forbehold for de forhindringer der kan være for at du får en god hastighed.

0 0
hotpop 21-12-2011 15:13:38

Nu skal man jo huske på at man bruger mobiltelefon og dermed downloader man ikke store filer.
Til alm. surf og mail på tlf. er det sjældent nødvendigt med mere end 1-2 Mbit download ;)

0 0
drumme 20-12-2011 14:26:56

som tidligere medarbejder hos 3, så kan jeg sige at det selvskab 3 frygter mest på 3g dækningen er telenor. telenor har det seneste år udvidet så kræftigt at hi3g er ved at skide i bukserne, fordi deres 3g dækning er det eneste de kan støtte sig op af og bruge som salgsagumment. mobilsiden burde lave en test fra pakke overførels i stedet for highspeed test, så får man den virkelige vinder frem..

0 0
Johnny K. Olesen 22-12-2011 14:38:42

Hej Drumme

Jeg skal lige forstå dit indlæg helt korrekt. Hvordan vil du gerne have at vi skal teste? Ved at overføre store filer eller...???

0 0
drumme 31-12-2011 12:53:03

í skal lave et test hvor i konstant overfører en mængde filer imens i er på farten fx i bil tog bus osv. men kan godt have et godt netværk på 3g hvis man ikke flytter sig fra punktet med god dækning, og det vil medvirke til en høj hastighed.

det som er der er kærnen i det er at telenor nu kører på 900Mhz frekvens, hvilket klart vil give bedre dækning når man er på farten og dermed mindre drops- det kan godt være 3 reklamere med "danmarks bedste netværk" men det nytter jo ikke noget hvis forbindelsen dropper væk når man overfører en fil netop fordi dækningen ikke er konstant.

downside er jo så at hastidheden ikke vil være så høj. og færrer bruger pr. mast.

der er det jeg godt kunne tænke mig at en test skulle afklare.

0 0
hotpop 31-12-2011 13:12:07

Enig.

Det giver ikke meget mening at teste på een lokation, når det er 3G der testes.

Så kunne man jo lige så godt bruge et af de tusindvis af hotspots der findes, eller eget bredbånd (hvilket de fleste har).

0 0
Benjamin Jensen 17-12-2011 13:10:05

Jeg kunne ikke være mere enig med dig Gazer.

Lige med den undtagelse, at Telia virkelig har oppet sig på 3G, og jeg vil uden at blinke sige, at de har den bedste dækning og oplevet hastighed.

Jeg har selv været Telenor og 3 kunde, men Telenor er virkelig ringe på både 3G dækning og ikke mindst deres hastighed. Deres net var totalt ubrugeligt. Det er så ikke mere end 3-4 måneder siden jeg havde dem, og ja, de lover og lover, men Telenor har ikke kunnet holde det nogen af gangene.

0 0
Gazer Pete 16-12-2011 22:04:27

Jeg fatter ikke, at Telenor hele tiden laver de her udmeldinger. Der har været så mange gange over de sidste 5-6 år, hvor Telenor (Sonofon/Cybercity) kommer med vilde udmelding om hvor store deres planer er, uden der kommer noget ud af det. F.eks. lovede de for nogle år siden, at være parat med VDSL indenfor få måneder. 1,5 år efter var der stadig ikke sket noget. Hvor dumme tror Telenor vi er?

Nu har de så lavet et nyt dækningskort, som formentlig er designet i marketingsafdeling. Nu ser det så ud som om dækningen er blevet vildt god, men det er så kun de yderste dækningsgrænser de viser. Ikke en graduering af signal styrken på kortet. Man kan stadig slå op på den enkelte adresse og se signalforholdene, men man ikke få et overordnet overblik. Den eneste grund til at gøre dette er for at dække over hvor ringe dæknigen er. Men det er jo den billigste måde at "udvide" dækningen på. Men igen, hvor dumme tror Telenor vi er?

Telenors hastighed er noget andet der halter. Bemærk hvordan Telenor hele tiden taler om fremtiden. I 2012 bliver det så og så godt, men i dag har de i det meste af netværket kun HSDPA med 3,2 Mbit/sek. Når de så snakker om 42 Mbit osv., ja, så tænker jeg det har 3 jo allerede nu, og med Telenors track record vil jeg se det før jeg tror det.

Havde indtil for nyligt Telenor, men har i dag TDC og 3(privat/arbejde). Det kører fint, og jeg har bestemt ikke tænkt mig at skifte tilbage.

Men det er ikke kun i deres kommunikation om netværk, at Telenor har et problem. I deres butikker specielt dem i Føtex er der godt nok mange pistolsælgere, som lover guld og grønne skove, men når regningen så kommer er sandheden en anden. Det virker som om, at Telenor belønner pistolsalg. Men sådan er det jo når man er presset på salget.

Prøv i øvrigt, at google på Telenors direktør og tuderiget om hvordan det ikke kan betale sig at investerer i Danmark. Hvorfor skal jeg vælge et selskab så tydelig viser, at de ikke gider Danmark.

I min verden er TDC bedst på tale, 3 er pt. bedst på data (i bredden), men det er spændende hvordan Telia rykker på LTE og 3G. Har købt et LTE modem fra Telia og det kører sku' stærk når der er dækning, men der er rigtig mange steder, hvor jeg stadig oplever, at 3 har hurtig 3G, mens Telia kun har Edge.

Det var så mit sure opstød. Håber det kan bruges til noget. :-)

0 0
hotpop 16-12-2011 22:21:55

Tjah...

Vedr. dækning, så er det ikke til teleselskabet der skal brokkes.
Eks.: Der blev forsøgt rejst telemast i Gistrup ved Aalborg. Beboerne stemte imod, heri blandt mange børnefamilier, da de er bange for strålingen.
Så håber jeg blot at disse ikke har brugt en baby alarm f.eks. for udstrålingen fra denne er 100 gange større, end fra en mobilmast ...

0 0
Gazer Pete 16-12-2011 22:32:20

Det er selvfølgelig en bid af sandheden, men når alt kommer til alt har TDC, 3 og Telia fået flere master op og dermed bedre dækning. Der er vel ikke en konspiration mod Telenor, der forhindrer dem i at sætte master op?

Noget andet er Telenors langsommelige opgradering af 3G-hastighederne. Dette kræver ikke byggetilladelser, så hvad er din forklaring på, at Telenor ikke formår at opgradere i samme takt som f.eks. 3?

0 0
hotpop 19-12-2011 21:27:23

http://www.telenor.dk/privat/kundeservice/kundeservice/mobil/daekning/bedre-daekning/index.aspx

Ja Telia sætter, sammen med telenor, flere master op - foruden dem Telenor selv har sat op i 2010/2011.

0 0
drumme 19-12-2011 13:29:50

hvad er din kilde ? og hvordan ved du at tdc telia ?

0 0
hotpop 17-12-2011 00:03:10

Jeg har ingen, har du?

0 0
Gazer Pete 17-12-2011 19:29:38

Ja, det kunne jo være fordi de ikke vil bruge pengene, men jeg håber da at de vil gøre alvor af deres planer. Jo bedre Telenor bliver, jo mere bliver de andre jo også nød til at investere - til gavn for os forbrugere. Jeg vil bare se de før jeg vil sætte mine penge i et abonnement os Telenor.

0 0
hotpop 17-12-2011 22:14:34

Nu nævner du selv 3, og det er så nok det firma med den dårligste dækning jeg har prøvet - og jeg har været hele raden rundt.

0 0
Kim Harder 16-12-2011 21:15:00

Det lyder da fint, hvis det bliver til bedre 3G dækning, men hvad med Telenors bredbåndskunder, der er intet sket hvad angår hastighed de sidste 3 år eller mere. Der er max hastighed stadig 20/2 , hvor andre teleselskaber skriver både 30 og 40 /5, til priser der svarer til Telenors max hastigheder.

0 0
Jens Sørensen 16-12-2011 20:37:58

nu er jeg medarbejder hos telenor og ja. kan kun sige fra min personlige mening.
JEG personligt oplever en klart forbedring i forhold til for bare 6 mdr. siden. Synes faktisk de har oppet sig en del iforhold til tidligere.

Jeg er gået fra en iphone 4 til iphone 4s. Og ikke nok med at jeg faktisk aldrig har " intet netværk" på min telefon, så trækker jeg også langt højere datahastigheder end før og mere end mange af mine venner med andre telefoner.
Jeg bor i kompagnigade i skive ( 7800 )
Jeg trækker i min lejlighed mellem 8.9 mbit og 11.7 mbit .

Jeg arbejder i bilka viborg ( shop in shop ) og her trækker jeg cirka 9 mbit.

I de områder JEG færdes har jeg ALDRIG problemer.
Jeg er meget i og omkring mors, thisted, viborg,skive,holstebro. Jeg oplever aldrig problemer med telenor.

Jeg har ihvertfald fundet ud af hen af vejen at det godt nok kommer meget an på telefonen også. Forskellige telefoner opfører sig forskelligt på et netværk. Og en sjov ting jeg fandt ud af med f.eks iphone 4 er.

Har man en iphone 4 med dårligt signal eller den tit " dropper " forbindelsen, så slå pinkoden fra. sluk og tænd telefonen og så vil man kunne se og mærke en klar forbedring. prøvede det på 3 kunder i formiddags hvor de kun havde 1-2 streger og efter jeg slog det fra, fik de fuld signal.

Jeg synes også det lød underligt da jeg fik at vide man skulle prøve det, men det virker sq.

Jeg ved alle selskaber har huller i netværk og at det sikkert aldrig bliver 100 % dækket ind alle steder. Jeg snakker også dagligt med kunder fra andre selskaber som heller ikke har signal.
Det handler om at finde et selskab som dækker de steder hvor man selv færdes. Og er man rigtig glad for et selskab, så kan man sq også godt leve med at der kan være huller. sådan havde jeg det da selv dengang ihvertfald.

0 0
Gazer Pete 16-12-2011 22:25:09

Hvad er det for noget sludder med at pinkodeanmodningen skulle ændre noget. Pinkodeanmodningen har intet med netværkskommunikationen at gøre.

Tro kan flytte bjerge, men det eneste i din beskrivelse der kan forklare en evt. forbedring er genstarten er telefonen.

Du har under alle omstændigheder fjernet et sikkerhedselement på kundernes telefon.

0 0
Jens Sørensen 17-12-2011 18:29:01

prøv at hør her teknik skovl, Jeg skal ikke sige hvorfor det virker. Men så vidt vi har fundet ud af ligger der en fejl i ios5 som gør at den almindelige iphone 4 bruger en masse ressourcer på at opretholde en pinkode som så går ud over netværkskvaliteten. Hvorfor det er sådan , skal jeg sq ikke komme og sige. men det har virket for de kunder som jeg har gjort det for.
Kegle

0 0
hotpop 17-12-2011 19:37:43

Sjovt du underskriver dig som kegle, med det indlæg.... ;)

0 0
JR-Hansen 16-12-2011 17:32:23

Jeg har været kunde hos telenor fra sonofon tiden.. og egentlig aldrig været utilfreds.. før det sidste halve år her.. deres dækning er elendig.. troede først det var min telefon, men har en firma telefon med samme problem..

Udfald på samtaler hver 10.min når man kører bil, ellers klipper den bare signalet til 0 og så et øjeblik er der fuld knald på igen..

En ting er sikker.. min fremtid hos telenor er snart slut.. muligt de er billige, men det kan åbenbart også blive FOR billigt..

0 0
niyazi 16-12-2011 15:58:20

Jeg har kørt taxa i stor kbh i 9 år og har kørt rundt i det meste af Sjælland. Konklusionen er telia har det værste 3g dækning både i og udenfor byerne. Jeg har altid haft forskellige telefoner. med samme resultat. Har lige skiftet til telenor med håb om bedre dækning... De dækker fint i byerne men ikke udenfor byerne... Jeg kunne mærke der var bedre hul med en iphone 4s -ikke pga antenne; jeg tror de giver iphone fortrins ret... Skal snart prøv tdc...

0 0
Jens Sørensen 16-12-2011 20:06:52

lol man kan altså ikke give nogle telefoner fortrinsret fremfor andre :)

0 0
Mraarhus 16-12-2011 15:51:14

Tja, hvis man kigger på Djursland, så er der stadigvæk kun 2G dækning. Hvornår mon Telenor finder ud af at der på Djursland rent faktisk er sommerhus områder ?? Samt får en 3G dækning på mere af Djursland.

0 0
Villiam 16-12-2011 13:59:02

lige idag har de central problemer igen igen, så mange byer er uden net ;)

0 0
Fætter Højben 16-12-2011 14:11:44

Dækningen er ALTID dårlig hos mig - og ikke kun idag. Det undre mig meget, for jeg kan se Danmarks højeste (321m) sendemast fra mit hus. Om Telenor bruger dén, skal jeg ikke kloge i.

0 0
Fætter Højben 16-12-2011 13:23:17

Jeg bor ved Tommerup på Fyn
På min adresse er der KUN 2G......og KUN 4 "klodser" på deres dæknings styrke. Jeg skal stå udenfor huset for at undgå udfald :-(

0 0
PiX 16-12-2011 12:46:37

...der hvor jeg bor (ydre Nørrebro) er elendig dækning med Telenor. Mine problemer er nøjagtig det samme som "Morten" oplever!

0 0
Footiefan 16-12-2011 14:30:38

Bor også på ydre Nørrebro og har ret dårlig dækning med TDC oppe på 5. sal. Har en Telenor arbejdsmobil med fuld skrue på signal og net.
På arbejdet, tæt ved ved søerne og Vesterport, har jeg stort set aldrig 3G signal med TDC, men igen ret god dækning med Telenor.

0 0
hotpop 16-12-2011 12:40:27

Har altid været godt tilfreds, og har jo blot kunnet konstatere at det der før var godt, nu er blevet bedre.

NICE!

0 0
hotpop 16-12-2011 12:42:28

Og som bonus begynder de jo snart at bruge Telias master, så dækningen bliver snart endnu bedre.

Yihaaa!

0 0
Morten 16-12-2011 16:17:15

Sidst jeg talte med Telenor påstod de, at det var rullet ud allerede på sjælland og de manglede nogle steder i jylland. Hvis det er tilfældet, så er det i hvertfald ikke alle Telia antenner de er på. Måske de kun har samarbejde om nye antenner?

Jeg håber bestemt at det endnu ikke er rullet ud.

0 0
hotpop 16-12-2011 18:04:38

Iflg. Telenor begynder der først at ske noget på den front i 1. kvartal 2012.

0 0
Gazer Pete 16-12-2011 22:11:31

Og det skal jo lige godkendes af myndighederne. Så det er altså stadig fugle på taget, men det undrer mig ikke, at Telenors kundeservice og butikssælgere bruger det som argument. Det er min erfaring, at de vil gøre og sige alt for at få eller beholden en kunde.

0 0
David 16-12-2011 12:35:52

Jeg bor I valby, og jeg har haft Oister og Telia, ingen af dem virkede særligt godt på 3G data. Nu har jeg fået Telenor og det virker bare, det er sindsygt hurtigt.

0 0
Anders 16-12-2011 12:10:02

Jeg har været Telenor kunde fra oktober 2009 til oktober 2011. Jeg er nu TDC kunde igen. Jeg vil ikke anbefale Telenor af følgende årsager:

Dækningen var meget svingende. På mit arbejde ved Nordhavn på Østerbro var der som regel kun en Edge dækning. Ofte måtte mine kollegers smartphones agerer wifi hotspot for min mobil. Med andre ord var min mobil stort set ubrugelig.

Et andet kritikpunkt er deres håndtering af regninger. Ofte blev man faktureret for tjenester, man aldrig havde benyttet sig af. Andre gange glemte de at fratrække samlerabatter. Selv fastpris produkter fremstod som variable poster! Når man så klagede, blev man så bebrejdet for at man ikke havde klaget tidligere. De kunne ikke selv gennemskue regningerne. Det skal dog siges, at de efterfølgende modregnede et beløb som vi forhandlede os frem til. Men det viser, at de ikke har styr på det hos Telenor.

0 0
Morten 16-12-2011 11:48:43

Min kone og jeg er gået over til Telenor (min kone havde TDC og jeg Telia).

Føj hvor er dækningen hos Telenor dog bare elendigt. Jeg har dårligt dækning hverken derhjemme eller på arbejdet. Går jeg rundt i mit hus (bor i Glostrup) falder samtalen tit ud. Derhjemme har jeg dårlig nok dækning og går jeg udenfor er det tit jeg ikke har 3G dækning. :( Og det er ikke min mobil, da min kones mobil oplever samme problemer.

Det meste af tiden jeg taler i mobil, lyder det som om man taler i en dåse.

Telenor er hamrende billig - men hold k hvor er det elendigt.

Jeg tager Telenors netværkssatsning med et gran salt.

0 0
Jan 25-12-2011 21:17:33

Du har HELT ret, i tåstrup er det SÅ ofte, at jeg hverken kan bruge mobilen til snak, sms eller til surfing, samtalerne knækker og brydes af.

Jeg finder telenor´s kundeservice meget ringe, arrogante og uprofessionelle.

Nu får de til April i 2012, og er der ikke mere saft på deres netværk, bliver de skiftet ud med tdc... Alt andet virker bedre end deres hø.

Bonderøvene fra Tnor har vist ikke forstået at tiderne ikke er til sure kunder!!!!

0 0
Patrick 16-12-2011 13:48:46

Jeg er helt enig med Morten.
Telenor's data dækning er noget bras og havde det ikke været fordi de er billige så havde vi flyttet vores firmaabonement.

0 0
David 16-12-2011 12:38:54

Jeg havde den direkte modsatte oplevelse i Valby, hvor TDC faldt ud, og Telenor leverer fantastisk.

0 0