Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Billige smartphones ødelægger Android - kunderne ender hos Apple

Billige smartphones ødelægger Android - kunderne ender hos Apple

Kommentar: Android-systemet er ved at blive voksent, men de billige lavpris-smartphones ødelægger oplevelsen af systemet, og tvinger kunderne i armene på Apple.

Der findes i omegnen af 4.000 forskellige Android-enheder på verdensplan, men langt hovedparten af disse, er lavpris-modeller.

Desværre er det ikke alle mobilkunder der forstår, at prisen har en afgørende betydning for, hvordan den endelige oplevelse af produktet er. For Android er ikke bare Android.

Gennem årerne er Android blevet bedre og bedre, og på topprodukter som Samsung Galaxy S III, HTC One X eller Nexus 4 er brugeroplevelse og mulighederne, i det fleste tilfælde på niveau med markedslederen Apples iPhone.

En topmodel koster typisk fra 4 - 6.000 kroner, og rigtigt mange køber derfor billigere smartphones, fordi de ikke er parate til at ofte det store beløb. Specielt ikke, hvis man blot ønsker at prøve af, om smartphones nu også er så smarte som folk siger.

Forbruget ændrer sig

De mobilbrugere som begynder at udforske mulighederne i en smartphone, vil med de billige produkter, hurtigt ramme hovedet mod loftet. Apps der ikke virker eller fungerer ordenligt, sløvt og hakkende menu-interface eller dræbende langsomt internet – selv til Facebook, er blandt nogle af problemstillingerne.

Da vi i sin tid gik fra ring-op modems til faste altid-online ADSL-internetforbindelser sagde mange, at de ikke havde behov for en sådan forbindelse. ”Så meget er jeg jo ikke på nettet”, var den typiske forklaring.

Men da den gamle langsomme og ustabile forbindelse blev udskiftet med noget der virkede væsentligt bedre, steg netforbruget. I dag kan de færreste nok forestille sig, at gå tilbage til duuut-duuut-modems.

Præcis sådan er det også med smartphones. Når først de ligger i lommen, er muligheden for udforskning tilstede – men dem som har købt billigt ender nogle gange med konklusionen: - ”Det med smartphones er ikke noget for mig – jeg kan ikke finde ud af det, og det fungerer ikke”.

Det eneste der virker er…

Billige Android-telefoner, dem under 1.500 - 2.000 kroner som nypris, skal du som oftest holde dig LANGT fra, med mindre det KUN er SMS’er og samtaler der er behovet.

Når en bruger af en halvdårlig Android-telefon prøver en iPhone, selv de ældre modeller, er det ikke så underligt, at de næste gang dropper de andre producenter, og går direkte på en iPhone.

”Jeg har prøvet alt muligt, men iPhone er den bedste telefon jeg har haft, fordi den virker,” er den begrundelse jeg oftest møder.

Hvis den samme mobilbruger var gået fra sin 800 kroners skrammel-telefon, der aldrig burde være solgt som en smartphone, havde gjort et pitstop ved f.eks. Samsung Galaxy S II, S III eller måske HTC One S, ville ”det virker”-oplevelsen nok være den samme.

Men når alle vennerne har en iPhone, er det nærliggende at vælge denne, fremfor at eksperimentere med andre muligheder, der potentielt også kan være forkerte.

Ødelægger sit eget varemærke

Når producenter som Samsung, HTC og Sony sælger lavprisprodukter til masserne, er de samtidigt med til at devaluere deres eget brand. Hvis man som kunde én gang har prøvet en telefon, der er købt for billigt, er det hurtigt at skære alle produkter fra producenten over én kam – og gå direkte til det sikre valg, en iPhone.

Dertil kommer problemstillingen med at f.eks. Samsung og HTC, udkommer med produkter, der stort set er ens, for at tjene ekstra penge på gamle komponenter. Seneste eksempel er Samsung Galaxy S II Plus, der stort set, med MEGET få undtagelser, er det samme som en Galaxy S II.

 - Minimal forskel på Galaxy S II og S II Plus

Det klare sigte på, hvad der er særligt ved et produkt, ryger fuldkommen ud med skyllevandet i sådanne tilfælde. Det samme kan siges om HTC One X og One X+.

Samsung har også Galaxy S III Mini på samvittigheden, hvor navnet fra en succesfuld topmodel, benyttes til at sælges en minimodel, der ikke lever op til det niveau, at storebroderen befinder sig på.

Det ender med en iPhone

Den bedst sælgende telefon i 2012 i Danmark, ved teleselskaberne, var iPhone – uden diskussion, da denne er både nummer ét og to. Samsung Galaxy S III lå på tredjepladsen.

 - Danmark ejes af Apple og Samsung

Men når Apples konkurrenter, der typisk er Android-producenter, med de billigste produkter sætter barren for kvalitet så lavt, som tilfældet ofte er i lowrange-markedet, så ender det med en iPhone for mange.

Jeg synes det er skræmmende hvor let Apple kan få kunder – endda vedholdende kunder. Hovedparten af iPhone-brugerne svarer ofte i undersøgelser, at det også bliver iPhone næste gang.

 - Test: iPhone 5 mangler innovation

Hvis vi retter blikket mod tablets, er problemstillingen præcis den samme.

Kald det noget andet

Jeg er med på, at der i alt dette er mange nuancer.  Men vi har ikke brug for flere lavpris-telefoner eller plus-modeller. Kunderne må lære at kvalitet koster – præcis som i alle andre af livets sammenhænge.

Et sted at starte var ikke at kalde produkter til lavpris for smartphones, eller sælge dem som ”nu kan du alt muligt”-enheder. 

Ønsket om at sælge til masserne via lavpris virker kortsigtet, det ødelægger oplevelsen af Android-systemet og sender kunderne direkte i armene på Apple.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

27-01-2013 12:04:15

Jeg har den oplevelse at de fleste kender Iphone. De fleste kender også Sony, HTC, Samsung og et par stykker til. De sidstnævnte går under betegnelsen smartphone, men de ved ikke meget om at de har Android til fælles. Windows på mobilen - nå, kan man også få det?

0 0
Mirzad 22-01-2013 17:24:41

Skal ikke glemmes at det også går den anden vej.
Mange køber biligere Android telefoner, fordi de ikke gider at betale så mange penge for en iPhone.
Efter min mening, hvis Apple justerer priserne lidt , vil de snuppe mange kunder fra andre mærker.

0 0
Jan 22-01-2013 13:45:41

at mediateks nyligt annoncerede chipsæt, som vil være at finde i telefoner fra medio 2013, er quad core og opgraderet gpu i forhold til deres tidligere smartphone chipset.

0 0
Jan 22-01-2013 13:43:40

tæt på det dummeste jeg længe har hørt. En billig android telefon med dual core 1,2 ghz koster lidt over en plovmand fra kina. Den har en stærk mali400 gpu der afvikler 3d spil uden problemer. Tilmed har MediaTek netop annonceret deres nye smartphone chipsæt, det kommer med fuld LTE, bluetooth 4.0 osv. Følg dog lidt med i udviklingen på det rette sted, når du vil komme med pseudo intellektuelle påstande. Det er simpelthen for ringe.

Hjerneløs artikel - forfatteren må følge tech-verdenens udvikling med skyklapper på. Tesen havde holdt stik for år tilbage men har overhovedet intet på sig i dag.

Det kan vidst dårligt kaldes ekspert-viden det her.

0 0
21-01-2013 12:01:59

Android er virkelig dårlig kodet og er i bund og grund et sekundært fattigmandsstyresystem.

0 0
Brylle 21-01-2013 12:54:46

Du aner jo ikke hvad du taler om mand. Fattigmands produkt. Snob holdninger.I

0 0
chris 21-01-2013 07:31:13

Hvis i kigger på statistikken så holder det vist ikke.

Android telefonerne markedsandel stiger hele tiden samtidig med at Apple skruer produktionen af Iphone 5 ned pga manglende salg.

Prøv også også at se på Apples kurser som er gået fra 700 ned til 500. Dette bliver i mange medier vurderet til at skyldes nedjusteringerne af salget samt de mange kvalitetsproblemer med Iphones hardware og software.

Nej jeg tror at Android har fat i den lange ende her og nu er Apple som prøver at løbe efter. Vi kommer til at se mange flere hardware og software features som bliver kopieret af Apple nu.

Som John G selv skrev for et stykke tid siden "Magien ved Appel er væk"

0 0
Brylle 21-01-2013 08:49:57

Ja det er formodenligt den vej det går, men ikke fra den ene dag til den anden, men med tiden tror jeg at iphone og mac vil falde tilbage til at være et niche brand, som det var for 10-15 år siden. Med mindre de finder på et nyt produkt som alle bare vil have.

0 0
chris 21-01-2013 11:14:31

Nej det har du ret i, men det er noget som allerede startede ved Iphone 4s og som ser ud til at fortsætte.

Men jeg håber da også for Apple at du som du siger kommer med et nyt banebrydende produkt som de før har gjort.

0 0
M H Larsen 20-01-2013 00:02:33

Hvis jeg køber en bil til 200.000 kr forventer jeg også en bedre oplevelse i forhold til en 50.000 kr bil.

Startede selv med den berømte og berygtede Wildfire for små 2 år siden som min første smartphone. Men den gjorde sit arbejde, nemlig gav mig mulighed for at afprøve om en smartphone og de muligheder den tilbyder blev brugt.
Den før omtalte Wildfire er siden blevet prøveklud for 3 andre familie medlemmer, hvorfra 2 af dem nu er sprunget på en smartphone.

Så hvis folk ligger 1500kr og forventer en oplevelse andre giver 5000kr for, er det personen og ikke styresystemet der er problemet.

Regner også med en artikkel hvor det kommer frem at Iphone nu taber kunder til WP og Android fordi Iphone er blevet for kedelig. Er det jeg oplever med en del af mine tidligere Iphone venner

0 0
Kongand 19-01-2013 22:37:45

Jeg læser det således, at du, John G., faktisk indrømmer, at jeres mission er mislykkedet?
Er det ikke jeres job at formidle netop forskellene, ups and downs, ved de forskellige modeller og guide forbrugeren til at finde netop den telefon, som passer til forbruget?
Du skriver om en dårlig Android telefon til 800 kr. og i næste sætning skriver du om en iPhone, som jeg tvivler på kan erhverves for de penge. Der skal man vist betale en hel del mere. Samme segment?
Jo, man kan måske købe brugt, men hvor mange førstegangs købere gør det? Har du nogle tal?

Er det i det hele taget blot din egen fornemmelse, eller har du nogle tal/statistikker/undersøgelser, der viser det, du skriver?
Hvilket segment er det du skriver om? Er det den brede danske befolkning? Er det de unge, der skal have deres første telefon af forældrene? Er det os, der læser med på sider som denne?
Hvad er begrundelsen for at købe en billig telefon? Hvor meget vejledning har de fået i butikken, hvis de har købt den der? - Eller er de rendt ind i en sælger, der skulle vinde en intern konkurrence og derfor kun var ude på at sælge én bestemt telefon?
Har du snakket med Google, Samsung, HTC osv. om denne problemstilling? Hvem er det de prøver at ramme, hvorfor laves de telefoner, hvis alle er enige om de ikke er pengene værd?

Jeg synes, det er en tynd artikel, du har bikset sammen, jeg ville ønske, der lå mere research bag (eller at det var mere tydeligt, at det faktisk var på sådan en baggrund, du skrev).

Apple fungerer, det er der ingen tvivl om. Men de rammer kun dem, der har råd til at købe telefonen. Hvad med resten?

0 0
Kongand 19-01-2013 22:40:35

- og bare lige for at gøre det klart: "Du skriver om en dårlig Android telefon til 800 kr. og i næste sætning skriver du om en iPhone..." er selvfølgelig ment i overført betydning.

0 0
Muri 19-01-2013 10:48:51

Brugerne har netop ikke råd til at bruge 5k på en telefon. Når man køber en lille Toyota Avgo forventer man vel heller ikke det samme som en stor Mercedes. Nå ja Avgo var ikke som forventet, næste gang køber jeg en Mercedes til 750k nej det vil aldrig ske. Folk køber hvad de har råd til.

0 0
19-01-2013 15:21:28

Når jeg ser hvad man kan få for omkring 2K i dag, G II , desire s osv. Telefoner i den tunge ende for ca. Et år tilbage.
Er telefoner som både føles lækre og smidig! Så ingen dårlig oplevelse der!

Der imod den med hvad de andre har vi jeg også ha, lever i bedste velgående her på matriklen, (tøserne i huset :-))

Små mennesker i et lille land, som har en stor mission, at vise naboen og omverden, hvor de står. Om det så er købt kontant eller ikke, kan jo ikke ses :-)

0 0
Thomas Larsen 18-01-2013 18:30:26

Jeg er helt enig i at det kan gå udover Android's image når der er en masse telefoner som bliver lavet uden meget hensyn til brugeren.

Men Android bliver kun mere og mere udbredt, derfor er sandsynligvist kun et meget lille og meget specielt segment som rent faktisk bliver drevet væk fra Android, og det er det segment som gerne vil have en iPhone, men tror at en low/mid-end Android kan matche forventninger for en enhed der sandsynligvis koster over dobbelt så meget.

Men jeg tror ikke at folk der bruger billige androids for hvad de er i farezonen for at hoppe på en iPhone næste gang.

0 0
Brylle 19-01-2013 10:11:25

Ja nu er iPhone særligt populær i Danmark (som er et meget lille marked) og ser sig ikke slået af Android her. Sådan er det dog ikke stort set alle andre steder i verden. Det hænger sikkert sammen med at vi har for mange penge til den slags produkter og at vi køber "det de andre har"

0 0
Nubberdong 18-01-2013 17:47:46

Jeg er ejer af en billig low teck bærbar computer fra hp.

Jeg bruger min computer til at se film på og gå på nettet fra. At Lenovo og apple laver nogle vilde, kraftfulde computere kunne ikke røre mig det mindste, for jeg har ikke brug for at kunne spille de sidste nye spil på min bærbare, jeg skal bare have en billig maskine med en skærm.
Mobilmarkedet fungere på samme måde. Skal du bruge din mobil til google maps navigation, youtube, fm radio-lytning, internet surfing og word feud, er der sgu ingen grund til at købe den dyreste og "bedste" mobil.

De folk som har billige smartphones skifter ikke ofte mobile ud, så længe den fungere jeg har haft min bærbare computer med xp, i 8 år og jeg har stadig ingen problemer med at surfe internet og se video. Jeg kan ikke bruge den til meget andet, men det har jeg heller ikke behov for.

0 0
Brylle 19-01-2013 10:25:18

Jeg er fuldstændig enig her. Der er rigtigt mange mennesker som ikke går op i smartphones og det betyder ikke en skid for dem om interfacet lagger lidt og om det er retina opløsning på skærmen. Og hvad er det iøvrigt, som en billigt Android telefon som f.eks en galaxy s2 ikke kan? Når der kommer jelly beans på sgs2 vil den køre super flydende, det gør den næsten med ICS. Og for folk som ikke er mobil nørder og skal have det sidste nye hele tiden er det en fed telefon til billige penge . Den fik 6 ud af 6 stjerner her på siden for halvandet år siden.
HTC wildfire og så gamle og low-end telefoner er dog en dårlig oplevelse selv for folk der ikke kræver meget

0 0
hellas7 19-01-2013 14:40:14

Men er det ikke lige netop pointen/ en af pointerne med dette indlæg, at en noget større del af forbrugerne netop har råd til at investere 5k i en smartphone, selvom de dybest set ikke har brug for en til mere end 2k, og hvorfor Danmark er så meget mere "iPhone-land" end næsten alle andre lande?

Jeg er helt enig i at mange i bund og grund ikke går op i om der er retina display osv. eller ej, men for danskernes vedkommende tror jeg (ligesom John) at man ender med at købe en iPhone, fordi man forbinder Android med den der lavpris-telefon, der knapt nok kan skrive en sms.

0 0
Brylle 21-01-2013 09:30:52

Google burde måske sætte nogle minimums krav til android hardware, ligesom Microsoft gør til wp8 mobiler. Men man skal huske på at android er oprn source og må bruges som folk lyster. Det er jo en af charmerne ved det også. Det meget billige low-end android telefoner er også muligheden for en fattig person i den tredje verden også kan opleve mulighederne ved en smartphone. De billige androider kan nøjagtigt det samme som de dyre, de køre bare ikke så flydende. Men det er jo også kun noget man som forkælet dansker har råd til at gå op i

0 0
KennethT 18-01-2013 16:27:16

er grunden til der en million Android versioner i omløb som der skal tages hensyn til. Nogle kører bedre end andre. Og så er der udrulningen af opdateringer der altid er et kæmpe problem med synes jeg. Nu havde jeg en SGS2 og ja der er stadig ikke kommet Jelly Bean til endnu. ICS varede også en krig før et kom ad officielle kanaler

0 0
Robert 19-01-2013 14:23:50

Du får ikke JB til SGS-2 foreløbig. Det er det SGS-2+ er til for.

0 0
spawn 21-01-2013 08:44:03

Samsung har lavet en officiel Jelly Bean til SGS II - den er godtnok ikke sendt ud OTA endnu, men kan hentes og installeres med Odin værktøjet, kræver hverken root eller nogen andre krumspring. Jeg har haft den installeret en lille måned nu og den kører intet mindre end fantastisk - kan kun anbefales.

Iøvrigt syntes jeg ikke det varede en krig før der kom ICS til den, den kom for næsten et år siden - til sammenligning har min gamle LG Optimus 2x først lige fået ICS nu.

0 0
gobbi 18-01-2013 16:02:45

Det er synd og skam for Androids omdømme at det bliver smidt på alle de billige smartphones. Så snart lortet ikke virker er det jo Android der for skylden og ikke telefonen? Køber man en top model i samme pris leje som en Iphone, ja så spiller android max.

Prøv at vend den om.
Hvordan ville IOS ikke køre på en 1500 kroners telefon. Af H til.....

Apple skal kun koncentrere sig om at få IOS til at køre perfekt på en og samme enhed. (Er også deres kæmpe fordel) Hermed er det nemmere at skabe et godt produkt.

Google derimod, skal kunne mestre at android fungere på alverdens hardware.
Heldigvis har de så lavet Nexus serien, hvor de beviser at Android er en Solid platform.

0 0
Kim Harder 19-01-2013 13:04:17

Utroligt, at IOS så kan køre på en Iphone, den koster ikke 500 kr. for Apple, at fremstille.

0 0
hellas7 18-01-2013 19:29:45

jeg synes faktisk min brugte iphone 3GS kører upåklageligt med iOS 6, så det er jeg faktisk ikke helt enig i. Dine andre pointer er rigtige. Jeg har selv haft iphone længe inden jeg nu har fået min nexus 4, som jeg også er glad for

0 0
SørenB 19-01-2013 11:13:08

Til gengæld kører IOS 6 som en pose jord på Ipod touch. Den opdatering kunne de godt have undladt.

0 0
Rasmus Røge 18-01-2013 15:45:17

Udemærket artikel, og jeg er enig i de fleste punkter, dog på nær der er meget vigtig.

Jeg tror danskerne er smarte nok til at regne ud at den oplevelse man får med en budget telefon ikke er den samme som den man får ved en high end telefon. Det er ikke min oplevelse at de brugere der får en dårlig oplevelse ved en entry-level telefon automatisk hopper på iphone vognen næste gang der vælges en telefon.

Og her mener jeg ikke du kan bruge som argument at iphone er den mest solgte smartphone - det har den jo altid været. Men jeg ville rigtigt gerne se noget statistik over hvordan 2. generations smartphone brugere vælger smartphone ift. folk der skal have en smartphone for første gang.

Kan nu heller ikke se at Samsung har ødelagt sit image med alle deres elendige modeller. Samsung har haft konsekvent stigende success med deres S, S2 og S3 modeller! Men det er måske undtagelsen, da de andre android producenter langt fra har set samme success blandt topmodeller.

0 0