Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Billigere at bruge mobilen i EU

Billigere at bruge mobilen i EU

En ny EU-aftale skal fra 30. juni gøre det billigere at tale, sende sms’er og hente data, når du rejser til andre EU-lande.

En ny EU-aftale er i dag kommet på plads. Det betyder, at det fra 30. juni bliver billigere at benytte sin mobiltelefon i de øvrige EU-lande.

Det er det danske formandskab for EU, der har forhandlet aftalen hjem. Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn siger om aftalen:

Jeg er glad for, at vi har opnået en aftale, som sikre forbrugerne markant lavere priser, og som samtidigt vil skabe reel konkurrence på sigt

Helt konkret betyder aftalen at prisen på data f.eks. falder fra ca. 20 pr. MB til maksimalt 6,5 kroner i 2012 og i 2014 vil maksprisen være nede på under 2 kroner pr. MB.

Du kan læse mere om aftalen på Erhvers- og Vækstministeriets hjemmeside.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

DX 28-03-2012 16:40:59

De klaphatte til politikere.Gad godt vide om de aner hvad 1 MB er. Er det en aftale de synes vi skal være imponeret over ??? 6 kr pr MB er Kr 61440,- for 10 GB. Det er sku da stadig det glade vanvid. Til sammenligning tager Ymobile i DK Kr. 79,- for 10GB måneden her hjemme, incl 2 timer tale + fri sms & mms, og de kører på TDC net, så det kan altså lade sig gøre at både TDC & Ymobile tjener penge trods det lille beløb.

0 0
Carsten 28-03-2012 16:59:37

Jeg er selvfølgelig umiddelbart enig, men problemet er jo, at selskaberne i de andre lande (specielt de traditionelle turistlande) skal være med på legen.

Det er stadig både for dyrt og for sent, der bliver sat ind på dette område, men jeg glæder mig trods alt over, man endelig kan se frem til på sigt ikke at være hæmmet af alt for uhyrlige priser, når man bruger mobilen i udlandet.

Hvis og såfremt aftalen bliver endeligt godkendt, kan man jo også have lov at håbe, teleselskaberne begynder at konkurrere lidt på området, nu de alligevel kan se frem til tvungne prisnedsættelser i fremtiden.

0 0
DX 28-03-2012 17:31:13

Hvis ikke Kr 61440,- for 10GB er en "alt for uhyrlig pris" når man her i landet betaler 79,- for de samme 10GB, så siger jeg bare tak for kaffe.

0 0
Carsten 28-03-2012 21:18:28

DX, alt skal jo ses i sammenhæng :o) Når prisen falder til en tiendedel af den nuværende - som vi godt kan kalde uhyrlig - er det alt andet lige et skridt på vejen bort fra den værste uhyrlighed.

Hvis du skal sammenligne, duer det i øvrigt ikke at sammenligne med pakkepriser - du skal i stedet sammenligne med de forbrugsafregnede MB-priser, vi har herhjemme. Ellers giver det ingen mening.

Men det er jo også værd at huske på, at de priser, der er nævnt, er maksimumpriserne, som EU dikterer. Der er ikke noget, der står i vejen for, vi kan få endnu lavere priser (fx i form af pakker), hvis bare vi kan få teleselskaberne i gang med at drive konkurrence på området. Håbet er lysegrønt.

0 0
DX 29-03-2012 10:45:51

@Carsten. Hvis det samme foregik her hjemme mellem udbyderne ville der blive et ramaskrig, så tror jeg ikke nogen synes det er ok, at hvis man feks har 3.dk og man så nogle steder roamer over TDC s net, fordi der ikke er dækning på 3.dk eget, så skulle betale 2kr pr MB = 2048 kr for 1 GB i roamingpris. Når en udbyder som Ymobile som ikke har eget net kan levere 10GB data for 79,- incl tale, sms & mms. Det kan jo ikke være flere 100% dyrere at benytte / drive andre tele net i EU

0 0
Carsten 29-03-2012 21:06:31

Ikke uenig. Men det har bare ikke noget med roaming i udlandet at gøre. Teleselskaber i udlandet er jo ikke underlagt danske regler og konkurrenceforhold - som faktisk er ret gode. Jeg har selv boet i et stort EU-land, hvor priserne var skrækkelige.

Nu har vi så heldigvis (i hvert fald i denne sammenhæng) EU, som kan gå ind og regulere på ting i EU-regi, men ellers skal man nok generelt være varsom med at tro, tingene foregår på samme måder andre steder som i lille Danmark.

0 0
hellas7 28-03-2012 19:40:32

du kan ikke byde teleselskaberne at sænke prisen fra 20 kr/mb til 0,01 kr/mb pr. 1. januar 2013. Ændringer kommer til at ske over tid, så markedet kan følge med. Hvis du læser videre i artiklen bliver de 6 kr/mb yderligere afskåret med 66 % i 2014 - og hvor mange forbrugere bruger 10 gb data på en uges ferie i sydeuropa? - jeg tilbringer gerne dagen på en strand i stedet.

0 0
DX 29-03-2012 10:35:55

@hellas. Nu er det jo ikke ensbetydende med ferie, at man er uden for Danmarks grænser.Jeg har for det meste både min tlf & PC med i udlandet. Og må hele tiden udelade at foretage mig ting med tlf. & PC, ( for ikke at blive flået i roaming afgifter )som er en selvfølge i det daglige arbejde når man er inden for landets grænser. Det er en af grundende til at jeg bruger 3.dk så kan jeg i det mindste arbejde "normalt" også når jeg er i Sverige. Og når det kan lade sig gøre & at 3.dk åbenbart stadig tjener penge, uden at flå mig bare fordi jeg er i Sverige, så burde det samme også kunne lade sig gøre i resten af EU, det er jo ikke sådan at operatørerne skal oprette nye net, det er jo nøjagtig som her i landet med roaming aftale mellem de forskellige teleudbydere, hvor af mange jo ikke har egne net.

0 0
Carsten 29-03-2012 21:16:49

Som jeg har forstået 3s forretningsmodel kan de kun tilbyde dig den service, fordi trafikken kører på deres egne master i Sverige - er det ikke korrekt? Dermed er du jo så også afhængig af deres dækning i det pågældende land modsat når man roamer "frit" mellem flere operatører.

Det samme kan ikke lade sig gøre i resten af EU, af den simple årsag at fx 3 ikke har master i resten af EU. Så den sammenligning holder ikke.

Men som jeg har forstået udspillet, skal man på sigt kunne vælge roamingudbyder uafhængigt af, hvem der udbyder ens normale trafik i DK, og det vil forhåbentlig betyde endnu mere agressiv konkurrence på roamingpriserne i fremtiden. Det burde i hvert fald betyde øgede muligheder for mindre udbydere, og formentlig vil man vel så også - hvis forslaget gennemføres - se reelle roamingpakker i fremtiden og dermed yderligere nærme os de priser, vi er vant til herhjemme.

0 0