Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   BlackBerry-chef: Tablets uddøde om fem år

BlackBerry-chef: Tablets uddøde om fem år

BlackBerrys chef Thorsten Heins spår, at tablets inden for fem år, ikke længere vil være på markedet.

Tabletcomputere som iPad og Galaxy Tab vil om fem år ikke længere være at finde på butikshylderne. Denne forudsigelse vil nok få mange til at ryste på hovedet, i en tid hvor tablets er populære som aldrig før.

Udmeldingen kommer fra den administrerende direktør Thorsten Heins for canadiske BlackBerry.

På en konference i Californien sagde Thorsten Heins, at fremtidens smartphones vil blive så kraftige og avancerede, at forbrugerne kun behøver at tilslutte et keyboard og en skærm, for at have en fuldt funktionsdygtig compter, skriver Washington Post ifølge EPN.

Hvorvidt Heins er den rigtige til at spå om udviklingen, eller blot dækker over BlackBerrys egne dårlige erfaringer med tablets må stå hen i det uvisse.

Kilde: EPN, Washington Post

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Allan 02-05-2013 12:37:02

Baseret på min egen erfaring som iPad-ejer i 4 måneder, så kan Blackberry-fyren godt gå hen og få ret.

Jeg bruger stadig mine bærbare til 90-95% af mit computerforbrug og iPad'en står så for 5-10%. iPad'en kan ikke noget, som jeg ikke kan klare med en bærbar (OK, ruzzle er så måske undtagelsen, men spil alene retfærdiggør ikke en iPad i min verden). Og jeg vil ikke høre nogen sige, at jeg ikke kan tage en bærbar med i sengen og læse en e-bog, for det en en iPad simpelthen for tung til.

Som det er i dag vil en tablet altid være et supplement til en "rigtig computer" i min verden. Og den vil primært være et underholdningsværktøj (giver det begreb mening?), hvilket ikke har stor værdi i min verden. Andre mener sikkert noget andet...

0 0
Anker 02-05-2013 10:47:11

Det er den dummeste udtalelse jeg har hørt længe. Men ja ja hvis man er presset af store onde ånder (Apple etc.) så skal man jo forsvare sig på en eller anden måde, det gør han så ved at sige til de milliarder af kunder der sidder ligenu med en iPad eller anden tablet, at det der, ha ha det er der ingen fremtid i.. Nej kom og køb vores nye telefon som vi lige har udviklet, den er kun 5 år forsinket, men kom nu og køb... ha ha Blackberry...

0 0
Nick Niebling 02-05-2013 12:11:55

Damn det er usagligt. Du beskylder BlackBerry for ikke at have gode argumenter - og basere din egen teori på at BlackBerry har ondt i røven over Apple sælger tablet.. Fordi BlackBerry ikke er store i DK så undervurder ikke mærket.

0 0
Cebastian 02-05-2013 22:48:35

......... Fordi BlackBerry klarer sig så ualmindeligt godt i andre verdensdele, eller..?

Blackberry siger det, fordi de ikke har disket op med noget fornuftigt. Tablets uddør næppe lige foreløbig, der er masser at penge at tjene på dem.

0 0
Nick Niebling 04-05-2013 15:07:29

Blackberry market share i UK er fx 30 %.. og det er 3. største producent i USA.. De har rigtig godt fat i business segmentet - ikke den private forbruger måske, men det behøver man jo heller ikke have nødvendigvis..

Har i øvrigt aldrig haft eller anbefalet en BlackBerry til nogen - blandt andet fordi nogle af de benefits en BlackBerry er kendt for ikke virker i DK..

0 0
Nick Niebling 01-05-2013 19:48:39

Der kommer til at være store skærme alle steder du har brug for skærme - så du skal ikke slæbe rundt på store klodsede eksterne skærme... Din smartphone bliver kraftigere end din laptop i dag og du har en skærm stående derhjemme, på job, på hotelværelset, mv.. (måske endda en lille tablet lign "dum" skærm til dig selv eller dine venner som er på besøg)..

Jeg har sagt det samme (at smartphonen er det eneste vi reelt behøver i forhold til regnekraft) til mine venner det sidste år - og alle griner af mig.. Men tænk lige: Først erstatter netbook en laptop, så erstatter en tablet en netbook, og så erstatter padphone din tablet, og din smartphone din padphone.. tjaa.. hvorfor ikk?

Hvis vi skal se andre veje, bør vi overveje at kigge på hvad "smart watches", "smart glasses" mv. kan bringe på bordet. Med skærme tilgængelige "at your fingertips" altid behøver du teoretisk set ikke en smartphone med skærm - men kun en klods der har batteri, regnekraft, lager, internet mv. Den ligger så i din lomme, taske eller lign og du bruger skærme omkring dig uden at skulle have "klodsen" op af lommen nogensinde (for den bliver jo selvfølgelig opladet trådløst "uanset" hvor du er)..

Well - der røg jeg måske 10 år ud i fremtiden .. men jeg kan ikke se hvorfor tabletten ikke skulle kunne erstattes af nye forbrugsmønstre indenfor 5 år med den udvikling smartphones og andre smart devices har.. Moore's Law gælder så vidt jeg ved stadig, så om 5 år er en ny smartphone længere fremme i skoende end min nuværende laptop - og den kører trods alt de nyeste spil, udviklings IDE'er og semi-tunge grafiske værktøjer på fornuftig vis.. Sååå.. why not?

0 0
bimsebasse 01-05-2013 21:34:20

Det at der kommer til at være skærme alle steder hvor man har brug for skærm, er det lidt løst gætværk fra din side eller baseret på et eller andet solidt og falsificerbart? Skærme til samtlige cafegæster på alle cafeer, f.eks? I hele verden, også udviklingslande? Om 10 år? Nonsens.

0 0
Nick Niebling 01-05-2013 22:34:10

Selvfølgelig er det gætværk - men kvalificerede gæt hvis du ser hvordan udviklingen er (diverse smart devices som basicly bare er display og input for din smartphone).

Tablets dør ikke 100 %.. De har en åbenlys fordel I at have en relative stor skærm, men stadig være let, transportabel og lang batteritid.. Forestil dig en tablet til

0 0
bimsebasse 01-05-2013 18:36:09

... for det er meget mere praktisk at rende rundt med et keyboard og en skærm udover sin mobil, når man er på farten.

Der er forhåbentlig gået noget tabt i oversættelsen, ellers er han da helt ude og skide.

Tablets kan ingenting en notebook eller en lille laptop ikke kan, og det har jo ikke forhindret dem i at blive en dundrende succes.

0 0
David 02-05-2013 09:20:24

"Tablets kan ingenting en notebook eller en lille laptop ikke kan"

Jeg vil gerne have et link til en lille bærbar, der kan:

Veje 700g
Tænde INSTANT, når jeg trykker på en knap.
Køre iOS apps
Ikke kræver vedligeholdelse
Køre 7-10 timer på en opladning
har gps
har indbygget 4g
koster 2500,-

0 0
madslvig 02-05-2013 15:03:46

Og hvilken tablet er det så lige der kører iOS apps og har 4G som koster 2500? For det er i hvert fald ikke iPad (4999) eller iPad Mini (3599)?
Du kan sagtens få en lille bærbar som holder strøm 7-10 timer, ikke kræver mere vedligeholdelse end en tablet, og som tænder lige så hurtigt som en tablet.
Du skal også i baghovedet, at når du "tænder" en tablet, så tænder du jo kun for skærmen. Hvis du rent faktisk slukker en tablet, iPad for eksempel, så er der faktisk bærbare der starter hurtigere op fra slukket til klar end iPad gør. Omvendt kræver det også blot et tryk på en knap før din bærbare tænder skærmen igen hvis denne er gået ud.
Hvem skal i øvrigt også bruge indbygget 4G på en bærbar, når du altid har din telefon på dig, og bare kan slå internetdeling til?

Jeg siger ikke nødvendigvis uddør, men med den vanvittige udvikling der sker inden for teknologiområdet lige pt., så kan jeg omvendt også sagtens forestille mig, at det sker - især eftersom flere og flere bærbare får touchscreens. Små bærbare og tablets er næsten allerede ved at smelte sammen.

0 0
Christoffer_FM 03-05-2013 17:26:28

Bare lige en rettelse... iPad koster 3999 kr. og iPad Mini koster 2599 kr.

0 0
madslvig 03-05-2013 18:24:56

Ja, uden 4G. Det var et kriterie i den kommentar jeg svarede på, derfor har jeg taget priserne for hhv iPad og iPad Mini med 4G :)

0 0
madslvig 03-05-2013 18:24:53

Ja, uden 4G. Det var et kriterie i den kommentar jeg svarede på, derfor har jeg taget priserne for hhv iPad og iPad Mini med 4G :)

0 0
Anders W 01-05-2013 17:43:37

Umiddelbart ser jeg ingen tegn på at tabletten dør ud.... men det sagde man jo også om Netbook'en, og den forsvandt meget hurtigt.

Men hvis jeg skal rende rundt med et separat keyboard og skærm til min telefon, så holder jeg mig bare til tabletten.

Mon ikke noget i stil med Padphone er vejen frem i stedet? ... denne erstatter dog ikke tabletten, men gør bare din telefon til en tablet når der er behov for det.

At man skal smække et keyboard på telefonen er jo ikke en trussel mod tabletten, der jo netop glimrer ved fraværet af dette, men derimod en trussel mod de mindre laptops.

Der findes desuden allerede masser af tablets med keyboard docking stationer, og inden af dem har dræbt iPad eller GalaxyTab endnu.

0 0