Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Bliv direktør for dit eget mobilselskab

Bliv direktør for dit eget mobilselskab

CBB mobil har udviklet et koncept, som gør det muligt for alle med en god idé at starte deres eget mobilselskab. Skal investeringen give afkast, skal man have mere end 7.000 kunder.

Det lyder rigtig nemt. Og det er det egentlig også – konceptet, som Sonofonejede CBB mobil, står bag. I tekniske termer går konceptet under navnet MVNE, hvilket oversat til almindeligt dagligdansk betyder, at der er en, som giver adgang til et mobilt netværk.

Og det er netop hvad CBB mobil gør. Har man en direktør for sit eget teleselskab i maven, kan man således starte sit eget mobilselskab med eget navn, eget koncept, egen hjemmeside, eget faktureringssystem, eget logo på kundernes telefoner og så videre. CBB mobil tager sig af de mere besværlige ting så som sikring af høj kvalitet på mobilnetværket, kundeservice og afregning af samtaler.

CBB mobil har udviklet et koncept, som gør det muligt for alle med en god idé at starte deres eget mobilselskab. Skal investeringen give afkast, skal man have mere end 7.000 kunder.
CBB mobil har udviklet et koncept, som gør det muligt for alle med en god idé at starte deres eget mobilselskab. Skal investeringen give afkast, skal man have mere end 7.000 kunder.

Hurtigt fra idé til virkelighed

Til den nette sum af 200.000 kan man således starte sit eget mobilselskab. Det kræver blot, at man har en idé, som er god nok til at blive godkendt at CBB’s ledelse. Samtidig skal man kunne fremvise en fornuftig forretningsplan, som kan overbevise CBB om, at man på 12 måneder er i stand til at skaffe mindst 7.000 mobilkunder.

Er man dygtig og heldig, tager det kun seks uger fra man har fået sin idé godkendt, til man kan skrive ”direktør for eget mobilselskab” på sit CV.

Interesse-fællesskaber har kronede dage

Konceptet henvender sig primært til foreninger og fællesskaber på nettet. Steder, hvor mennesker med ens interesser indenfor et bestemt emne, henvender sig. I dag er der fem selskaber af slagsen.

Kvinders.net, som er en portal for kvinder, kom først skarpt efterfulgt at ungdomsportalen Arto Mobil, FDE, Foreningen af Danske Eksportchauffører og GAY Mobile, som er et mobilselskab for homoseksuelle.

Ens for de fem selskaber er, at de henvender sig til en gruppe mennesker, som på hver deres måde har en fælles referencerammen. Stifteren af selskabet beholder en del af de penge, brugerne indbetaler. Det betyder, at en homoseksuel, ved at bruge GAY Mobile, er med til at støtte sin egen forening.

Det er CBB’s erfaring, at brugerne er mere loyale overfor deres teleselskab, hvis det relaterer sig til en gruppe eller en forening, som de føler en personlig tilknytning i forhold til, hvis de blot er menige mobilkunder hos CBB, Telmore, TDC eller andre af de store selskaber.

Mennesker, som tilmelder sig et sådan interesse-baseret selskab bliver ofte hængende. For pludselig handler beslutningen om at flytte teleselskab ikke bare om et brand i forhold til et andet. Det bliver i stedet et spørgsmål om, hvorvidt man vil støtte sin klub eller organisation eller ej.

Dette skulle efter sigende have en rigtig god effekt. CBB melder om flere penge i kassen, netop fordi brugerne af interesse-bestemte mobilselskaber er mere loyale.

Selskaber bygget op omkring eksempelvis homoseksuelle vil også stille en masse indhold til rådighed i form af ringetoner, logoer, musik, invitationer til arrangementer eller lignende, som brugerne kan downloade. Det er noget, der kan mærkes. Indtjeningen på kunderne, der hører under MVNE-konceptet, er således 30 til 40 procent højere end en gennemsnitlig CBB Mobilkunde.

Ikke helt uden risiko

For CBB mobil er der således glade dage, når et selskab lykkes, som det er tilfældet med de fem nævnte. Men der er også en vis risiko forbundet med konceptet.

Opkrævningen af telefonregningerne sker eksempelvis ved, at foreningerne selv indkræver penge på forhånd, hvorefter CBB Mobil sender en samlet regning. Der står således hver måned en større sum penge i hvert enkelt selskab. Dermed kan CBB Mobil miste pengene for rigtig mange kunder på en gang, hvis noget går galt. Og betales der ikke, kan CBB Mobil i sidste ende skulle lukke for tusinder af kunder på en gang – en risiko, der ikke umiddelbart kan ændres på.

Siden 2003, hvor konceptet startede, er der kun fem interesse-selskaber i drift. Målet er dog, at der ved slutningen af 2007 skal være 15-20 af den slags selskaber i Danmark.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies