Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Bliver Nokia N8 behandlet fair af anmelderne?

Bliver Nokia N8 behandlet fair af anmelderne?

Bloggere og anmeldere rundt omkring i verden er så småt begyndt at anmelde topmodellen N8. Men bliver det gjort fair?

Nokia N8
Nokia N8

Nokia N8 spreder sig i disse uger rundt i verden og det betyder også, at der kommer flere og flere anmeldelser online på nettet.

Websiten GSMarena.com skriver, at de har set en række eksempler på, at Nokia N8 behandles uretfærdigt i anmeldelser og omtaler.

Som eksempel nævnes Gizmodo der i en video viser brugen af en række funktioner, der sammenlignes med iPhone 4 og Blackberry Bold. N8 falder dårligst ud, men det virker også som om, at N8-brugeren ikke er godt nok inde i brugen af enheden - sammenlignet med konkurrenterne.

Også rygte-bloggen Engadget er med på N8-modstanden. I en N8 fototest er billedet med N8 helt tydeligt ikke taget med rolig hånd - og et andet online medie fortæller, at kameraet tager ni sekunder om at starte op. Dette problem har GSMarena.com dog ikke kunne reproducere.

Bloggeren Eldar Murtazin sammenligner fotos mellem Samsung Pixon 12 og Nokia N8, men bruger ikke ens indstillinger i kameraerne.

GSMarena understreger, at de intet har imod de nævnte sites, og at alle på nettet har lov til at skrive hvad de vil.


Nokia N8-00 - billigste pris fra -kr.
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Toke Boss 08-10-2010 10:59:50

Hej

Er der nogen som ved om N8 er klar til det 4G net vi får i Danmark til foråret?

0 0
Henrik 08-10-2010 12:15:03

Nej, det er den ikke. Man kan pt. ikke få nogen 4G telefoner i Danmark.

Men den understøtter den nyeste Wifi-standard - 802.11b/g/n, og alle 3G, 3.5G/HDSPA og GSM standarder.

0 0
Thomas 08-10-2010 08:42:09

Jeg tror ikke man skal sammenligen telefoner ud fra processorens størelse. Nokia har jo valgt at ligge grafik delen over på en selvstændig GPU, hvilket jo tager en del belastning af CPUen. Jeg har set en hastigheds test et eller andet sted på nette (prøv at google det)og der klare N8 sig rigtigt godt.

0 0
peter 08-10-2010 09:23:30

Det er korrektt du kan slet ikke sammenligne processor clock hastigheder og da slet ikke mellem styresystemer. Der er ikke andet for end at prøve den af i en butik og vurdere hastigheden selv.

0 0
Michael Tommy Andersen 08-10-2010 08:07:15

Hej.- Jeg er blevet lidt lun på Nokia N8 men ser til min store skræk at den kun har en 680 MHz ARM 11 processer og nu er jeg meget i tvivl om ikke det er en meget langsom processer? Husk på at dette er et spørgsmål, da jeg ikke selv har så meget forstand på dette, men har set at Samsung har Processer på 1?
Håber at nogen kan hjælpe mig lidt på vej, inden evt.køb?
Mvh Michael

0 0
09-10-2010 18:27:01

Det er med mobiltelefoner som det er med computere, det er den faktiske hastighed der interessant og ofte bliver du nødt til at fokusere på specifikke programmer.

Et eksempel fra PC verdenen er de gamle intel extreme CPU'er som var oppe og vist nok over 4ghz, sammenlign dem med de nuværende topmodeller fra intel, der er på under 4ghz.

Alene med fokus på clockfrekvensen burde de gamle cpuer fra intel være hurtigere end de nyere, men som de fleste sikkert ved er de nye cpu'er mange gange hurtigere end de gamle. Dette eksempel illustrerer meget godt at det sjældent giver mening sammenligne to CPU'ers clock frekvenser medmindre de på samtlige andre punkter er teknisk identiske. Som Henrik også forklarer så er det umuligt at sige noget om hastigheden på N8 alene ud fra de 680mhz.

0 0
Henrik 08-10-2010 10:14:49

Clock-frekvens (pulsen) i et chipsæt siger kun meget lidt om en mobil's (eller PCs) hastighed. Forskellige processorer og måden de er sat sammen på i et chipsæt har mindst lige så meget at sige. Der er ting som

1. Bus-båndbredde (data hastighed)imellem processorerne og RAM/cache.

2. Hvor mange instruktioner en processor-kerne kan afvikle pr. clock-cycle. Dette varierer imellem processor-typer. Når der er flere kerner eller processorer blir resultatet mere afhængig af hvordan OSet/softwaren er lavet. (N8 har to processorer, en ARM11 CPU og en Broadcom BCM2727 GPU og Symbian^3 OSet er lavet til at anvende begge, eksempler kommer senere).

Hvis vi tager ting som instruktioner (operationer) pr clock-cycle (altså pulsen) enten pga. CPU type eller fordi der sidder to eller flere i hardwaren..

Kort forklaret svarer det lidt til at hvis du skal kigge på hvor mange biler du kan få igennem en tunnel i timen, her har man 3 muligheder:

1. Man kan sætte top-farten op for trafikken.
2. Man kan gøre tunnelen bredere med to eller flere spor.
3. Man kan lave noget intelligent trafikstyring for at minimere ulykker og køer mest muligt.

Pkt 1 svarer til at man bare sætter clock-frekvensen op. Problemet med dette er, at det er den lette løsning på den korte bane, men man løber hurtig ind i begrænsninger og det sluger sindssygt meget energi. HTC Desire og Samsung Galaxy S har elendig batteri tid.

Nokia har valgt pkt 2 som svarer til at man sætter flere processorer i, samt vælger en processor type for den der skal lave det meste af arbejdet (grafik og UI) der kan afvikle et højt antal instruktioner pr clock-cycle (en puls).

Nokia har også valgt pkt 3, ved at skrive grafik-laget i Symbian^3 til intelligent at benytte GPUen til alle de tunge UI og grafikopgaver, så CPUen er helt fri til andre ting.

Disse ting gør at N8 kan køre en lavere clock-frekvens og stadig være hurtig, uden at batteritiden lider. N8 kan snildt holde 2 dage ved intensiv brug, og nærmere 3 dag ved mere konservativt brug. En Samsung Galaxy S holder sjældent een dag.

0 0
Jesper A 07-10-2010 11:24:43

Det undrer mig ikke. Når firmaer bliver store nok, er der altid nogen, som ser sig sure på dem - tag feks Microsoft, Sony, Dell, Mærsk, Intel....

Det undrer mig derimod at nogen hakker specielt på finnerne over deres SW. Jeg har ikke nogen specielt dårlige oplevelser med Nokias telefoner. Nej, Nokia fejler ikke.... Det er vist mest nogle journalister som skal opdrages i etik og moral samt lidt kritisk holdning til deres test-metoder og resultater!

0 0
07-10-2010 15:35:37

Er du overrasket? Langt de fleste journalister er mac-brugere. N8 og Nokia generelt er den dimetrale modsætning til iphone.

0 0
Jesper A 07-10-2010 22:06:24

PeterL: Nope, ikke set i dét lys, for jeg er FULDSTÆNDIG enig, men kom faktisk til at tænke på Samsung. Dem er mange RIGTIG glade for, og dét er mig en gåde, for magen til l*rt skal man i mine øjne lede længe efter... Jeg mener: SW på stort set alle deres produkter (de er jo om sig, så det er alt fra MP3 til hjemme-biografter, kameraer mv) som bare ikke virker stabilt... Deres HW-løsninger er absolut heller ikke noget, jeg er imponeret af, men jeg er sikkert også farvet af, at have arbejdet indenfor branchen selv....

0 0
Henrik 07-10-2010 22:55:21

@Jesper M:

Så er vi to ;-)
Jeg arbejder pt. i branchen og har gjort det i snart 6 år. Jeg har set meget både fra bruger perspektivet og software fra en udviklers synspunkt. Samsung og LG har altid været det tarveligste af dem alle, Android er ved at udvikle sig til den største rodebutik i nyere mobilhistorie. Lige pt. er det faktisk Apple og Nokia der har de mest tjekkede udviklings-miljøer. Synd at Sony-Ericsson har det så skidt, deres feature-phone miljø var faktisk også ganske godt.

0 0
Henrik 07-10-2010 16:19:23

...hvilket er sindssygt ironisk, eftersom Apple nok er det mest øko-politisk ukorrekte firma, OVERHOVEDET, hvorimod Nokia ligger på den absolutte top hvad angår genbrug af materialer og reducering af brugen af afrikanske "blod"-mineraler.

0 0
07-10-2010 18:25:51

Set fra en journalists synspunkt er det ikke det værste ved Apple. Når du køber en iPhone, så køber du Steve Jobs, hvis der er noget han ikke kan lide så kommer det ikke ind på din iphone.

Hvilket signal er det lige journalisterne sender når de alle har Steve Jobs som chefredaktør på deres mobiltelefon.

0 0
Henrik 07-10-2010 20:03:19

Hehe...good one :-)

0 0
Henrik 06-10-2010 16:30:39

Fra en kommentar til en anden artikel om et N8 mod på engadget:

"Did engadget admit they forgot to remove the film ? I did the same mistake and got out of focus and horrible pictures just like the ones on engadget, after removing the film it outperforms my ixus 130 by far. "

Artiklen:

http://www.engadget.com/2010/10/06/hack-improves-nokia-n8s-image-and-video-quality-puts-a-hurting/

0 0
BosseFreak 06-10-2010 10:32:05

Stakkels stakkels Nokia, de bliver så dårligt behandlet når der kommer nye modeller, buhuhuhu, alligevel sender de telefoner på markedet som er fyldt med fejl og folk æder det råt, ja ha ondt af dem...

0 0
07-10-2010 09:49:39

Nu er det jo ikke forbeholdt Nokia at levere mobiltelefoner med fejl og ud fra de første anmeldelser og videoklip ser N8 ikke ud til at være specielt fejlfyldt. De største problemer er formentligt en dårlig browser og det lack der opstår når man swyper mellem skrivebordende.

En ny browsere skulle være på vej og lacken er formentligt en softwarefejl som kan løses.

Min Desire, som er fuldt opdateret, har altså også nogle gange sin egen vilje, den er ikke fri for fejl.

Personligt anser jeg symbian 3 for at være det største problem ved N8, det virker lidt som en opgardering fra windows 98 til windows xp i en tid hvor konkurrenterne bruger windows 7. Men det er ikke et teknisk problem, men et valg foretaget af Nokia.

At nogle anmeldere forsøger at vise nogle fejl på N8 som formentligt ikke eksisterer virker som et desperat forsøg på at latterliggøre et produkt. Men jeg tror de eneste, der er blevet til grin er Gizmodo.

0 0
peter 07-10-2010 11:08:47

Jeg er for en gangs skyld meget enig med dig PeterL. Lige et par kommentarer dog.

Mht. lack når man swiper imellem skriveborde så har jeg også tænkt over det. Jeg tror det er et design valg. Jeg tror ikke det er meningen at den skal følge fingeren mens man swiper, men først skifte når man har swipet. Folk er vant til at Android og iOS følger med og derfor kommer det til at virke som lack. Hvorfor de har taget det valg ved jeg ikke, måske det er for at få skrivebordet til at være mere roligt eller måske er det UI tekniske vanskligheder. Jeg havde også hellere set det fulgte med, men jeg tror ikke det er en fejl. Andre der har en mening her?

Jeg er enig jeg synes også S^3 er N8's største problem. Det kan ikke konkurrere med iOS og Android på UI. Men det havde Symbian heller ikke lovet, de havde netop sagt at den store UI opdatering først kom med S^4 så derfor havde jeg heller ikke forventet det. Jeg synes dog, som så mange andre, også at det er gået for langsomt, men jeg tror/håber de har forstået det nu og gør alt hvad de kan for at komme med på UI. UI er så ikke alt og jeg mener stadig at Symbian er foran både Android og iOS på nogle grund styresystem punkter og derfor mener jeg heller ikke Nokia skal droppe Symbian. De skal bare tage sig sammen og få det opdateret til 2010 standard.

Jeg synes i øvrigt GSMarena opsumerer deres preview meget godt og deres syn på N8 er fuldstændig som jeg havde forventet mig af N8: "Nokia's free fall over the past three years certainly took them a long way from the top. They still aren't prepared to battle it out at the highest level so they need to buy some time until they get up to speed. And the Nokia N8 seems a damn good shot at that."

0 0
peter 08-10-2010 09:26:58

Jeg har så lige prøvet en C7 og kan bekræfte at det som folk kalder lack når der siftes skrivebord IKKE er lack. Det er helt bevist. Du udfører en kommando og først når du er færdig med at udføre din kommando, dvs. fjerner fingren fra skærmen, så udfører den skrivebordsskiftet. I øvrigt gør den det meget hurtigt når fingren har sluppet skærmen.

0 0
andreasvo 06-10-2010 16:43:54

Det er med gadget nyheder (når vi snakker så store sider som engadget og gizmodo) som med almindelige nyheder, det er de seriøse der formår at se tingene fra flere sider. Det er generelt ikke amerikanernes stærke side.. Så hold dig bedre en at ride med på den bølge.. vis du vil tages seriøst.

0 0
peter 06-10-2010 11:13:49

He he jeg kan lide dit niveau af argumentation :-)

Måske er Nokias mobiler fejl behæftede, men så burde det vel være nemt at komme med reele og fair sammenligninger som påviser de store fejl? Hvorfor så komme med de åbentlyst unfair sammenligninger?

0 0
Henrik 06-10-2010 15:50:15

@peter: Ingen grund til at argumentere med ham Nick der. Det er tydeligt, at der er tale om en i/a-fanboy med en attitude som et barn på 12 år, der lige har fundet ud af, at klassekammeraten har fået en federe telefon end hans egen.

0 0
Jesper Søgaard 06-10-2010 09:54:22

Jeg så hastighedstesten på Gizmodo, da den kom frem og den var dybt uprofessionelt udført.

Der er for mig ingen tvivl om at Nokia N8 ikke er en telefon for mig. Hardwaren er i orden, men Symbian er bare ikke godtnok ift. konkurrenterne.

Selvom N8 får en hård medfart som ikke er berettiget så er der stadig et gran sandhed bag kritikken.

Giv mig Nokia Kinetic med Android eller Win7. Så er jeg tilbage i Nokias fold.

0 0
homersimpson 05-10-2010 23:30:08

Det er jo nogle helt ude i skoven test de laver. Hvis de ønsker at få N8 til at fremstå som en dårlig mobil, kan de sagtens udføre en test så det ser sådan ud, men disse test er jo direkte pinlige at se på. Det er jo meget tydeligt at se, at de er meget biased.

Her er en video fra youtube, hvor en person kører de samme funktioner som i testen fra gizmodo, mens gizmodos video af deres test kører i baggrunden som sammenligningsgrundlag for personen der laver testen.

http://www.youtube.com/watch?v=0bJ018LZjLc

0 0
Thomas 05-10-2010 19:58:37

Der findes altså rigeligt med apps til Symbian, jeg har endnu ikke fundet en app til iOS som ikke findes til Symbian bare under et andet navn og list anderledes. Nokia har ikke styret muligheden for at installere apps lige som Apple, hvilket det ikke bare er på OVI man henter men der findes mange andre steder hvor man kan finde sjove og praktiske apps. f.eks. getjar.com iP4 har et udemærket kamera, men det kan på ingen måder måle sig med det som findes i N8, der findes mange sammenligninger på nettet, som er foretaget på korekt vis, uden zoom og rystet kamera, og har taler billederne for sig selv.

0 0
andreasvo 05-10-2010 17:04:19

Som jeg har forstået det, skyldes de den gode billedkvalitet på iphone 4 deres nye teknik HDR
http://iphoneguide.dk/nyheder/iphonens-nye-high-dynamic-range-funktion/

Det siger noget om hvor vigtigt soft wear og det må man give appel, det har de styr på.. Problemet med HDR er at billederne fylder meget..

@Andreas
Glæder mig til at høre om det nye symbian3, tror det er mindst lige så godt som iphone og android.. Det store problem (derfor er det også et stort problem med den dårlige omtale) for Nokia er Apps..

Har lige solt min Desire og bestilt en iphone.. Jeg vil have apps.. Men tror altså, vis vi forestille os at man ikke kan installerer apps, at nokia med S3 er fuldt på højde med IOS og Android.. Måske enda mere fuldend...

0 0
05-10-2010 16:37:13

Jeg vil give Andreas ret i de problemer han påpeger med symbian 3

Ikke desto mindre fortjener N8 en fair behandling og den film fra Gizmodo virker meget utroværdig, det kan ikke passe at min 5230 kan starte sit kamera hurtigere end en N8, hvor naive tror de folk er.

Netop kamaera delen er godt eksempel her vendes N8 som den eneste mobil til landskab og der går meget lang tid med at trykke på kameraknappen. Med de metoder er det muligt at få en iphone til at være hurtig selv sammenlignet med et professionelt pressekamera.

Det mest groteske er at det er gjort så uprofessionelt, peter har tidligere klaget over amerikanernes manglende respekt for Nokia og med Gizmodo kan jeg kun give dig ret, det klip er respektløst.

0 0
peter 05-10-2010 16:54:12

Det er betryggende at selv folk som er meget lidt imponerede over N8 kan se at det her ikke er rimeligt.

0 0
05-10-2010 19:28:32

Jeg ved at jeg ikke skrevet specielt meget pænt om N8 og mine forventninger er temmeligt lave, primært pga. brugerfladen. De første mere seriøse anmeldelser er også lunkne...

Men jeg håber faktisk at N8 bliver en god mobil, som forbrugere kan vi ikke få nok konkurrence og anmelderne bør bruge deres indflydelse på upartiske anmeldelser.

Jeg ser frem til flere anmeldelser, bare ikke fra Gizmodo.

0 0
Thomas 05-10-2010 15:00:39

????? :-)

0 0
peter 05-10-2010 15:40:47

Ja det ser jeg også frem til for jeg er ikke i tvivl om at mobilsiden vil være hård men retfærdig overfor N8 :-)

Hvornår sker det mobilsiden?

0 0
Thomas 05-10-2010 15:00:06

Der er helt sikkert noget galt, pinligt for disse sites.

0 0
peter 05-10-2010 13:02:32

Jeg synes virkelig det er lavt af Engadget og Gizmodo at ty til sådan metoder. Det er jo simpelthen så usagligt og dermed pinligt for dem, efter min mening. Jeg har virkelig tabt meget for de to.

Som en anden kommentator (Henrik) har skrevet flere gange, så lader det næsten til at der er kommet en slags USA mod Europa kamp her. Måske fordi Amerikanerene nu, efter i 15 år at have været bagud i mobil sektoren, har medvind så skal de dælme tryne de europæere! Jeg synes det er lavt!

0 0
Henrik 06-10-2010 19:21:35

@peter: Præcis. Anyway, GSMArena har lavet en blind-test af N8 vs. Samsung Pixon12 og en Sony HX5v dedikeret kamera:

http://www.gsmarena.com/nokia_n8_vs_samsung_pixon12_vs_sony_dsc_hx5v-review-519.php

(gæt, hvem der vinde i denne blind-test? ;-) )

Denne blindtest viser med al tydelig hvor idiotisk og amatør-agtig biased Engadget og Gizmodo er.

0 0
andreasvo 05-10-2010 12:38:41

Det viser lidt om nokia´s kamp.. de har det ikke nemt det har BB heller ikke de bliver også konstant slagtet af fx, engadget.
sidste engadget podcast (ikke deres mobil podcast, der er de nogen lunde fair) var helt elendig og deres redaktør har mere travlt med at sætte sig selv i centrum end de produkter han snakker om..
Har også oplever andre gadgat siderudtale direkte forkerte ting om Nokia N8.
Har hørt en del Android podcast og mobil podcast. de kommer næsten alle fra USA (kan ikke bruge spanske eller franske podcast) Og ja de er påvirket af virkligheden på den anden side.. Vi burde lave podcast her i DK og europa.. fordi så kan udgangspunktet være vores virkelighed.

0 0
Andreas 05-10-2010 12:28:58

Havde både læst Gizmodo testen, og foto testen mellem N8 og Iphone på Engadget. Og jeg har lidt en tilbøjelighed til at give GSMarena.com ret.

Gizmodo testen er fuldstændig latterlig, hvor de sætter en erfaren Iphone bruger op imod en ny ejer af N8. Det holdet ikke rigtigt.

Når man kigger på billederne fra Engadget testen, så er alle N8 billeder zoomet lidt mere ind, end Iphone billederne. Har dette ikke stor indflydelse på kvaliteten, når begge mobiler kun har digitalt zoom? Eller er jeg forkert på den her?

Jeg læser tit på Engadget og Gizmodo, men når de laver sådanne utroværdige indlæg, så begynder man at tvivle på alt det andet de skriver.

Jeg er ikke på Nokia vognen, for jeg synes N8 har nogle gevaldige mangler på interface siden. Der er sket mange forbedringer siden N97 ser det ud til, men Symbian^3 er bare ikke helt så lækkert som Android og iOS.

Jeg synes dog folk er lidt for hårde ved N8, som har nogle virkelig fede hardware features, og selvom ikke Symbian^3 når de andre styresystemer på brugervenlighed og finesse, så virker det stadig meget brugbart og funktionsdygtigt.

Men hvorfor Nokia N8 for så mange usaglige klø, er mig lidt en gåde. Der må være nogle amerikanere der ikke kan lidt Nokia som brand? Kan ikke rigtig forklare det på andre måder.

0 0
05-10-2010 12:19:32

Viser at den eneste du kan stole på er dig selv...

0 0