Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Blog: Derfor synes jeg Android halter

Blog: Derfor synes jeg Android halter

Android roses ofte til skyerne og betegnes som fremtidens styresystem til smartphones - jeg har endnu ikke helt forstået hvorfor.

Google-styresystemet Android har været på det danske marked i to år nu, og har efter min mening alt for mange børnesygdomme i sig endnu.

Det er disse jeg nu vil forsøge, at gøre rede for i denne blog.

Bloggen skal ikke forstås, som et angreb på Android, derimod blot som en konstatering af, at “rolig rolig - så fantastisk er det altså heller ikke”.

Her er “problemet”

Android har haft to år, hvor systemet bare er stormet frem, og selv personer uden den store tekniske interesse kender til konkurrencen “Android vs. iPhone” på smartphones.

Og der er heller ingen tvivl om, at Android gør det godt på rigtig mange punkter, men nogen gange virker det som om, de tager munden for fuld og ikke får tingene færdiggjort før de vil mere - og andet.

Det ses, efter min mening, bl.a. ved det rodede design Android har, hvor der ikke er “kælet” for de sidste detaljer. De forskellige ikoner har forskellig størrelse, forskellige skrivemåder m.v.

Her er et par punkter, hvor jeg synes en opstramning fra Google er på sin plads.

Kan det blive for billigt?

For mig virker det “useriøst”, at man på de billige Android telefoner kan nærmest det samme, som på de dyrere modeller med samme styresystem.

Jeg er godt klar over, at der selvfølgelig er forskel på hardwaren, som f.eks. processor, skærmtype m.m. - men derfor synes jeg stadigvæk ikke, at Google via Android, burde lægge navn til de billige modeller.

Brugerne får efter min mening en “dårlig oplevelse” af hvad en smartphone kan, hvis de køber en billig model. Og personligt kan jeg godt frygte, at mange køber en billig Android-telefon, fordi de har hørt det er en Android - og derfor forventer visse ting, som de har hørt er på high-end produkterne.

Derfor er mit råd, at man hellere skal vente og spare pengene op, og i stedet købe en af de Android-mobiler, som befinder sig over eller omkring 3.000 kroner.

Rodet design

Et af problemerne er f.eks. oversættelserne af programmer m.m. Disse er til tider dårlige, og på en-eller-anden måde lidt fordanskede. Det virker som om der er brugt Google Translate til oversættelsen. For eksempel hedder diktafon "Optag tale" på HTC ChaCha. 

Det undrer mig også, at menupunkterne er oversat forskelligt, og Google ikke kører efter én linie. F.eks. er “Lommeregner” forkortet på Nexus S, mens der på f.eks. HTC Incredible S står hele ordet.

Hvilket understreger, at der ikke er en retningslinie - og selv på mobiler fra samme producent bliver der blandet rundt i måden at gøre det på.

Der er også en underlig måde at dele ord på. Vi har f.eks. set ord, som “stemmeopkald” blive delt med “stemmeopka” på første linie, og “ld” på den næste.

Genveje til applikationer på “startskærmene” har ikke samme form eller størrelse, hvilket også ser rodet ud. Her handler det om, at ikonerne med deres tekster, ikke overholder en fast designlinie. Vi har set, forskellige afstande mellem selve ikonet og teksten under.

Ligesom et program ikke skrives på én måde, men kan optræde forskelligt på f.eks. en Sony Ericsson og en HTC - selvom begge kører Android.

Rent layout-mæssigt synes jeg sådanne ting ser ufærdige ud.

Et eksempel på det med opdateringer og versioner af Android.<br />Sony Ericsson Xperia X10 kom på markedet med Android 1.6, til trods for, at flere producenter på det tidspunkt havde modeller ude med Android 2.1. <br /><br />(Billede af Sony Ericsson Xperia X10)
Et eksempel på det med opdateringer og versioner af Android.
Sony Ericsson Xperia X10 kom på markedet med Android 1.6, til trods for, at flere producenter på det tidspunkt havde modeller ude med Android 2.1.

(Billede af Sony Ericsson Xperia X10)

Opdateringer

Opdateringer af telefoner, har tidligere været for “nørder”, men betyder nu mere og mere for de almindelige brugere.

Det ses også på statistikker, som denne, hvor tallene viser, at omkring 60 procent af alle Android-enheder har Android 2.2.

Normalt har størstedelen af mobiltelefon-ejere ikke koncentreret sig om opdateringer til deres mobiltelefoner, men det har i den grad ændret sig de seneste 1½-2 år - i takt med iPhone og Android har fået større udbredelse.

Google har fornylig meddelt, at Android-mobiler skal kunne opdateres i 18 måneder, hertil svarer producenterne at det selvfølgelig kommer an på om hardwaren understøtter. Altså stadig ikke en garanti.

En Android telefon er ikke bare en Android

Android, som “varemærke”, er efter min mening ikke særlig stærkt.

I folks bevisthed er Android én ting, men reelt set er en Android-telefon ikke bare en Android-telefon.

De er derimod forskellige på flere punkter fra producent til producent. Det er ikke kun producenternes egne “skins” der differentierer sig, men også selve hovedmenuen m.v. er forskellig.

For almindelige brugere kan det måske også være svært at forholde sig til opdateringer. Pt. er der f.eks. flere forskellige Android-versioner ude alt efter producent - men oveni det, så er der også opdateringer til producenternes skins.

Brugerne skal derfor forholde sig til Android-versioner, men også til f.eks. HTC Sense-versioner.

Her ses programmer deles på flere måder - f.eks. Nyheder og vejr - står på to linier. Opsætningsguide + Musikafspiller fader ud - og Lommereg. forkortes.<br /><br />(Billede af Sony Ericsson Xperia Neo)
Her ses programmer deles på flere måder - f.eks. Nyheder og vejr - står på to linier. Opsætningsguide + Musikafspiller fader ud - og Lommereg. forkortes.

(Billede af Sony Ericsson Xperia Neo)

Fragmenteringen i Android

Fragmenteringen i markedet for Android-mobiler er ALT for stor, og der er ALT for mange prisklasser. De spænder lige fra Samsung Galaxy Mini til Samsung Galaxy S II.

Der er også for mange forskellige versioner af Android på telefonerne i butikken, og man kan ikke som køber være sikker på, at kunne opdatere til den nyeste version.

Udviklingen af applikationer er heller ikke nemt til Android - forskellig hardware, forskellige software-versioner gør ikke arbejdet nemt for udviklerne. Det giver i sidste ende dårligere kvalitet i applikationerne.

Det ses ofte, at der i iPhone applikationer er kælet mere for detaljerne end der bliver i Android applikationerne - simpelthen fordi det er nemmere for udviklerne at forholde sig til de retningslinier. Se f.eks. vores anmeldelse af Stofa’s web-tv applikation.

Billede af HTC Desire, Google Nexus S, Sony Ericsson Xperia Neo og Samsung Galaxy S.
Billede af HTC Desire, Google Nexus S, Sony Ericsson Xperia Neo og Samsung Galaxy S.

...når enden er god er alting godt

Nu kommer det hele til at lyde meget negativt, og det er det i og for sig ikke.

Jeg forstår bare ikke, at Google endnu ikke har iværksat en stor oprydning på platformen. To år er gået siden første version af Android, så der har været tid nok til mange af de basale rettelser.

Og jeg står derfor med tankerne:
- Kan fragmenteringsproblemerne hæmme Google i “kampen” (på sigt) om mobilkøberne?
- Bør Google komme med mere kontrol / opstramning?

Læs også:
- Web-TV: Android får store problemer i fremtiden 

Tidslinje: Android-updates i overblik

Android-updates i overblik on Dipity.


Bemærk: Datoerne er cirka-datoer.

Kommentar

x

Opret bruger
Kalle 27-06-2011 17:10:23

Det Havde nok ikke lige set komme var Lene pyyyyyha som mange da lige har fået luft her......

Hilsen Kalle

0 0
PressEsc 24-06-2011 16:53:08

Jeg synes, hun beskriver meget godt hvad hun synes der kunne være bedre ved android telefoner, og noget kan hun da have ret i, men de fleste ting kan man heldigvis selv gøre noget ved, for android er så åben. Mht orde-ling, så kunne det være bedre, men det er det også hvis man sætter den til at køre på engelsk, så det må være oversættelsen til dansk der gået lidt op i hat og briller, men de har jo sikkert også bare brugt Google Translate ;-)

Men jeg begriber ikke hvorfor folk let og elegant
springer over at det er hendes egen personlige holdning til android, og den har hun ret til at have. men man skal selvfølgelig ikke lade fornuften komme i vejen for en god diskussion.

Og om mobilsiden har en forkærlighed til Apple er jeg da fuldstændig ligeglad med om de har eller ej, så længe de også anmelder andre telefoner, og viser deres rigtig gode videoer hvor man udover at høres deres mening, også selv kan danne sig et billede af om det er noget for en selv.

Man kan ikke sige at Mobilsiden er på vej den ene eller anden vej hen, på baggrund af en anmelders personlige holdning, husk nu på at det kun er en telefon, og ikke en religion...

0 0
Svave 22-06-2011 13:57:49

Uanset om man er tilhænger af Lene's artikel eller ej må vi give hende følgende. Hun forstår sgu at skrive blog's som generere et utal af bruger indlæg. Det lever mobilsiden helt klart højt på. Så Lene du er uden tvivl en "asset" for mobilsiden og enhver lignende online side.
Hvor mange indlæg er det lige vi brugere har postet iforbindelse med hendes blog? ...

0 0
Mikos 23-06-2011 09:58:30

Må vi det?

Forestil dig, at når man stikker sin hånd i et hvepsebo, sker der ting og sager. Vrede hveps? Om det er en fremragende arbejdsindsats, den pågældende handling er udtryk for(handlingen med at stikke hånden ind i hvepseboen), ja det er rigtigt svært for de pågældende hvepse at skulle kunne afgøre og nikke anerkende til.

På samme vis, er det et anelse 'lamt' indlæg du kommer med, hvori du fremlægger nogle udsagn, der nærmest 'skriger til himmelen'.

0 0
Rene 23-06-2011 14:30:02

Alle folk har sgu ret til deres mening, flertallet kan lide Android på den side her, fint.
Men det giver os sgu ikke ret til at nedgøre folk der ikke kan.

Du mener det er et "Lamt" indlæg, jeg mener dit indlæg er grundlægende barnlig, i det stadie hvor indlæg som det her er forventeligt - ca. 14-22 år, hvis ikke syndes jeg du skulle tænkte lidt over din hvermåde.

0 0
Mikos 24-06-2011 08:16:42

Jeg er ikke sikker på, hvad du siger men jeg kan fornemme, at du finder min kommentar ikke-passende vist nok ment ud fra ordet 'lamt'.

Du forklarer ikke hvad din utilfreds grunder i men gætter, eller vurderer min alder ud fra den følelse du får når du læser min kommentar. Det er ikke særligt sags fokuseret.

Hvis du mener jeg nedgører folk, som ikke kan lide Android, vil det være rigtig rart, hvis du pointerer hvor jeg gør det for, jeg kan ikke selv se det. Måske min kommentar er lidt bidsk, men den er ikke personlig, den retter sig mod den der 'lad os klappe Lene på skulderen' for noget som er så banalt som at stikke sin hånd i en hvepsebo. Det synes jeg ikke er et fremragende stykke arbejde.

Jeg har tænkt over min væremåde, den er ganske bevidst og tiltænkt ligesom Lenes blogindlæg.

:)

0 0
Rene 23-06-2011 14:32:45

Ups, det skulle være - Hvilken er fint. Hvis du er i det stadie hvor indlæg som det her er forventeligt - ca. 14-22 år. hvis ikke syndes jeg du skulle tænkte lidt over din hvermåde.

0 0
23-06-2011 08:50:35

"Thumps up"

0 0
23-06-2011 08:51:21

Ups, det er med b: thumbs :-)

0 0
Kim Harder 22-06-2011 12:37:21

Hvis alle analyserer deres behov for, hvad de har brug for ved en mobiltelefon, så tror jeg nu man hurtig vil komme til den konklution, at man nemt kan nøsjes med en til under 1000 kr. Det er faktisk reelt hvad en mobil max må koste, når man tager i betragtning af, hvor hurtigt, den bliver slidt. Der findes udmærkede mobiltelfoner til den pris, hvor man kan skrive sine sms, have sin kalender, hører musik på, have en GPS, se film, surfe på nettet, installere spil på, ja man kan faktisk bruge hele dagen på en sådan mobil. Man kan installerer gps track på den, så hvis den bliver væk, kan man gå ind på en hjemmeside og spore den. Samme program kan sende en sms til dig, hvis den er blevet stjålet og der bliver skiftet simkort i den. Man kaninstallerer Antivirus mv. Have standby tid op i mod 700 timer, op til 12 timers taletid.

0 0
Svave 22-06-2011 13:46:27

@Kim Harder - kan du ikke liste de modeller du mener kan alt det du beskriver og som kan købes til max.1000kr?

0 0
Kim Harder 22-06-2011 14:33:19

Tjek blot mobilpriser f.eks eller andre prisdatabaser over mobiltelefoner.

0 0
Peter Frederiksen 22-06-2011 14:21:44

http://www.lebara.dk/billig-smartphone/

0 0
Svave 22-06-2011 16:12:46

@Peter, Tak for linket, det var da et ret godt tilbud må jeg nok sige.

0 0
Rene 22-06-2011 10:28:15

Syndes det er super at der er nogen der siger deres mening.

I min verden er faktum er Android er for besværlig at bruge hvis man ikke vil sidde og nørde med det - Jeg har anbefalet min mor/søster/far m.m. at købe en Iphone for den er bare bedre lige ud af æsken, og de har ingen interesse i at bruge tid på at finde de rigtige apps eller skifte calender app fordi der lige er en der er lidt bedre, det skal bare virke.

Rigtig god blog som for MIG viser at mobilsiden er for emsige mobilbrugere der ser google som guden.

0 0
Danni Hansen 22-06-2011 12:32:03

Det samme kan man vel sige om folk der tror på æble-guden?

0 0
Rene 22-06-2011 14:10:02

Måske de råber ikke højt nok til at jeg personlig ligger mærke til det - Så det høre jeg kun Android-fansboys sige... Men må indrømme at jeg vil gerne tro på det, for sådan er det med alle x vs. y sager, brugerne bliver alt for personlig i deres valg/forsvar og sådan vil det altid være, det er så at sige menneskeligt.

0 0
Danni Hansen 22-06-2011 14:33:13

Hehe det har du ret i, syntes det er klamt af folk der skriver sådan nogle ting. Kalder hende en dum ko osv, det kan da ikke passe at man skriver sådan noget.

I starten var til æble-folket der var slem men nu er droiderne lige så lige så slemme.

0 0
Danni Hansen 22-06-2011 14:33:12

Hehe det har du ret i, syntes det er klamt af folk der skriver sådan nogle ting. Kalder hende en dum ko osv, det kan da ikke passe at man skriver sådan noget.

I starten var til æble-folket der var slem men nu er droiderne lige så lige så slemme.

0 0
Danni Hansen 22-06-2011 14:33:10

Hehe det har du ret i, syntes det er klamt af folk der skriver sådan nogle ting. Kalder hende en dum ko osv, det kan da ikke passe at man skriver sådan noget.

I starten var til æble-folket der var slem men nu er droiderne lige så lige så slemme.

0 0
Danni Hansen 22-06-2011 12:32:02

Det samme kan man vel sige om folk der tror på æble-guden?

0 0
Rene 22-06-2011 10:29:30

Ups bruger selv Android for det er bedre hvis man har tjek på hvad man laver.

0 0
Peter Frederiksen 21-06-2011 21:31:55

Google havde købt android i tidernes morgen, men Google kunne ikke tage kampen op alene mod de onde mobil firmaer SonyEricsson, Microsoft, Apple, HP (Palm)og der fuhrer Nokia/symbian (den rigtige ondskabens akse!.)

I 2007 blev der skabt en alliance af 34 tech. firmaer, hvor google skulle lede kampen mod ondskabens akse.
Alliancen har vokset sig større og større, og man har fået vendt bl.a. SonyEricsson til den gode side!

"The Open Handset Alliance is a group of 82 technology and mobile companies who have come together to accelerate innovation in mobile and offer consumers a richer, less expensive, and better mobile experience. Together we have developed Android™, the first complete, open, and free mobile platform. We are committed to commercially deploy handsets and services using the Android Platform."

Medlemslisten:
http://www.openhandsetalliance.com/oha_members.html

0 0
Danni Hansen 21-06-2011 11:48:35

Du virker som om du prøver at komme med gode argumenter hvilket er godt. Og du har ret at der kunne måskke være en god ide for google at lave en lille smule retnings linjer på deres OS.

Men men.
Hvis man f.eks. får en Nexus telefon kommer opdateringen med det samme mener jeg.

Jeg er selv android bruger, men anede intet om det efter 3,5 år med IPhone 3 da jeg ikke mente at det var pengene værd at skifte til 3gs eller 4'rn.

Har en SGII, som jeg er vanvittig glad for. Efter jeg fik styr på at opdatere den og overfører musik som plug & play. TW system formig kører skide godt meget flydende og lige til at gå til. Jeg kan roote/flash den så jeg kan få endnu mere ud af telefonen, hvilket jeg syntes er mega fedt.

Hvis man er utilfreds med ikonerne på ens android, så download nye.

Så Lene udmiddelbart forstår jeg ikke 100% kritikken af Android, men umiddelbart kan jeg ikke se hvor de skal ændre på noget henne. Da det jo er producenterne der ikke er oppe på mærkerne

0 0
Danni Hansen 21-06-2011 11:49:10

Hmm, modsiger mig lige lidt i starten og til sidst beklager.

0 0
Lene Birkeslund 21-06-2011 13:04:27

Helt ok :)

Og er som sagt også kun min mening, og andre har lov til at have en anden eller den samme :)

Bloggen har i hvert fald givet en diskussion - hvilket også var en af hensigterne :D

0 0
Jim Flower 21-06-2011 13:40:28

John G gav ellers udtryk for at det var redaktionens mening, og ikke kun din? Desuden skræmmer det at du har så lidt styr på styresystemet, taget i betragtning at du er ansat på mobilsiden.dk som har til formål at informere om Android - det hurtigst voksende styresystem på mobile platforme. Suk, Lene... Kan du ikke holde dig til at skrive om iPhone, så er du sød?

0 0
Lene Birkeslund 21-06-2011 14:38:35

Jamen hvad John G. har givet udtryk for skal jeg ikke kunne sige jo... Vi har alle hver vores mening/holdning, men derfor kan den jo godt være den samme...
Jeg kan kun udtale mig om min egen... Men mente til Danni, at jeg respekterede hans mening (både om den er den samme som min eller anderledes)... Og det samme gør jeg med John G. (om han har samme holdning som mig eller en anden)...

0 0
Casper Bang 21-06-2011 14:18:48

Som dén respekterede person han er, gik John G fornuftigt nok ud for at mane til besindighed da de mere dystre kommentarer begyndte at rulle.

Hvorvidt man vil tro på at blog-indlægget er en radaktionel fællesindsats eller ej, vil jeg lade være op til den enkelte at vurdere. Jeg tror dog godt de fleste kan gennemskue sandheden ud fra indhold og formulering!

Og fred være med dét, der er vist sagt hvad der skal siges i denne sag. Så lad os og Lene komme viddere. :)

0 0
Nab 21-06-2011 00:36:18

haha, hvad bliver jeres næste træk?? først gav I den en dårlig anmeldelse til HTC sensation og nu med denne latterlige blog? hvorfor spørger jeg bare!
jeg har arbejdet i teleforretningen i mange år, og jeg har prøvet at lege med begge systemer. Tro det eller lad være, jeg fik nok af IPHONE!! for det første den er IKKE brugervenlig på nogen måder! den skal altid synkroniseres med pc hvis den er gået kold eller ikke kan tændes! hvor bruger venlig er det? også den skide ordbog, den virker ikke optimalt. tror engang den har sådan en! så hvad er det, der gør iphone bedre end android? og ikke tale om den skyhøje pris! jeg synes det er på tide, at mobilsiden begynder og være neutral...

0 0
Lene Birkeslund 21-06-2011 09:06:20

Det handler ikke om at være neutral eller ikke neutral.. Vi har også påpeget mange mangler ved bl.a. iPhone og for den sags skyld andre både telefoner og styresystemer.

HTC Sensation er bare ikke "all that" efter vores mening (var John der anmeldte den). Men faktisk flere andre anmeldere der deler hans kritik.

0 0
BSG 20-06-2011 21:33:11

Nej, Gud ha lov for det :)

0 0
Niki 20-06-2011 11:36:49

For mig at se, lader det til at Lene's ønske er at Android skal ligne iOS mere.

Rodet design:
Rodet ift. iOS? Ja! Android er på flere tlf ikke flottere end iOS out of the box. Men hvorfor skal det også være dét? Det er op til producenterne og forbrugerne at lege med designet - det er jo hele idéen i Android. I iOS SKAL det jo være pænt fra start af - for du har ikke mulighed for at ændre på det! Og så må man bare håbe at man kan li det design Apple har valgt for en...
Det er jo netop styrken i Android. Kan du li HTC's design kan du købe det. Kan du li Samsungs design kan du købe det - og stadig installerer de samme programmer.
Mht. oversættelser er det jo netop igen op til hver enkelt producent - det er jo netop en oversættelse, og producenterne vælger at oversætte det på en måde som de mener er bedst for deres brugere. Hvis man bliver forvirret over at det hedder "meddelelser" og ikke "beskeder" - så er Android måske en tand for avanceret til en...

Opdateringer:
Apple vælger hvordan og hvor længe deres enheder kan opdateres - det samme gør producenter af Androidenheder. Nexus-tlf får opdateringerne med det samme! Muligheden er der også fra producenternes side, men det kræver at DE udgiver det tidligere, problemet er altså ikke Android-systemet men producenterne...

Fragmentering:
Sjovt nok en af Apple's idéer der bliver promoveret her. Apple mener at det er en ulempe med fragmentering - hvilket må siges at være ganske forståeligt eftersom Apple's model er lige den modsatte... Det er jo næsten hele grundstenen i Apple - at det KUN er de produkter de sælger (dyrt IMO) der kan få deres styresystemer.

0 0
Mikos 20-06-2011 13:12:38

"Hvis man bliver forvirret over at det hedder "meddelelser" og ikke "beskeder" - så er Android måske en tand for avanceret til en..."

Herligt! Jeg sidder og storsmiler over dit udsagn. Jeg låner den. ;D

0 0
Oomph 20-06-2011 01:38:40

Stakkels Lene Birkeslund, efter alt at dømme er hun nu, mere jaget end Kurt Westergaard. Tænk at hun turde ytre sin mening om et så ufejlbarligt styresystem som Android. Hun har tilsyneladende krænket så meget ære, at hun nu må opfordres til bygge sig et safehouse. Så hun kan beskytte sig mod den grønne guds ekstremistiske håndlangere...

Hold da op et angreb, hun udsættes for bare fordi hun skriver sin mening og oplevelse af Android systemet.

PS. bruger selv både Android og IOS og kan selv nikke genkendende til nogen af hendes oplevelser med Android. Dog ikke alle.

0 0
Lars Nielsen 19-06-2011 19:38:31

... jeg føler det alligevel nødvendigt at komme med min mening til denne blog.

Jeg kan fuldt ud forstå at nogle vælger en iPhone. Den er simpel i brug og har en simpel tilgang til de mest simple ting. Den er brugervenlig.

Jeg vil dog også vove at påstå at de fleste der får stukket en Android i hånden også kan finde ud af at ringe, sms, maile fra den og installere nye apps og gå på nettet. Det er jo nogle af de ting der gør en phone smart.

Hvad jeg ikke forstår er, hvorfor man vælger at oprette det blog-indlæg, hvor man halvvejs fraråder forbrugerne at købe en Android. Jeg synes det er ærgeligt man kan blive så farvet, at man ikke kan se andet kan være godt. Jeg har prøvet begge verdener, og som i sikkert allerede har gættet, er jeg endeligt landet hos Android. Det jeg især ikke forstår er hvordan man kan få sig selv til at skrive at det næsten er sikkert man ikke vil få en god oplevelse med en Android. Jeg vil personligt aldrig blive tilfredsstillet med en iPhone, men det er kun min personlige mening. Det betyder ikke at den ikke kan være god for andre. Man kan også vælge ud fra design, hvilket er en helt anden sag.

Det jeg synes der især er skammeligt med denne blog er hvor misvisende den er. Det lyder NÆSTEN som om forfatteren ikke har prøvet en Android de sidste to år, hvortil min næste pointe kommer. Android 2.3 er i mine øjne så tæt på et tilfredsstillende produkt, som muligt. Jovist er der plads til forbedring, er der ikke altid det? Man skal vel udvikle sig hele tiden og lige sådan bliver noget som simpelt som lyskilder udviklet hele tiden. Jeg har gang på gang læst at der ikke sker noget nyt med HTC fx. Ikke at jeg er fanboy af HTC, men synes da de laver nogle flotte produkter. At man så samtidig roser Apple til skyerne er ubegribeligt? Hvor meget nyt sker der lige på den front? Synes faktisk først der skete noget med iPhone4, hvorinden man næsten havde brugt det samme design i jeg ved ikke hvor lang tid. Nå, der hvor jeg egentlig ville hen var at der er forskel på folk og vi vælger forskelligt. Det er dog ærgeligt at en side som mobilsiden er så misvisende. Fx giver man HTC Sensation samme karakter som HTC Wildfire, og de to mobiler er så vidt forskellige at det ikke kan staves til.

Jeg kigger normalt ikke forbi længere, og skriver også kun her fordi jeg blev gjort opmærksom på bloggen, hvorfor jeg synes jeg måtte komme med min mening.

Til sidst vil jeg kun sige til alle de kære forbrugere der findes derude. Er i tvivl om hvilken smartphone i skal vælge, så undersøg Android først, og kig evt på anmeldelser fra andre sider inden i bestemmer jer. De er slet ikke så forfærdenlige og min far på snart 70, der aldrig har kunne skrive en SMS før, lærte det, samt at tjekke mails, inden for 5 minutter. Så det er altså ganske smarte telefoner også. Desuden giver Android folk muligheden for at erhverve en billigere smartphone til omkring 2000 kr., hvis man ikke er helt sikker på om det skal være en smartphone man skal have næste gang. Jeg ville dog mene man til hver en tid får en bedre mobil med HTC Wildfire S fremfor en Nokia X3 fx, nu hvor de har ca. samme pris. Forvent dog ikke at du får samme brugeroplevelse med en billig smartphone, som en high-end mobil. Du får heller ikke en Ferrari, når du køber en Trabant.

Med det sagt, så tror jeg at jeg vil smutte igen, indtil næste gang jeg bliver gjort opmærksom på et indlæg, hvor jeg ikke kan dy mig for at komme med min mening. Så håber jeg folk derude læser denne, samt mange andre kommentarer og dernæst forhåbentlig tager de anmeldelser man finder på denne side med et gran salt.

0 0
Danni Hansen 21-06-2011 12:04:41

Haha lige præcis. Det tog mig 3-4 dage om at opdatere firmwaren + overfører musik :)

Men efter der, mangler jeg at rode lidt mere med at roote den samt at pille ved widgetsne og ændr den som jeg vil have.

0 0
John 20-06-2011 08:51:10

En X3 koster under det halve af hvad en Wildfire S koster, så den holder vist ikke.

Desuden tror jeg du har misforstået Mobilsidens karaktersystem. Man har næppe kigget ret meget på Wildfire da man gav Sensation karakter, men på andre mobiler i samme prisklasse og hvad man generelt bør kunne forvente.

0 0
Lars Nielsen 21-06-2011 09:18:54

Har ikke tjekket på på prisen, så nævnte bare en eller anden nokia.

Jeg kan også sige at du får en bedre mobil med en smartphone til 2000 kr end en Symbian i samme prisklasse. iPhone kan vist ikke fås i den prisklasse, og hører flere der ikke tør give 5-6000 kr for deres første smartphone, fordi de gerne lige vil se det an, inden de måske køber en vildere model.

Igen - du har muligheden med Android.

0 0
Jim Flower 19-06-2011 16:30:23

Lenes "blogindlæg" må siges at have udviklet sig til noget af en øjenåbner for mobilsiden. Jeg er glad for at se, at jeg ikke er den eneste der har været både utilfreds og ked af mobilsidens retning den seneste tid.

Jeg har aldrig forstået at man ansatte to kvinder uden videre kendskab til gadgets og mobiltelefoner - sidstnævnte konkludere jeg ud fra deres artikler.

Jeg har alt for ofte siddet med en øv-fornemmelse efter at have læst en artikel af May - og også Lene, men oftest May. Her var man altid sikker på mindst 5 tastefejl, 3 forkerte begreber og mindst 2 faktuelle fejl.

Lene blandede i sin tid Wildfire og Wildfire S sammen og rodede sig ud i noget af en pinlig episode - taget i betragtning at hun er ansat på en webside der omhandler selv samme.

John G går i denne tråd ind og gør opmærksom på at Lene B's blogindlæg ikke blot er et personligt blodindlæg, men at det faktisk er et udtryk for redationens mening og holdning - Øv, John G! Her skuffer du ekstremt. Vi er klar over at du selvf. vil beskytte dine ansatte, men for helvede da ikke på bekostning af dit levebrød.

I mine øjne var det en kæmpe fejl at ansatte Lene og May. Jeg skal ikke kunne sige om de er ansatte på fuldtid eller deltid, men jeg ved at der findes mange her i landet, som er bedre kvalificerede - også hvis man er på udkig efter en mere mainstream bruger. Eller bedre: Hvorfor ikke kombinere det med en mainstream bruger og en teknisk dygtig? Man har ansat to kvinder der begge har en mainstream viden om mobiltelefoner - heraf er den ene så uinteresseret i stoffet, at hendes artikler altid indeholder sjuskefejl. Den anden er farvet af sin egen telefon: En iPhone.

Der skal lyde et stort SUK herfra...

Jeg håber at Mobilsiden.dk snart finder sine gamle værdier frem igen - indtil da findes der heldigvis aternativer (mobil.nu, gear, mv.)

0 0
John 19-06-2011 16:39:35

Du mener da seriøst ikke at mobil.nu er bedre.
Jeg købte for nogle måneder siden bladet Mobil, og der var næsten lige så mange stavefejl i, som May laver på et helt år :)
Jeg må også være ærlig at sige, at i forhold til prisen var jeg rigtig skuffet over indholdet. Bevares, bladets papirmæssige kvalitet var ganske god, men anmeldelserne var da på ingen må mere gennemførte og grundige end mobilsidens.

0 0
Kalle 19-06-2011 17:19:30

Jeg mener stadig at dette forum er et af de meste objektive og forummets jounalister kan osse lære noget her..... Og hånden på hjetet så er da mange vrede, umodne og ikke særligt gennem tænkte kommetarer i denne tråd som man da ikk kan tage særligt seriøst
men som jeg skrev tidligere ... at hvis man er blevet glad et produkt og har gode oplevelser med dette bliver man jo loyal over for dette og farsvarer det nogen gange bare ikke så gennemtænkt...

0 0
Jim Flower 19-06-2011 17:10:27

Jeg har aldrig købt bladet, men blot læst på deres webside. Mon ikke at du også ville føle dig skuffet over at betale penge for et magasin med artikler af May Og Lene ;-) Især hvis redaktionen efterfølgende bakkede op om de faktuelle fejl, mv.

0 0
evilguy 19-06-2011 17:23:36

Mht. mobilsidens konkurrenter så vil jeg kun sige én ting: Mobilsiden bliver drevet helt uden statsstøtte modsat så mange andre trykte danske medier. Det er en bedrift i sig selv, at kunne lave et online medie uden at have et trykt magasin som "moneymaker". Hav det et mente når I sammenligner æbler og pærer. Første og sidste kommentar omkring det emne.

Jim Flower - vil du ikke lige prøve at opsummere de faktuelle fejl, som du mener findes i blog indlæget... Bare sådan lige for nemhedens skyld. Jeg syntes jeg har læst alle indlæg i denne debat, men jeg syntes altså ikke rigtigt jeg kan finde disse famøse faktuelle fejl - måske det bare er mig, der skal have pudset brillerne?

0 0
Dan Riis 19-06-2011 16:25:44

Skal vi ikke bare runde den af med dette link: http://www.mobildebat.dk/showthread.php?185911-iPhone-folk-ved-bedst

Og konstatere at den vidst blev vendt godt og grundt via 1032 indlæg i denne tråd som var en børnehave uden lignende.

Beklager Lene. Var dit mål at lave en længere tråd end den linket, må du oppe dig lidt :-)

0 0
Kalle 19-06-2011 16:11:52

Sikken en tråd Lene B har fået sat igang.... Der er da godt mange der har fået Luft hehe Inkl. mig selv ;-)
Det havde hun nok ikke lige set komme i Torsdags da hun skrev den :-))
250 indlæg indtil nu flot

0 0
Jim Flower 19-06-2011 16:23:34

Måske er vi endda så heldige at holdet bag mobilbasen tager det til sig og fokuserer lidt på kvalitet igen samt uddanner sine journalister/ansatte venner.

0 0
Peter 19-06-2011 15:10:36

Jeg tror ikke man objektivt kan kåre en vinder i kampen mellem Android og iOS.
Det afhænger af hvilke præferencer og behov man har.
Det som at sammenligne stereoanlæg fra Hi-Fi Klubben og B&O.
Jeg lever af at levere bl.a. mobilløsninger til virksomheder og det er helt klart, at begge styresystemer har forskellige styrker (og BlackBerry en helt tredje).
Min erfaring er, at jo mindre teknisk interesseret en bruger er, desto gladere er vedkommende for iOS.
Det er mere intuitivt og har en mere overskuelig brugerflade.
Når en mindre kyndig bruger får fingrene i en Android, går der sjældent længe før der er behov for support.
Til gengæld har man færre tilpasningsmuligheder med iOS og risikerer at blive stemplet som et barn eller en kvinde med hang til accessories.
Personligt, af principielle grunde, har jeg valgt Android, men søger stadig efter den rigtige.
Jeg har haft ikke mindre end seks forskellige high-end modeller og de har hver især skuffet.
Det ender nok med en iPhone viklet ind i gaffatape, både for at udbedre antenneproblemet og for ikke at blive sat i bås som en forfængelig metroseksuel af fornærmede Android-brugere.

0 0
Casper Bang 20-06-2011 08:15:16

Jeg synes faktisk ikke det er så dumt dét du skriver, men dog mener jeg du bruger stemplet "forfængelig metroseksuel" ret alternativt. Langt laaaang de fleste livsstileksperter vil bruge netop dette udtryk omkring iOS brugere. Vi kan vist hurtigt blive enige om, at nørder *ikke* er sterotypen på folk der går op i hvordan de ser ud eller at brande dem selv. Hvilken smartphone tror du en Sidney Lee type vælger? ;)

0 0
Jan 19-06-2011 13:12:08

Jeg fatter faktisk ikke i / vi gider blive ved med at kommentere denne ringe skrevet artikel hvor MD bare beviser at de ikke aner hvad de skriver om.

Jeg er kommet herinde igennem lang tid og er der en ting jeg har lært af den tid jeg er kommet herinde er at MD ikke lytter en skid til kritik hverken når det drejer som om nyheder deres forums eller deres site generelt. at de er Danmarks førerne site skyldes ganske enkelt at de ingen konkurrence havde og man engang satte god journalistik højt. det sidste nemlig god journalistik er så noget man ikke bekymre sig om på dette site længere det virker som om at det mere handler om at der skal penge i kassen og resten er sq lige meget.

En skam det endte sådan men som en del andre vælger jeg nu samme løsning nemlig at forlade dette amatør site og en gang til efteråret komme tilbage og se om der er sket en ændring men det tvivler jeg ærlig talt på der er.

0 0
Linnebjerg 18-06-2011 21:35:18

Hejsa.

Nu kan jeg ikke holde min skrivelyst tilbage mere.:-)

Både den her debat, debatten om John Gs anmeldelse af HTC Sensation samt krigen omkring android og ios er jo løbet fuldstændig af sporet:)

Lad os tage debatten om john Gs anmeldelse først.
Jeg kan da godt melde mig under de faner der synes anmeldelsen er meget kritisk (og til tider smålig). Men helt ærligt.. at folk koger sådan over og sviner både John G, mobilsiden, dronningen (læs ironi) og alt andet til er da ude på overdrevet. Personligt læser jeg anmeldelsen, tager de ting til mig jeg kan bruge og glemmer alt om det jeg ikke kan bruge. Så kan man jo selv vurdere hvad der er relevant og hvad der ikke er relevant i anmeldelsen. Et eksempel er John Gs kritik af kameraet... jeg bruger aldrig min tlf til billeder, så det betyder intet for mig. Men generer det John G så al respekt for det... Vi lever (så vidt jeg ved) i et frit land.

Omkring denne bloq, så er det Lenes holdning(så vidt vides har Stalin ikke sat sig i statsministeriet så vi alle skal være ens). At redaktionen så støtter op om hendes påstande/holdninger på trods at helt faktuelle fejl, det er, i min verden, noget skidt. Jeg er hverken ubetinget enig eller uenig med Lene..men igen så tager jeg det til mig som kan bruges og glemmer resten. Det virker som om nogle debattører bare vil svine alt og alle her på siden til, hvilket jeg synes er tåbeligt og nytteløst.

selvfølgelig skal det kommenteres hvis der er helt basale eller faktuelle fejl i artiklerne og det skal mobilsiden stramme op på. Men derfra og til at svine Lene, John og ikke mindst May (uanset hvad hun skriver kommer der 15 indlæg der kalder hende en uvidende dum ko der burde sige op på redaktionen)til, Ja der er sku langt i min verden.

Den sidste pind er den krig omkring fanboy/ikke fanboy, ios/androd.. Jeg har en ganske almindelig desire (hvilket jeg er super glad for) jo den har fejl og er ikke altid lige hurtig og måske ikke med det fedeste design i verden.. so what, den fungerer til alt det jeg skal bruge lige fra sms, browsing, opkald osv. Når jeg skal have ny tlf kan det blive både sgs2, sensation eller Iphone, bare skidtet virker så er jeg kold overfor navn, logo status m.m. Alle har fordele og ulemper og at nogen kritiserer desire/android kan sku ikke hidse mig op. alle er ikke ens og alle har forskellige holdninger, meninger og ønsker (tænk hvis alle boede i ens huse, kørte i ens biler og havde ens udseendet koner :-) )
Man skal ikke brænde sine broer.. Kan jo være man sidder med en iphone, eller en android tlf, i dag (og forguder den som bare fan....) Men hvem siger ikke at "fjenden" (måske nokia) smider den vildeste, fedeste mest sindsygt blærede tlf på markedet om 2 måneder?? hvad så?? holder man så stædig fast i android/Ios eller kunne det være man alligevel fik øjnene op for andet?? og hvis man skifter så klinger ens tidligere ytringer jo lidt hult....

bare min ydmyge mening.. kom så med svinerne :-)

0 0
Halby 19-06-2011 09:18:28

Pyyhhhaa der findes normale menesker endnu, blev sku' helt bange

Jeg er godt nok heller ikke helt enig med Lene, men her er der gået langt over stregen, at Lene bliver kaldt alt muligt tror i virkelig at det ændre hendes mening

Når man vil sende et kritisk indlæg så skriv det ned, men vendt en time el. 2 med at sende det, til den værste ophidselse har lagt sig også læs det igennem en gang til

Bare mit B7

0 0
Dan Riis 18-06-2011 22:12:26

Jeg er enige med dig, men min kone synes også at der er lidt kvinde i mig :-)

Omvendt, har jeg haft masser af Android og iPhones efterhånden, og endt med en Nokia C7 nu, som jeg er meget glad for efter jeg stod af mobil ræset.

Jeg synes at tonen her ude for pædagogiske rækkevidde her, og sådan er det desværre også mange gange på mobildebat.dk

Det er et frit land, og vi kan vælge som vi vil. Jeg kan se både fordelle og ulemper ved både iOS, Android og Symbian. Jeg kan kun konstatere at min C7 opfylder MINE krav pt - langt bedre end nogle Android telefoner har kunne, fordi jeg sætter tale og batteriet højst på listen. Her kan ingen Android telefoner jeg har haft, være med.
iPhone 4 kunne langt hen af vejen, men den utrolige dårlige kalender (visning af kalender) trækker meget ned for mig.

Så Nokia med Symbian 3 er den gyldne mellemvej i mit tilfælde. Synes det er en kedelig udvikling at fordi Lene åbner munden og fortæller hvad hun synes er galt med Android, er fanden løs, og folk går løs på hende som om vi befinder os i Iran. Hun var blevet stenet til døde der!

Forstår ikke hvorfor redaktionen ikke lukker kommentar tråden her. Det er blevet iOS / Android fanboy slagmarken endnu engang. Omvendt burde de have vidst det da de lagde Lene's blog ud her på siden :-)

Skal jeg koge al min erfaring ned, ser jeg mange mobil nørder som forkælet unger. Nu er jeg fyrre år, og jeg kan godt huske da jeg fik min første mobil telefon - eller lårbens knogle fra Motorola. Den gang havde jeg ikke fantasi til de mobil telefoner vi løber rundt med idag. Så når jeg har en fed telefon, tænker jeg bare på hvordan fortiden har været, og hvad mine børn vokser op med idag - ting som jeg kun kunne drømme om som teenager :-)

Nå lidt tanker herfra som nogen nok skal have noget at brokke sig over :-)

0 0
RA 18-06-2011 16:40:18

Det er utroligt hvad man må læse. Meget af det går på at overgå hinanden og være bedreviende.
Min mobil er bedre og flottere end din ØV-Bøv.
Lene kommer med en information som man må forholde sig til,og jeg er ikke enig i alt hvad hun skriver, men essensen er vel at vi kan lærer noget af det. Dernæst er der absolut ingen grund til at nedgøre Lenes holdninger udelukkende fordi hun er kvinde. Nu har jeg fulgt med i 2 dage på denne blok og meget få af jer mænd er kommet med noget egentlig sagligt modspil til Lenes information. Er selv kvinde og har lige købt min tredie HTC, denne gang en Sensation og må da blankt erkende at den ikke kommer med det vanvitige nye og spændende.

0 0
BSG 18-06-2011 18:43:57

Du skriver noget interessent, nemlig:
"...må da blankt erkende at den ikke kommer med det vanvitige nye og spændende."

Som Rami skriver:
"Hvis du vil have ensrettethed, brugervenlighed, og et styresystem der aldrig overrasker dig eller laver markante ændringer, der kan forvirre (Så som søgning der bliver til google søgning, hmm...), så køb en iPhone".

Og, det har han ret i, fordi der er jo ikke så mange ændringer siden den første iPhone 3G :)

0 0
BSG 18-06-2011 14:26:20

I skal lige huske, at ovenstående indlæg, er meningen hos en enkelt person, og så findes der andre mennesker, der har andre meninger, og selfølgeligt findes der også folk, som absolut ingen mening har nogensinde :)

Jeg sad en dag og klikkede på en iPhone hos en kammerat, og når jeg nu er vandt med en Android telefon, så virkede denne iPhone meget mangelfuld, men jeg kan godt se, at folk som har det svært med at prøve noget nydt, har svært ved at klikke på en menu knap istedet for en knap på desktoppen, det må have alt på samme sted.
Håber ikke at Apple vil lave Mac OS på samme vis?
Der findes ikke Widgets på en iPhone, hvilket trækker den rigtigt langt ned, fordi det er absolut en stærk side af Android.
Den geniale Android rullegardin, findes ikke på iPhone endnu.
Alle App er på desktoppen på en iPhone, på en Android bestemmer du selv, hvilken App du vil have på desktoppen.
Hvis du skal ændre eller tilføje noget på iPhonen, så må du lukke app ned og trykke på ikonet indstillinger for at lave det, istedet for at trykke på menu knappen på en Android.

0 0
Mikos 18-06-2011 12:45:13

Det kunne være vildt spændende at høre om dine tanker du gør dig om den efterfølgende respons og reaktioner på dit blogindlæg.

Hilsner fra en nørdet android bruger, som lige for tiden bruger en Nokia N8 og i skrivende stund benytter en tablet med Android HC. :-D

0 0
Lene Birkeslund 20-06-2011 10:52:32

Hej Mikos :)

Jamen jeg gør mig nu ikke så mange tanker - jeg synes der er noget af responsen og reaktionerne der er brugbar. Der er også noget, som var forudsigeligt - og det var derfor forventet.

Men jeg tager ikke afstand fra Android, og har faktisk haft flere forskellige Android-telefoner i brug før denne blog for det heller ikke kun var en enkelt producent, version af Android osv. den bygger på.

Men ja - som sagt noget af den efterfølgende respons der er brugbar, og som kan benyttes positivt i arbejdet fremadrettet.

Men at sige Mobilsiden.dk, tager Apple's produkter i "forsvar" vil jeg dog sige er at tage munden for fuld. Tidligere har John G. medvirket i presselogen på TV2 News hvor han kommenterede på Apple fik for meget omtale. At vi skriver meget om Apple i perioder - jamen det samme gør vi så om de øvrige producenter osv. i andre perioder.

Mvh. Lene B.

0 0
Mikos 21-06-2011 10:50:47

Hvor mange tanker er ikke så mange tanker? ;D Jeg tror nu også, at du har fundet en del af det forudsigeligt og forventet. Mon det var baseret på erfaring eller tanker.

Angående, hvorvidt mobilsiden.dk har mere fokus på Apple produkter da har jeg vist læst, at John G. selv foretrækker en Android, eller selv primært har en Android mobil. Du har selv haft flere af slagsen i brug og det er ret prisværdigt, hvis man skal se kritisk på det og give udtryk for det i en blog.

Jeg tror (måske på samme vis som John G.)at Apple generelt får rigtig meget omtale og har rigtig meget 'product placement' med deres hardware som software løsninger. Senest med apps, som alle større og mindre institutioner primært retter deres fokus på i første omgang. Det(Apple) så at sige nærmest 'vælter' een i øjnene hvorend man retter blikket og måske det er den oplevelse, som blander sig i de mange negative reaktioner du ser her?

Førhen så jeg Apple lidt som et niche-produkt ligesom B&O og det jeg synes, at der var en god mening med. Nu synes jeg derimod at Apple er blevet et lidt for hysterisk foretagende, der både vil være sin innovative selv samtidig med også at ville være et folkeeje (dominans). Man skiller sig ikke længere ud når man har et apple produkt og lige pludselig er det en 'Steve Job' som fortæller det frie individ, hvad der er rigtig og hvilken vej man skal følge.

Android derimod, er vel en slags revolution, der befinder sig i en proces, der stritter i rigtig mange retninger. Det er et udtryk for det modsatte af ensrettehed, det ligger vel nærmest i dets 'natur' i kraft af, at det er open source. Ingen har sandheden om det rigtige. Se blot et sted som i forummet på xda.com. Intet kommer skræddersyet men du har selv som individ mulighed for at forme din egen (og andres, hvis de synes at det du laver er fedt)'mobile oplevelse'.

Det er korrekt, at der gået 2 år nu og se bare, min gamle htc hero har fået en android version 2.3.4. Det er ikke HTC's fortjeneste men det har været muligt fordi frivillige individer har villet det. Hermed også sagt, at Android er mindst ligeså meget en hobby som det er et produkt. Hobbyer er procesorienteret produkter er målorienteret. Er der ikke noget med at en ost tager den tid en ost tager, før den er perfekt? Og selv når osten når det tidspunkt, afhænger det perfekte altid af den smagsoplevelse som smageren har af osten... :D

0 0
Kim Harder 18-06-2011 12:03:34

Jeg vil ikke give mere en maks 1000 kr. for en mobiltelefon i dag, når man tager i betragtning, hvor længe den holder. En 2 år mobiltelefon er så og sige tæt på, at være færkdig. Jeg har ikke endnu oplevet en Mobiltelfon, som virkelig bliver brug leve længere end 2 år. Finder derfor priser på 3 - 5000 kr. for fuldstændig vandvidig, lige meget hvad en mobiltelefon har for et navn.

0 0
Kim 18-06-2011 12:22:48

Selvom jeg godt kan se din pointe, så skal du jo også se på hvad du får ud over en tlf. For det er klart, at hvis du bare har behov for noget at ringe og skrive SMS med, så er der ingen grund til at smide penge efter den.

Men hvis du samtidigt vil have GPS, Kamera, Internet, musik, film og bla bla bla, så er det jo klart at prisen stiger. Og da der jo er forskel på kvaliteten af de ovenstående, så vil der også være forskel på prisen. Nogle er umiddelbart over-priced, men man kan jo også købe jeans fra alt mellem 50 og 5000 kr - og de har ingen særlige features... ;)

Desuden burde der ikke være noget i vejen for at bruge din tlf i flere år. Det er dine behov der ændres.

0 0
Kim Harder 18-06-2011 13:39:56

Nej her taler jeg ikke om behov, jeg taler om nedslidt mobiltelefon, hvor taster, skærm, stik m.v. skal skiftes, for at mobilen virker optimalt igen. Selv om mobilen koster under 1.000 er det faktisk muligt, at få den med gps, udmærket kamara, god til at gå på nettet med. Det man betaler ekstra for, ved de dyere modeller, er ekstra signaler m.v. når man sender sms. Man kan se på mobilen, selv om den har skukket skræmr, at gps er i brug. Du kan få en højere opløsning i camara. Jeg vil dog stadig tro, at 75% af de unge, som farter rundt med de dyre mobiler, vil kunne klare sig med en til under 1000 kr. Der man skal skældne er om man vil have en mobil, fordig, den ser godt ud, eller man vil have en mobil, som blot er en brugsgenstand. Og lige en bemærkning mere. De mobiltelefoner jeg taler om koster fra uden 1000 kr. og op til 2000 alt efter hvor man køber dem. Ved ikke rigtig, om man så kan sige, at den mobil til f.eks. 800 kr. også den samme model til 1600 kr., er mere værd end den til 800 kr., når de er total idendiske?

0 0
Kim 18-06-2011 14:10:57

Nu kan man jo ikke bare sammenligne prisen på telefonen, hvis der er tale om abb. telefoner.
Og det er heller ikke underligt at der forskellige priser, også uden abb. Sådan er det jo også med vaskemaskiner og de selv samme jeans fra min tidligere sammenligning.

Men givet kunne de unge klare sig behovsmæssigt med billigere telefoner. Men som med så meget andet køber man jo også en livsstil når man køber en dyr smartphone. Langt de fleste menneskers behov kan sagtens dækkes af en brugt Skoda. Alligevel ville de fleste af os nok hellere sidde bag rettet i en Porche - til trods for at vi ikke må bruge dens hestekrafter. Det er måske ikke logisk, men det er sådan vores status-system er opbygget.

0 0
Kim Harder 18-06-2011 15:58:58

det er rigtig, men det er atså sjov, at se hvor dyrt man kan finde på, at købe disse status symboler.

0 0
Tomasmj 18-06-2011 11:42:06

i stedet for mudderkastning og om det er bedst med det ene eller det andet... så var emnet HER hvilke ting som android kunne forbedre!
jeg synes klart at der mangler integration med Exchange server - kan ikke passe at man ikke engang kan markere en kalenderaftale som privat i android og ej heller kan ændre og genindkalde kalenderaftaler med flere involverede. Menuerne i Android er for generelle - for min del har jeg kasseret en ny desire for min gamle touch pro2 med Microsoft mobile 6,5 - der er en del langsommere, og også kan forbedres men har det dækker MIT behov bedst.

0 0
Kalle 18-06-2011 10:28:33

Er det bare sådan at hvis man uanset produkt type navn og pris har en super god oplevelse på alle niveauer og der igennem er blevet fortrolig og super glad for dette produkt og så forsvarer man det og er ganske enkelt bare er loyal over for dette produkt........

0 0
Benjamin Jensen 18-06-2011 01:04:38

Det er lidt pudsigt som disse krige altid vil bestå. Den første krig jeg så var Amstrad vs Commodore 64, og den var mindst lige så hade og følelsesfuld som Android og iOS. Eller hvad med AMD vs Intel? Playstation vs Xbox eller PC vs Mac, som foregik for rigtig mange år siden i diverse computerblade.

Gad vide hvad der sådan kan få folk op i det røde felt, fordi en blogger skriver sin mening om Android?

Gad vide hvor mange indlæg der f.eks. vil være til en blog omkring iOS mangler? Jeg gætter faktisk på, at der vil være væsentlig færre, da målgruppen er en helt anden type personer. Jeg tror simpelthen ikke de går op i limningen på samme måde, som "nørderne" som de kalder sig, vil.

Nu har jeg så lige generaliseret en stor flok folk, men hvis man har lidt mere mellem ørene end een som Jan der svarede mig, så vil de fleste nok kunne se igennem det.

0 0
Thomas Andersen 18-06-2011 08:41:20

Jamen jeg kan fortælle at hvis jeg i debatter kom med en enkelt dårlig ting. Så var jeg både apple hater, og om jeg nogen sinde havde haft et apple produkt. og jo, har ipod nano. magen til dårlig lyd skal man lede længe efter. Og at sige at Ubuntu er lige så sikker som Mac osX. puh ha, så er man både naiv blind nerd osv. Så apple fans er lige så slemme som android fan

0 0
John 20-06-2011 09:04:49

Det kommer nok an på hvem man snakker med. Jeg møder typisk to forskellige grupper. Dem der er fans og for hvem Steve Jobs nærmest er en gud. Her skal man ikke begynde at komme med kritikpunkter, for så bliver de fornærmede og går nærmest i selvsving. Hvis de endelig indrømmer en enkelt fejl ved Apple/iPhone, kan man være sikker på at der kommer en svada bagefter mod Windows eller Android :)
Og så er der den anden gruppe, dem der har købt en iPhone, fordi det har alle vennerne/veninderne, og det skal man bare have, for ellers er man ikke en del af det fine selskab. Ofte bruger de ikke telefonen til ret meget andet end snak, SMS og til at tage fjollebilleder når man er på café :)
Det var en lidt grov opdeling, og selvfølgelig findes der en masse midt imellem.

0 0
David 18-06-2011 10:47:21

Det er så din holdning, jeg synes som neutral, at Android brugere generelt er LANGT mere fanboy agtige end iPhone fans. Jeg griner af begge typer. Men jeg synes at Android fans er langt grovere og snakker med nedgørende til andre, hvilket jeg synes er grimt.

0 0
18-06-2011 14:27:01

Nu har jeg så læst næsten hele tråden og må påpege at de fleste android fanboys indlæg, er knap så hadske som dine.

Kast ikke med sten, hvis du selv .... og fej først for egen dør.

Bloggen er et oplæg til flamewar og skribentens uvidehed om androidplatformen er SKRÆMMENDE ! At redaktionen så vælger at bakke op om denne uheldigt fremførte blog, er endnu mere skræmmende. Der gives udtryk for at det er deres generelle holdning. Jeg har sagt til mange at de skulle komme her, da det var en rimelig seriøs side - Men det stopper nu.

Jeg så gerne redaktøren udgive en blog, hvor stabens holdninger til de to store OS`er fremlægges, da emnet ser ud til at betyde meget for dem som besøger sitet.

0 0
Kim 18-06-2011 10:01:58

Spørgsmålet om andre er lige så slemme er vel underordnet. Det må vel handle om ikke at være slem? Kritik bliver altid mødt af et "de andre gør sådan her, det andet kan ikke det her". Og det er jo ikke ved at lede efter laveste fællesnævner at vi forbedre os som mennesker vel?

Det svarer til at blive taget i en fartkontrol, og sige "Jamen ham i den blå kørte hurtigere". Det er meget muligt det er sandt, men det ændrer ikke på det faktum at du selv har kørt for stærkt.

Så hvis du ville vise Apple-fans noget, hvis du ville være bedre, så tag diskussionen op på et niveau i stedet for at blive nede i sølet med dem. Det kan være de følger med, og de i stedet kommer et positivt kapløb om at blive bedst til at argumentere... :)

0 0
Rami 17-06-2011 21:04:41

Kan sagtens følge dine holdninger synes dog det er lidt flueknepperi, da man bliver nødt til at tage de to styresystemers fundamenter i betragtning.

iOS udviklingsbase:
http://farm1.static.flickr.com/82/213628214_0e9c8f7ee7.jpg

Android udviklingsbase:
http://culturedecoded.files.wordpress.com/2008/08/world-map-without-dots.gif

Apple styrer selv alt, og med deres ganske få telefoner, er det nemt at få det hele ensartet. De har dog formået at skabe et stærkt brand, og et OS der er så gennemført, at det er et af de mest populære til smartphones, på trods af det kun anvendes af et brand.

Android derimod, er en åben platform, et styresystem, som producenterne selv kan tilpasse. Dermed får man også en differentiering i Android fra telefon til telefon, hvilket er det der gør Android til en stærk platform, som rigtig mange producenter anvender - de får et styresystem hvor de kan lægge eget UI over, men stadig få fordel af et stærkt marketplace, med tonsvis af apps og spil.

Få har forsøgt sig at lave sit eget market, specifikt til producenten, f.eks. Ovi market, men det bliver aldrig lige så stort som Apple's App Store, og er stort set opgivet - hvorimod android tilbyder producenterne netop et så stærkt marked som Apple, og samtidig kompatibilitet på tværs af producenterne.

Modsat af hvad du mener, synes jeg det er stik i mod OpenSource ånden, at opstille retningslinjer for hvordan producenterne må udgive android - det er jo netop det modsatte der er forcen, at producenterne kan gøre android deres eget. Synes personligt det vil være en kæmpe skam, hvis alle smartphones bliver ensrettede, da det ville give et meget monotomt marked for telefoner.

Hvis du vil have ensrettethed, brugervenlighed, og et styresystem der aldrig overrasker dig eller laver markante ændringer, der kan forvirre (Så som søgning der bliver til google søgning, hmm...), så køb en iPhone.

Hvis du er til åbenhed, mangfoldighed, plads til customizing, og tilpasning både fra bruger og producent, så køb en hvilken som helst telefon fra Android.

Ikke to Androidtelefoner er ens, og det er op til den enkelte bruger at indrette den som man bedst kan lide. Du er derimod aldrig i tvivl om hvordan en iPhone fungerer - der er højst apps'ene der er flyttet lidt rundt.

Der er fordele og ulemper ved begge dele, og i sidste ende handler det dog om præferencer - men det kan være svært at sætte de to op imod hinanden, da de bygger på hvert sit koncept.

Oh yes, i'm on Android ;)

0 0
BSG 18-06-2011 14:08:30

Fuldstændig enig :)

0 0
Kim 18-06-2011 13:18:11

At OVI marked ikke bliver lige så stort som Appstore er nok givet. Men omsætningen har været større i OVI marked i både '09 og '10 end Android market. Og der er stadigt vækst i OVI marked, til trods for Nokias udmelding om Symbian.
Det hurtigst voksende App markede lige nu er WP's.

Men igen vil jeg også gerne have myten om, at kvantitet skulle være vigtigere end kvalitet til torvs. Det giver ingen mening i min verden - jeg vil da hellere have en app store med 200 nyttige, brugbare, gennemtænkte og fungerende apps, end en med et par millioner ligegyldige.

Når under 97% af alle apps har under 1000 downloads, så er det jo ikke fordi at mængden afdækker et behov.

http://mynokiablog.com/2011/02/17/ovi-store-higher-revenues-than-android-market/

0 0
Rami 22-06-2011 21:20:25

Mener absolut ikke kvantitet er vigtigere end kvalitet! Husker selv Android Market for få år tilbage - det flød med ubrugelige, dårligt udviklede, spil og programmer. Der er dog gået med rivende hast fremad!

Mine udtalelser bakkes på ingen måde op af nogen troværdige kilder, men blot fra egne erfaringer. Ja der er vækst i Ovi marked, meeeen, kig på hvor mange af nye, "mainstream", apps, der bliver udviklet til Symbian, ift. Android og iOS.

0 0
Kim 18-06-2011 14:13:30

Øh, når OVER 97% af alle apps har UNDER 1000 downloads skulle der stå. Det giver mening ;)

0 0
Kim 18-06-2011 14:13:26

Øh, når OVER 97% af alle apps har UNDER 1000 downloads skulle der stå. Det giver mening ;)

0 0
David 18-06-2011 10:38:24

Jeg hører hvad du siger, og jeg spørger af nysgerrighed, du lyder som en meget varm fortaler for åbenhed.

Hvad har du på din PC? Går ud fra at du er Linuxmand og afskyr Windows?

0 0
Rami 22-06-2011 21:16:52

Ikke helt - men efter tre år på Mac, skiftede jeg for et års tid siden tilbage til Windows, ud fra nogle af de samme grundlag der gør at jeg sidder på Android ;)

0 0
Jim Flower 18-06-2011 12:40:06

Min ven. Windows er ikke halvt så lukket som iOS :-)

0 0
Martin 17-06-2011 20:11:33

I det mindste reklamerer ham der har denne blog, da med at den er useriøs og fuld af humor...virkelig grineren historier om Android. Nu den her Android vs iPhone: http://wwwandroidapps.blogspot.com/2011/04/android-vs-iphoneden-latterlige-del-af.html

0 0
PressEsc 17-06-2011 19:51:11

Allerede i overskriften gør hun opmærksom på at det er hendes egen holdning og mening om android

"Blog: Derfor synes jeg Android halter"

Det er hendes holdning til android, den har hun ret til at have, hvis ikke i ville læse hendes mening om android, kunne i have læst overskriften og styret udenom.

0 0
Mark 17-06-2011 20:05:25

På samme fod som vi har lov til vores meninger. Hvis du ikke synes om dem, kan du styre udenom.

0 0
Benjamin Jensen 17-06-2011 19:43:03

Det er yderst sjovt at se folk hidse sig sådan op over denne blog, som jeg synes beskriver meget godt hvorfor JEG ikke vil vælge android før det bliver lige så intuitivt som iOS.

Det sjove består i, at det er de samme personer som kalder mig for "Apple fanboy", som hidser sig op, og kommer med mere eller mindre personlige angreb.

I min søns børnehave siger de "Det man siger er man selv, for det står i Aktuelt". Det beskriver vist meget godt denne rekordtråd på 191 indlæg.

0 0
Jan 17-06-2011 20:08:35

Og du er så heller ikke kommet meget videre end stadiet i din søns børnehave kan jeg læse.

0 0
Kim 17-06-2011 21:15:01

Se det er jo netop dit indlæg der, der så fint understreger det! Hvordan Jan, mener du at Benjamins indlæg er på børnehaven niveau?
Dit svar er frit oversat "Det kan du selv være".

Det brunger intet ind i den her "debat". En debat er det næppe, da ingen alligevel har tænkt sig at overveje at komme ned fra deres guldkalv, og læse hvad der bliver skrevet.

This is utterly a pure waste of time guys...

0 0
17-06-2011 18:07:41

hvem kopierede multitouch? hvem kopierede pinch to zoom?
hvem kopierede ideen om tablets?
i skal vist feje for egen dør først.
og mht. at man skal have mulighed for at lave om på mobilen... jeg kunne ikke være mere skide ligeglad.
for mig skal det bare virke. og det gør iPhone i allerhøjeste grad.

den kører alting bedre og smidigere end andriod.

0 0
Kim 17-06-2011 19:49:05

Hehehehehehe.... ja, hvem kopierede multitouch? Som med så meget andet har Apple taget æren, for noget andre havde patenteret.

Faktisk var det en dansker der var rigtigt langt fremme med både touchscreen og multitouch - i midten af 70'erne. Bent Stumpe, CERN. (Dem der også gav os WWW).
Men lad nu være med at tro at Apple har fundet på noget. Det samme gælder Google, der heller ikke er kommet på andet end en søgemaskine i sin tid. Resten er (stort set) opkøbt - eller bare "lånt".

0 0
17-06-2011 20:09:02

Who gives a shit?

Der er vel ingen der er hjerteveninder med hverken Apple eller Google, så hvorfor gå op i hvem der angiveligt skulle have stjålet det ene eller det andet fra hinanden?

0 0
Joddler 17-06-2011 19:27:59

Jah hvem var det nu lige der kopirede tabletten???

Det var nemlig Microsoft der præsenterede Tablet-PC'en for menneskeligheden tilbage i 2001!!! Ved du hvor Tablet idéen stammer fra? nej? den stammer helt tilbage fra 1950'erne!! dengang var idéen at en tablet skulle kunne modtage håndskrevet tekst med en pen!!
------------------------------------------------
Og hvem var det nu lige der kopierede PDA og telefon i en enhed også kaldet smartphone???

Det var nemlig IBM, der i starten af 90´erne kunne præsentere verden for IBM Simon!!!!
------------------------------------------------
Jah og hvem kopierede multitouch?? Multitouch er helt tilbage fra 1982, hvor et af Torontos universiteter udvikler multitouch!!
------------------------------------------------
Og Pinch idéen er også tilbage fra 90´erne hvor Apple bare har vidre udviklet idéen!!!
------------------------------------------------
Har du andre ting Apple har kopieret du vil brillere med???

0 0
17-06-2011 22:49:49

de der præsenterede har ikke noget med den teknologi i dag. det kan godt være der var en eller firma der præsenterede en smartphone for 100 år siden, men iPhone var og er en revolution og har inspireret AL andet smartphone.

ovenstående ved i jo også godt!
helt ærligt. hvor var andriod før 2007 hvor apple løftede sløret for iPhone og iOS til iPhone?

og det er da ret sjovt at Samsung, google og andre firmaer er begyndt at skide tablets ud hver anden dag EFTER iPad blev lanceret.
det er sikkert bare et tilfælde... eller...

0 0
Rami 22-06-2011 21:28:03

En ting er at opfinde noget, og tage patent på det - noget andet er at få succes med det!

Fint nok det ikke var Apple der fandt på ditten og datten, men de har sku forstået at få det markedsført og ført ud så alle kan forstå og anvende det! Bag en hvilken som helst idé ligger der altså et krav om at der skal være et potentialle på markedet som producenten skal formå at udnytte - få har gjort det ligeså godt som Apple, på trods af de måske ikke er de oprindelige opfindere - heck, det sku Apple der tjener kassen i sidste ende?

0 0
Mark 17-06-2011 18:11:58

Ja, hvem kopierede ideen om tablets?

0 0
Ravnen1 17-06-2011 17:06:04

Ville det mon hjælpe med et iOS4 Tema? Det er man jo fri til selv at ændre.

Hvis du spolede tiden 15 år tilbage og erstattede "Android" med "Windows", ville kritikken være nøjagtig den samme, blot for PC.

Det skal nok gå for både iOS og Android. Dejligt at have to forskellige økosystemer der kan supplere hinanden!

0 0
David 17-06-2011 17:05:32

Hvor er Android fanboys dog bare lavtgående og latterlige at høre på :D hvordan kan man diskuterer hvorvidt denne blog har lov til at komme på mobilsiden.dk?!? det bestemmer de sgu da selv, find jer en anden side eller hold jeres kæft..

0 0
Mark 17-06-2011 17:29:15

Hvis vi finder en anden side - hvilket flere af os efterhånden nok snart gør - så svinder mobilsidens reklameindtægter, og til sidst kan I ikke engang sidde og hylde jeres Apple-produkter, fordi siden ikke genererer nok penge. Hvis du skider på 30% af dine læsere, så lever du ikke længe.

Og der er absolut ingen forskel på hvordan Android- og Apple-tilhængere reagerer på usaglig kritik.

0 0
David 17-06-2011 17:34:11

"Og der er absolut ingen forskel på hvordan Android- og Apple-tilhængere reagerer på usaglig kritik"

Find mig et eksempel, fordi når jeg kigger der det udelukkende Android brugere der fryder sig, når Apple bliver kritiseret.

Android brugere er allesammen små sure nørder der stinker ud af munden.

0 0
Mark 17-06-2011 18:08:15

Se dit eget indlæg - Du har lige givet mig ret.

0 0
David 17-06-2011 18:34:08

Det må du lige forklare.. Jeg kan ikke se at iPhone brugere er lige så barnlige når jeg kigger på selvsamme side i de artikler hvor problemer med iOS nævnes. Du kan måske finde nogle eksempler til mig? For det andet har jeg en Nokia N8 som jeg er rigtig glad for, så at jeg er rigtig rigtig træt af Android fanboys, er ikke fordi jeg er Apple mand. På hvilken måde giver mit indlæg dig ret, forstår det ikke?

0 0
17-06-2011 20:05:39

Nuvel, der er da et par enkelte i denne tråd, der måske lidt for ensidet tager Androids side om man så må sige, men de fleste kritiserer bloggeren sagligt - mest af alt fordi hendes argumenter er usaglige og tom luft.

At du selv spreder gylder ud over alle os andre stiller ikke dig selv i et meget bedre lys. I stedet for at whine kunne du jo bidrage lidt til den debat som os andre prøver at skabe.

0 0
Kim 17-06-2011 19:55:20

David, Æble / droide krigen er så indæt (især fra drioidernes side) at hvis du ikke er med, så er du imod. Hvis du ikke hylder, så håner du.
Men det er da meget sjovt. Især når de er så hårdnakket blinde!

0 0
Mark 17-06-2011 18:57:02

"Android brugere er allesammen små sure nørder der stinker ud af munden."

0 0
martin k 17-06-2011 17:52:30

*Sødt*

0 0
KN 17-06-2011 17:23:01

Det ligger i sagens natur, at når man på den måde kritiserer et system, så er det klart for stort set alle, at der vil komme kommentarer. Nogle mere lødige end andre - bevares.

Du bestemmer selv i hvilken kategori dit indlæg hører hjemme.

0 0
David 17-06-2011 17:32:38

Fair nok at man er uenig, men at gå efter personen bag bloggen er for lavt, og det tydeligt at mærke det "had" der ligger bag en del af det ovenstående indlæg, det minder lidt fanatisme. Jeg har virkelig svært ved at forstå at en blog om Android kan retfærdigøre denne form for opførsel. Og alle dem der tuder over mobilsiden.dk kan da vel bare finde en anden side der ikke siger noget ondt om deres elskede Android (som jo ALDRIG kan gøre noget forkert).

0 0
Dan Riis 17-06-2011 15:17:58

For mig at se er problemet med Android at Google laver selve styresystemet i en rå udgave. Producenterne lægger bagefter deres eget præg på Android i form af fx Sense fra HTC.

Når der bliver givet los til producenterne, må det jo give en blandet samling af telefoner som varier meget i kvaliteten. Det virker også til at Google har lidt for travlt med at få nye versioner af Android på marked istedet for at lave en stor opdatering om året.

Nu har jeg haft et utal af Android telefoner, men har haft iPhone 3G/3GS og 4.
Skal jeg samligne de to OS'er, er iOS det mest stabile, og jævne OS af de to. Selvom iOS har nogle åbenlyse mangler, kan jeg ikke sætte en finger på de ting som iOS kan. Det er gennemført hele vejen igennem, modsat Android telefonerne.
Fx er HTC Desire HD på papiret noget nær den perfekte telefon, men når man får den i hånden, ja så er skærmen sgu ikke noget særligt, og batteriet - ja hvilket batteri?!
iPhone 4 er jævn hele vejen igennem. Jeg kan ikke rigtig sætte en finger på noget som irritere mig andet end de mangler i funktioner - som fx flere valg af tastature.
Til gengæld blive iOS bare bedre og bedre med tiden.

Min pointe er at Android er dømt til en rodebutik som det er nu, mens iOS kun har iPhone at tage hensyn til - og det er vel unægtelig nemmere at holde styr på 4 telefoner, end 40 forskellige fra 10 forskelle producenter?

I den sidste ende kan vi snakke om ditten og datten, men det er brugeren i den sidste ende der står med telefon i hånden, der tager beslutningen om det er den rigtig telefon eller ej, og her tror jeg at iPhone trækker det længste strå i de fleste tilfælde hos den normale bruger.
Da min kone skulle have ny telefon sidst, ville hun have en HTC Legend - da hun kom ud af butikken, var det med en iPhone 4! Hvorfor? Den var flot, og nem at bruge.

Jeg har i øvrigt selv en Nokia C7 - er stået af det ræs nu. Når hardwaren (især batteriet) kan matche funktionerne i Android telefonerne en dag, kan det være at jeg gider prøve igen.

0 0
Rami 17-06-2011 21:10:05

Lige præcis! Det handler om præferencer, og brugerens situation. Er man lettere nørdet og fiks på fingrene, så er Android genialt, for man kan sætte det op lige som man vil. Personligt vil jeg føle mig alt for fastlåst på iOS.

Min kæreste derimod, havde førhen en HTC. Hun synes dog den var alt for kompliceret, og hun brugte slet ikke alle de muligheder der var - nu han hun iPhone, og for hende er den perfekt - alt er lige til, og har man først lært den, er fremgangsmåden og oplevelsen typisk den samme hele vejen igennem.

Læs iøvrigt mit svar længere nede på siden.

0 0
Jim Flower 17-06-2011 16:29:25

Android er en åben platform som bruges på kryds og tværs af diverse enheder. iOS er en lukket platform der bruges på iPhone, iPad og iPod.

Dermed gør det, det svært at sammenligne de to platforme direkte op ad hinanden.

Android ville være super gennemført, hvis det var lavet til en specifik enhed - men det er det IKKE.

0 0
Kalle 17-06-2011 15:43:11

Hey Dan

Velskrevet og sætter ligesom tingene lidt på plads :-)

0 0
Kalle 17-06-2011 14:44:56

Jamen så langt så godt .. udviklerne som er super innovative er bare nød til at nogle normer for bla. udforming af ikoner og tekst på det færdige resultat ellers kommer det hele bare til at ligne noget Beta prøv at se på det billede hun viser med den grønne Batteri Widget den fylder for meget det kan gøres bedre og er ganske enkelt ikk godt nok.....

0 0
17-06-2011 15:21:20

Alle de billeder Lene viser er ikke et eksempel på at android er rodet. De er et eksempel på vanvittig dårlig stil/smag hos den som ejer de mobiler. Det viser også at det dejlige ved open source....Man har lov til at have dårlig stil/smag, kald det hvad du vil.

Her er et eksempel på en lidt mere simpel tilgang...http://i401.photobucket.com/albums/pp98/Galdaron/2011-05-25192409.png

Og det er kun fantasien der sætter grænser. Se det er sq da det der gør android så fedt. Det er hvad DU gør det til.

0 0
17-06-2011 15:24:08

Arh for pokker....dammit teksten på ikoner er både dansk og engelsk. Ja okay nu kan jeg se hvorfor android er dømt ude....

0 0
Kalle 17-06-2011 15:39:21

Hej Nikolay Dejligt jeg ikk er den eneste der har set .. det blandet tekst og blandet størrelse på ikonerne og intet ondt ord om Google men kan man ikke selv i det mindste omskrive dem til Dansk er bare ikk godt nok... det er noget rod

0 0
17-06-2011 15:53:38

Den sidste sætning var nu ironisk, men nok om det ;D

0 0
Jim Flower 17-06-2011 17:04:35

Jeg troede at artiklen/blog-indlægget handlede om Android og ikke om Samsungs TouchWiz-launcher? Jesus Fucking Christ... Lene vil gerne have at sin Android telefon skal ligne og være en iPhone! Punktum.

0 0
Kalle 17-06-2011 14:13:03

men hun har fat i noget essentielt for det er almindelig kendt at hvis for mange for indflydelse og der ikke er en form for styrring ja så ryger rydelighed og overblik og det kan sagtens gøres på en yderst tidvarene måde

0 0
Jim Flower 17-06-2011 14:32:22

Android skal ses om kernen i en telefon, hvor telefon-producenten har givet brugerfladen sit eget præg.

0 0
Kalle 17-06-2011 13:50:26

ja man kan godt se nu at Android Boy Fans lider Af det samme som Iphone fans hehehe
Man ka ikk tåle at der blir set på deres produkter med kritiske øjne..

(den lykkelige ejer Blackberry Bold super firma telefon på 2år)

0 0
Søren D 17-06-2011 14:08:48

He he - ja det problem har du så jo ikke...ingen i DK gider skrive om Blackberry

0 0
Kalle 17-06-2011 14:21:57

Rigtigt nok :-) og det er faktisk positivt for du kan ikk sætte en finger på den og det virker bare til min målgruppe ( jeg er i en lille virksomhed med 20.000 ansatte worldwide) hvor alle mellem ledere og ledere m.m har Blackberry

0 0
Søren D 17-06-2011 14:37:28

LOL ja og I har sikkert den samme bærbare notebook med den samme røvsyge baggrund. Din telefon er valgt af din IT-afdeling fordi de så har 100% styr på dine data. Gætter på at du kører i den samme sølvgrå eller sorte firmabil som din kollega ved nabobordet?

0 0
Kalle 17-06-2011 14:54:32

haha sjovt du siger det...... for snart kører alle unge menesker på samme mobil styresystem med forskellige mobile indpakninger se bare på Mikrosoft Windows styrestemmet samme historie bare en anden tilgang
Og hvem griner hele vejen ned i banken,- Google

0 0
Casper Bang 17-06-2011 16:13:25

Der er jo så lige dén forskel, at Microsoft tager licenspenge for deres Windows og Windows Mobile. Det er jo også den primære grund til at Microsoft har de penge de har, de malker licens-koen og har jo egentig ikke vist meget nyt de sidste mange år.

0 0
Kim 17-06-2011 16:48:14

Og den primære grund til at Google har de penge de har er, at de malker annoncehajen - hvad er din pointe?
Uanset hvad handler det jo ikke om hvad de andre gør. Google bliver ikke bedre af at de andre er dårligere / har en anden moral / bruger børnearbejde / whatever.

0 0
Casper Bang 20-06-2011 13:04:00

Min pointe er, at du kan vælge slet ikke at installere nogen som helst Google programmer. Prøv du engang at fjerne alle Apple programmer fra iPhone eller Microsoft programmer fra Windows7 Mobile... det kan du simpelthen ikke.

Derfor falder dine spydige kommentarer lidt til jorden!

0 0
Kim 17-06-2011 15:09:02

Nej nej nej Kalle, hvordan kan du dog sige sådan noget om Google?!?!?! Skulle de gøre det for pengenes skyld, og ikke for frihedens?

... Nogen burde i al deres iver efter at hylde Google, åbne øjnene nok til at se at de OGSÅ laver den omvendte Robin Hood, hvor de stjæler fra de fattige og giver til, øh... Sig selv.

0 0
Jim Flower 17-06-2011 14:02:49

Det er ikke kritikken folk brokker sig over. Det er journalistens faktuelle fejl og dårlige arbejde samt motivationen bag artiklen - ligegyldigt fylde.

0 0
Kalle 17-06-2011 13:38:52

Ja kan man barbere det ned til at er man lidt nørdet og man er til en masse interaktive widgits m.m er det en Andefon man skal have ...og der er maaaaange og modeller at vælge imellem de sprøjter dem jo ud... også nogle med tegneserie farver :-) det er vældig populære ;-) så der en for de flestes smag...
Vil man derimod have noget der indeholder simplycity og høj grad af brugervenlighed på højt nivueau så er der her osse en del at vælge imellem både Blackberry, Nokia og ikke mindst et Æble som der efterhånden mange der har fået en bid af :-)

0 0
Fidoble 17-06-2011 14:08:49

[Vil man derimod have noget der indeholder simplycity og høj grad af brugervenlighed på højt nivueau så er der her osse en del at vælge imellem både Blackberry, Nokia og ikke mindst et Æble som der efterhånden mange der har fået en bid af :-)]
Så du mener ikke at Android er brugervenligt eller simpelt... kom nu med noget konkret. Hvor er det at iPhone er nemmere og simplere???

0 0
Shawn S. Ø 17-06-2011 13:34:16

Det kan ikke andet end være en forsinket aprilsnar. Mange til elendig arbejde skal man lede længe efter. Og kære Lene du har gang på gang lavet grove fejl i artikler og skrevet på et tynd grundlag. Denne bliver dog mit farvel til en meget bekymrende udvikling som har været i gang længe. Jeg kvittere for en mildt sag ubrugelig artikkel med en velfortjent ferie fra Mobilsiden en 3 måneders tid. Er stilen forsat så bliver det et endegyldigt farvel.

0 0
Jan 17-06-2011 13:48:16

Jeg kan kun give dig ret i at mobilsiden er stærkt på vej ned.

er glad for der findes andre sider som heldigvis forholder sig neutrale når det kommer til anmeldelser af telefoner med android på

nogen af de bedre sider er

www.altomandroid.dk
www.appsandroid.dk
og sikker på der findes mange flere sider af den slags.

0 0
Kim 17-06-2011 16:19:12

Du mener der vel ironisk når du skriver "neural" ik?

0 0
Skolekridt 17-06-2011 15:16:25

Helt enig. 2 super gode sider!

:)

0 0
Erik jensen 17-06-2011 13:25:51

Helt klart at der er en pointe i meget af det du siger, men så heller ikke mere end det.

Android til smartphones er forholdsvis nyt og der sker hele til forbedringer, eksempelvis kan man dårligt kende (Android)brugerfladen fra min første HTC Hero til min nye Asus tranformer med OS 3.1

Når det er sagt, bør man i det mindste også sætte sig ind i forskellen mellem ikoner og widget , før man tordner mod Android OS

Dit første billedeksempel omkring "LOCK" ikonen er jo nærmet grinagtig, i og med det ikke er et ikon som du tror det er, men en widget som jo kan havde den størrelse udvikler føler er nødvendig på, præcis samme måde som "batteri" ikonet på samme billede er en widget der fylder 2X1. På min TCT Desire HD med en 4,3 " skærm passer "LOCK" widgen iøvrigt fint med de øvrige ikoner..

At der kan være forskellige og underlige forkortelser under de forskellige ikoner forklares ganske enkelt ved at udvikleren af programmerne endnu ikke har nået at tilpasset apps til de mange skærmstørrelse der er dukket op, men derfra til at udelukke disse- iøvrigt velfungende apps og dernæst kritisere Android OS fordi ogle ikon tekster vises forkert på en enkelt eller to skærme er da rent overkill.

I øvrigt elsker jeg de mange former som Android ikoner og widget har, da det giver et meget mere dynamisk design som er meget lettere at overskue , modsat f.eks Apples monotone og helt usædvanlige kedelige tilgang til brugerfladen, og hvor man ikke umiddelbart kan skelne den ene ikon fra den anden.

0 0
Martin 17-06-2011 13:22:58

Hvis du ikke skulle have opdaget det, Lene, så er Android et styresystem. Ligesom Windows, Linux, OSX osv.

Og ligesom ikonerne i Windows ser forskellige ud, så har udviklerne i Android også mulighed for at lave de ikoner de har lyst til. Jeg fatter ikke hvorfor du klandrer Android som OS for at en udvikler beslutter at lave en ikon lidt større en de andre.

Tilsvarende med om "Lommeregner" er forkortet eller ej. Hvad hulen har det med operativsystemet at gøre? Helt ærligt!

Netop det at Android blot er et OS gør det jo soleklart at foreskellige telefoner baseret på Android også ser forskellige ud. Det svarer til at du I Linux kan vælge Gnome eller KDE som brugerflade, men begge kører altså Linux. Med iPhone er der kun én producent, så her ser tingene naturligvis ens ud. Netop fordi du INGEN SOM HELST VALGMULIGHEDER HAR!

Jeg forstår heller ikke du finder det useriøst at de billige modeller kan det samme som de dyre. Det er da helt logisk: Android er jo som nævnt blot et styresystem. Hvis du først forstår det, behøver du ikke undre dig længere. Ligesom at en lille billig PC med Windows kan det samme som en stor og dyr, omend måske med dårligere ydeevne og mindre lagerplads osv. Havde du forestillet dig at den billige PC skulle "kunne mindre" end den dyre? Nej, vel?!

på ét punkt giver jeg dig dog ret. Jeg er selv udvikler, og det er ikke helt let at tage højde for de vidt forskellige skærmopløsninger og hardwaremuligheder de enkelte telefoner har.

0 0
Jim Flower 17-06-2011 13:16:21

Jeg tror Lene giver kvajebajer på kontoret i dag. :-)

0 0
RuneH 17-06-2011 12:28:45

At denne personlige blog er kommet på forstår jeg overhovedet ikke.

Det er jo en direkte provokation til Android, hvilket man ikke burde smide sådan et sted som dette.

Lad os gætte på hun er iPhone ejer - ikke så meget pga. telefonen, men pga. æblemærket.

Hvis ikke? så beklager jeg - mest at hun har en telefon hun overhovedet ikke forstår sig på.

0 0
Jan 17-06-2011 12:17:38

Jeg har forresten selv haft alle iphones siden den første udkom i 2007 og jeg kan nævne mange fejl og mangler på iOS som ikke findes på android og jeg kan nævne mange fejl som findes i android som ikke er i iOS.

0 0
Thomas Andersen 17-06-2011 12:20:54

Og det er det der skulle sættes om imod hinanden, så folk kan tage en klar afgørelse, hvad for et system man vil ha'

0 0
Jan 17-06-2011 12:26:35

helt enig men så er dette desværre ikke siden man skal lede på for her er det kun apple der virker og som skal roses i store ord og vendinger og resten er en gang lort som er til at smide i havnen ( læs blot stort set alle deres anmeldelser og sammenligninger ).

0 0
Jan 17-06-2011 12:13:23

Magen til sludder skal man godt nok lede længe efter.
Det eneste du beviser med denne "Blog" er at du ikke er din stilling voksen.

Jeg forstå ikke at et site som mobildebat vil lægge spalte plads til en som åbenbart ikke kan finde ud af at opdatere sin android til sidste nye version, sq nok derfor hun bruger en iphone alle kan vil sætte en ledning i og trykke på en knap.

Jeg syntes man snart burde omdøbe denne side til vi forguder iphone for ser man på jeres anmeldelser skal iphone altid nævnes ( det er IKKE en gude telefon )

de 2 eneste ansatte på denne side som man har bare en smule respekt tilbage for er sq JohnG og May. Med den stab der er ansat på MD burde næste træk være at i ansætter John Strand som ekspert.

Jeg ved ikke om Lene kan bruges til at lave kaffe eller om det vil ende som hendes artikler nemlig en tynd kop te.

Jeg er ikke iphone fan ej heller android fan på nogen måde. Men der var engang jeg anbefalede denne side for deres gode anmeldelser de dage er sgu talte.

0 0
TheGreenFoX 17-06-2011 12:03:08

Jeg er sikker på vi er mange der er glade for at Lene endeligt får påpeget de mangler og fejl der har generet os android brugere i så lang tid....

Jeg husker selv tydeligt den første nat efter jeg opdagede at “Lommeregner” forkortet på Nexus S, men på nogle af HTC's mobiler, gør de ikke.... Jeg behøver vist ikke fortælle jer at jeg sov ret skidt!

Eller da jeg læste at stemmeopka-ld var delt forkert! Jeg har ikke ord!


TAK LENE!


(Ironi kan forekomme)

0 0
Janik Frithioff 17-06-2011 13:44:50

Lige præcis - det er ekstremt graverende fejl som bare IKKE MÅ FOREKOMME!!!

0 0
John G. Pedersen 17-06-2011 12:01:56

Kære debattører

Jeg vil gerne bede jer, om at holde en sober tone overfor journalisten der står på denne blog...

Det giver ingen mening, at kritisere i en meget "dyster tone". Vær i stedet konstruktiv og saglig.

Gå efter sagen - ikke efter manden! TAK!

I øvrigt så er denne blog ikke Lenes egen holdning alene, men et udtryk for nogle af de problemer, som vi på Mobilsiden.dk, ser i forhold til Android.


Venligst

John G. Pedersen
Chefredaktør, Mobilsiden.dk

0 0
Casper Bang 20-06-2011 12:42:50

Jeg bryder mig heller ikke om at se enkeltpersoner hængt ud, det gør lidt ondt at se på! Men...

Det har aldrig været lagt ud at der er tale om en redaktionel artikel; der skrives i "jeg form" ligesom iøvrigt en blog typisk er af personlig karaktér. Selv om blogindlægget ikke var med navn på, er det ret indlysende at der er tale om en enkeltpersons personlige holdning og at der ikke har været ret meget review over det.

Der er generelt masser af faglige og saglige debatindlæg i tråden, men det kan være svært ikke at blive opfattet som dyster (især på tekst), hvis man skal forsøge at forklare de mange ting der går galt her.

Så for eftertiden, måske husk lidt mere på hvem jeres kernebrugere er? Måske en lidt mere åbenlys udmelding at dette er en redaktionel artikel? Måske anonyme forfattere hvis i ligefrem inviterer til flamewar reaktioner?

Bedre held næste gang. Mvh.

0 0
17-06-2011 15:18:56

Hvis I på redaktionen deler bloggerens holdning, så ville det da være cool, hvis I deltog i debatten.

Bloggen fungerer som et debatindlæg og det er da forventeligt, at man som bruger reagerer, når til tider usaglige argumenter fremlægges.

0 0
evilguy 17-06-2011 22:40:00

Jeg vil da gerne give mig besyv med - men jeg kan kun udtale mig på egne vegne.

Jeg syntes lige, at vi skal aflive den påstand med skribentens manglende forstand med det samme. Nu er det ikke fordi Lene er en "bimbo", at hun skriver sådan på bloggen - det er fordi hun oprigtigt mener, at Android har nogle skønhedsfejl, som giver en dårlig brugeroplevelse. Det er en seriøs kritik af alle småfejlende på Andoroid, men visse debatører vælger helt at gå i selvsving, og går direkte efter kvinden i stedet for bolden.

Lene skriver: "Google-styresystemet Android har været på det danske marked i to år nu, og har efter min mening alt for mange børnesygdomme i sig endnu." og så opremser hun en række små børnesygdomme, såsom rodet design, den meget forskellige oplevelse af Andoroid på forskellige hardware/skins, problematikken med (manglende) opdateringer og hele fragmenteringens spørgsmålet."

Ikke på ét eneste punkt er jeg uenig - Lene har helt ret i hendes kritik for den er rigtig, velbegrundet og velunderbygget med eksempler fra virkeligheden verden. Kritikken er på ingen måde ny, og den kan da også findes flere steder i de anmeldelser som mobilsiden har lavet de sidste par år.

At en del debatører, så vælger at svine Lene til i stedet for at forklare, hvorfor hun tager fejl, det er så en helt anden sag. Jeg har læst mange grove fornærmelser på mobilsiden i dag, og jeg syntes personligt, at de personangreb er langt under bæltestedet.

Hvorfor er der ingen debatører der skriver: "Jeg mener du tager fejl fordi.....punkt 1. punkt 2. punkt 3."

Eller rettere sagt: Der er faktisk mange, der skriver, at Lene tager fejl, og de fleste indlæg starter med "Lene, du fatter ikke at Android er Open Source og at Googles strategi er helt anderledes end Apples. Derfor kan du ikke tillade at kritisere Google - du er en nar og ved ikke noget".
Det er bare ikke en seriøst debat - det er mudderkast i børnehaven. Bare fordi noget er Open Source betyder det så per automatik, at tingene ikke skal være i orden, at operativsystemet ikke skal være finafpudset og at operativsystemet skal fungere markant forskelligt på forskellige producentes hardware?

Jeg vil godt lige skyde ét af de ofte fremsatte påstande omkring Android ned:
Google er producenten bag Android og har har alle muligheder for at rette op på alle de kritikpunkter, som Lene fremsætter, men de har indtil videre valgt ikke at gøre noget ved det - indtil fornyeligt. Nu har Google (måske) fikset delen med manglende opdateringer, og så mangler vi bare delen med skins, stavefejl, ikonfejl og alle de andre punkter som Lene opridser.

Jeg syntes i det hele taget at en del debatører helt misser pointen i Lenes blog - nemlig at Android har nogle skønhedsfejl, men at de er til at rette. Lene skriver i slutningen af indlæget: "Jeg forstår bare ikke, at Google endnu ikke har iværksat en stor oprydning på platformen. To år er gået siden første version af Android, så der har været tid nok til mange af de basale rettelser."

Og til slut en lille opfordring: Hold nu en sober tone og kom med nogle velunderbyggede argumenter i stedet for at kaste med mudder.

0 0
19-06-2011 16:26:36

Jeg er i det store hele ganske enig i dine betragtninger. Jeg forsøgte selv at dechifrere Lenes indlæg og kritisere hendes udlæg punktvis.

Jeg tror der er flere grunde til hvorfor folk bliver provokeret af hendes indlæg:

1) Selvom du taler Lenes sag (og mener at kunne stå inde for hendes saglighed), så fremstår hendes argumenter noget vage, når det ikke bliver fastslået hvem kritikken går på: Er det Google, producenterne af telefonerne eller udviklerne?

2) Lene pakker hendes indlæg ind på en provokerende facon. Du skriver:

Jeg syntes i det hele taget at en del debatører helt misser pointen i Lenes blog - nemlig at Android har nogle skønhedsfejl, men at de er til at rette. Lene skriver i slutningen af indlæget: "Jeg forstår bare ikke, at Google endnu ikke har iværksat en stor oprydning på platformen. To år er gået siden første version af Android, så der har været tid nok til mange af de basale rettelser."


Jeg er enig med dit indlæg, men kun til dels med Lenes. Hvorfor? Overskriften "Derfor halter Android" antager i sig selv, at det går skidt for Android. Denne præmis synes at følge indlægget hele vejen igennem. Jeg kunne være temmelig ligeglad med om det går godt eller skidt for Android selv, men tilfældet er, at det går super godt for Android.

Det er nemt nok bagefter at sige "nå ja, jeg mente egentlig bare, at Android burde stramme op", når det reelt ikke er det man kommunikerer.

3) Selvom Lene nok er kompetent inden for sit felt, så bærer hendes indlæg alt andet lige præg af, at hun ikke er dagligdagsbruger af en Android. Jeg kunne pege på så uendelig mange andre ting Google kunne gøre bedre. Når hun så lettere uargumenteret begynder at tale om to versioner af Android - en til high end mobiler og en til low end mobiler - så tror jeg folk falder lidt af og tænker what/why.

Overordnet er jeg som sagt enig i, at Google bør stramme op (hvilket rygterne jo siger vil ske i Ice Cream Sandwich), men når man som Lene begynder at provokere lidt med et blogindlæg her på siden, så hjælper det altså hvis ens argumenter er bundfaste og at man har fuldkommen styr på sin viden inden for området.

0 0
Lene Birkeslund 20-06-2011 11:29:39

Til info så er jeg godt klar over, at Android er et styresystem - og ikke en mobiltelefon. Men et styresystem der varetages af forskellige mobilproducenter som f.eks. Sony Ericsson, LG, HTC og Samsung. Hvorefter de tilpasser det efter egne ønskner f.eks. som HTC med HTC Sense o.lign.

Jeg har dog her i denne blog, forsøgt at gøre opmærksom på hvilket problem Google Android i mine øjne kan have/få ved den helt almindelige forbruger. Det handler ikke om, at der ikke er problemer for Apple, Windows Phone og andre - for det er der også.

Men Android har haft så stor fremgang, og på rigtig mange måder også meget innovative og førende på en lang række punkter. Dog ændrer det ikke, at jeg føler de nogen gange glemmer at gøre "tingene" færdige. Det fungerer men kun lige, ingen finésser eller lignende.

0 0
Jan 18-06-2011 12:53:28

Men de skønhedsfejl der omtales, hvordan rettes de?
Der snakkes om retningslinier fra Google og bestemte måder at gøre tingene på, dvs. styring fra Google, men hvor bliver åbenheden så af?
Åbenheden i android er jo i høj grad det der skiller android fra iOS, og når Lene skriver at hun synes der skal være disse ting, så er vi rigtig mange android brugere der mener, at hun derved udviser en total mangel på forståelse for, hvad android er og bygger på.
Når hun så også skriver, at android og LG har lovet (i forbindelse med Optimus 2X), så udviser hun en fatal mangel på basal viden om hvordan tingene hænger sammen i android verdenen.
At hun så samtidigt kritiserer fragmentering på android, men alligevel mener der bør være forskellige android systemer afhængigt af om der er tale om en mid-end eller high-end mobil, så giver hendes skriverier altså slet ikke mening mere.
Derfor er vi mange der mener, at Lene for det første udviser en fatal uvidenhed om hvad android er, for det andet argumenterer for at android skal gøres (mere eller mindre) lukket.
Vi ønsker ikke et mere eller mindre lukket system, vi vil have den åbenhed der er i android i dag, med de muligheder det giver for såvel producenter som brugere, og lever så med de skønhedsfejl der også kan opstå ved et åbent system ... Hellere det i et åbent system, end dikteringen af tingene i et lukket system.

Derfor kan mange indlæg herinde ikke undgå at være en kritik af, ikke bare det Lene skriver, men også af hende selv, fordi vi mener hun udstiller sin uvidenhed og ignorence om android systemet.

Dette også ment som en kommentar til John G. Pedersen og hans forsvar for sin skribent.

0 0
evilguy 19-06-2011 12:09:03

Igen så udtaler jeg mig på egne vegne – ikke redaktionens.
Hvis Google indfører nogle retningslinjer omkring android, så er det altså ikke en total falliterklæring.
Vi skal ikke begynde at stille ”retningslinjer” op imod ”open source” begrebet. Man kan sagtens have nogle retningslinjer og stadigvæk være open source – de to ting er ikke modsætninger, som om mange forsøger at få det til at lyde sådan.
De folk, som kridter banen op sådan, ser retningslinjer som kæft, trit og retning, mens de beskriver open source som anarkistisk og rebelsk. Men sådan skal man ikke se på Android, for så giver det et helt forkert billede af tingene.

Vi kan sagtens tale om åbenhed i form at muligheden for selv at rode under motorhjelmen. I det hele taget så syntes jeg godt, at man kan sammenligne Android med en bil. Man kan selv lave sin bil, man kan købe en bil hos en bilforhandler, man kan købe mange forskellige biler med mange forskellige setup’s. Man kan købe en gul, en blå, en rød eller man kan selv tegne med tusch på bilen. Man kan selv vælge størrelse af fælgene og om bilen skal have plysterninger. Men uanset hvordan man laver bilen, så er der en række regler i færdselsloven, som skal overholdes. Der er en standard for, hvor langt lyset skal lyse, bremselængde, makismal vægt osv. Men disse ”retningslinjer” forhindre jo ikke diversiteten i bilparken i Danmark.
Den holdning Lene giver udtryk for på bloggen, er at Google burde indføre nogle regler – kald det minimumskrav – til f.eks. interfacet i Andorid, så man undgår underlige orddelinger og forvirrende ikoner.

Det samme er gældende, når vi taler om fragmentering og opdateringer. Uanset om det er Google eller producenterne som sidder med aben, så er det Android som får skylden. Så kan man argumentere side op og side ned, hvorfor det er producentens skyld, men faktum er, at det i sidste ende altid er Android og derved Google, der får skylden, når tingene ikke virker. Sjovt nok er det også samme Google, som sidder med nøglen til at løse disse problemer.

Jeg vil faktisk sammenligne det med noget helt andet: Domstolene i Danmark. Når en sadistisk drabsand kun får 10 års fængsel for en alvorlig forbrydelse, så himler medierne op om at dommeren er et fjols, og at domstolen har spillet fallit. Men faktum er, at domstolene dømmer ud fra de love, regler og bekendtgørelser som folketinger vedtager. Skal man ændre noget hos domstolene, så er det altså folketinget der skal lave arbejdet. Ligeledes er det med Android – producenterne får skylden, men den egentlige skyldige er Andorid/Google.
Lige netop denne pointere er hvad Lene forsøger at få frem i bloggen.

0 0
John 19-06-2011 16:31:44

Siden hvornår er vi begyndt at fængsle ænder i Danmark :)

0 0
Henrikmand 17-06-2011 14:39:31

Undskyld mig, hr. chefredaktør...

Du er garanten for, at artikler (eller blogs) på Mobilsiden.dk afspejler sandheden.

Når en af dine journalister fremlægger en kritisk holdning, som er baseret på enten fejlagtige oplysninger eller uvidenhed om noget helt essentielt i emnet, kan du ikke forvente andet end den reaktion, der nu ligger her på forsiden.

Naturligvis træder du i forsvar for din journalist. Du er trods alt chefredaktør, og alt andet ville have været upassende.

Men du er på Mobilsidens vegne nødt til at træde frem og beklage, at denne sammenligning af 2 styresystemer ikke er retvisende, da journalisten har forsøgt at sammenligne ét, lukket styresystem fra én mobiltelefon med ét open-source styresystem, der fungerer som en platform for mange producenters egne brugerflader.

Dine læsere går efter sagen. Tvivl ikke på det. Men det er uundgåeligt at "manden" bliver målet for diverse angreb, når det er "manden", der udviser mangel på viden og indsigt.

0 0
Thomas Andersen 17-06-2011 12:10:12

John G, vi er så nok mange der ikke forstår hvorfor den blok skulle skrives. Så synes jeg personligt at i skal skrive i en blok, hvad der er irretations monentet i Iphone'sne. For der er godt nok også mange. Kan nævne, vintertrafik.dk det er et halvede at få den til at vise kameraene, der skal trykkes flere gange, hvor på android kun en gang. Og så har vi widget delen, så man kan har kalendere foto rammer osv, så de ikke overskygges af ikoner, som jeg synes er en væsenlig dårlig ting ved IOS. Så prøv at skriv en blok om IOS, og få det neotralle billede på siden igen

0 0
Thomas Andersen 17-06-2011 11:45:17

Jeg ved ikke helt hvad hun tænker på. Hvis Lene tage et billede af familien og smider den som baggrund. så er alt dækket af ikoner. hvorpå en android, tager men en fotoramme widget frem, og lægger den side om side med ikoner. Det er noget af det jeg synes Sympian og android, der gør dem nice

0 0
Ottomand 17-06-2011 11:25:19

I like ;-)

0 0
Dennis V 17-06-2011 11:11:56

Jeg er helt enig med Henrikmand - denne artikel er forhåbentligt skrevet som en provokation. :-)

Håber også du snart hopper ud af busken.

0 0
Thomas Andersen 17-06-2011 11:42:46

Mener bare at John G har sagt i en anmeldelse at Lene har IP4, hvorpå han selv har Desire. Men jeg må godt nok sige, at hver gang Lene skriver en anmeldelse, så skal hun lige fremhæve iphone. Og der er det lige meget, om det er android, eller sympian. hun får det til at fremstå at IP4 er den eneste mobil der dur.

0 0
Lene Birkeslund 17-06-2011 12:01:04

Jeg har ikke en iPhone 4... Og aldrig anmeldt iPhone til topkarakter: http://www.mobilsiden.dk/web-tv/video-sadan-er-iphone-3gs,lid.9272/

0 0
Kim 17-06-2011 12:49:49

Like :D

0 0
Henrikmand 17-06-2011 10:44:31

Jeg stikker ofte næsen forbi mobilbutikkerne, når jeg nu alligevel kommer forbi. Hører om der er noget nyt, og snakker lidt løst og fast med de venlige ekspedienter.

Sidste gang gav ekspedienten mig et eksempel på en typisk kunde, som kiggede på 3 forskellige telefoner: Galaxy S2, Sensation og Experia Arc.

Kunden ville gerne vide mere om, hvad de kunne, og spurgte derfor ekspedienten:
"Hvad kan denne iPhone så, som de 2 andre ikke kan?"

Det kunne vi selvfølgelig godt grine lidt ad, men det ændrer ikke på, at der er mange (rigtig mange) mobilkunder, som ikke tænker i andet end det, de hører oftest - altså iPhone.

For mange er iPhone et begreb, som dækker over den store klump af smartphones, som vi andre splitter op i forskellige OS, producenter og navne på desserter og kager.

Mobilsidens læsere kan godt kende forskel på det ene og det andet.

Derfor mener jeg helt klart at Mobilsidens journalister også bør skrive til sine læsere, og sikre sig, at de ikke kommer til at fremstå SÅ uvidende, som Lene gør i denne "blog".

Jeg håber - virkelig håber - at der er tale om en provokation fra din side, Lene, og at du rent faktisk godt ved, at der er forskel på Apples kontrollerede måde at udgive deres OS på, og på Googles open-source strategi med Android, hvor mobilproducenterne kan lægge næsten hvad som helst oven på.

Men, kære Lene, vil du ikke nok hoppe ud af busken nu, og råbe "Det var bare for sjov!"

Der kunne faktisk godt være nogen af Mobilsidens læsere, som begynder at tvivle alvorligt på din kompetance som journalist på denne side.

0 0
Thomas Andersen 17-06-2011 10:03:37

Denne blog er viser kun hvilken vej mobilsiden er på vej hen til. De må snart hyrer Nikolej Sonne. Så er den helt i vinkel. Ej John G. Hvordan kunne du tillade Lene Smide brande på bålet. Det lyder næster som om du selv er blevet lidt apple blind

0 0
Fidoble 17-06-2011 10:24:54

Hvorfor hyre ham, han er da Apple fan over dem alle...

0 0
Thomas Andersen 17-06-2011 10:37:36

Nemlig derfor. Det er jo det retning mobilsiden er i gang med at gå

0 0
Lene Birkeslund 17-06-2011 10:46:20

Mobilsiden er ikke ved at gå Apple blind...

Vi er for det første alle forskellige, og opdager forskellige ting.

Men det her er sådan et også blot en konstatering af, at Apple har hugget nogen funktioner i det kommende styresystem - og måske de får det til at fungerer bedre end Android selv gør! Er det tilfældet kan de være truet - ligesom jeg mener hele mobilmarkedet (også Apple) skal passe på Nokia og Windows Phone.

0 0
Kim 17-06-2011 10:51:23

Hehe... Apple og Google har jo generelt hugget funktioner. Men nu er Apple da i det mindste begyndt at betale for det, ligesom alle andre.
Hvordan Google kommer ud af deres udfordringer med f.eks. Linux og Sun, det vil tiden vise.

0 0
Lene Birkeslund 17-06-2011 11:57:13

At hugge funktioner eller idéer fra andre producenter synes jeg bestemt heller ikke er en dårlig strategi. Det vi brugere vil er vel at have den bedste mobiltelefon.

lige fra bedst til beskeder, opkald m.m. f.eks. bedste mobilkamera (som Nokia pt. er leverandør i).
God samtalekvalitet - den del er Nokia også mere førende på. God musikafspiller mv.

0 0
gielsgaard 17-06-2011 12:27:02

Jeg tror at hvis man har lidt på kistebunden ,skal man satse på nogle Nokia aktier de er i bund nu ,men når Mango og nokia slippes løs ,så vil de med statsgaranti stige voldsomt ,WP7 vil blive stort ingen tvivl om det.Nu skal det jo heller ikke være sådan at Android ikke må kritiseres uden man (Lene) får skudt en masse i skoene .

0 0
Kim 17-06-2011 12:49:03

Jeg tror også det er et godt tidspunkt nu her. Og det bliver spændende at se hvilket "skelsættende" nyt det er Nokia har til os i næste uge. Satser personligt på at det er N9/N950 der langt om længe annonceres...
Desuden ser det ud til at Nokia når deres driftsbusget, pga Apples pæne donation. Så jo, det er nok nu man skal købe de aktier der.

0 0
Mark 17-06-2011 09:51:56

Hvis man ikke forstår Android, eller for den sags skyld mener det "halter", er det fordi man ikke ved hvad det handler om. For det som satte liv i Android, gør Android bedre end nogen anden - Også jeres kære Apple: Udvikling og innovation.

- Apple tillader ikke custom API'er - Som udvikler, er jeg absolut uforstående overfor man kan lave så hjernedødt er træk! Og i samme forbindelse, deres programgodkendelse, på trods af at være superstriks, slipper der alligevel skadelige programmer igennem.. Det kan man godt være lidt uforstående overfor..
- Android er allerede foran på alle punkter der ikke handler om design. Jf. Google I/O keynote 2011, med deres API til at følge øjenbevægelser og ikke mindst Android@Home - Dét er innovation. Hvornår har Apple sidst givet tilsvarende udviklingsmuligheder?

Snakken om fragtmentering er manglende indsigt på flere punkter. Dels løser Android 4.0 Ice Cream Sandwich, som I selv har nævnt i flere artikler, dette fragtmenteringsproblem med en fusion mellem Gingerbread og Honeycomb - og dels viser det bare at man slet ikke ved hvad Androids formål er. I forhold til hvor mange enheder forskellige enheder der kører Android er deres behandling af den nuværende fragmentering afskyeligt godt gennemført. Jf. hvor svært det kan være at udvikle et program til PC'ere, eller for den sags skyld bare hjemmesider. Hvor meget tid har I her på Mobilsiden ikke brugt på at optimere koden til at køre i alle populære browsere? Og så disser I Android for at klare selv samme type problem med én kildekode :-| wow!

0 0
Bo 17-06-2011 10:21:01

Sjovt som det du skriver ligner det som Symbianfans også skriver - OS'et er genialt, og det kan bruges til næsten alting, men brugerfladen er dog knap så god. :)

0 0
Lene Birkeslund 17-06-2011 10:43:30

Vi kender godt selv til problemer med tilpasninger og koder - dog vil jeg mene at Google har nogen flere både ressourcer og medarbejdere end mobilsiden har - Google står f.eks. bag ting som YouTube, som er en af de mest besøgte hjemmesider ever. Så de har jo nok mandskabet til også, at kunne yde bedre opdateringsservice til mobilbrugere ville jeg forvente?

0 0
Mark 17-06-2011 17:18:29

Selvfølgelig har de flere ressourcer, men det ændrer jo ikke på det faktum, at i lyset af hvad fragmentering er, så har Google løst problemet yderst godt allerede - og de forbedrer endda denne løsning inden årets udgang.
Hvor er det Googles opdateringsservice halter? så vidt jeg kan se handler Google hurtigt hver gang de bliver opmærksomme på et problem. Vi kan sammenligne de to seneste eksempler på "brølere" fra Apple og Google. Apples GPS-tracking og Googles ukrypterede AuthTokens.
Den ene af virksomheder var stille i næsten to uger og har først løst problemet fornyeligt. Den anden af de to omtalte virksomheder erkendte problemet med det samme og udgav en opdatering et par dage efter. Match selv virksomhed til problem.

0 0
evilguy 21-06-2011 10:17:07

Mark, nu sammenligner du pærer og bananer og det er ikke fair.

Den ene fejl var en fejl som kun kunne i softwaren til iPhonen, mens den anden var en fejl, som google kunne rette på serversiden.

Der er altså væsentlige forskel på, om man skal til rette en fejl ét central sted i en serverpark, eller om man skal rette fejlen på flere millioner enheder. En fejl, der kan rettes central på en server, kan rettes i løbet af nogle timer inkl. test. En fejl, som skal rettes på selve softwaren på telefon, skal først findes, og ofte så skal der laves en grundig test før man "pusher" opdateringen ud til millioner af brugerne med deraf medfølgende risiko for diverse opdateringsfejl.

Jeg vil faktisk omformulere min "påstand". Hvis Google var tvunget til udsende en rettelse til alle Android versioner, hvor lang tid vil der så gå, før alle android telefoner kan opdateres? Apple gjorde det på 14 dage - hvor længe skal Google og producenterne af telefonerne bruge, hvis de skal lave samme form for opdatering?

0 0
Mark 24-06-2011 10:17:07

Selvfølgelig kan jeg sammenligne det, og det gør jeg. Ellers kunne man ligeså, i tilfældet fejlen var på klient-siden, bare sige "Jamen de to fejl som skal rettes er ikke den samme fejl" og dermed igen nedbryde sammenligningsgrundlag til egen fordel.

Google vil kunne rette deres Android ligeså hurtigt, hvis ikke hurtigere, end Apple. Hvad de andre producenter, HTC, Samsung, osv. foretager sig er for sig irrelevant. Artiklen handler om Android. Og faktum er fortsat, at Apple var stille omkring GPS-trackingen i en uges tid, herefter nogle dage på søforklaringer, for så til sidst at erkende fejlen, mens Google erkender deres fejl med det samme.

Når det er sagt, så er det altså hverken risikofrit eller så simpelt som du fremstiller det at rette fejl i en server-park, og slet ikke en skaleret op i Googles og Androids kapacitet. Et par timer? Måske Mobilsidens, ikke Googles.

0 0
evilguy 24-06-2011 11:36:11

Der _ER_ meget stor forskel mellem en server fejl og en klient fejl.

Der er meget stor forskel på at skulle tage højde for ét senarie, som man selv kontrollere alle parametre (server) og et senarie hvor der er mange ubekendte variabler, som man ikke selv styrer (klient). Det behøves man ikke have en videregående IT uddannelse for at vide.
Google er måske store, men derfor er deres systemer ikke nødvendigvis, så meget mere komplekse end så mange andre systemer. De er gode til at skalere deres systemer, de vil jeg medgive dig.

Sammenligningen med Google og Mobilsiden.dk er for øvrigt ikke helt fair. Mobilsiden.dk er godt nok ikke i Google størrelse, men med 3 dedikerede udviklere og en projektkoordinator er Mobilsiden.dk altså meget godt med i forhold til Mobilsiden.dks størrelse.

Google er afhængig af producenterne, som du selv skriver - det er Apple ikke.
Fra et forbruger perspektiv, så er jeg som forbruger helt ligeglad med, hvem der retter fejlen - bare det bliver gjort hurtigt.
Den dag hvor en hacker finder en seriøst sikkerhedsfejl i Android, og samtidig udnytter sikkerhedsbristen, så går det rigtigt galt.

Det går ikke galt, fordi Google reagerer langsomt, men det går galt, fordi producenterne er et led for meget, som sløver processen med opdateringer.

Der er heller ingen ensformig opdateringsmåde på Android, og i flere lande blokerer teleselskaberne ligefrem for "over the air" opdateringer af Android telefoner, og tvinger derved folk tilbage til deres PC, Wi-Fi forbindelse og producentes opdaterings-software (f.eks. Samsung KEIS).

Apple har med deres stramme styring og iTunes *krav* ikke samme udfordringer, og de kan hurtigere opdatere.
Det er ikke "Apple magic" - det er simple mekanismer, som er fundamentalt forskelligt styresystemerne imellem.

Og så er vi ikke engang begyndt at snakke om den fundamentale forskel på Androids mange muligheder for forskellige (usikre) applikations markeder, som står i skærende kontrast til Apples App Store.

Vi kommer til at se et hav af sikkerhedsproblemer på Android, og det er allerede begyndt: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/android-virus-sender-dyre-sms-beskeder,lid.16015/

Det er ikke sød musik i ørerne på Androiod tilhængerne, men jeg garanterer for at der kommer mange artikler på Mobilsiden.dk de næste par måneder om virus på Android.

Mht. hvornår Apple og Google erkender fejl, så er det sagen underordnet. Sagen er, hvor hurtigt selskaberne reagerer og får opdateringen ud til forbrugerne. Google _ER_ hurtige, men der ikke hurtigere end det svageste led i kæden - producenterne.

0 0
Mikos 24-06-2011 12:41:14

Tak for garantien, med hvad bliver de mange artikler om virus på android skrevet af mobilsiden.dk et udtryk for? Bliver det Androids endelig og vil I på antallet af artikler om virus på Adroid, anbefale at vi skifter til iphone?

0 0
evilguy 24-06-2011 13:20:45

Nej, Mobilsiden.dk formidler blot nyhederne og fortæller hvordan fakta forholder sig. Hvad artiklerne er et udtryk for, det må læseren selv tolke på.

Der skrives også mange artikler i danske aviser på terrortrusler, men det er sjældent, at vi ser terror på dansk grund, sammenlignet med antallet af artikler.

Tilbage til emnet:
Hvilket styresystem man som forbruger vælger, det er op til en selv. Mobilsiden.dk kan komme med nogle input, anmeldelser, debatskabende blogs etc. men valget er i sidste ende forbrugerens eget.

Men akkurat ligesom ved valget af en ny bil, så er der en række ting, man som forbruger bør forholde sig til, hvis man vel og mærke er opmærksom på det.

Den almindelig dansker bør være klar over, at der er forskel, selvom flere styresystemer ligner hinanden på overfladen:

I livet er der mange forskelle på ting, selvom de på overfladen ser relativt ens ud. Der er forskel på Arriva og DSB selvom begge kører Tog. Der er forskel på Burgerking og McDonalds selv om begge laver burgere og der er forskel på en Citrôen og Toyota selv om begge laver næsten identiske minibiler (på samme fabrik).

Det er Mobilsiden.dks "mission", at belyse disse forskelle på både telefoner, producenter og styresystemer.

0 0
Mark 17-06-2011 09:54:24

"Med én kildekode" - Den gik lidt for stærkt.. Der er altid kun én ;-) Men forstå mig ret. Koden har skulle optimeres til IE, Firefox, Chrome, Opera og Safari som minimum. Og heraf forskellig adfær i de forskellige versioner (IE 6 v 7 v 8, fx).

0 0
Kim 17-06-2011 09:32:22

Der er godt nok dømt tudeprins i denne tråd.

0 0
Søren D 17-06-2011 09:46:13

Ja tråden minder snart om noget man kunne finde på et Mac-forum....

0 0
Bo 17-06-2011 09:41:47

Ja, i stedet for at forholde sig til kritikken, så afskriver de små grønne robotfans det hele som kvindebavl. Ja, hvad kan man vide om telefoner som kvinde? Telefoner er jo kun noget som seriøse mænd, der læser samtlige mobilanmeldelser og rooter deres telefon før morgenmaden, ved noget om.

Min holdning er, at Android har udspillet sin rolle. Den var et modspil til iPhone, som gav andre mobilproducenter en mulighed for at lave en smartphone. Men nu begynder Android at vise sine mangler: manglende kompatibilitet, manglende opdateringer (mere end 60% kører stadig Android 2.2), sikkerhedshuller (malware here we come!) og grimt og uens udseende.

Jeg spår, at i fremtiden vil der være to store OS, nemlig iOS og WP. Android vil ikke forsvinde over en dag, men det vil overraske mig, hvis systemet findes om 7-8 år.

0 0
Danni Hansen 21-06-2011 09:53:03

" Men nu begynder Android at vise sine mangler: manglende kompatibilitet, manglende opdateringer (mere end 60% kører stadig Android 2.2), sikkerhedshuller (malware here we come!) og grimt og uens udseende."

1. Hvilket sikkerhedshuller?
2. Du har vist ikke læst hvad folk har skrevet at DET ER TELEFON PRODUCENTEN der skal lave opdateringerne. IKKE GOOGLE!
3. Android vil altid være her, fordi den giver en frihed til at ændre ens skærm og ikoner som jeg vil.

0 0
Danni Hansen 21-06-2011 09:53:54

Og igen udseende er igen producenterne selv der står for, og ikke android. Som der også stod i artiklen

0 0
Mark 17-06-2011 09:56:09

Android har udspillet sin rolle? Skal vi gennemgå listen over "innovationer" i iOS 5 og bede dig gentage den sætning?

0 0
Fidoble 17-06-2011 10:23:00

Ja tak, meget gerne. Helt seriøst, sig frem.

0 0
Mark 17-06-2011 18:03:04

Notifikationer, endda som et top-gradin: Android
iMessage: Tonsvise applikationer til både Android og iOS
Lockscreen-genveje: HTC Sense 3.0+
Cloud-service: Mange andre, herunder Google (foruden at de har stjålet navnet også)
FOTA: Google og HTC
Tabbed browsing i Safari: Introduceret i Firefox, mobilversioner af HTC Sense-browseren har noget tilsvarende, foruden at tablet-versionen af Android browser kan det.

Skal vi tage flere, eller forstår du min pointe?

0 0
Bo 17-06-2011 10:19:57

Hvorfor det?

0 0
Fidoble 17-06-2011 09:52:11

Så stop dog selv... hvis der på mandag kommer en blog med svaghedder ved iOS så skal du nok være den første til at forsvare og kritisere.

Sådan er det og det er da klart at man vil forsvare det udstyr man nu engang har og er glad for.

Hvis iOS brugere ville bidrage med noget andet end at kalde os fanboys, så ender debatten ikke i mudderkastning.

Igen savner jeg konkrete ting om hvad det er der gør iOS nemmere/bedre. Skal man ikke trykke på noget for at komme ind i SMS, kan den selv ringe op, laver den kaffe bedre end Android ect. (det sidste er bare lidt fredag sjov... hey, vi har snart weekend) ;)

0 0
17-06-2011 09:23:34

Jeg må indrømme, at jeg syntes artiklen - eller bloggen - er et friskt og anderledes pust. Tror vi nørder har godt af at se tingene fra en anden vinkel. Så kan vi syntes hun er helt galt på den, har delvist ret eller også er vi enige. Jeg syntes personligt der burde være nogle grundlæggende retningslinier for Android - fx minimum hardwarespecifikationer - så alle købere er sikker på en rigtig smidig brugeroplevelse. Men samtidig skal man sørge for, at Android forbliver en åben platform. Det er jo hele ideen med OS'et.

Utroligt at en blog - som jo kun er Lene's egen mening - skal ende i en gang mudderkasteri og Android vs iOS.

Anyways i må have en god weekend:-)

0 0
LarsA 17-06-2011 10:05:59

Kunne ikke väre mere enig. Det er godt nok ynkeligt at se hvordan folk skälder ud.

Det er jo hendes mening som der bliver skrevet. At man saa ikke er enig... derfor behöver man da ikke at svine folk til paa den maade!!

0 0
Fidoble 17-06-2011 09:44:34

Definer nørd... Jeg er Android bruger men vil da ikke kalde mig selv nørd.
Jeg er da heller ikke nørd fordi jeg læser nyheder om mobiler og generelt holder øje med nye gadgets... er jeg?

Kan vi ikke blive enige om at Android IKKE er for nørder. Hvis ikke, så er jeg nødt til at få af vide hvad der gør det svært at bruge frem for iOS... og nej, det syntes jeg ikke blog indlægget kommer ind på mht. konkrete sammenligninger?

0 0
17-06-2011 10:01:22

Jeg tror du har misforstået mig, for jeg mener ikke at android brugere er nørder, men nærmere dem der generelt interessere sig for mobiltelefoner og følger med i diverse nyhedssites. Så mere bare ment som et slang for mobilinteresserede personer.

0 0
Kim 17-06-2011 10:54:39

Jeg troede faktisk også at udviklingen i sprogbrug var kommet så langt, at nørd ikke længere var et skældsord, men blot en betegnelse for en der gik meget op i et område.

Og 9 ud af 10, hvis ikke 999 ud af 1000 Android-brugere, vil aldrig overveje de fejl og mangler der er. Ganske ligesom med PC osv.

0 0
Fidoble 17-06-2011 13:17:49

Hvem siger skældsord?
Der sker bare ofte det, når man bruger ordet nørd, at det skal lyde som at man skal gå op i det for at bruge det. Jeg mener sagtens at Android kan benyttes til en 1. gangs bruger på lige fod med iPhone. Det er det jeg mener når jeg syntes at ordet nørd i sammenhæng med Android er forkert.

Mange nørder vælger nok Android fordi man kan så meget med det, men det gør den altså ikke mindre brugervenlig... i mine øjne.

0 0
Fidoble 17-06-2011 09:07:41

Jeg har nu læst hele artiklen samt debatten og kan tilføje dette.

Hvor svært kan Android egentlig være at bruge. Nu har jeg kun været Android bruger siden HTC Legend. Men jeg kan slet ikke forstå kritikken at Android kun er for nørder. Har en fornemmelse af at det engang var svært at bruge og så hænger den kritik ved den dag i dag.

Får jeg en iPhone i hånden, så ved jeg simpelthen ikke hvordan jeg skal bruge den... bevares, jeg kunne nok godt finde ud af det efter et stykke tid, men syntes bestemt ikke det er flottere eller nemmere end Android.

Vi skal også lige give plads til at Lene har den holdning som hun har og jeg er sikker på hun følger med og godt ved at hun får en del kritik for artiklen, så håber hun kommer og deltager i debatten. Jeg er sikker på det samme ville ske hvis den omhandlede iOS.

0 0
Lene Birkeslund 17-06-2011 11:53:39

Jeg følger bestemt med - og var også klar over en blog som denne ville give mig nogen verbale øretæver :)

Men det perfekte styresystem findes pt. ikke - og Apple er heller ikke perfekt. Dog skal Android passe på, når de og en producent som LG lover opdatering så længe som de pt. har gjort til Optimus 2X.

0 0
Morten Jensen 17-06-2011 12:02:48

Det er ikke 'Android' der har lovet en opdatering LG'en. Det er LG.
Dette må ene og alene stå for LG's regning, og har jo intet med Android at gøre. Android 2.3 (som LG har lovet at opdatere Optimus 2X til, som jeg formoder du taler om) er for længst blevet frigivet af Google. Det er ene og alene LG's skyld, at denne opdatering endnu ikke er blevet frigivet til Optimus 2X.

0 0
martin k 17-06-2011 09:23:43

Hun er en kvinde.... Så det kan sagtens være svært! Derfor er iphone produceret. Så kvinder også kan lave et opkald... og så med nogle YNDIGE ikoner i menuen!

En fin børnevenlig telefon, som man ikke kan ødelægge ved at installere de programmer man vil ha.

0 0
Fidoble 17-06-2011 09:40:59

Arrrh... den kommentar kan du ikke være bekendt.

Børnevenlig syntes jeg nu ikke den er... alle systemer kræver tilvending og sådan er det bare.

0 0
martin k 17-06-2011 12:15:19

Øget brugervenlighed gør vel også den mere børnevenlig, og samtidig er det begrænset hvor meget gøgl man kan lave ved en iphone.

Min erfaring siger mig at iphone, specielt iphone4, er yderst populært ved unger helt ned til 11 års alderen. :)

At unger i den alder så ikke burde få legetøj til 4-5000kr, er så en anden diskussion.

0 0
David 17-06-2011 09:32:45

Meget modent sagt.

0 0
Joddler 17-06-2011 09:03:45

Nu har jeg lige søgt jeres hjemmeside igennem efter sådan en blog, men den findes sjovt nok ikke?
Det kan da ikke passe at i igennem mere end 4 år med Iphone aldrig har syntes at IOS mangler noget?
Jeg kunne finde mange områder hvor IOS halter i forhold til Android, men det er i åbenbart for fine til at skrive om eller hvad???

OG prøv nu lige at være realistisk, og lad hver med at stille os forbruger som idioter!!! Alle ved sku da hvis man køber en bil til 100.000 kr, så kan den ikke præstere det samme som bilen til 400.000 kr!? det er fandme da logik, det samme gælder computere, en computer til 2.000 kan ikke håndtere det samme lige så hurtigt og gnidningsfrit som en til 6.000 kr?

Syntes bestemt også at denne blog er pænt vattet!
Jeg som Android brugere kunne finde meget bedre agumenter og områder hvor Android Halter en det pis og papir du kommer med her!!

--------------------------------------

Men igen det er dit synspunkt, og den skal du have lov til at have, men istedet for at bruge den som trækplaster på jeres side, så kom med de argumenter til din næste IOS gudstjeneste / fest / sammenkomst eller hvad i nu kalder det når i bér til cappuccino Steve ;)

0 0
Lene Birkeslund 17-06-2011 10:36:13

iPhone har bestemt også mangler - disse synes jeg også har været beskrevet herpå siden - og iPhone har generelt ALDRIG fået topkarakter.

Jeg har selv sagt, at fra iPhone 3G til 3GS var det kun de der ville være firstmovers og ville have det nye, som behøvede købe den.

Apple fik også KÆMPE huk for ikke at komme med MMS f.eks. Så jo der er også mange ting Apple ikke kan eller vælger at udvikle.

0 0
Joddler 17-06-2011 11:16:02

Bevares i har da givet nogle spydige kommentarer igennem div. cappuccino indlæg / nyheder / anmeldelser, men i har aldrig lavet en blog hvor i som her udstiller disse problematikker der STADIG er hos IOS, og ikke bare dem der har været gennem tiden ;)

Men ser helt sikkert frem til at se den, for dem har der godt nok ikke været mange af fra de mere neutrale nyheds sites, såsom mobilsiden, Engadget, osv. selvfølgelig har jeg læst om dem på div. android sider :P

I har jo også selv skrevet om hvordan Apple hele tiden får deres "nyheder" ud i div. medier, og ofte er det sku ret ligegyldige og neutrale nyheder, her har i da chancen for at skille jer ud, og komme med jeres "Derfor halter IOS" indlæg....

Jeg har da selv kraftig overvejet at lave en og sende til div. nyheds sider bare for at se om det overhovedet er noget medierne er interesseret i eller om det meste skal være lyserødt..

0 0
Søren D 17-06-2011 09:34:47

He he dette har tidligere været tilføjet "artikler" fra samme skribent på mobilsiden:

Info: Dette blogindlæg er skrevet af redaktionens iPhone-pige Lene Birkeslund. Indholdet er skribentens egen holdning, og repræsenterer ikke nødvendigvis Mobilsiden.dk's holdning"

Læs mere: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/blog-hvad-skal-jeg-med-en-ipad,lid.10698/#ixzz1PW4gzOTm

0 0
Joddler 17-06-2011 10:28:04

Den blog omkring Ipad er jo ikke noget der kommer i nærheden af den Benzin hun har hældt på bålet her,,

Den blog giver flere postive indkast end denne gør, var der overhovedet noget postitvit i denne?

Jeg mener bare at IOS er et fantastisk system, og Apple gør et fantastisk job i at vedligeholde og udvikle det, men det er blevet mere og mere tydeligt over det sidste år at deres Innovation er blevet mindsket kraftigt, og de nu er blevet nød til at kigge efter de andre drenge i skolegården for at kunne blive ved med at opretholde en brugerbase... Og jeg ejer ikke et apple produkt,,,,

0 0
Søren D 17-06-2011 08:52:32

Jeg har længe regnet mobilsiden.dk for en seriøs aktør på linje med Nikolaj Sonnes "so ein ding", hvor man tager læserne alvorligt og man som mobilforbruger kan søge brugbare informationer og nyheder omkring mobilteknologi. Skribenterne har haft en professionel tilgang til deres emne og en fornuftig baggrundsviden. Hvis ovenstående er den fremtidige standard for jeres artikler, så syntes jeg I skal gå linen helt ud og lade Amalie anmelde telefoner for fremtiden - Så ved man da i det mindste at det er ren underholdning og at vi kun skal forholde os til om ikonerne er pæne.....

0 0
David 17-06-2011 08:06:15

Det er utroligt som Android brugere er fanboys efterhånden, det er en skam. Jeg gider simpelthen ikke støtte en platform med så mange sure ensporede nørder.

0 0
Lowkey 18-06-2011 14:48:56

Hvis du vil undgå fanboys, så er der desværre ikke mange platforme tilbage.
WP7 fanboys begynder at være en faktor rundt omkring på diverse tech-blogs og Apple har været berygtet for deres rabiate fanboys LÆNGE før der var noget der hed iphone.

Hvad med Brew? Det er vist et rimeligt fan-frit miljø.

0 0
Dan Riis 17-06-2011 07:55:26

Jeg må indrømme at jeg er enig Lene et godt stykke hen af vejen.

Tonen her næsten som i en børnehave efter min mening - det er næsten som en flok fanboys der har fået kritiseret deres Gudelejetøj - og så af en KVINDE! Havde vi boet i Iran var hun sikkert blevet stenet til døde nu :-)
Dette er jo Lene's egen erfaring - uanset om hun er mobil nørd eller ej, så er det hendes erfaringer hun skriver om.
Er hun ikke mobil nørd som os andre, er hun jo bare som stort set ALLE andre mennesker derude som ikke er mobil nørder. Vi nørder udgør måske en lille promille af det samlet salg.

Jeg er selv stået af mobil ræset, og har købt en Nokia C7 som jeg er meget glad for. Den har netop ikke mange af de møgbelastende mangler som mine Android telefoner altid led under.
Android telefonerne jeg har haft igennem tiderne, er på solgt på stribe igen fordi de netop ikke lever op til mine forventninger. Enten er batteriet mega dårligt, ellers lagger de, ellers går programmerne ned - ja Android er sgu ikke perfekt - der er mange områder hvor Google burde kigge netop Apple over skulderen.

Nu kan jeg godt ligge min fanboy mentalitet til side, og derfor har jeg også haft iPhone flere gange, og hånden på hjertet. Skulle jeg have en ny telefon idag som jeg skulle beholde de næste 2 år frem i tiden, ja så blev det en iPhone 4 igen. Hvorfor? Apple opdatere deres telefoner med nogle store opdateringer i lang tid. Deres software VIRKER bare - ingen lag, ingen slinger i valsen - den er jævnt gennemført hele vejen igennem. Straffen er dog at iOS er rimelig lukket.
Med iOS 5 med nye Notify center mv, er iOS ved at være tæt på perfekt til mig, mens Android stadigvæk lider under manglende opdateringer fra producenterne og mange små skavanker. Du har ikke den samme garanti med Android telefonerne som du har med Apple - tag bare HTC og Sony!

Så rødder.. Tag en tudekiks - jeg holder med Lene et langt, langt stykke hen af vejen. Men min kone siger selvfølgelig også at der er lidt kvinde i mig :-)

Og Ja det er bare en mobil telefon.. Hatten af for Lene at hun skriver en blog som denne. Hun har kastet sig ind til en flok sure og sultne løver :-)

0 0
Allan 18-06-2011 12:07:50

@Dan Riis: Det er det bedste indlæg jeg endnu har læst i denne debat, tak for det. Det skal dog siges at jeg ikke har læst alle indlæg - jeg har også et liv, der skal leves... ;-)

0 0
Morten Jensen 17-06-2011 11:03:35

Faktisk alt den kritik du kommer med, bør rettes til telefon-producenterne og IKKE Google/Android.
Google leverer oftere opdateringer til OS'et end f.eks. Apple gør det.

Lene kritiserer Android som styresystem for en del ting, som i virkeligheden ikke Google's fejl, men som skyldes manglende strømligning og forhaling af opdateringer hos producenterne.

Nuvel, det skal måske forståes sådan, at Lene mener at det er Google's skyld, at producenterne har mulighed for at begå disse fejl, men som rigtig mange andre nævner, så er dette netop styrken ved Android. Det er dette der distancerer Android fra andre OS' som f.eks. IOS og Windows Phone. Og det er dette der er den store fordel for Android i det lange løb.

0 0
Bondo 17-06-2011 08:34:17

"Er hun ikke mobil nørd som os andre, er hun jo bare som stort set ALLE andre mennesker derude som ikke er mobil nørder. Vi nørder udgør måske en lille promille af det samlet salg."


men nu er dette site jo primært for mobilnørder..

ansættelsen af 2 totalt utekniske personer er efter min mening et selvmål af dimentioner!

jeg kan måske godt se en bagtanke bag, ansættelsen af nogle skribenter der måske kan ramme "mainstream" befolkningen noget bedre, men da mobilsidens primære læsere er nørder og mobilentusiaster, kan jeg ikke forstå dette..

jeg bryder mig i hvert fald ikke om den nye retning mobilsiden er igang med at bevæge sig i..

"der er mange områder hvor Google burde kigge netop Apple over skulderen"
muligvis, men det er da tydeligt at det er lige omvendt!



det der er mest iøjenfaldende på mig, er at Android/googles største problem ikke er dem selv, men derimod producenterne, som burde stramme op.. samtlige kritikpunkter i artiklen, har jo intet med android at gøre, men kun producenterne.

mht om det går langsommere på en android, er jeg også lidt uforstående overfor..

naturligvis vil åbning af to identiske programmer på en wildfire og en iphone 4 ikke gå i samme hastighed, men her taler vi også om to vidt forskellige stykker hardware, og vigtigst af alt, også prisklasser..

jeg er dog sikker på, at du ikke kan få noget til at gå hurtigere på din iphone, end ifht fx Samsung Galaxy SII..

det der er stor misforståelse omkring, er at man får det man betaler for.. du får altså ikke samme android brugeroplevelse på en android til

0 0
May Frederiksen 27-06-2011 13:08:39

Hej Bondo,
her tager du faktisk fejl - jeg vil ikke forholde mig til dine andre pointer, men vi henvender os ikke primært til "nørder". Vores primære målgruppe er almindelige mobilbrugere, som selvfølgelig lægger bredt på spektret.
Hovedparten af vores læsere er helt almindelige mennesker med en smartphone, og dem bliver der som bekendt flere og flere af :)
Mvh. May, mobilsiden.dk

0 0
Jim Flower 27-06-2011 16:50:54

Og dog... Man skal stadig have en interesse for denne smartphone, for at sætte sig ned ved computeren og læse et online mobilmagasin.

0 0
evilguy 27-06-2011 19:06:10

Jo det er rigtigt, men som May skriver, så er målgruppen på mobilsiden.dk noget bredere end "mobil-nørderne".
Det er bl.a. derfor Mobildebat.dk er opfundet :-) Mobildebat.dk er stedet hvor man bliver lige den tak klogere end man gør på mobilsiden.

Vi kan ikke skrive artikler som både er forståelige og samtidig vanvittig detaljeret. Eller rettere sagt: Det kan vi godt, men det er bliver bare ikke særligt godt.

Jeg skrev f.eks. en artikel her i weekenden om mobilsites på Roskilde Festivalen: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/teleselskaberne-er-klar-til-roskilde-festival,lid.16041/
Artiklen er skrevet uden alt for mange tekniske detaljer, da det ikke interesserer særlig mange af mobilsiden.dks læsere.
Jeg fik dog ordet "makrosites" med i artikel :-)
Jeg kunne da godt have skrevet at Telia benyttede både GSM på både 900/1800 Mhz samt 3 carrier kanaler med hver 21 Mbit kapacitet på 2100 Mhz 3G og at Telia ikke benytter 3G på 900 Mhz på de to microsites. Jeg kunne også skrive at Telia har et fiberbaseret backbonenetværk med minilinks mellem de to mobile micro-sites og de to stationære macrosites, og at alle sites forøvrigt var Nokia Flex basestation.
Problemet er bare, at det kun er omkring 100 af mobilsidens læsere som syntes det er interessant og som overhovedet ved hvad en Nokia Flex basestation er, og hvorfor den er spændende.
Hvis man vil have alle detaljerne, så kig på mobildebat.dk :-)

0 0
David 17-06-2011 09:31:23

"ansættelsen af 2 totalt utekniske personer er efter min mening et selvmål af dimentioner!
Uenig.. uden at tage stilling til hvor tekniske de personer du hentyder til, så synes jeg faktisk OGSÅ at de utekniske funktioner, også kaldet dagligdagsbrug, er interessante. Hvis det kun drejede sig om teknik, så synes jeg at det var ret kedeligt. Tilgengæld er jeg snart så træt af små børn som dig der tuder og tuder ved snart hver ENESTE artikel, du er med til at tage glæden fra os andre, der godt kan rumme andre meninger.

0 0
Anderstoft 17-06-2011 00:57:41

Jeg er enig i de fleste kommentarer om, at artiklen er lidt tynd hist og pist - men ikke desto mindre er det en artikel om, hvordan Lene Birkeslund har det med Android. Altså hendes egen subjektive mening, som hun har al ret til at have.
Det at hun klager over navnene på applikationerne er stadig "Androids skyld", så at sige, eftersom Android, som det frie system det er, giver producenterne mulighed for dette - og det kan måske være dét, som der hentydes til i artiklen. For ja, SE og HTC vælger selv, hvad de vil kalde deres sms-programmer osv, men det kan de jo også kun, fordi Android giver dem muligheden for dette.

Jeg er stor android tilhænger, og synes, at det er et glimrende OS, men får lidt ondt af Lene efter at have læst så mange kommentarer om hendes artikel, når det, som jeg ser det, handler om en forkert formulering af problemet istedet for en super ringe mening om det (det med at programmerne hedder noget forskelligt fra telefon til telefon skønt de er ens)

0 0
Janik Frithioff 17-06-2011 00:30:06

Jeg må sige jeg er lamslået over hvor TYND en artikel jeg lige har læst. Det svare lidt til at slå op med en pige ved at sige til hende "Jeg bryder mig ikke om farven på dine forældres sommerhus". Hvad pokker er meningen med dette blog-indlæg?!
Hvordan kan du bruge oversættelserne i de forskellige SKINS som en kritik-punkt for HELE OS'et? - det er jo op til HTC / Samsung / Sony Ericsson !

Sjældent har jeg oplevet et så svagt argumenteret blog-indlæg - du må hilse i Cupertino...

0 0
Bo 17-06-2011 09:35:21

Du forstår åbenbart ikke Lenes argumentation. Kritikken går jo netop på, at Androids åbenhed direkte fører til problemer med dårlige oversættelser, apps af meget svingende udseende med mere.

At sige at det er producenternes og programmørernes skyld er at overse hele pointen, nemlig at det er Googles skyld, at problemet overhovedet kan eksistere, fordi de har lavet så åbent et system.

0 0
Janik Frithioff 17-06-2011 13:38:43

Aha: I så fald burde overskriften ikke hedde " Derfor synes jeg Android halter" - så skulle den jo hedde noget med Google skal holde op med at være så åbne

Kritikken burde i så fald rettes mod de pågældende skins. Googles åbenhed er skyld i der er rigtig gode skins som HTC's Sense (som - synes jeg - faktisk er bedre end stock android) og knap så gennemarbejdede som Samsung's Touchwiz - kan overhoved ikke så problematikken her.

Jeg tror vist vi kan konkludere at Lene er til lukkethed og ensretning. Derfor sikkert også rigtig glad for sin Iphone og kan udbryde "guuud hvor smart" til WWDC'erne når Hr. Jobs præsentere år gamle android features til iOS ;)

0 0
Søren D 17-06-2011 11:30:25

Så nu er åbenhed og udvikling noget skidt? Vi vil som forbrugere hellere ha' lukkethed og ensretning?

0 0
John 19-06-2011 17:32:08

Næh, men jeg vil som forbruger gerne have at tingene er gennemførte. Både på soft- og hardwaresiden.
Det behøver ikke være en kopi af iPhone, for så kunne jeg lige så godt købe originalen.
Der må gerne kræses for detaljerne i stedet for at køre et eller andet kapløb om at nå til Android version Waffle inden for to år.
Det samme når det kommer til hardwaren. Det er som om det eneste der tæller er hvor mange GHz, hvor mange kerner der er og hvor stor skærmen er. Så skidt med at telefonen dårlig kan overleve en hel dag uden den skriger efter en stikkontakt, eller at man dårligt nok kan høre hvad folk siger fordi højttaleren i telefonen er for dårlig.

0 0
Lene Birkeslund 17-06-2011 10:26:46

Tak Bo - lige præcis det jeg mener :)

0 0
pb 17-06-2011 00:20:25

Hvorfor tar langt de fleste herinde det som et personligt angreb hvergang der skrives noget negativt om deres favorit styresystem, det er sku kun en telefon....

0 0
Søren D 16-06-2011 23:56:36

Men behøver du ligefrem reklamere med det.......?

0 0
Bondo 16-06-2011 23:36:53

Denne blog er jo et glimrende eksempel på, at man ikke længere behøver at have den fjerneste anelse om, hvad man taler om, men alligevel lave forside materiale.

Jeg synes niveauet på mobilsiden er faldet skræmmende meget på det seneste.. Det er ikke mere end et år siden, dette var et sted for nørder.. Nu ved redaktionen(med undtagelse for John, som stadig leverer på højt niveau) mindre end min kæreste om telefoner og om styresystemer..

Jeg syntes at det er stærkt bekymrende at man kan få lov til at skive en artikel som denne, når man ikke har den fjerneste anelse om hvem der laver hvad, og hvordan det virker..

0 0
Tapeworm1 16-06-2011 23:18:17

Android apps-ikonerne er så tudegrimme at det er til at hyle over. Har aldrig ejet en iphone, men kører lystigt videre med min Desire, men for pokker! Kig engang på iphone appsne. De er totalt for svedige og strømlinede i forhold til de asymmetriske androidapps, der mest af alt minder om noget en hviderussisk kommisær har lavet i en i 12 potens vodkakoger. Den der siger noget andet burde skamme sig! Hvorfor er der ikke en klar struktur i formatet? Det er hamrende amatøragtigt...

0 0
Søren D 17-06-2011 10:33:37

Hvis du er så forelsket i Iphone iconerne, hvorfor smider du dem så ikke bare på din Desire? Det er jo hele essensen i Android - frihed! Marked er jo ved at flyde over med lækre launchere og skins, så du kan få lige nøjagtig det look du vil.

0 0
Danni Hansen 21-06-2011 09:33:30

Tror ikke du forstået Android konceptet, ligesom de andre siger så smid da selv iphone ikonerne på din telefon :P

Men hvis du er så vil med IOs så køb en iphone og lad os andre nyde android.

Min SGII syntes jeg bestemt ikke har grimme ikoner samt den glider flydende efter jeg opdaterede til KE2.

0 0
Lene Birkeslund 17-06-2011 10:25:24

Det er lige præcis det jeg mener, at Android skal have en klar struktur. Så det ikke bliver for rodet for brugerne..

0 0
Jesper Søgaard 16-06-2011 22:56:25

Debatten har efterhånden kørt længe og som flere siger så er artiklen ikke noget nyt og summerer bare op de forskelle der er på Android og iOS.

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret mht børnesygdomme. Mange af dem ligger dog i oversættelser til dansk - så man kan sige at det ikke grundlæggende er android der er noget galt med.

Fragmenteringen er et problem for Android som jeg ser det. Hos Apple der ved man hvad man får og man ved det virker omend systemet er mere simpelt end Android. Jeg har haft en Optimus 2X og det var ikke noget for mig. Jeg var der i mod rigtig glad for min Desire. Det viser at det nødvendigvis ikke er Android at der er noget galt med men at det er producenterne som ikke formår at udnytte systemet tilstrækkeligt eller dimensionere hardwaren til softwaren.

Der er mange gode ting ved Android men det føles dog som om at det trænger til at blive udviklere helt færdigt. Trenden er desværre således at det er mere interessant for udviklerne bos Google at fokusere på næste version og flere features fremfor at bygge stabilitet ind i systemet.

Den besatte udnyttelse af Android jeg har set indtil videre er SE X10 mini. Man får mere end man betaler for og rigtig mange apps og spil fungerer på den. Det gør ikke noget at brugeroplevelsen hakker lidt i det for det er hvad man forventer til de penge man har givet for den. Der hvor Android fejler, efter min mening, er på high end produkterne. Der er for mange fejl og man får generelt ikke hvad man betaler for. Forskellige Launchers til Android viser at det sagtens kan lade sig gære at lave en rigtig smooth oplevelse så Android kan sagtens. Det er blot op til hardwareproducenterne at fokusere mere på softwaren!

0 0
Bo 17-06-2011 09:33:07

Men det er jo så også Googles skyld, at de har lavet et system der er så åbent, at producenterne kan spytte tonsvis af telefoner ud konstant med mere eller mindre halvbagte versioner af Android.

Hvis man køber en telefon til 4-5000 og den viser sig at køre dårligt, så vil man nok først og fremmest bebrejde Android, fordi det er den grønne robot der altid bliver eksponeret og brugt som trækplaster i reklamerne. Android kommer simpelthen til at lide under dens åbenhed, fordi den åbenhed giver dårlige produkter, og det skyldes at mobilfabrikanterne er interesserede i at sælge mange nye modeller, og ikke i at sælge få, gode modeller.

0 0
Morten Jensen 17-06-2011 10:53:47

Ligesom det er Microsoft's skyld, at PC-producenter kan sælge underdimensionerede PC'ere med Windows, hvor brugeren også kan få en dårlig oplevelse?

Come on...

0 0
John 19-06-2011 17:24:03

Microsoft har da udstukket klare systemkrav til eksempelvis Windows 7.

0 0
17-06-2011 15:06:03

Præcis. Det triste er jo, at folk gider købe skodtelefoner, der ikke har udsigt til at blive opdateret det næste år og desuden går i stykker hvis man taber den på gulvet.

Hvis man holdt sig til nogen af de mere solide telefonudgivelser - eksempelvis Nexustelefonerne - så var man nok lidt bedre stillede.

0 0
Kim 17-06-2011 21:07:36

Eller Nokia... Så Nokia-WP er måske slet ikke så dumt igen... ;)

0 0
17-06-2011 21:18:18

Nokias WP-telefoner ser fede ud og Nokia er jo kendt for solide produkter rent hardwaremæssigt. Men igen - det er svært at købe en telefon, der ikke er udgivet. :P

0 0
Allan 18-06-2011 11:58:52

Flasher, hvor har du set Nokia's WP-telefoner? Link?

0 0
Kim 17-06-2011 22:08:24

... men du kan sikkert downloade den som app ;)

0 0
Jim Flower 16-06-2011 22:17:29

Jeg synes det er sjovt at der bliver skrevet at man finder det en skam, at dette "indlæg" ikke lever op til standarden på siden. Dette ér jo netop standarden. Man har ansat to kvinder der ikke har nogen videre forstand på mobiltelefoner - årsagen til at de er blevet ansat? Familiære forbindelser. May laver konstant faktuelle fejl og massevis af tastefejl. Lene er iPhone-kvinde og skriver mest om spil, apps og nyheder. John G er mobilsidens guldmine... Resten er BS. Jeg FATTER ikke at man ikke har ansat en RIGTIG nørd.

0 0
17-06-2011 08:45:32

Exactly. Folk er her jo kun i mangel på bedre. Siden er den eneste, der dagligt leverer mobilnyheder for alle platforme, producenter og netværk.

0 0
16-06-2011 22:23:54

Sheldon Cooper :) eller noget der ligner.

0 0
Mark 17-06-2011 17:52:02

Hahaha! :D

0 0
Frank 16-06-2011 21:04:00

Vi må bare konstatere at mobilsiden ikke er ret god til at holde et neutralt syn når de andmelder, og sammenligner æbler med jordbær;-). Er bare glad for at der findes andre sider end denne.

0 0
Lene Birkeslund 17-06-2011 10:23:42

Dette er ikke en anmeldelse, men min helt personlige holdning. Det er lidt for at skabe en debat, men samtidig håber jeg da også at Google selv bliver klar over at de formentlig får hård konkurrence når Nokia og Windows Phone er klar.

0 0
Jan Møller Christensen 17-06-2011 20:42:58

Helt fint med et oplæg til debat. Må sige det lykkedes ;)
Symbian bliver ikke regnet for noget særligt. Det er så et uddøende system. Men jeg har en Nokia N8. Har haft den siden januar og er rigtig glad for den. Den afvikler alt hvad jeg ønsker 100% stabilt. Det eneste men jeg har er browserens tekstformatering. Men i en N8 står alle ikoner snorlige i modsætning til de billeder du viser. Det har jeg taget som en selvfølgelighed. Og det kan jeg godt sætte ekstra pris på nu. En iPhone vil jeg nok aldrig købe. Men venter spændt på en Nokia med Windows Phone. Jeg håber i mit stille sind at det blæser konkurrenterne omkuld :)

0 0
Frank 16-06-2011 21:07:36

glemte at fjerne overskriften passer ikke til teksten.

0 0
Jesper 16-06-2011 20:38:25

Ja jeg venter kun på Windows Phone 7! :-)
Jeg har selv android som er en Galaxy S og har også haft Desire, jeg synes også der er alt for meget blandet lort i market.. Så jeg venter nok kun på WP7 eller den nye Iphone til efteråret.

0 0
Peter 20-06-2011 15:42:21

Held og lykke, så kan du jo lege lidt med at skift rundt mellem de 4 farve temaer. he he.

0 0
Pedro 17-06-2011 19:28:29

HØRT! he he, bedste kommentar i denne tråd, og HELT enig!

0 0
Jesper 18-06-2011 16:06:47

Jamen jeg sys ikke android lever op til mine forventninger. Min Galaxy S er opdateret til android 2.3.3 og det køre stadig ikke helt optimalt. fx når man bladere fra side til side på startskærmen, og man har en widget eller 2, ja så hakker den i det. Min mobil skal ikke hakke i det når der er 1 Ghz processer i! Derfor er min næste mobil nok højst sandsyndlig ikke android med mindre Ice cream sandwich blæser hjernen ud!
Derfor vælger jeg nok en WP7 eller den kommedne Iphone, men ved ikke med Iphone alle vil bare have dem jo, og det er ikke særlig sjovt at se hver anden person som har samme telefon som mig selv ;)

0 0
Pedro 17-06-2011 19:30:17

Altså denne!

@Jesper - WP7!!!
Ja jeg venter kun på Windows Phone 7! :-)
Jeg har selv android som er en Galaxy S og har også haft Desire, jeg synes også der er alt for meget blandet lort i market.. Så jeg venter nok kun på WP7 eller den nye Iphone til efteråret.

0 0
Allan 18-06-2011 11:55:48

"Like" ;-)

0 0
17-06-2011 08:44:09

Du vælger jo selv hvilke apps du henter.

Men good luck med WP7, når de engang i 2017 får implementeret dansk sprog og får rundet 100 apps på deres markedsplads. ;)

0 0
Kim 17-06-2011 11:30:04

Og hvornår var det at antallet af apps blev mere interessant end indholdet? Kvantitet fremfor kvalitet?
Da jeg tjekkede sidst, det er et halvt års tid siden, var der 17 apps du kunne lave pruttelyde til Android. Personligt kunne jeg godt nøjes med en enkelt - faktisk har jeg ikke, og får ikke, brug for en, men lad da muligheden være åben. Men 17..?
Desuden har omkring 97% af appsne mindre end 1000 downloads. Så det er jo ikke fordi mængden afspejler et behov.

0 0
17-06-2011 15:03:42

Jeg ved jo udmærket godt, at kvantiteten af apps i sig selv langt fra er en indikator for, hvor gode apps der findes. Og ja - der findes rigtig mange dårlige apps til Android. Men faktum er jo også, at der findes masser af gode apps og udviklere til Android, netop fordi Android er en stærk platform og har stor popularitet.

At WP's markedsplads er den hurtigst voksende markedsplads på startbasis kunne enhver jo have forudsagt. Væksten på smartphonemarkedet er langt større nu end for nogle år siden hvor iPhone og Android så dagens lys. Derudover er der jo i forvejen masser af udviklere i Windows' desktopmiljø, der vil tage et naturligt skridt mod mobilmiljøet nu hvor muligheden er der.

0 0
Kim 17-06-2011 21:05:23

Men du modsiger jo bare dig selv... :)

Fint nok at du ikke har tiltro til WP, og jeg forstår godt din sarkasme. Men lad os nu se hvad der sker. WP har en dedikeret producent nu, det har de ikke haft før.

Jeg er personligt fløjtende ligeglad med hvilket OS jeg har, jeg vil først og fremmest have en tlf der virker. Og eftersom at apps i min verden oftes bare er dårlige kopier af webaplikationer, vil jeg hellere have en tlf der giver mig noget ordenligt internet, end en appstore med millioner af ligegyldigheder.

0 0
17-06-2011 21:16:53

Jeg erkender blot at der både er gode og dårlige apps til Android.

På en en så lille skærm får du jo næppe velfungerende webapps. Det er jo netop derfor udviklingen går fra web --> native apps. At kunne skabe integration med systemet sker jo bare ikke over en browser.

0 0
Kim 17-06-2011 21:36:08

Jeg kører ganske velfungerende webapps på mit N900 / Meamo. Til gengæld får jeg spasmer af "mobiloptimerede" sider.

0 0
18-06-2011 14:03:55

Må jeg spørge hvilke apps du kører gennem din browser?

0 0
Bo 17-06-2011 09:29:03

Haha, fed kommentar. Dansk ordbog kommer til efteråret, og WP markedpladsen er den hurtigst voksende app markedsplads af dem allesammen. :)

0 0
kiwi@nicooo.dk 16-06-2011 20:12:31

....

0 0
16-06-2011 20:01:52

Det er lidt en "Tungen ud af vinduet"-fornemmelse jeg sidder med efter at have læst denne blogpost, og må desværre give Hr. Daniel Christensen ret. Denne post virker mere som en diskussionsstarter end som en reel artikel af mobilsidens normale standard. Så må man jo hellere deltage i diskussionen. Nuvel nok om det. Hvorvidt artikelskriveren har en iPhone eller en ”android telefon” er nærmest sagen uvedkommende. For der er et punkt hvor hun har helt ret. Der er ikke kælet for detaljerne ved de ”skins” som telefonproducenterne ellers lægger på deres grej. Men Android er ”kun” et styresystem som gør at skærmen reagerer når du trykker på den eller at den dekoder den mp3 fil som du har valgt at høre. Den har ikke noget at gøre med, hvordan designet på de overlæggende ”skins” er. Umiddelbart kan det jo sammenlignes med at bruge terminalen i Ubuntu i forhold til at bruge den grafiske brugerflade. Det er hurtigere at skrive løsningen til terminalen i stedet for skulle lave alle skærmbillederne til den grafiske brugerflade.
Android for mig
Selv har jeg haft en telefon Android siden 2009 hvor jeg købte en HTC Hero med android 1.5. Denne havde mulighed for at anvende den ”rene” android version ved simpelthen at slukke for det her Sense UI, og skrue ned for ”the Eyecandy”. Dette var måske et grafisk tilbagetog men performance mæssigt var det et kæmpe fremskridt. Det betød nemlig at man fik den dobbelte ram fri til at arbejde med. Ergo mere performance fra telefonen. Det blev så fjernet da HTC opgraderede til Android 2.1 Eclair. Trælst men det var realiteten. Har selv skiftet over til en Nexus S nu for at slippe for alt det ligegyldige bloatware, som telefonproducenterne mener er uundværligt såsom Facebook. Jeg kører med en komplet Google version uden så meget at have installeret så meget som en dansk ordbog. Android er et åbent styresystem og alle kan lave deres egen version af systemet hvis de har lyst til det.
Fragmentering
Google har nævnt at fragmenteringen er et problem, men af selv samme grund er der implementeret en del af Android API’et til at håndtere det, kaldet ”Fragments” ironisk nok. Dermed er det op til udviklerne at lave en applikation som kan køre på alle de relevante hardware-platforme fra Xperia X10 mini til Motorola XOOM. Det er meningen at logikken skal være den samme men at præsentationen er noget andet. Jeg tror ikke at Google kaster sig ud i kampen om at fortælle alle udviklerne, hvad godt design er og ellers skabe en jernring om, hvad der må komme ind på Android Marked. Det er min overbevisning at de vil levere værktøjerne til at løse de store problemer i stedet for at tvinge ”den rigtige løsning” ned over brugerne, som Apple har en tendens til med deres langvarige godkendelsesprocedure.
Programmørerne
Hvem er det så at man skal give skylden når det nu ikke pr definition kan være Android. Dette må jo ligge ved udviklerne, som enten bruger Google Translate til at oversætte deres applikation til et andet sprog eller ikke tager højde for at der er forskellige skærmstørrelser til rådighed. De kan ikke lave noget med det samme udseende, for så bryder de med 100% sikkerhed en masse patenter. Dermed er det tvunget til at se forskelligt ud. Telefonproducenterne er nu gået så vidt at have specifikke programmeringsudvidelser til at dække over deres inkompetence. De holder opdateringer tilbage grundet deres brugerflader ikke virker med den specifikke opdatering. Hvorfor udgiver de ikke bare deres telefoner i en version hvor man vælger om man vil have standard Android udseende og funktionalitet eller deres modificerede version, og at det så kan vælges når man nulstiller sin telefon. Hvorfor skal din telefon være fyldt med alt muligt du ikke bruger og hvorfor skal du som bruger bukke under for en masse designbeslutninger som du måske ikke er enig i?

//Techfan

0 0
16-06-2011 19:58:47

henvisningen til anmeldelsen af stofanet tv app'en...Her piver stofanet over at det androids skyld at deres app hertil er så dårlig og i hvert fald ikke deres evner.........Prøv sørme at se her, der er sq nogen der kan finde ud af det ;D
https://market.android.com/details?id=com.slingmedia.slingPlayer&feature=search_result

Det er sikkert kun fordi deres programmører kun kan kopier det samme kode som alle andre gør......hvis de nu var lidt opfindsomme så er jeg sikker på at android kunne levere nøjagtigt ligeså godt som iOS...

0 0
cpaaske 16-06-2011 19:36:13

Hvorfor står der at HTC Desire kom/kommer med 2.2 den 31. Juli 2011?

0 0
Lene Birkeslund 17-06-2011 10:20:03

Fejl i grafikken - rettet... og beklager :)

0 0
Schwartz 16-06-2011 19:21:29

Android er et grundlæggende OS framework, der kan lægges en ny brugergrænseflade ovenpå. Moduler kan også udskiftes hvis det er ønskeligt. Det er vigtigt at forstå dette før der diskuteres om det er godt eller skidt.

Jeg går udfra at indlægget er ment som en provokation, for at få Apple og Android fans til henholdsvis at juble og komme med vredesudbrud, eller virker det som om det er lidt tyndt. Det er godt lavet hvis det er en provokation :-)

De enkelt producenter kan selv lægge en brugergrænseflade på hvilket giver en vis frihed for producenten og gør at man kan skille sig ud fra andre. Modsat iOS, der ikke kan modificeres men til gengæld også kun kan/må benyttes af en producent.

That's it and that's that :-)

0 0
Bo 16-06-2011 19:16:15

Jeg har ikke iPhone, men jeg synes nu alligevel at Lene har ret i sin argumentation.

Android lider af det samme som det nu døende Symbian også lider af, nemlig at det er et meget dynamisk, nørdet og grimt OS. Man kan bruge det til rigtig mange ting, men det er ufuldendt og grimt at se på.

Et OS som iOS eller WP7 er i mine øjne meget lækrere at bruge. Mange vil sikkert himle op om at android kan så meget mere, men helt ærligt, så har jeg svært ved at se, hvad det er, og det er helt sikkert at Androids manglende sammenhængende design og fragmentering er et problem.

Senest har Google måttet indføre et system for at vise om applikationen er kompatibel med den pågældende telefon. Det er i mine øjne begyndelsen til enden, for opsplitningen af androidenheder er kun lige begyndt, og forskellen mellem enhedernes cpu, skærmopløsning og hukommelse vil stige. Det vil gøre det endnu sværere at skrive applikationer til Androidmarket, og formentlig få udviklere til at kigge andre steder hen.

0 0
Morten Jensen 17-06-2011 10:46:05

--------------------------------------------
Det er i mine øjne begyndelsen til enden, for opsplitningen af androidenheder er kun lige begyndt, og forskellen mellem enhedernes cpu, skærmopløsning og hukommelse vil stige. Det vil gøre det endnu sværere at skrive applikationer til Androidmarket, og formentlig få udviklere til at kigge andre steder hen.

Læs mere: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/blog-derfor-synes-jeg-android-halter,lid.15945/#ixzz1PWN9zkxT
--------------------------------------------

Nøjagtig ligesom det er tilfældet i PC-verdenen? For der er da helt sikkert ikke nogle udviklere der gider at udvikle noget til en PC, når hardware osv. er så forskellige.

0 0
Casper Bang 16-06-2011 20:21:59

"Senest har Google måttet indføre et system for at vise om applikationen er kompatibel med den pågældende telefon."

Hvad snakker du om? På Android, ligesom på iPhone, beskriver man kravene i et manifest - således at de ikke dukker op på Marked for en telefon der f.eks. ikke har stor nok skærm, GPS eller lignende.

Er du sød at dokumentere din påstand?

0 0
17-06-2011 08:42:01

Jeg har endnu ikke oplevet at en app ikke var kompatibel med min telefon (medmindre den var designet decideret til en tablet), så problemet eksisterer ikke.

0 0
Rd2000 16-06-2011 19:13:47

Lene Lene Lene.. Endnu en artikel der tydeligt viser at du ikke har begreb om hvad det er du skriver om.

Den her tager do toppen af kransekagen, selvom din artikel hvor du var overbevist om at Incredible og Incredible S var samme telefon, og rablede løs om hvor ringe det var den blev udgivet i europa så lang tid efter US... PRICELESS!

Det du ikke har forstået Lene, er KONCEPTET.

Android er IKKE EN TELEFON! Det er et styresystem, der giver mulighed for google at gøre det de er bedst til, at give brugeren en masse gratis værktøjer til at lette hverdagen med, mod at Google får endnu en platform til at sælge annoncer igennem. en såkaldet WIN WIN situation for begge parter.. Android er et OPEN SYSTEM.

Selvom sammenligningen ikke er helt nøjagtig, så svarer din artikel til at du var sur på Microsoft over at deres styresystem WINDOWS fungerede på en low-end notebook, samtidigt med det kan installeres på en Stationær server... Helt ude i Hampen..

Fragmentation HAR bagdele. En er selvfølgelig at apps udviklere har store problemer med at få deres apps til at fungere over så bred en kam af hardware. Men hey, nu har Android snart indhentet Iphone mht. antallet af apps, så android brugere har snart samme mangfoldighed af apps som før omtalte.

Så Lene sæt dig ind i BAGGRUNDEN og formålet med produktet, inden du sætter dig ned ved tastaturet.

Android = STYRESYSTEM (OS). Iphone = SMARTPHONE (mobil). Fik du den ?

0 0
John 19-06-2011 16:53:07

Din sammenligning vedrørende Windows holder bare ikke. Du vil eksempelvis ofte finde Windows 7 Starter på en Netbook. Jeg tvivler på at du finder mange servere med Windows 7 Starter :)
Du ser også fragmenteringen når det kommer til almindelige bærbare. Topmodellerne har tit Ultimate-versionen, business-maskinerne Professional, mens de almindelige bærbare bruger Home Premium.

0 0
wooky7 16-06-2011 18:16:14

..men der var vidst også et par problemer men hans tilgang...

Frihed og åbenhed er selvfølgelig svært at administrere. Derfor er det også rigtigt, at der er et mangel på præcis uniformitet og forudseelighed i samtlige Android produkter. Og det bliver forhåbentlig heller aldrig sådan. For hvem I alverden ønsker sig, at alt skal være uniform og forudseelig?

Det er præcis heri, at Androids fantastiskhed skinner igennem. Man har nemlig et valg! Man kan vælge brugergrænsefladen efter éns EGET smag. Man kan kigge på lige præcis de sennepsgule ikoner med Ms comic sans skrift man vil. Og selvom det er pisse grimt, og skævt og ikke perfekt, så har man selv valgt det.

Og ja, ulempen med friheden er, et nogle vælger dårligt. Men, at det kan blive til et argument for at frihed er en dårlig plan, overrasker mig.

Artiklen her minder mig om fårene fra Orwell's Animal Farm. De er slet ikke glad for at landmanden ikke er herre mere, da de nu ikke får flotte bånd i deres hår.

Android er ikke perfekt, ligesom demokrati heller ikke er perfekt. Men, som Churchill engang sagde, så er det i stedet for "det mindst ringe system".

Sådan er det også med Android, og jeg har ikke tænkt mig at betale prisen for at flinke Landmand Jobbs kan pynte mit hår!

0 0
Allan Olsen 16-06-2011 17:53:04

Underlige forkortelser og spøjse orddelinger under ikonerne skræmmer vidst kun Lene væk :-)

Det er nok ikke det, der ødelægger Androids fremtid. Tror jeg... For jeg ved det ikke med sikkerhed. Jeg gætter bare, ligesom Lene :-)

0 0
Lene Birkeslund 17-06-2011 10:15:51

Dine gæt er bestemt ligeså gode som mine.. og jeg håber som sagt heller ikke for mobilbranchen Androids fremtid er ødelagt. Jeg siger bare, at efter min mening så skal de stramme op for Windows Phone og Nokia kan godt risikerer at komme med noget der bare virker - når de engang er klar.

0 0
MLH 16-06-2011 17:44:19

Helt ærlig - den mest platte artikel/blog jeg længe har læst!!!! Må jeg ikke citere dig "Brugerne får efter min mening en “dårlig oplevelse” af hvad en smartphone kan, hvis de køber en billig model" Citat slut.......JA sådan er det jo ligesom..... Køb en PC med windows 7 - den spiller heller ikke bedre end hardwaren i PC´en. Netop det at man kan købe en "billig" mobil - gør måske at flere får prøvet, om android er noget for dem. Det er dælme en ommer.........

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 16-06-2011 17:43:49

1. Syntes det er bekymrende så personlige folk bliver i sådan en debat som denne. Der er jo ingen grund til snakke på den måde og næsten angribe personen som har skrevet artiklen.

Før jeg starter på mit næste punkt vil jeg lige nævne at jeg på ingen måde har noget imod Android og syntes det er et fedt system som jeg flere gange har overvejet!

2. Jeg syntes på mange områder jeg kan give Lene ret. Når alt kommer til alt er den største grund til jeg har valgt en iPhone 4 fremfor en Samsung GS 2 (eller anden Android telefon) netop at systemet ikke føles helt så gennemført som iOS gør.

Jeg har da længe gået og sukket over muligheden for Android notifikationer og mulighed for at tænde og slukker for ting som Wi-Fi og Bluetooth hurtigt på min iPhone, men det har bare ikke kunne opveje den manglende kvalitet på Android systemet.

Men at folk kalder fragmenteringen for en styrke er nok lige at gå for vidt. Google har jo selv erkendt at det faktisk er et problem som de vil arbejde med udviklere og producenter på at løse.

Jeg kender flere der har Android telefoner og jeg sammenligner tit forskellige programmer med dem og min iPhone 4. 7 ud af 10 gange er det tydeligt at se hvor der er arbejdet mest på den pågældende app, hvor dette falder ud til Apples fordel og det syntes jeg er synd da der findes nogle fantastiske programmer derude til begge (alle) platforme, men som kommer til at lide på kvaliteten fordi de skal tilpasses så mange forskellige størrelser skærme og hardware.

Den største grund for mig personligt til at vælge Android fra er opdateringerne. Det er fint nok de kommer hurtigt og bringer en masse nyt, men jeg syntes bare ikke det er godt nok at man ikke ved om man får det nye eller ej eller om man i så fald skal have en helt ny telefon hvis man vil være med og have de nye ting. Jeg ved godt Apples iPhone heller ikke bliver opdateret helt tilbage til de gamle, men indtil nu er iPhone 3GS stadig med til at få iOS 5 og der har da været et par gode opdateringer inden da. Så når Apple siger om min telefon understøtter den nye opdatering ved jeg om jeg får den eller ej. Jeg skal ikke vente på at producenten af min telefon giver mig opdateringen, hvis det da overhovedet sker. Lige netop DET er for mig en vigtig detalje når jeg køber en mobiltelefon. Men smag og behag er jo forskelligt :)

Jeg håber i fremtiden folk vil se mere åbent på alle de platforme vi har efterhånden og lade være med at blive personlige på denne måde da det jo slet ikke er nødvendigt hvis bare man har de rette argumenter med sig :)

I må alle have en fortsat god dag og god debat :)

0 0
Casper Bang 16-06-2011 18:31:33

Hvorfor er det lige at Android er så fragmenteret, mens iOS ikke er det?!

Det er f.eks. ikke korrekt når du siger at 3GS får iOS5, det får kun en iOS5 light:
http://www.mobil.nu/nyheder/ios-5-det-gar-din-iphone-3gs-glip-af-video-1.473855.html

Og det kan jo ikke være anderledes, da iOS enheder jo også er forskellige. iPod Touch har ikke GPRS, iPhone3G har ikke kompas, iPhone3GS har ikke gyroskop, ikke alle iPad's har GPS, ikke alle har front-facing camera, ikke alle har OpenGL ES2 GPU osv. osv.

Det er mig ubegribeligt hvor mange Apple folk der whiner over Android fragmentering, uden at tage sig et kig i spejlet først. Men det er selvfølgelige lettere at pege fingre af andre.

0 0
Lene Birkeslund 17-06-2011 10:12:10

Stadigvæk opdateres styresystemet. Android opdaterer ikke modeller på den måde - i stedet må brugerne finde sig i ikke at kunne få nye opdateringer. Så lige der vil jeg mene Apple er stærkest. Der er også punkter hvor Android er stærkere end Apple, dog ikke når det kommer til opdateringer. :)

0 0
17-06-2011 14:56:54

Android opdaterer mere frekvent end iPhone og kan dermed lettere imødekomme fejl og mangler. For den almene bruger, der ikke stiller høje krav til telefonen, så er det helt sikkert mere rart at kunne opdatere sin telefon nemt med sin iPhone. Nogle vil dog nok se det som en svaghed, at Apple rykker så langsomt, når det kommer til nye tiltag: Multitasking, notifikationer, cloudsynkronisering, NFC-betalinger og så videre.

0 0
John 19-06-2011 10:50:15

Apple plejer da nu også løbende at komme med fejlretninger.
Og måske er iOS bare mere stabilt fra starten af. Jeg har aldrig hørt nogen af de iPhone ejere jeg kender brokke sig over, at der pludselig dukker en dialogboks op med muligheden for at gennemtvinge en lukning, fordi et program er gået ned. Det oplever jeg rigtig tit på min LG Optimus 2X.

0 0
21-06-2011 10:03:13

Det er rigtigt. Min pointe var også blot, at for nogle er åbenheden en nødvendighed. :)

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 16-06-2011 22:27:17

Kan godt følge hvor du vil hen og vil da også give dig ret så langt, men det jeg tænkte på var nu mere at udviklerne skal udvikle til alle de forskellige skærme der findes på markedet. Der har iOS udviklere kun 3 skærme at tage hensyn til. (Standart, Retina og iPad).

Og alle de hardware ting du nævner er jo også et problem på alle de mange Android telefoner der findes :)

Så vil godt give dig ret i at der helt sikkert også findes en form for fragmentering på iOS, men syntes bestemt ikke det er i samme stil som Android :)

Personligt vil jeg ikke mene jeg "whiner" over Android fragmentering, syntes bare det måske var lidt overdrevet at kalde det for en stærk side ;)

0 0
Casper Bang 17-06-2011 06:13:07

Det er vel 2 sider af samme sag, forskellighed for nogen men valgfrihed for andre. Hvis nogen vitterligt er trætte af iPhone's kedelige ikon desktop, så kan jeg godt forstå man kan kalde det en fordel (iøvrigt ikke mine ord).

Men alt med måde, det er klart at Android platformen har en øget riciko for at forvirre brugerne og rende ind i hardware vs. software issues, men det synes jeg nu også de forsøger at løse, selv om det ingenlunde er dækket af dette blog-indlæg.

De fleste programmører ved f.eks. godt at det er meget nemmere at lave et UI når alt er placeret på pixel niveau som på iPhone, men her i 2011 er der forhåbentlig ikke mange webudviklere der kun skriver til én opløsning. Så faktisk er Android langt bedre gearet til at løse fragmentation problemer, end iOS er det simpelthen fordi det er tænkt ind fra dag 1.

0 0
Svave 17-06-2011 03:23:25

Mht til fragmenteret OS's til de forskellige mobil producenters mærker må vi brugere bare accepterer at der vil være forskelligheder. Perosnligt har jeg intet imod dette da jeg er hurtig til at tilpasse mig nye rammer og udseende. Det siger sig selv at der vil være forskelligheder eftersom "specs" jo ikke kan være ens på alle modeller. At "whine" over dette svarer til at "whine" over at ens PC kommer med forskellige drivere og funktionalitet sammenlignet med den tidligere PC man havde i brug.

Mht til udviklernes problematik omkring forskellige skærme, så er det således at de ikke behøver tage højde for dette i særlig grad. Når man programmere sådanne skin's og app's søger scriptet typisk selv skærm identifikation og tilpasser herefter software til skærmens størrelse, farvegengivelses niveau osv.

Den simple forklaring på hvorfor iOS synes mere "stylet" er at Apple har hyret mange flere designere der dagligt sidder og roder med det grafiske indhold og layout. Og de har også en længere historik med den slags, men det er jeg sikker på at Google og smartphone producenterne nok skal komme efter.

0 0
Andy 16-06-2011 17:35:09

blev simpelthen nødt til at oprette en profil, for at kommentere dette indlæg. now, where to begin.

"Kan det blive for billigt?"
- Jeg går ud fra at det du prøver at sige, er at de der køber low-end androids, kan blive skuffet, da de deres forventninger er for høje. Kan egentlig godt følge din bekymring, men mener bestemt ikke at Android skal stå til ansvar - det er tværtimod forbrugeren der må være realistisk omkring sine forventninger.
Desuden skriver du at du ikke mener Google bør lægge navn til low-end telefoner, via Android. What? Skal Android være forbeholdt high-end telefoner.

"Rodet design"
- Argumentationen er her meget vag. Det virker som om at du ikke har forstået, at Android er en platform, der kan modificeres af producenten. Derfor er udseende og opstilling af det Android der kommer med telefonen, afhængigt af hvilken telefon der er tale om. Det er netop det der er pointen med Android! Det er en åben platform, som kan tilpasses, af producenterne, og af brugerne. Hvis du som bruger er utilfreds med hvordan dit OS ser ud (jeg var meget utilfreds med LG's på min 2X), så kan du ændre det, enten via. en launcher, eller ved installation af en custom ROM.

Opdateringer
- For det første er kritikpunktet meget svært at spotte. Det virker mere som en konstatering. Hvis kritikken er, at opdateringer kommer for sjældent, så er jeg forholdsvis enig. Men igen er det producentens ansvar at opdatere telefonen.

En Android telefon er ikke bare en android
- Er enig med dig i, at der skal være bedre oplysning omkring hvad Android egentlig indebærer. At det ikke er et ensrettet OS ligesom iOS, men tværtimod et mangfoldigt OS, med rig mulighed for at customization, både for producenter og forbruger.

Fragmenteringen i Android
- Der er for mange prisklasser?? Igen, Android er en platform, som kan tilpasses forskellige telefoner, både low-end og high-end. Android er ikke en telefon, Android er et OS.
Er dog enig i, at det kan forekomme problematisk for udviklere at udvikle til de mange forskellige telefoner som Android kører på.

Der er stadig problemer med Android, og Google skal stramme op i forhold til producenternes brug af platformen.. hvilket de efter sigende også har planer om (http://www.mobilsiden.dk/nyheder/google-strammer-grebet-omkring-android,lid.15069/). Dermed er jeg til dels enig i din kritik. Jeg kan dog ikke følge din argumentation, der bærer præg af at du ikke har sat dig helt ind i Android som platform.

0 0
Lene Birkeslund 17-06-2011 10:00:28

Jeg ville foreslå Android at have f.eks. to versioner af Android. En tilpasset til low-end/midrange telefoner, og så en til high-end. Så kunne der være en Android Pro til high-end telefoner - og den indikerede så det var "den fulde pakke".

Mht. rodet design, så synes jeg det er trist at selvsamme producent ikke benytter samme skrive måde i menuer på o.lign.

Mht. opdateringer så ser jeg det som et problem, at der tit er megen venten og det ikke virker til producenterne har adgang samtidig. En high-end Samsung telefon og en high-end HTC eller Sony Ericsson - de burde efter min mening have tilgang til opdateringer SAMTIDIG...
Generelt alle telefoner, hvor hardwaren understøtter skal bare have opdateringerne med det samme.

0 0
Mark 17-06-2011 17:47:18

Som Flasher her påpeger har både fabrikanter og også alm. udviklere, faktisk hvem som helst, adgang til nye version af Android når de lanceres. Prøv evt. at se et Google I/O-keynote. Stortset hver gang siger de "It is available to all of you, today!"
Og hvis dit forslag er at dele Android op i mid-range og high-end telefoner, hvordan du så på nogen jordisk måde nævne den nuværende fragmentering som et issue?
Og hvor fast har du tænkt dig at holde i, at programmer ikke hedder det samme? Det betyder absolut intet. Jeg tror man nok skal finde Lommeregneren, selvom man går fra en Samsung til en HTC, eller lignende.

0 0
17-06-2011 14:51:28

Jeg er ked af at sige det, men dette indlæg viser altså at du har misforstået/mangler basal viden om Android.

Når Android opdateres med en ny version, så frigives frameworket samtidigt til producenterne. Problemet er, at producenterne holder opdateringer tilbage. Og ja, det er da utrolig ærgerligt at producenterne er så konservative, men så er det da dem der skal skydes en skyld på, og ikke Google.

Derudover ser jeg igen ingen grund til at lave to former for Android til mobilplatformen - hvilke forskelle er det præcist sådan to udgaver skal have? Hvad er den fulde pakke og hvad skal udelades? Jeg kender ikke til nogen smartphones med Android, der hverken mangler ram, cpu eller plads til at kunne køre Android.

0 0
Lene Birkeslund 20-06-2011 10:55:37

Det er f.eks. ingen hemmelighed, at en telefon som HTC Wildfire har problemer med et spil som Angry Birds (hvilket spilles af rigtig mange mennesker)...Og måske rigtig mange mennesker, som er målgruppen for HTC Wildfire.. De får så en hakkende spiloplevelse, fordi spillet ikke kan køres flydende.

Blot et eksempel :)

0 0
21-06-2011 08:44:52

Du svarer ikke på mit spørgsmål: Hvilke forskelle er det præcist to former for Android skal have?

Hvis Google lavede to former for Android til smartphones, så vil det jo ikke imødekomme det problem du adresserer. At Rovios spil ikke kører flydende på en billig telefon skyldes jo to ting:
1: Forbrugeren har købt et billigt produkt og dermed følger billig hardware og man kan dermed ikke forvente, at den er top dollar. Det samme gør sig jo gældende, når man køber en netbook. Her kan man ikke forvente at spille de nyeste computerspil.
2: Rovio har ikke udviklet deres spil til low-end telefoner, hvilket må ses som en klar fejl. De kunne sagtens have lavet endnu lavere opløsning uden det gik udover folk med high-end telefoner.

At udviklerne ikke udfører et "ordentligt" arbejde kan jeg ikke se skulle være Googles område at imødekomme i form af flere styresystemer (og deraf følgende yderligere fragmentering).

Derudover kan jeg ikke se hvordan man som bruger kan føle sig snydt, fordi visse ting ikke fungerer optimalt, når man har købt det billigste af det billigste. Det er vel forventeligt. Så må man finde nogle workarounds. Der er trods alt utroligt mange andre fede spil til Android.

0 0
Lene Birkeslund 21-06-2011 09:11:57

Jamen de forskelle der skal være skal være f.eks. en Android Pro version, som gør topmodellerne er hurtigere med nogen ting - og den helt almindelige bruger forstår at f.eks. en HTC Wildfire ikke er en Android telefon på højde med f.eks. HTC Desire - og der er problemer med spil såsom Angry Birds.

Derfor mener jeg også, at Google til Android Market bør sætte visse krav og standarder.

Udviklere af applikationer kan ikke altid regne med en applikation virker på nyere telefoner, da der hele tiden ændres ting, og applikationerne derfor ikke altid får en "fair chance"...

Og applikationer er trods alt en stor del af smartphones...

0 0
21-06-2011 10:01:17

Jeg forstår det stadig ikke helt.
[quote]... en Android Pro version, som gør topmodellerne er hurtigere med nogen ting[/quote]

Det jeg hører dig sige er nærmere, at det er hardwaren der styrer hvor god oplevelsen af mobilen er, hvilket jo i stor stil også er tilfældet. Hvordan skulle man kunne lave endnu en Androidudgave uden yderlige fragmentering (og hvad skulle fjernes fra den billige udgave?).

Jeg kan da kun være på linje med, at man når man køber en billig telefon bør have gennemsigtighed ift. at vide, at man måske ikke liiige får den vildeste brugeroplevelse. Men hvis man som bruger ikke kan skelne discount fra topmodeller ved blot at kigge på prisen, så er man da også for dum. Man får hvad man betaler for.

Men igen - hvordan skal man reelt kunne lave en light version af Android og hvad godt skulle den kunne gøre?

0 0
Morten Jensen 20-06-2011 12:34:25

Så derfor mener du, at de skal afskæres fra at kunne spille overhovedet? Netop Angry Birds kørte ikke optimalt på min gamle HTC Hero telefon, men at jeg rent faktisk havde muligheden for at spille spillet er jeg da kun glad for. Jeg vil langt hellere foretrække at JEG kan træffe valget op, hvor vidt jeg vil spille spillet på min telefon, frem for at det er Google (eller andre) der træffer det valg for mig.

Du mener måske, at Android markedet skal fragmenteres yderligere, ved at producenten så har mulighed for at udvikle spillet til 'low-end' og 'high-end' telefoner hver for sig?

0 0
Lene Birkeslund 20-06-2011 13:30:19

Der har jeg så den holdning, at hvis tingene ikke fungerer efter "hensigten" fra i dette tilfælde en spilproducents side så er det bedre muligheden ikke er der. Det giver dårligere brugeroplevelser.

Det er også ting f.eks. Nokia har gjort i Ovi Store hvor ikke alle applikationer kan kører på alle telefoner.

Irriterende måske man ikke kan få en applikation - men må da mindst være ligeså irriterende hvis ikke mere, at den hakker i det.

0 0
Rami 22-06-2011 21:55:15

Kan saagtens følge dine holdninger - men som jeg ser det, er dit ønske blot, at Android bliver kørt på fuldstændig samme måde som iOS.

Hvad ville Google få ud af det? Det virker for mig som om du ikke har sat dig ordentligt ind i tankerne bag, prøv f.eks. at slå et begreb som "opensource" op. Derudover bærer dit indlæg meget præg af at kunne komme fra den almene mobil-bruger, hvilket i og for sig er fint nok.

Men hvor ville vi være uden friheden til at vælge? Folk skal da lære at der er fravalg og tilvalg, og tager du en billigere model, vil du ikke få samme oplevelse som på de dyrere. Vi kan selvfølgelig også ensrette hele samfundet, kun lave opdateringer én gang om året, og så slipper vi helt og holdent for forbrugerne nogensinde skal løbe chancer eller blive udsat for risici.

For mig og se handler Android i høj grad for producenterne om "Frihed under ansvar" - men det er ikke Android der skal klæntres for hvis det ansvar ikke opfyldes, det er den enkelte producent. Det går dog stadig udover Android som helhed, og derfor er nogle af dine pointe meget fornuftige!

Jeg påskønner din blog, og synes det er en fantastisk debat du har sat i gang - men kan ikke lade være med at stille spørgsmål ved den research der har været forud for indlægget.

Derudover kan man stille der selv det spørgsmål, om hvilken Wildfire der vil sælge bedst - den hvor du udelukkende kan hente og installere de App's der virker uden problemer, eller den hvor du har frit valg, på bekostning af lag til tider?

0 0
Morten Jensen 20-06-2011 14:04:12

Jeg foretrækker klart at have valget selv.
Men det er nok nogle grundlæggende holdninger, som er forskellige hos os.

0 0
Joddler 20-06-2011 14:16:56

Jeg foretrækker også klart at jeg HELT SELV har valget,,, ikke den der Apple holdning til tingene, (ingen kritik til din holdning Lene)

Men det er lidt den holdning Apple også har...

0 0
RA 16-06-2011 17:30:50

Lene.
Er du nu sikker på du har fået det hele med ?, der må da virkelig være langt mere at kritisere.
Om et par dage kommer du vel med alt det positive der måtte være at skrive om.

0 0
Casper Bang 16-06-2011 16:59:57

Kom lige til at læse overskriften "Android roses ofte til skyerne og betegnes som fremtidens styresystem til smartphones - jeg har endnu ikke helt forstået hvorfor."

Dét siger vel det hele. Man behøver jo blot at kigge på alle de features som Apple har lånt fra Android i deres kommende iOS version, for at forstå hvorfor. Android har f.eks. altid haft notifications, multitasking, cloud integration, OTA opdateringer, widgets osv. osv.

Det er helt Ok at forholde sig kritisk til Android, men argumentationen i dette blog-indlæg er altså *for* ensidig og mangelfuld.

0 0
jramskov 16-06-2011 16:41:23

=== Citat ===
Forskellige typer af Android-telefoner - og selv indenfor samme producent hedder programmet ikke det samme. Se f.eks. "Google Søgning" på HTC Desire (tv) og på HTC ChaCha (th) hedder det blot "Søg".
=== Citat ===

Dårligt eksempel. De kører ikke samme Android version.

- Kan fragmenteringsproblemerne hæmme Google i “kampen” (på sigt) om mobilkøberne?

Ja, det tror jeg, men jeg tror omvendt også at der kommer mere styr på det. De har jo bla. hyret Matias Duarte, manden bag webOS.

- Bør Google komme med mere kontrol / opstramning?

Efter min mening, ja og igen har jeg en vis tiltro til Matias Duarte. HoneyComb var den første release han var involveret i, det bliver spændende at se hvordan Ice Cream Sandwich kommer til at se ud.

0 0
Lene Birkeslund 17-06-2011 09:43:45

Skal titlen på et program skifte fordi det ikke er samme Android version?

0 0
jramskov 17-06-2011 15:51:35

Jeg kan spørge tilbage: Må Google ikke lave ændringer i designet fra version til version? Så bør du også klage over at Apple har ændret designet siden IOS 1. Det giver ingen mening.

0 0
martin k 16-06-2011 16:37:08

Jeg må le. Hold kæft en ringe blog. Selv jeg, som er android tilhænger, kunne finde væsentligt bedre grunde til at værre utilfreds med android, end dine personlige design issues.

Hvordan fanden kan sådan en blog overhovedet komme på forsiden?

0 0
John 19-06-2011 10:13:41

Hvad med at komme med nogle eksempler i stedet for...
Det andet er bare varm luft.

0 0
David 17-06-2011 08:11:01

WOW WOW WOW.. du bidrager til debatten på en god og konstruktiv måde, er det RIGTIGT! kan du finde på andre ting.. WOW WOW!!

0 0
jramskov 16-06-2011 16:45:39

Hvad med at fortælle om dem så i stedet? Dit (og de fleste andre) indlæg bringer absolut intet af værdi til debatten. Hvis du ikke kan bringe noget værdi til debatten, så lad være med at spilde vores andres tid med at forpeste debatten.

Tak :-)

0 0
thomasD 16-06-2011 16:35:24

Hvis du skal være en ordentlig anmelder****

0 0
thomasD 16-06-2011 16:34:30

Hvor er denne (Apple) anmelder dog forfærdelig at høre på! føj!! ...endnu en af disse Apple fans der ikke har- og vil have noget at gøre med andet end deres egne produkter, fordi de mener at det er det bedste af det bedste.. tag at bliv mere objektiv hvis du skal være ..
det ikke for sjov at Android er blevet så stort, så nogle mennesker må det vel tiltale ;)

0 0
Lene Birkeslund 17-06-2011 09:41:56

Jeg siger ikke, at jeg ikke kan se rigtig mange gode ting i Android, men jeg står ved jeg synes der er ting der skal strammes op - og jeg synes for mobilmarkedet det kunne være en rigtig god ting. Konkurrence er godt, og der er gode og dårlige ting ved alle styresystemer. Hvad enten det er iOS, Android, Symbian, Windows Phone eller andet.

0 0
Casper Bang 16-06-2011 16:30:34

Jeg kan ikke helt forstå hvad du vil med dit blog-indlæg... det lyder mest som om du synes Android skal være en iPhone klon; med samme font, samme ikoner, samme hardware. Jamen så køb dig dog en iPhone hvis det er dét du lyster. :)

Men at beklage sig over at "det ser rodet ud", “useriøst" eller "de tager munden for fuld" er jo meget brede formuleringer der er utrolig nemme bare at slynge ud.

Jeg ved næsten ikke hvor jeg skal starte med at decifrere teksten. Men lad mig starte med at spørge hvon' det giver mening at du først skriver at det er "useriøst, at man på de billige Android telefoner kan nærmest det samme, som på de dyrere modeller med samme styresystem." og efterfølgende skriver at "fragmenteringen i markedet for Android-mobiler er ALT for stor"

Ovenstående er da en modstid uden lige, nu må du beslutte dig for om du vil have valgfrihed i funktionalitet eller om du vil have enheder der kan præcist det samme; men du kan altså ikke få begge!

0 0
Msoerensen 16-06-2011 16:29:44

Jeg køber ikke din præmis. Jeg kan ikke se, det er et problem, når producenterne kalder deres sms-programmer og opkalds-programmer noget forskelligt?

Det er jo netop essensen ved Android. Man kan lave tingene som man vil, og dermed kan man også kalde tingene, hvad man vil.

0 0
LarsA 16-06-2011 16:24:32

Först... Syntes egentligt denne blog rammer meget godt de mulige problemer som Android kan löbe ind i, paa sigt.
MEN dit eksempel paa teksten i bunden af en Samsung Galaxy S. Er du sikker paa at den er opdateret? For har lige kigget paa min egen, og der staar meddelser helt korrekt. Den körer med nyeste version fra Samsung. I en tidligere version af Android lagde jeg selv märke til teksten, men det er nu rettet ;)

(Nej jeg er bestemt ikke apple fan, men stor fan Android)

0 0
G2 16-06-2011 16:22:42

Arrrh, men come on! Synes overskriften er lige lovlig voldsom i forhold til de argumenter der bliver fremlagt.
Et sted skriver du at der er for lidt forskel på producenternes konfiguration fra low end til high end - det er vel producenternes besluting om de vil bevare ensartethed i deres modeller. Et andet sted skriver du at at der er for stor forskel på producenternes konfigurationer af Android. Android skal jo ses som en platform og ikke en ensartet standard for brugeroplevelse på alle producenternes modeller. Hvordan skulle de ellers kunne skelnes fra hinanden?
For at holde mig fra Apple sammenligninger, så har Nokia da også Symbian på flere af deres modeller, men det er da ikke alle modellers brugergrænseflade der er ens opbygget.

Kan ikke rigtig finde den røde tråd i denne artikel og mener helt klart argumenterne er for vattede.

0 0
Lene Birkeslund 17-06-2011 09:38:41

Jeg synes også der har været et problem med Nokias forskellige brugerflader. Men de har trods alt haft f.eks. S40 på deres low-end og nu f.eks. Symbian^3 til deres high-end telefoner.

0 0
16-06-2011 16:22:31

Jeg kan ikke lade være med at grine lidt af den her artikel. Det skinner tydeligt igennem, at du ikke ligefrem har været hands on på en telefon med Android alt for længe.

"For mig virker det “useriøst”, at man på de billige Android telefoner kan nærmest det samme, som på de dyrere modeller med samme styresystem."

Okay - så man skal altså afskære de billigere telefoner fra visse funktioner? Hvorfor? Skal man droppe kamerafunktionen på HTC ChaCha eller hvad er det præcis du tænker? Det er vrøvl. Hvorvidt folk vil købe en billig eller dyr telefon må da være op til dem selv. Men altså hvis man absolut vil have noget lort, så kan man jo købe en brugt HTC Touch Diamond med Windows Mobile 6.1.

"Et af problemerne er f.eks. oversættelserne af programmer m.m. Disse er til tider dårlige, og på en-eller-anden måde lidt fordanskede. Det virker som om der er brugt Google Translate til oversættelsen. For eksempel hedder diktafon "Optag tale" på HTC ChaCha."

Nu kritiserer du jo specifikke apps (og så vidt jeg forstår HTC Sense) og ikke Android.

"Normalt har størstedelen af mobiltelefon-ejere ikke koncentreret sig om opdateringer til deres mobiltelefoner, men det har i den grad ændret sig de seneste 1½-2 år - i takt med iPhone og Android har fået større udbredelse."

Det handler jo blot om, at der sker mere på både software- og hardwareområdet. En mobiltelefon er blevet en computer --> flere opdateringer. Hvis man vil sikre sig, at man får de seneste opdateringer, så må man jo købe en Nexus telefon eller roote sin telefon. Igen - problemet er her producenterne, der holder opdateringer tilbage.

"Android, som “varemærke”, er efter min mening ikke særlig stærkt.
I folks bevisthed er Android én ting, men reelt set er en Android-telefon ikke bare en Android-telefon."

Verdens mest voksende mobile styresystem har ikke et stækrt brand nej, slet ikke. Når man køber en telefon med Android så køber man jo også en HTC, LG, Samsung eller whatever. Hils dog mangfoldigheden velkommen. Jeg er helt enig i, at fragmenteringen skal kommes til livs, hvis Android skal stå stærkere, men det er jo netop noget af det de i øjeblikket arbejder hårdt på at få til at ske. Jeg er på ingen måde bleg for at kritisere Android, men dit indlæg falder i mine øjne lidt til jorden. Android skal jo netop ikke ligne iPhone. Android er mangfoldighed, konstante opdateringer af telefoner og software og det er åbenhed. Det er muligt du synes Android er røvgrimt, men så er det ærlig talt fordi du ikke har customized din telefon optimalt og burde måske hellere bruge din iPhone (en hel legitim kritik at komme med og Android kunne gøre det bedre på mange måder, men der ER mulighed for at customize som man vil)

0 0
Lene Birkeslund 17-06-2011 09:36:49

Jeg synes der er mange gode ting ved Android, og også gode tilpasningsmuligheder.

Men jeg synes det er skidt, at en enkelt producent ikke har samme titler på programmerne på telefonen. At samme program kan hedde to ting på én producents telefoner, det er efter min mening bare ikke godt nok.

Hvis jeg har en HTC telefon - så vil jeg gerne de måske "ligner" hinanden i menu-opdelingen.

0 0
17-06-2011 14:44:11

Jeg kan kun være enig med dig i, at det er sjusk fra leverandørenes side ikke at navngive applikationer i deres brugerflade på samme måde som det er gjort i Android.

Titlen på dit indlæg indikerer dog en kritik af Android og kommer ikke rigtig med en løsning på, hvad Google kan gøre bedre. I stedet skyder du lidt med spredehagl mod hardwareleverandørene og udviklerne og mod deres oversættelser, ikoner og navngivning af apps. Som jeg ser det vil retningslinjer fra Google være fint, men det hjælper jo nok ikke så meget i sidste ende. At du finder apps sjuskede er jo netop fordi udviklerne sjusker - løsning: Find en anden app.

Styrken ved Android er netop mangfoldigheden og muligheden for at vælge til og fra. Hvis Android angiver nogle stringente retningslinjer og "krav" for at apps de godkendes, så står brugeren tilbage med færre valg. Jeg kunne aldrig selv finde på at have Sense på min telefon - både fordi jeg synes det er grimt, men også fordi det er bloated med ubrugelige apps. For den almene bruger der ikke gider roote er det da trist at skulle køre med Sense, men så må HTC jo oppe sig eller droppe Sense. Den rene Androidudgave uden andet er en fin brugeroplevelse.

0 0
Søren D 17-06-2011 10:23:33

Hvordan kan det være en svaghed ved OS'et at en tilfældig mobil producent har forskellige navne til sine apps?? Din kritik retter sig mod HTC men du giver Google skylden? Du ved godt det er forskellige firmaer ikke?

0 0
Lene Birkeslund 17-06-2011 10:48:05

Jeg giver Google skylden da jeg mener de burde udstikke retningslinier.

Ligesom f.eks. Microsoft gør med Windows Phone. Krav til hardware fra producenterne - men så synes jeg også godt man kan forvente samme ting fra hver enkelt producent.

0 0
Søren D 17-06-2011 11:23:49

Jeg vil give dig ret i at man må forvente at de enkelte producenter holder en vis linje i deres navngivning, og det har de jo netop muligheden for med Android. Det ser jeg da ikke som en svaghed i OS'et - det er en styrke der giver udvikling og som kun vil bidrage til forbrugernes fordel. Og hvis du vil ha' pæne og nydelige Iphone ikoner eller små blå runde eller firkantede ikoner, så har du jo netop muligheden for at lægge det på din Android, så du kan få lige nøjagtig den telefon du vil ha', men det forudsætter naturligvis henter det på marked - ellers bliv ved din IPhone der behøver du ikke ta' stilling til andet end den skal være sort eller hvid...

0 0
Anders 16-06-2011 16:00:31

Har du en IPhone?
Jeg kan godt lide at det værste du har at sige om android er at teksten ikke er det samme for forskellige produkter. Det er som om, at du vil have at alle android produkter skal ligne hinanden, det er netop der der IKKE er meningen med Android, du må selv bestemme.
Men det skinner også tydeligt igennem, at selv om Google ændrede disse "fejl" vil du bare finde på nogle nye, for ingen skal tro, at android bare nærmer sig din gudemobil, IPhonen

0 0
Daniel Christensen 16-06-2011 15:55:03

Er dette indlæg ikke bare til for at få hits? :) Det er jo bare at puste til ilden. Du bringer jo ikke noget nyt til bordet, og ved at den slags "artikler" trækker en masse hits - Fra frådende Apple fanatikere såvel som vrede Android fans. Liiiidt tyndt! Men virke skal det jo nok. :)

0 0
DX 16-06-2011 15:51:42

hvor tit opdaterede du programmerne på din telefon for 2 år siden ? Hvor tit opdaterede du styre systemet på din telefon for 2 år siden ?

0 0
BE 20-06-2011 00:31:18

Endelig og berettiget kom kritikken af Android, og nok også til producenterne.

Vist er Smartphones anderledes end de foregående, men at sende halve styresystemer i disse på markedet, er da en hån mod forbrugerne.

Tidligere mobiltelefoners styresystem var på nær småfejl helstøbte i funktionerne, og en opdatering rettede kun det yderste.
Det siger jeg på baggrund af SE; K500, K600, K800 og sidst C905.

Næste ombæring hed HTC desire og nu SGS, der begge kun blev leveret med et halvfærdigt styresystem, hvoraf SGS var det ringest virkende.

HTC kunne dog oppe sig, og hurtigt levere en fornuftig opdatering.

Det kan man imidlertid ikke sige om SGS, - tværtimod!
Efter en halvdårlig anmeldelse her på Mobilsiden kom de straks løbende med en opdatering 2.2, brugerne først så noget til flere måneder efter.
- Og så er der stadig probemer selv om de er blevet mindre med opdateringen til 2.2.

Meget kan siges om Apple men ikke at deres styresystem var så ufuldstøndigt og jammerligt, som det mange Android smartphones blev leveret med.

Måske skulle Mobilsiden ikke lade sig imponere af en hurtig og smart opdatering, som forbrugerne alligevel skulle vente lang tid på at få, og i stedet fastholde den oprindelige bedømmelse af disse smartphones, som leveret til forbrugerne.

Det ville vel oppe producenterne, og stille bedre og krav til både sig selv om leverandøren af styresystemet Android!

0 0
DX 16-06-2011 15:49:27

så køb dog en iPhone. Hele grund tanken med Android OS er jo netop, at det skal kunne være mere individuelt.

0 0
Hagbart 07-07-2011 13:02:33

Okey grunden til at du ikke forstår hvorfor google ikke ensretter android, er nok fordi du ikke har forstået hvad android er, det du skal tænke på at det er open source.
Det betyder at de producenter der vælger at bruge android, kan derfor gøre lige hvad de vil med det! Det kan så enten være godt eller skidt, dyrt eller billigt.
Hvis du køber en mobil til 10 kr. Så får du også kun mobil for 10 kr. Ligesom du gør med alt andet, så hvis det lykkes dig at finde nogle der mener de kan få en hightech phone for ingen penge, så må de bare lære at det kan de ikke, du kan da også få en fake iphne fra kina til 500 men så er det også lort og det er en sikkerthed du må leve med!

0 0
pzychodad 17-06-2011 08:09:39

Min nuværende telefon er en HTC Desire og det var et kvantespring fra min Nokia N95, Min næste telefon bliver en SGSII pga den bedre skærm i sollys.

Jeg vil ikke have en Iphone - det er en tøsetelefon... ja - det synes jeg..

Men Lene Birkeslund har ret - ikonerne på android er sjuskede og det giver ikke mening at hverken tekst eller ikonstørrelse ikke er strømlinet efter en og samme standard

0 0
Rolfiboy 17-06-2011 16:17:56

Den bliver du også glad for. Jeg er helt vild med min SGS2. Det eneste jeg lige kan sætte fingeren under som jeg ikke er tilfreds med er at der er en bug der gør at man ikke kan skifte baggrunden på sin lockscreen, men det bliver vist nok rettet i næste opdatering:)

0 0
Daniel Nielsen 17-06-2011 23:12:17

Jeg har ingen problemer med at skifte baggrund på min lockscreen?
er du sikker på du gør det rigtigt?

0 0
x