Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Blog: Det er ikke nok at være kendt!

Blog: Det er ikke nok at være kendt!

Skal der sælges mobiltelefoner, er det ikke nok bare at være en stor producent med et kendt navn. Brugeroplevelsen bliver vigtigere. Magic og Google-systemet Android varsler nye tider for mobilkunder og producenter. Præcis som Apple gjorde med iPhone.

Siden april har HTC Magic, kendt som Google-mobilen, solgt godt én million enheder på verdensplan. Det har HTC's topchef, Peter Chou, udtalt til DigiTimes.

Til sammenligning solgte Apple 6,9 millioner eksemplarer af iPhone 3G i tredje kvartal 2008 - som var det kvartal, hvor mobilen første gang blev sat til salg. Det fremgår af Apples regnskabsmeddelelse fra andet kvartal i år.

I første kvartal blev der solgt 2,6 millioner styks af Nokia 5800 Xpressmusic, skriver Reuters.

Man skulle tro, at den lille producent HTC, får det svært i fremtiden. Men nej! Det tror vi ikke nødvendigvis er korrekt.

God medvind

Ingen tvivl om, at HTC Magic har fået stor medvind blandt mobilanmeldere verden over. Brugerne lader også til at være begejstret for Magic-mobilen.

Men trods den gode omtale er det kun lykkedes at smide cirka én million enheder over disken på de godt fire måneder, produktet har været tilgængeligt.

Generelt kan salgstal af denne type ikke sammenlignes 1:1, da der er stor forskel på, hvor stort et markedsområde produkterne har været tilgængelige i. Men de kan måske give et lille fingerpeg om, hvordan udviklingen er.

Kun begyndelsen

Trods salgstallene er jeg overbevist om, at Magic er begyndelsen til en meget stor succes - ikke bare for HTC, men for styresystemet Android - som mobilen er baseret på - som helhed.

Android varsler med sin fleksibilitet nye tider på mobilmarkedet, blandt andet fordi systemet kan gøre avancerede funktioner tilgængelig for masserne på en overskuelig måde. Med en Android-mobil er det ikke kun technørder, der f.eks. får synkroniseret mail og kalender - alle kan være med.

Sandsynligvis sælger hverken Magic eller Hero voldsomt mange millioner enheder. Men de er med til at give både Google, som står bag styresystemet, og HTC en masse erfaring - vel at mærke før andre producenter har rørt ved systemet. Håndteres dette rigtigt, har HTC et værdifuldt forspring.

Brugeroplevelsen er 'den nye sort'

Udviklingen af Android, browseren Google Chrome og det kommende Google-styresystem til computere indikerer i høj grad, at Google for alvor mener business.

Jeg tror Google gerne vil overhale og slå Microsoft, og Android kan i høj grad blive en meget stor konkurrent til Windows Mobile - og en vigtig brik i 'Google vs. Microsoft'-spillet.

Flere og flere producenter udvikler egne brugerflader til Microsoft Windows Mobile-systemet, og disse bliver dybere og dybere integreret. I sidste ende kan slutbrugeren altså være ligeglad med, om kernen hedder Windows eller Google. Det er nemlig brugeroplevelsen - og ikke systemet bag - der er interessant.

Får jeg ret bliver brugeroplevelsen "den nye sort", og det bliver den producent, som leverer det letteste, bedst integrerede og smidigste kernesystem, der vinder kampen om kunderne. Her skal der ikke meget fantasi til at forestille sig, hvad Google - som er født i en onlineverden - kan skabe.

iPhone startede - Magic fortsætter

Helt firkantet sagt, ruskede Apples iPhone op i mobilbranchen med en ny måde at tænke mobil og brugerflade på. HTC Magic fortsætter sammen med Google Android ad denne vej, blot med et mere åbent system.

Mobilkunderne vil fremover vælge de produkter, som har det rigtige design - og som har fuld integration i hverdagen. Billeder, musik, Facebook, mail, kalender, kontakter, osv., skal flyde fleksibelt i vores mobile hverdag. Livet er for kort til besværlige driverinstallationer, pc-suites, osv.

Det er altså ikke nok bare at hedde Nokia, Sony Ericsson, Apple eller et andet verdensnavn for at få kunder. Mobilvalget vil inden for kort fremtid/nutid blive styret af helt andre parametre.


LÆS OGSÅ: "Android for begyndere og dummies"

LÆS OGSÅ: "HTC Magic (kæmpe-test)"

Se også vores GADGET-sektion med de seneste nyheder om tv, spillekonsoller, luksus-grej og andre finurlige dingenoter. Du finder gadget-nyhederne i fanebladene ude til venstre.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Thomas 19-08-2009 11:21:29

Det er vel i virkeligheden centralt, hvad der sker ved producenternes brand. Jeg har indtryk af, at HTC ikke sælger mange telefoner pga. deres navn og mærke, men snarere på det de vælger at smide i. Eksempelvis er Android en fælles open-source mulighed, der i sidste ende kan gøre det enkelte mærke overflødig. Windowsmobile har ikke slået ordentlig igennem i forhold til masserne, og HTC's forsøg på at lægge touch-flo ovenpå har blot gjort betjeningen endnu mere mudret.

Selve den fysiske udformning af telefonen, er i den sammenhæng mindre væsentlig, så længe det ser godt ud og ikke virker billigt. Dette kan vel være en af grundene til, at HTC lægger deres egen platform oven på, så det ikke blot bliver en Androidtelefon, men en HTC.

Den største styrke for Iphone er, at det lukrerer på det store Apple-brand og ikke så meget på indmaden. Hvor mange ved, hvad Iphonens styresystem hedder? Android gør det vanskeligt at lave en en egentlig markedsføring på mærket, hvilket sikkert også er en af grundene til, at vi endnu ikke har set noget fra SE (de tøver), at Palm laver deres eget og at Nokia helt har undladt at deltage i Androidprojektet. Om udviklingen er en fordel eller ulempe for producenterne er ikke til at vide, men jeg tror vi kommer til at se forandringer inden for eksempelvis markedsføring.

En af de ting man kunne frygte er, at det bliver nørdernes marked, altså at det kræver en større viden om selve softwaren hos forbrugerne end man egentlig kan forvente. Den slags vil uden tvivl være en kæmpe fordel for Iphone, der markedsføres meget på brandet.

0 0

Om brug af cookies