Blog: Min første dag – “Nummerviseren, findes den endnu?”

Ny i Job: Første dag hos TDC bød på nye indtryk og en hel del overraskelser. Jeg opdagede fx at nummerviseren stadig findes.

Blog: Min første dag – “Nummerviseren, findes den endnu?”

Min første dag i stalden hos TDC er nu slut. Dagen har været fuld af indtryk og en lang række spørgsmål om mobiler, telefoni, bredbånd og meget mere.

Noget af det jeg har bidt mest mærke i, er den store andel af kunder, der stadig har fastnet-telefon, og som kommer for at købe en ny fastnet-telefon, spørger til abonnementet, eller for at købe en nummerviser (den slags findes åbenbart endnu, og er ikke blevet mindre klodsede med årene).

TDC er Danmarks ældste teleselskab, og det er givetvis en del af grunden til, at de tilsyneladende har den ældste kundekreds.

TDC-medarbejderne fortæller om kunder, der indimellem kommer og fortæller, at de har været kunder i selskabet i 25 år.

Så selvom tallene fra IT- og Telestyrelsen fortæller, at fastnettet er hurtigt døende, er der altså stadig en masse mennesker, der er enormt glade for deres fastnet.

Fastnet til ingen penge

Blandt andet var der en ældre kvinde i butikken for at spørge ind til sit fastnet-abonnement.

Det viste sig, at det var steget til 50 kroner om måneden(!!), hvilket hun synes var ret meget.

Det grinede jeg lidt over inden i mig selv, i en tid, hvor mange er oppe at betale små 700 kroner for de største abonnementer.

Inklusiv i abonnementet var, at hun efter 19.30 om aftenen kan ringe frit til alle numre.

Hendes abonnement var et levn fra en tid, hvor hendes mand var tjenestemand og ansat i virksomheden, og selv efter hans død fortsatte hendes abonnement.

Dertil måtte min TDC-kollega sige, at hun nok desværre ikke kunne strikke et billigere abonnement sammen til hende.

Hvilken mobil skal jeg vælge?

Der var selvfølgelig også gang i vejledningen om mobiler, ved den store mobil-væg i butikken.

Her blev jeg overrasket over, hvor mange mennesker, der egentlig går fuldstændig målrettet efter en specifik mobil. Jeg havde en idé om, at folk ville være mere søgende og spørgende.

Min TDC-kollega Anita fortalte mig også, at hun oftest oplever, at folk er målrettede og ved præcis, hvilken mobil de vil ha. Eller i hvert tilfælde hvilke to de overvejer. Og så skal ekspedienten ikke prøve at omvende dem med velmenende råd.

Det får mig til at tænke på, om det blandt andet er Mobilsiden.dk, der er med til at give folk råd, så de allerede inden de står i forretningen har taget deres valg? Det er i hvert tilfælde tydeligt, at kunderne har undersøgt markedet, inden de går ind i butikken. 

Måske hænger det også sammen med, at kunderne ikke stoler på teleselskaberne.

Jeg tænker i hvert tilfælde, at det er vores ansvar at forsøge at klæde forbrugerne så godt som muligt på til at vælge i den store uoverskuelige mobil-jungle.

Følg med…

I morgen kan du se videoen med min TDC-kollega Lara, der fortæller historien om en ældre kvinde, der kom ind i butikken for at opsige sit teleabonnement, fordi hun ikke brugte sin mobil, men gik ud af butikken med en iPhone 3GS og et abonnement med alt inklusiv – glad og tilfreds.

Nu er det sengetid.

Vi ses i TDC’s butik i Rosengårdcentret i Odense fredag og lørdag. Kom endelig forbi 😉

/May Frederiksen – Mobilsiden.dk

Læs også:
 – Anden dag i praktik: Findes der dumme spørgsmål?
 – Mobilsiden.dk i praktik i virkeligheden

Web-TV: Interview med May før første arbejdsdag

Sagens videre forløb

Siden vi bragte denne artikel er der kommet nyt i sagen. mobilsiden fulgte op på historien. 3/11/2010 publicerede redaktionen en artikel der omhandler Ny undersøgelse: kunder mindre tilfredse med teleselskaberne – Historien kan læses her. De seneste nyheder om emnet kan du læse her.