Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Blog: Min første dag - "Nummerviseren, findes den endnu?"

Blog: Min første dag - "Nummerviseren, findes den endnu?"

Ny i Job: Første dag hos TDC bød på nye indtryk og en hel del overraskelser. Jeg opdagede fx at nummerviseren stadig findes.

TDC's butik i Rosengårdcentret i Odense
TDC's butik i Rosengårdcentret i Odense

Min første dag i stalden hos TDC er nu slut. Dagen har været fuld af indtryk og en lang række spørgsmål om mobiler, telefoni, bredbånd og meget mere.

Noget af det jeg har bidt mest mærke i, er den store andel af kunder, der stadig har fastnet-telefon, og som kommer for at købe en ny fastnet-telefon, spørger til abonnementet, eller for at købe en nummerviser (den slags findes åbenbart endnu, og er ikke blevet mindre klodsede med årene).

TDC er Danmarks ældste teleselskab, og det er givetvis en del af grunden til, at de tilsyneladende har den ældste kundekreds.

TDC-medarbejderne fortæller om kunder, der indimellem kommer og fortæller, at de har været kunder i selskabet i 25 år.

Så selvom tallene fra IT- og Telestyrelsen fortæller, at fastnettet er hurtigt døende, er der altså stadig en masse mennesker, der er enormt glade for deres fastnet.

Fastnet til ingen penge

Blandt andet var der en ældre kvinde i butikken for at spørge ind til sit fastnet-abonnement.

Det viste sig, at det var steget til 50 kroner om måneden(!!), hvilket hun synes var ret meget.

Det grinede jeg lidt over inden i mig selv, i en tid, hvor mange er oppe at betale små 700 kroner for de største abonnementer.

Inklusiv i abonnementet var, at hun efter 19.30 om aftenen kan ringe frit til alle numre.

Hendes abonnement var et levn fra en tid, hvor hendes mand var tjenestemand og ansat i virksomheden, og selv efter hans død fortsatte hendes abonnement.

Dertil måtte min TDC-kollega sige, at hun nok desværre ikke kunne strikke et billigere abonnement sammen til hende.

Hvilken mobil skal jeg vælge?

Der var selvfølgelig også gang i vejledningen om mobiler, ved den store mobil-væg i butikken.

Her blev jeg overrasket over, hvor mange mennesker, der egentlig går fuldstændig målrettet efter en specifik mobil. Jeg havde en idé om, at folk ville være mere søgende og spørgende.

Min TDC-kollega Anita fortalte mig også, at hun oftest oplever, at folk er målrettede og ved præcis, hvilken mobil de vil ha. Eller i hvert tilfælde hvilke to de overvejer. Og så skal ekspedienten ikke prøve at omvende dem med velmenende råd.

Det får mig til at tænke på, om det blandt andet er Mobilsiden.dk, der er med til at give folk råd, så de allerede inden de står i forretningen har taget deres valg? Det er i hvert tilfælde tydeligt, at kunderne har undersøgt markedet, inden de går ind i butikken. 

Måske hænger det også sammen med, at kunderne ikke stoler på teleselskaberne.

Jeg tænker i hvert tilfælde, at det er vores ansvar at forsøge at klæde forbrugerne så godt som muligt på til at vælge i den store uoverskuelige mobil-jungle.

Følg med...

I morgen kan du se videoen med min TDC-kollega Lara, der fortæller historien om en ældre kvinde, der kom ind i butikken for at opsige sit teleabonnement, fordi hun ikke brugte sin mobil, men gik ud af butikken med en iPhone 3GS og et abonnement med alt inklusiv - glad og tilfreds.

Nu er det sengetid.

Vi ses i TDC's butik i Rosengårdcentret i Odense fredag og lørdag. Kom endelig forbi ;-)

/May Frederiksen - Mobilsiden.dk

Læs også:
 - Anden dag i praktik: Findes der dumme spørgsmål?
 - Mobilsiden.dk i praktik i virkeligheden

Web-TV: Interview med May før første arbejdsdag

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Fallesen 06-11-2010 13:33:08

Jeg kan kun sige at efter måneder på denne side med at læse anmeldelser af forskellige mobiler, og se youtube klip gik jeg ned i min telebutik og købte præcis den tlf jeg ville have! Og det er også jer der holder mig løbende opdateret med nye updates af firmware osv.
TAK for det!! (synes næsten teleselskaberne/producenterne burde overveje at tage det med i deres service, så jeg ikke skal finde ud af at jeg kan hente Froyo til min tlf via jer ;))

0 0
palle 05-11-2010 18:57:34

mon ikke reklamer har en indflydelse, ikke så meget tillid til teleselskaberne og man bliver fyldt med alle mulig egenskaber, som ikke alle sætter sig rigtig ind i.

0 0
KimDotDK 05-11-2010 11:19:34

Tror du har ret i at mange laver deres research hjemmefra og at det bla. er sider som mobilsiden.dk og andre, der hjælper os på vej. Problemet, som jeg ser det, er at de ansatte i butikkerne ofte har en meget lille viden om det de sælger.
Kan da nævne en Telenor sælger, der prøvede at forklare mig at iPhone var den bedste, fordi den var den eneste telefon på markedet med et styresystem.. Var lidt svært ikke at grine. Og så var der sælgeren fra 3, der ville sælge mig en HTC Smart med begrundelsen at det var en Android mobil.
På den baggrund er det svært at stole på en sælger. May kunne da til gengæld, til enhver tid, lokke mig til at købe en ny telefon :)

0 0
Durante 06-11-2010 12:15:27

Viden er teleselskabers ærkefjende... var i telenor og skulle købe noget mobilt tilbehør, hvorefter personen spørger hvad det er for et mobilt netabonnement jeg har. Som den flinke gut jeg er, fortæller jeg da hvad det er for et jeg har, hvorefter han, tæt på latter, fortæller at han synes det er lidt smådyrt, men at hos DEM kan man få det her BILLIGere abonnement (ikke mange kroners forskel).
Spørger ham så (begynder at blive mistænksom) hvad abonnementet indeholder, hvorefter han snakker om diverse finesser osv...
Derefter spørger jeg ham konkret angående nethastigheden, da det er det, det hele drejer sig om, hvorefter han snakker om HELE 1Mb.......... til forskel fra de 7Mb jeg har i forvejen, hvor der blev tilføjet, at det allerede kørte under halvdelen hvor jeg bor, og om jeg havde regnet med at ertstatte det jeg kan klare med nød og næppe med noget der ligeså godt kunne have været et 56k modem. efter er øjebliks stilhed, svarede personen "jaaa, men stadigvæk..."

DOH

Nok ikke personens skyld, men selskaberne bør som det mindste lære deres personale hvad det rent faktisk er de sælger

0 0

Om brug af cookies