Børn ser digital underholdning under rejsen som aldrig før

En ny undersøgelse viser, at 4 ud af 5 forældre redder børnene fra en kedelig tur på vej til feriedestinationen ved at lade dem se digital underholdning.

Børn ser digital underholdning under rejsen som aldrig før

Som forælder kender du formentlig til det gentagende spørgsmål om, hvornår man ankommer til destinationen – eksempelvis på vej til ferie hvad enten det er med fly, bil eller tog.

Derfor reddes den langsommelige og ofte kedelige transport af digital underholdning, som tages med på bagsædet til stor glæde for børnene.

Læs også: Flere danskere bliver afhængige af smartphones

En ny undersøgelse foretaget af TNS SIFO på vegne af Viaplay viser, at det under rejsen i disse sommermåneder er 80 % – eller 4 ud af 5 – forældre, der lader børnene se digital underholdning, heriblandt streamingtjenester som YouTube, Netflix og danske Viaplay.

”For dem, som er på rejse gennem Danmark, eller holder ferie hvor internettet er dårligt eller ikkeeksisterende, kan det være vanskeligt og meget dyrt at få adgang til den digitale underholdning. Det er endnu værre i udlandet, hvor der er høje roamingtakster og langsomt WiFi. Det bedste er at downloade yndlingsunderholdningen inden rejsen, så du kan se den offline på Viaplay,” siger Lotus Hedebroe, PR Manager Viaplay Danmark.

Læs også: Halvdelen af forældrene har regler for børns brug af tablets

543 forældre har i denne måned taget del i undersøgelsen, som også viser, børnene i alderen 0-10 år i meget høj grad streamer indhold på eksempelvis en tablet. Faktisk er det hele 92 % af de adspurgte forældre, der lader børnene se streamingstjenester og andet digital underholdning, hvor dyre roamingafgifter og dårlige forbindelser ikke står i vejen for at slippe børnene løs i den digitale verden.

Andre områder er også undersøgt i undersøgelsen – eksempelvis om rejsen kan føles hård for børn og om den digitale underholdning gør rejsen lettere.

Fakta fra undersøgelsen

  • 92 % siger, at deres børn ser på forskellige streamingtjenester hver måned. 
  • 80 % lader deres børn kigge på underholdning på rejsen.
  • 79 % af forældre, som lader deres børn kigge på underholdning, er mænd. 80 % er kvinder. 
  • 69 % af dem med små børn (0-3) lader deres børn se underholdning på rejsen. For dem med større børn er tallet 87 %.
  • 15 % synes, at rejsen med børn kan være hård. 
  • 37 % siger, at rejsen bliver langt hårdere, hvis barnet ikke har adgang til digital underholdning.