Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Botnet opdaget på Android

Botnet opdaget på Android

Det første botnet på Android-enheder er nu blevet opdaget, og antallet af malware-apps er stærkt stigende.

Meldingerne omkring malware på Android-enheder har været mange. Men nu beretter denne blog om, at der for første gang er fundet tegn på et botnet på Android. Det skriver Comon.dk.

Terry Zink, som er Microsoft-medarbejder, er manden der har opdaget en spam-bølge med beskeden ”Sent from Yahoo! Mail on Android”. Beskeden har headeren ”AndroidMobile”, hvilket tyder på spam-beskederne er sendt fra Android-enheder.

Zink har rodet lidt i sagen, og skriver også at ip-adresserne peger mod lande som Rusland, Ukraine, Indonesien, Thailand og Venezuela. Dette er lande hvor andelen af malware-inficeringer typisk også er højere end i de rigeste industrilande, oftest grundet brugerne downloader software fra tvivlsomme kilder.

Antivirusfirmaet Trend Micro fortæller ligeledes, at antallet af malware-applikationer til Android er steget fra 10.000 til 20.000 på en måned.

Normalt er det falske applikationer, men der er også fundet 17 malware-apps i den officielle Google Play Store.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Karim 06-07-2012 11:46:46

AndroidMobile”, hvilket tyder på spam-beskederne er sendt fra Android-enheder.

hvorfor tyder det på at det er sent fra en android mobil??????

jeg kan skrive en mail med samme emne fra min computer ha' jeg kunne ind da skrive "Mobilsiden" (bare et eks.) men det betyder ikke at beskeden er sent fra mobilsidens computere!

0 0
saliuu 06-07-2012 16:17:14

Microsoft researcher admits he guessed at the source
http://www.theverge.com/2012/7/5/3140108/google-denies-android-botnet-report

Hvorfor er det at nyhedssider altid bringer nyheder de ikke har tjekket op på deres kilde. sigh

0 0
TF 06-07-2012 10:51:09

N din video syntes jeg faktisk beskriver dig og dine fanboy venner godt ;-)

0 0
Karim 06-07-2012 12:19:35

du er da ualmindelig aggressiv af en ikke fanboy at være, det lugter langt væk af du hader android men det er jo heller ikke fanboy det er rigtig

0 0
TF 06-07-2012 17:25:16

Jeg har intet mod android det er bare sjovt at moppe de stakkels fanboys :-) så du må få checket din lugtesans den er vist blevet smittet med fanboy virus eller er det måske malware :-D

0 0
06-07-2012 12:06:00

Tag du og så læs det link LSK har smidt op. Og så var videoen nu mere bare for at tale samme sprog som anker....Som Metallica sang, fight fire with fire...

0 0
DX 05-07-2012 14:58:15

det er fandeme uhyggeligt. Buuuuuhh. ;)

0 0
TF 05-07-2012 16:40:44

Var det det bedste fanboy forsvar i kunne komme med :-)

Tænk at i forsvare at der er malware i google play, syntes i virkelig det er ok ?

0 0
05-07-2012 16:56:55

17 ud af 650000, det er ikke engang en promille, og de er jo væk..... Problemet er jo nærmest ikke eksisterende, men hvordan går det med ufejlbarlige app store? Får du opdateret dine apps for øjeblikket?

Var det et bedre fandroid svar?

Det skal derudover tilføjes at hele denne artikel tager udgangspunkt i een fyrs fund af en håndfuld emails, hvor der er flere der sår tvivl om deres oprigtighed.....

0 0
TF 05-07-2012 18:09:08

Jeg har ingen problemer, men jeg vil da til vær en tid hellere have lidt opdaterings problemer frem for malware osv.

Jeg syntes bare det er sørgeligt at man beskytter google og deres malware frem for at kræve de retter op på deres sikkerhed, det var det jeg ville gøre vis jeg havde android.

0 0
05-07-2012 22:55:33

Jeg beskytter heller ikke google, jeg ser bare ikke det kæmpe problem dig og alle andre apple fanatikere ser.

Jeg kan endnu engang spørge....Er der nogen her på siden der har fået malware ? Kender du nogen der har fået malware ? Altså ud fra hvad sikkerheds firmaerne siger så må der jo på nuværende tidspunkt jo være mindst 50.000 inficerede apps i google play. Så er det da utroligt at der ikke er flere der rent faktisk bliver inficeret. Ja der har været tilfælde hvor der har været inficerede apps in google play, men det er meget få, og de blev fjernet igen med panic button. Mange af de apps som sikkerheds firmaerne finder ved de jo reelt heller ikke om det er malware. De syntes bare de ser mistænksomme ud.

Ja der er mindre end en promille chance for at du kan få malware på din android mobil. Men det er nu engang prisen du betaler for åbenhed og valgfrihed.

Men at medier konstant skal spamme med den ene mere lige gyldige "nyhed" om malware og virus og hackerangreb og hvad de nnu ellers kalder det, ja det er sq for meget og fuldstændigt ude af propertioner med virkeligheden.

0 0
LSK 06-07-2012 10:51:35

Jeg forstår heller ikke deres skræmmekampagner! Jeg har kun haft android og jeg har aldrig oplevet problemer. Havde noget antivirus/antimalware program på et tidspunkt, men det virkede fuldstændig unødvendigt.
Selvom jeg da må indrømme at man godt kan blive lidt nervøs engang imellem når man læser sådan nogle overskrifter! Så jeg kan godt forstå apple fans bliver mistænksomme, de må bare huske på at de ikke ved hvad de taler om - og lad være med at være så hellige ;)
http://www.mobilsiden.dk/nyheder/app-store-ramt-af-skadelig-malware,lid.22045/?

0 0
TF 06-07-2012 10:49:18

Jeg ikke nogen applefanatikker det kan du godt droppe lille ven, jeg har haft lige så mange android enheder som ios.

Skal jeg sige dig hvad der er ok, 0% malware og intet andet og vis malware er prisen for åbenhed, tja så vælger jeg lukket og sikkerhed til vær en tid.

0 0
Karim 06-07-2012 12:14:54

så er det godt at der er andet ind android at vælge imellem!

0 0
saliuu 05-07-2012 17:17:19

Artiklen udpeger ikke så tydeligt at den omtalte malwaren ikke kommer eller har lagt på play, men i stedet kommer enten fra en tredjeparts-butik eller anden kilde.
Det at der i artiklen også bliver talt om malware der har været på play, gøre det endnu mere forivrende.

0 0
05-07-2012 14:19:35

17 Apps ud af 650.000, ja fy for den lede. Google play og android er oversvømmet med malware. Hold jer langt væk...

0 0