Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   CBB Mobil i abonnementsrod

CBB Mobil i abonnementsrod

”Livet er kompliceret nok få dig et nemt mobilselskab”. Sådan har budskabet været til mobilbrugerne fra lavprisselskabet CBB Mobil. Nu ødelægger CBB deres eget salgsargument og gør mobilselskabet mere kompliceret.

Kunderne hos CBB Mobil kan nu vælge mellem to forskellige løsninger.

Den ene er den oprindelige løsning som har fået navnet ”69 CBB Sekund”. Den anden, og nye, hedder ”44 CBB Minut”.

Tallene indikerer minuttaksten som er henholdsvis 69 øre og 44 øre. Den store forskel mellem de to løsninger er desuden opkaldsafgiften og takseringsmetoden.

Skemaet til højre i denne artikel viser forskellene i overskuelig form.

Tallene indikerer minuttaksten som er henholdsvis 69 øre og 44 øre.
Tallene indikerer minuttaksten som er henholdsvis 69 øre og 44 øre.

Se dig for

Det er især takseringsmetoden, du som kunde skal være meget opmærksom på.

I Danmark har teleselskaberne altid takseret samtaler pr. sekund. Men inden for det seneste års tid er enkelte selskaber begyndt at ændre nogle af deres abonnementer til at blive afregnet pr. påbegyndt minut. Det betyder, at hvis du taler 1 minut og 1 sekund, så betaler du for to minutters samtale. Med andre ord 59 sekunder, som du betaler for, går direkte i teleselskabets lomme.

I CBB Mobils nye løsning ses dog en ny tendens. Du kan selv vælge pris. Hvis du tager ”44 CBB Minut”, og altså afregning pr. minut, er minuttaksten 25 øre billigere. Til gengæld er opkaldsafgiften så den dobbelte (50 øre).

Teleselskabets egne regnestykker viser, at hvis dine samtaler er under 2 minutter og 17 sekunder, så er ”69 CBB Sekund” billigst. Er dine samtaler længere vil ”44 CBB Minut” være mest fordelagtig.

Mobilekspert: Det er noget rod!

”Det er noget rod”. Ordene fra Mobilsiden.dks chefredaktør John G. Pedersen om CBB Mobils nyeste tiltag:

”Uanset om CBB vil det eller ej, så er det nu blevet mere kompliceret at være kunde. Før kunne man hurtig forholde sig til de fire vigtige punkter; Minuttakst, smspris, abonnementspris og opkaldsafgift. Nu er man nød til at kende ens samtalegennemsnit, og hvem gør lige det?”, spørger G. Pedersen, der tilføjer:

”Det er på ingen måde blevet lettere for kunderne. CBBs tiltag er kun med til at gøre mobilmarkedet endnu mere mudret – og nogle gange hænger man fast og opgiver at finde en bedre pris, simpelthen fordi det er for besværligt. Derfor snyder mange kunder sig selv for en bedre pris”, slutter John G. Pedersen.

Han mener i øvrigt det er prisværdigt, at CBB ikke bare ændrer deres basisløsning til minuttaksering og at de åbent fortæller om betingelserne på deres hjemmeside.

Hjælp kunderne...

Kunderne hos CBB mobil får på selskabets hjemmeside ingen hjælp til beregning af forbrug og abonnementsløsninger.

Under brugerprofilen findes ikke nogen mulighed for at udregne, om det ene eller det andet abonnement er en fordel. Kun muligheden for at skifte mellem de to typer.

CBB Mobil oplyser dog, at man er velkommen til at kontakte kundeservice, hvis man vil have beregnet de to løsninger ud fra ens forbrug.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies