Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Chromecast er kommet til Danmark

Chromecast er kommet til Danmark

Medie-sticken Chromecast er endelig kommet til Danmark og du kan nu købe den i den danske Google Play butik.

Medie-sticken Chromecast der skal konkurrere med Smart-TV og Apple TV er endelig kommet til Danmark og kan købes fra i dag af. Du kan købe den i Googles Play butik, men hvis du vil have den lige nu, så kan du også købe den i Elgiganten. Begge steder koster den 270 kroner.

Google har lanceret Chromecast i 11 nye lande: Danmark, Sverige, Norge, Finland, Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien, Holland og Canada. Og siger samtidig at der kommer flere lokale streaming tjenester. Storbritannien har således fået en BBC iPlayer og Frankrig har fået en CanalPlay. Der er dog ingen meldinger om hvad der kommer til Danmark eller Skandinavien. Dog kommer Chromecast med Netflix applikation.

Læs også: Hvad er Chromecast?

Skal du ud og have en Chromecast?

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Peter Frederiksen 25-03-2014 09:23:28

Google har udgivet en app, som hedder photowall til ChromeCast, har ikke selv haft tid til at rode med app'en

https://chrome.com/photowall/#home
Play
http://goo.gl/hd6PMZ

1 0
Ulrik 25-03-2014 10:05:11

Ahh - cool. Og den er netop også udgivet til iPhone og iPads kan jeg se: https://itunes.apple.com/dk/app/photowall-for-chromecast/id814088518?mt=8&uo=4&at=10lvmp

0 0
Ulrik 19-03-2014 14:17:55

Her er et link til en liste jeg har lavet til alle de 3. parts apps der understøtter Chrome Cast og pt. er tilgængelige i iTunes / App Store. Jeg kan specielt anbefale Ubicast som kan bruges til at streame billeder og videoer til Chrome Cast - også selvom det ikke er fra én af de få understøttede kanaler (pt. kun Youtube, Netflix, Google Film, Red Bull TV og RealPlayer Cloud) - Se her: http://georiot.co/chromecast

5 1
Exert 20-03-2014 12:40:46

Tja jeg synes nu godt man kan kaste sig over Chromecast, for selv om jeg ikke ved helt så meget om Airtame, vil jeg mene, at de har forskellige styrker. Hvis man gerne vil se Netflix og Youtube på tv'et i stuen er Chromecast efter min vurdering et bedre valg end Airtame. Vil man dublere sin computerskærm til tv'et er Airtame nok det bedste valg.

Artiklen her gør ikke et særligt godt job i at forklare hvordan Chromecast fungerer. Mobilsiden skriver "Hensigten med Chromecast er at overføre indhold trådløst; fra lilleputskærmen på mobilen, laptopen eller tabletten og over på husalterets store lærred.", men hvis man benytter de apps eller hjemmesider der understøttes af Chromecast, f.eks. Netflix og Youtube (flere er på vej), bliver der ikke overført noget. Telefon, tablet eller computer fungerer i stedet som fjernbetjeninger og Chromcast henter selv streamet direkte fra f.eks. Netflix. Det er meget praktisk i hverdagen. Man skal ikke åbne computeren, og når man har sat filmen i gang kan man bruge telefon, tablet eller computer til hvad man nu har lyst til uden at det har indflydelse på streamet. En rigtig god feature er at man kan lægge videoer i kø på youtube. Som jeg læser Airtames hjemmeside er det i øjeblikket kun muligt med skærmdublering af computere - ret mig endelig hvis jeg tager fejl. Altså skal man i overnævnte tilfælde have sat gang i computeren, hvilket muligvis (afhængigt af ens setup) er lidt mere omstændeligt end at hive sin telefon op af lommen, og denne computer kan så ikke bruges til andet eller af andre så længe, der skal ses film.

Noget Chromecast er knap så god til er skærmduplering, hvilket da også er i beta og kun er muligt fra computeren. Så har man behov for at streame indhold fra andre tjenester end dem man kan tilgå på Chromecast er Airtame nok værd at vente på.

3 0
Exert 20-03-2014 14:52:03

Hov den kommentar skulle slet ikke være her men her: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/hvad-er-chromecast,lid.31101/#84637
Beklager Ulrik.

0 0
Henrik 19-03-2014 12:06:38

Mit største problem var, at jeg ikke kunne bruge mit amerikanske Netflix sammen med Chromecast..

2 0
jec 19-03-2014 14:18:53

Er der ikke noget om at man kan omgå det ved at blokere googles dns på IP 8.8.8.8 og 8.8.4.4 i sin router?

1 0
Naggie21 19-03-2014 17:13:57

Jo. Static route løser dit problem. Bare redirect alt trafik på 8.8.8.8 og 8.8.4.4 til Unblock US' DNS eller vilken VPN du nu bruger.

1 0
Thomas Larsen 19-03-2014 12:12:05

Kan man godt, det kræver dog lidt hjælp udefra, men hvis man vil piratkopiere, så kan man jo bare køre en transcoder og fx. bruge allcast til at se det med.

1 1
mathiasdk 19-03-2014 13:37:22

rent juridisk er der forskel på at Henrik vil omgå geo-blocking, og piratkopiering..

1 0
Thomas Larsen 19-03-2014 14:29:39

Nej det er der faktisk ikke

0 4
Lars Rye Jeppesen 19-03-2014 13:03:09

Eller bruge Plex

0 0
Morten Jensen 19-03-2014 11:48:12

Jeg har haft en Chromecast i tre måneders tid, men den nåede kun at sidde i TV'et ca. 2 timer, før den blev pakket ned igen.
Et par af de helt kritiske fejl med Chromecast'en er, at den ikke kan forbinde til trådløse netværk, som ikke broadcaster SSID'et. Så her var jeg nødt til at mindske sikkerheden på mit Wifi, for at få Chromecasten til at forbinde.
Ligeledes skulle jeg skifte Wifi channel, da Chromecast tilsyneladende kun kan forbinde til channel 1-11, og ikke 12 eller 13. Det er også en general nedgradering af mit normale Wifi setup.
Da det endelig kom til at spille, så må man konstatere, at man er nødt til at købe apps til sin Android telefon for at kunne afspille medie indhold fra f.eks. lokalt NAS eller lokalt fra telefonen. Jeg nåede at prøve både Avia og Plex, men ingen af dem gav noget brugbart resultat.
Desværre er Chromecasten alt for lukket (kun udvalgte apps kan caste til den), og så virker den også for langsom (med for langsomt Wifi måske?) til at streame 1080P indhold. Det lykkedes mig ikke at få det til at køre ordentligt, selvom Chromecasten kun var placeret 1m fra den trådløse netværksrouter. Og undertekster lykkedes det mig heller ikke at få til at spille.
Jeg var til dels forberedt på dette inden jeg fik min Chromecast, så skuffelsen var ikke voldsom stor. Men alt i alt er den 100% ubrugelig for mig.

Om den er fantastisk til f.eks. Netflix, skal jeg ikke kunne sige noget om. Så den har måske sin berettigelse hos nogle forbrugere.

2 2
Fantasifoster 20-03-2014 09:27:33

Ang. skjult SSID skriver Google at du skal kontakte dem:
https://support.google.com/chromecast/answer/3228209?hl=en

1 0
Morten Jensen 20-03-2014 21:57:04

Tak for linket. Jeg mener faktisk jeg selv havde fundet det, men jeg prøvede ikke at kontakte dem. Det er selvfølgelig en mulighed, selvom jeg ikke rigtig kan se hvad de skulle kunne gøre ved problemet. :-)

0 0
Claus Frederiksen 19-03-2014 14:22:53

Jeg vil tro at årsagen til at du kun kan forbinde til kanal 1-11 er at det er en amerikansk chromecast du har fået fat i. Det er det kun tilladt at bruge wifi på disse kanaler, og derfor understøtter den selvfølgelig ikke kanaler ud over dette. Mon ikke den europæiske version tillader brug af kanal 12 og 13

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

1 0
Morten Jensen 19-03-2014 14:49:07

Jeg vil håbe du har ret. :-)

0 0
Lars Rye Jeppesen 19-03-2014 13:01:53

Et PS: Du vil streame fra din NAS? (udover Plex som fungerer perfekt).

Synology understøtter Chromecast, prøv at læse her:
http://www.slashgear.com/synology-adding-chromecast-streaming-to-nas-boxes-29314992/

0 0
Morten Jensen 19-03-2014 14:51:30

Plex fungerede langt fra perfekt. 1080P film kørte ikke specielt godt, og undertekster virkede ikke på én eneste af de film jeg forsøgte med. Plex var installeret på min Synology NAS, og jeg brugte Plex app på min telefon til at caste til Chromecasten.
Jeg ved ikke lige hvordan jeg skulle gøre det anderledes.
Men jeg vil bestem prøve at kigge på dit link, da det netop er en Synology NAS jeg har. :-)

0 0
Lars Rye Jeppesen 19-03-2014 15:05:00

Hej Morten,
- ja det er rigtigt. Api'et blev færdiggjort og åbnet 2. februar i år. Dermed kan alle der vil, indbygge Chromecast support.

Se evt her:
http://blog.chromium.org/2014/02/ready-to-cast-chromecast-now-open-to.html

Jeg kan godt se at der kan være issues med 1080p content, specielt da det kun er et 2.4Ghz wifi der understøttes. Det virker fint for mig, men det er også "lige til øllet", da båndbredden jo ikke er så god - og der kan være interferens i signalet m.v.

Det er sikkert pga omkostninger m.v. , men jeg ville gerne se et fysisk rj-45 stik jeg kunne smække direkte fra min ChromeCast over i min router. Det virker som om 2.4Ghz wifi kan være en flaskehals.

0 0
Morten Jensen 19-03-2014 15:12:38

Tak for linket.
Jeg er faktisk blevet overbevist om, at jeg er nødt til at finde Chromecasten frem fra skuffen igen, og give den et nyt forsøg. :-)
Normalt anvender jeg WD TV Live bokse til at streame film til TV'et, og de kan snildt afspille 1080P film over 2,4Ghz Wifi, men det kan sagtens være at der er sparet lidt på radioen i Chromecasten, men det kan også bare være, at det Plex setup jeg havde fået sat op ikke var helt optimalt.

2 0
Lars Rye Jeppesen 19-03-2014 13:00:05

Det er lidt synd du ikke er up to date med produktet, når du lukker sådan noget ud.

1. Plex HAR åbnet for Chromecast , og det virker perfekt
2. Det er ikke umiddelbart meningen at du skal streame lokalt indhold, men det kan du sagtens med AllCast app'en. Men streaming fra lokal device er sooooo 2012.
3. Chromecast er lukket? Der er et åbent API?? Hvad mere vil du have?

I mine øjne er den største mangel at den ikke understøtter 5Ghz WIFI, men blot 2.4Ghz.
Men prisen taget i betragtning er det et fund for pengene.

2 2
Morten Jensen 19-03-2014 14:55:12

1. Som jeg også skrev, så forsøgte jeg bl.a. med Plex, men det spillede langt fra perfekt. Bevares, det lykkedes da at få billede på TV'et, men på ingen måde noget brugbart resultat.
2. Det kan godt være det ikke er meningen, men det er mit behov. Og som jeg også skriver, så afviser jeg ikke, at den fint kan opfylde andres behov.
3. Så må det være noget der er sket i år. Da jeg brugte min tid på den i december var det kun en håndfuld apps der var understøttede.

Enig i at 5Ghz ville være kærkomment, men ja til prisen, så er det forståeligt.

0 0
alni 19-03-2014 11:39:51

Kan man smide alt op på tv'et, hjemmeside mv.?

0 0
Søren Resbo 19-03-2014 13:00:48

Nej, ikke alt. Ja, en hjemmeside kan du godt.

2 0
Lars Rye Jeppesen 19-03-2014 11:30:22

Har haft Chromecast nogle måneder - FANTASTISK

Kan kun anbefale det på det kraftigste!

Youtube, Plex, Netflix!! allCast.... super cool

2 0
Rena 19-03-2014 11:27:43

Tænker på at, købe en men, skal lige havde nogle bruger input før jeg bruger penge på den.

1 0
Daniel Hald 19-03-2014 11:48:59

Der kommer snart en gennemgang af den her på Mobilsiden.dk:-) Hold øje med siden.

Mvh
Daniel
Mobilsiden.dk

7 0