Click A Taxi ændrer koncept og bliver til Drivr

En app og et setup i skyen er hvad der skal til, for at skabe et moderen taxaselskab, mener et dansk firma.

Click A Taxi ændrer koncept og bliver til Drivr

På kun omkring to år har Click A Taxi skabt et både velkendt koncept samt brand, som mange der kører med taxa har taget til sig. Men det er ikke nok for det danske iværksætter firma.

Fra i dag nedlægges Click A Taxi som varemærke og erstattes af ”Drivr”, som er ude med en ny applikation til Android og iOS.

 – ”Vi har lavet et helt nyt moderne turbestillings-system, faktisk et virtuelt vognmandsselskab, hvor kunderne kan se og bestille biler som er i nærheden, og følge dem på et livemap når de er på vej,” fortæller Nikolaj Køster, medstifter og co-founder i Drivr.

Han afviser at ændringen sker som følge af den strid, der har været i dele af den københavnske vognmandsbranche.

 – ”Drivr er et system, der skal køre i flere lande, som har været undervejs i længere tid. Den første Drivr applikation blev også lanceret internt tilbage i marts måned, ligesom navnet har været registreret længe og domænet blev købt i februar,” begrunder Nikolaj Køster.

Bestil din egen chauffør

En af de helt nye ting ved Drivr er muligheden for at bestille en privatchauffør, og blive hentet i en Mercedes S Klasse. Chaufføren er særligt uddannet i ekstra god kundeservice, og modsat almindelige taxaer venter bilen, indtil man er klar, så kunden undgår at komme forgæves ud til en manglede taxa, der er kørt.

Privatkørsel er ved lanceringen kun muligt i London og København, men der lanceres som minimum en dansk og en engelsk by mere i år.

Drivr introducerer også et fastprissystem, hvor kunderne via applikationen kan se, hvad en given tur vil koste.

Det er fortsat muligt at bestille almindelige taxaer, der kører efter traditionelt taxameter, på samme facon, som det hidtil er sket i Click A Taxis tidligere koncept. I København samarbejdes med Amager Øbrø mens resten af landet, dækkes af individuelle selskaber.

Alt sker i skyen

Drivrs medstifter og co-founder forudser, at taxabranchen de kommende år står over for en støre revolution, når det kommer til kundeoplevelser, hvor mere og mere bliver flyttet til at køre i ”skyen” via internettet.

 – ”Når det hele foregår i skyen, så fjerner vi mange af de omkostninger, taxiselskaber har ved at sende en bil ud på en tur. Alt kører via applikationen, som i vores nye setup omkring privatchauffør, også inkluderer betalingen. Derfor kan vi lave nogle skarpere priser, samt få mere til vores egen bundlinje,” lyder det fra Nikolaj Køster.

Han tror at der om 5-10 år vil der være endnu flere transportudbud, end vi ser det i dag. Nogle vil foretrække turen i en almindelig taxa, mens andre bruger chaufførkoncepter til f.eks. møder, eller når kæresteturen til byen skal foregå med stil.

Ikke kun Drivr arbejder med nye transportkoncepter. Den amerikanske tjeneste Uber opererer allerede i USA, dele af England samt i Sverige.