Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Danmark er fortsat iPhone-land

Danmark er fortsat iPhone-land

Nok er Samsung verdens største smartphone-producent, men danskerne foretrækker fortsat Apples iPhone.

Apple iPhone 5 (Foto: Apple)
Apple iPhone 5 (Foto: Apple)

Samsung er verdens største smartphone-producent, men det ændrer ikke på danskernes smartphone-vaner, en ny undersøgelse som Brancheforeningen for forbrugerelektronik (BFE) har foretaget viser, at iPhone er danskernes foretrukne smartphone. Det skriver Forbrugerelektronik.dk.

 - Det har Android betydet for Samsung

Ifølge undersøgelsen, der er lavet af BFE i samarbejde med TNS Gallup, så har 40 procent af danskerne en iPhone i lommen.

Undersøgelsen blev foretaget i januar måned og mere end 2.000 mobilbrugere deltog.

Anden pladsen tilhører dog verdens største mobilproducent, Samsung. Med 25 procent af markedet er der altså en Samsung-telefon i hver fjerde danskers lomme eller taske.

Tidligere har Danmark været ”Nokia-land”, men det er altså fortid. Nokia er nemlig ”forvist” til en fjerdeplads af HTC, som har indtaget tredjepladsen. Dog er Nokia fortsat klart nummer ét, når det gælder ”feature-phones”, som er almindelige mobiltelefoner.


Læs også:
 - Danmark er verdens næststørste iPad-land

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

LHL2500 24-03-2013 21:22:23

Der er åbenbart en del der tror at, bare fordi at Apple sælger flere telefoner end Samsung eller HTC, så er iOS de største.
iOS sidder på 40 procent, men Android bliver brugt af Samsung, HTC, Sony, LG, Asus, osv...
Et langt mere interessant spørgsmål er:
Hvilket operativ er det mest udbredte?
Hvis WindowsPhone, Blackberry, og andre "små" smartphone operativ systemer udgør mindre end 20%, så er det Android der er vinderen.

Som Chris skriver, ville en graf over trenden for de sidste par år være en god indikator for den reelle situation.

Kigger man udelukkende på telefon producenten, er Apple den klare vinder. Af den simple årsag, at hvis du vil have en iOS telefon kan du kun vælge i mellem Apple produkter, men leder du efter en Android telefon er der et kæmpe udvalg fra mange producenter.

0 0
Pedro 21-03-2013 21:52:23

Den er oss en god mobilos :-)

0 0
holst 21-03-2013 18:59:57

du har jo fuldstændig ret

0 0
holst 20-03-2013 21:29:58

ja iphone holder stadig ved men....
jeg tror det er et spørgsmål om tid er selv tidligere iphone bruger men er skiftet til android ( galaxy 3 ) og det har været et stort skridt fremad og men de nye super telefoner som er kommet på markedet er det et spørgsmål om det før android dominerer total for realistisk er ipnone vel ikke i top 5 længere over de bedste telefoner

0 0
Footiefan 20-03-2013 23:35:59

Den er lidt svær, ik. Hvad er "bedst"? Størrelse skærm? Apps? Styresystem? Farve? Tilbehør? Batteri? Osv osv.... Det er vist stadig ret subjektivt :-)
Men ja, måler du fx i5 på specs, så kommer den til kort - men sælger alligevel godt, såå....
Og ja det er sgu fedt med de nye topmodeller, især at de efterhånden er mere diffentierede. Fedt for os :-)

0 0
TF 20-03-2013 15:16:04

For jeg syntes næsten kun man ser iphone 4-4s-5 og sgs3 over alt og på et tidspunkt bliver man nok træt af at se på det samme konstant, også derfor jeg overvejer enten optimus G, HTC one eller måske L920

0 0
hellas7 20-03-2013 23:01:22

helt enig. Har købt nexus 4 og det er meget overrasket over så mange der har kommenteret min telefon. Kommer selv fra iphone og må sige at det er befriende at have en telefon som (næsten) ingen andre har på trods af at den er high end og kører Android 4.2

0 0
Brylle 24-03-2013 22:21:40

Det fede er at have en android som rigtig mange har, (f.eks nexus) fordi det medføre et kæmpe community, hvor der laves mods, tweaks, custom roms og løsninger på så godt som alle "problemer" eller småting man ønsker at ændre på sin android for at tilpasse den og gøre den perfekt for sig selv. Derfor er jeg særligt glad for Samsungs galaxy serie, men Nexus' erne har måske et endnu større nerd-community og min næste smartphone bliver sandsynligvis en Nexus 5, som enten kommer fra motorola (phone x) HTC eller LG, rygter har også omtalt Sony som mulighed.

0 0
Footiefan 20-03-2013 23:31:31

Hvordan befriende?? Hvorfor er det så vigtigt hvad folk tænker? Jeg er helt og aldeles ligeglad med hvad folk tænker, om jeg bruger min i5 el Nexus 4.

0 0
chris 20-03-2013 13:08:56

Det som er mest spændende er hvordan trenden er - altså hvordan har disse tal ændre sig over tiden? Kan i ikke smide en graf på over de sidste 4 undersøgelser?

Mine egne observationer (og uvidenskabelig) er at man ser flere og flere "ikke" iphone på arbejdspladsen, kollektiv trafik og skoler.

0 0
chris 20-03-2013 13:11:24

Hvormange procent bruger Ios, Android samt windows?

0 0
Rena 20-03-2013 14:10:22

Også hvad jeg gerne ville vide for 40 + 25 = 65.
Hvad med sidste 35%?

0 0
Peter Frederiksen 20-03-2013 15:08:45

40 Iphone + 25 samsung, resten 3. HTC. 4. Nokia. 5. Sony/Sony Ericsson. 6. LG. 7. Huawei. 8. Blackberry.

0 0
chris 20-03-2013 16:01:45

Ja så det betyder at Danmark er Android land

0 0
TF 20-03-2013 20:47:05

Ja den kan drejes på mange måder men mobilsiden får flest klik ved at skrive iphone land.

0 0
Jesper 20-03-2013 13:07:46

...og nuværende iPhone-land! What's the difference?
Symbian består af ikoner, og er generelt kedeligt at kigge på/bruge.
iOS består af ikoner, og er generelt kedeligt at kigge på/bruge.
History repeating?

Nå, men det går vel over på et tidspunkt! ;-)

0 0
Footiefan 20-03-2013 13:53:47

Ævl og brok tidligere - ævl og bedrevidenhed i dag. Uha det går fremad ;-)

0 0
Jesper 20-03-2013 15:40:19

Jah, Footiefan! Jeg ved, at jeg har brokket mig lidt over iOS og deres manglende innovation, men har du nogen som helst idé om, hvor træls det er, at have ret, og ikke blive anerkendt for det???
Derfor kan der godt komme lidt brok fra min side en gang imellem. Beklager!
;-)
;-)
...men iOS er s'gu stadig for kedeligt!!!

0 0
Footiefan 20-03-2013 19:27:58

;-)
Men er det så ikke skønt, at du bare kan vælge noget andet?? Underligt man gider bruge energi på noget man ikke har - kun brok for brokkens skyld. Men nogen har det jo bedre på den måde, ak ja... ;-)

Har selv en iPhone 5 og en Nexus 4. Glad for dem begge, ellers skiftede jeg dem ud. Det er da ret enkelt!

0 0