Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Danmark må vente længe på iTunes i skyen

Danmark må vente længe på iTunes i skyen

Synkronisering af iTunes musik via iCloud bliver måske ikke tilgængelig i Danmark i første omgang.

Vores værste frygt lader til at blive til virkelighed. Der kommer muligvis til at gå årevis inden vi danskere kan få glæde af Apples nye iCloud-tjenester - i hvert fald dem, der handler om iTunes.

De fire store pladeselskaber har nemlig sørget for, at tjenesten kun er lovlig i USA. Det skriver i hvert fald den engelske avis The Telegraph.

Frygten underbygges af, at iTunes Match og synkronisering af musikfiler via iCloud ikke er tilgængelig for danske brugere af iOS 5 beta.

Skifter man derimod til sin amerikanske iTunes-konto synkroniseres der både musik, apps og iBooks. I Danmark må vi nøjes med apps og iBooks.

Ifølge The Telegraph bliver England det første europæiske land, der får iTunes Match, og det kommer først til at ske i første kvartal af 2012.

Situationen ligner tiden omkring lanceringen af iTunes Store, hvor det først var de store markeder der fik adgang, mens små lande som eksempelvis Danmark måtte vente fire år, før iTunes slog de digitale butiksdøre op.

Ligeledes har amerikanerne siden 2005 kunnet købe film og tv-serier i iTunes Store - det er her, seks år senere, stadig ikke muligt i Danmark.

Hverken Apples, Warner Music, Universal, EMI eller Sony Music har villet kommentere på spekulationerne.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

twitboydk 10-06-2011 19:39:26

Jeg har oprettet en USA konto, så jeg sparer ingen penge :)

0 0
Rene 10-06-2011 20:04:23

Er det ikke imod den licentaftale du skriver under på?

0 0
Rene 10-06-2011 18:43:47

Hmm vi klare os nok, tænk på alle de penge vi har sparet på serier Og film ved at det ikke er muligt at købe dem.

0 0
twitboydk 10-06-2011 15:08:21

Ro på :)

0 0
Jesper 10-06-2011 14:57:24

Det er på tide at vi får et fælles europæisk rettighedssystem. Det er helt meningsløst at den danske pladebranche skal sidde og bestemme reglerne, når vi på alle andre områder har et integreret marked i Europa.

Med 500 millioner potentielle kunder er jeg temmeligt sikker på at Europa vil blive topprioritet til nye lanceringer.

0 0
Mikkel 11-06-2011 15:15:15

Det er rent faktisk noget, som Danmark vil tage på dagsordenen, når de i foråret 2012 har formandskabet for EU. Her skal der nemlig snakkes fælles europæiske rettigheder.
Hvis dette lykkedes, vil det alt andet lige blive nemmere for EMI til Sony til HBO osv. at komme ind på det europæiske marked.
Men som jeg ser det, er dette blot en udvidelse af en allerede forældet infrastruktur. Det er ligesom når vi i DK køber IC4 tog. En togklasse, der på europæiske standarder allerede var forældet i 2004, da vi skulle have haft dem. Ligesom vi burde bygge ny infrastruktur, og få rigtige lyntog i Danmark, burde vi også nytænke rettighederne for kopierbart kreativt materiale som musik, film, serier og bøger. Creative Commons er et godt bud, synes jeg.

Ind til da, tager jeg mig til takke med fælleseuropæiske rettigheder og IC4.

0 0
10-06-2011 14:15:08

At vi i resten af verden tager os til takke med resterne af amerikanernes bord....Om det så er apple, google eller andre brands....Når de store firmaer lancerer noget nyt, så skal vi altid vente evigheder på at det kommer i resten af verden...

0 0
Bo 10-06-2011 13:39:20

... Som nogle store forhistoriske hulemænd med store køller, som står og forsøger at holder alle andre fra at komme ind i det 21. århundrede.
Gid de snart måtte opsluges af historiens malstrøm.

0 0