Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   'Danmarks bedste dækning' gik i sort på Roskilde

'Danmarks bedste dækning' gik i sort på Roskilde

En uge uden mobilsnak og SMS'er. 3-kunder, som har været på Roskilde Festival, er rasende over teleselskabets elendige dækning.

Roskilde Festival var en prøvelse for kunderne hos teleselskabet 3, som havde undervurderet hvor meget trafik 120.000 mennesker på ét sted, er i stand til at skabe.

Det skriver Politiken.dk, som har talt med en lang række 3-kunder, som stort set ikke har kunne benytte mobilen på festivalen.

3 blev undervejs gjort opmærksom på, at "Danmarks bedste dækning" nærmest var gået helt i sort på dyrskuepladsen i Roskilde, uden det dog førte til, at problemerne blev løst.

Ifølge avisen havde 3 ikke som de øvrige teleoperatører, fået tilføjet nok kapacitet på masterne på og ved festivalen.

3: Ingen kompensation

Selvom kunderne har været frustrerede over, ikke at kunne anvende deres smartphone, betyder det ikke, at 3 er parate med et økonomisk plaster på såret.

- "Jeg har forstået, der har været nogle problemer, men så vidt jeg er orienteret, har der også været mange gennemførte opkald. Men det har ikke været godt nok. Det er vi klar over. Og det beklager vi," siger 3's direktør Morten Christiansen til Politiken.dk.

Direktøren mener, at nogle af problemerne skyldes, at kunderne hos 3 udelukkede har smartphones. Og det er blandt andet den konstante datatrafik, der har været årsagen til problemerne. Han vil på nuværende tidspunkt ikke love kompensation til de berørte kunder.

3 lover bedre dækning på næste års Roskilde Festival og ikke mindst, at man er opmærksomme ved den kommende festival i Skanderborg.

Læs også:
- Smukfest: Festival gæster klager over Telenor

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Søren 12-07-2011 12:16:20

Jeg havde ingen problemer - eller jo der var enkelte gange hvor der var udfald, men kunne altid komme i kontakt med folk.. Det kan dog skyldes at jeg havde tænkt mig om og slået det mobile internet fra på telefonen inden Roskilde - pro tip!

Så kan man altid slå det til igen hvis man skal finde noget der kræver det.

0 0
SJN80 12-07-2011 01:57:44

Ikke kun på roskilde festival der er problemer med 3's tilgrine dækning. Der er der og her hver dag 24/7 365. At reklamere med at ha "danmarks bedste dækning" er falsk reklame og simpelthen løgn. Og mange mennesker falder for 3's løgnagtige påstand om bedste dækning, og bliver fanget i 3's edderkoppe spind, og er nød til at betale til det lort i 6måneder, for et produkt der ikke virker!

0 0
Mike 12-07-2011 21:03:32

...Idiot.

0 0
Kim 12-07-2011 11:59:08

Den enøjede er konge i de blindes land - 3 har i en årerække vundet prisen for at have det bedste netværk, den bedste dækning.
Og det vil de have hvis de dækker 26%, hvor alle andre dækker 25% af landet. De faktiske tal er højere, men det ændrer ikke på noget. At andre har bedre dækning i dit område, ændrer ikke på det totale billede. Så der er hverken tale om falsk reklame eller løgn - der er bare lokale forskelle.

0 0
Carsten 12-07-2011 12:22:47

Kim, det kommer jo an på, hvilke kriterier man sætter. Det er et ubestrideligt faktum, at TDC har flest mobilmaster opsat og dermed dækker mest. Om de dækker bedst bliver næsten altid en subjektiv vurdering.

3 dækker også ret bredt, men da de har færre master opsat, står de tit i umiddelbar forlængelse af hinanden i stedet for - som det fx tit er tilfældet hos TDC - at overlappe hinanden, hvilket selvfølgelig dermed gør 3s netværk sårbart overfor belastninger.

I de kåringer, hvor 3 har vundet, har man af en eller anden grund set bort fra kvantiteten (dvs. simpelthen ignoreret antallet af mistede kald) og i stedet fokuseret på kvaliteten hos de kald, der rent faktisk gik igennem. Så igen - det kommer helt an på de kriterier, man sætter.

Der er dog ingen, der kan fortænke 3 i at reklamere med at have den bedste dækning, når nu et mobilmagasin har kåret dem til at have det. Andre ville med garanti gøre det samme.

0 0
Kim 12-07-2011 13:02:29

Carsten, det er vi sådan set enige i - det eneste jeg siger er, at der ikke er tale om løgne eller falsk reklame. Det er jo ikke 3's skyld, at de parametre der er opsat, måske ikke er dækkende (tøhø).

0 0
SJN80 12-07-2011 15:16:16

De test kan man jo tilsyneladende ikke bruge til en flyvende fis. Og jeg vil da gerne se noget dokumentation på de tests og hvordan de overhovedet er lavet. Skulle slet ikke undre mig 3 selv har haft en finger med i spillet og hånden nede i tegnedrengen. Men faktum er at de dækker elendigt, i mange dele af danmark. Kan ikke være rigtig der stortset ingen dækning er bare man kommer 10km ud for kbh. Det er simpelthen ikke godt nok. Jef faldt for deres løgnagtige reklame stunts, og måtte betale for det i 6måneder. Jeg føler mig røvrendt.

0 0
Kim 12-07-2011 16:05:25

Jeg har været tilfreds med 3 i mange år nu - jeg bor i Malmø, og der er ingen andre der kommer bare i nærheden af at være konkurrencedygtige for os.
Men jeg bruger naturligvis også mest nettet i Kbh/Malmø - og har da oplevet udfald på vej op igennem Sverige med toget f.eks.

Men Roskilde var helt til grin. Jeg mødte faktisk en gut fra 3, og han var bestemt heller ikke stolt over det.

0 0
nudsen4ever 11-07-2011 21:41:54

skiftede lige til oister som bruger 3's net og er lige flyttet til Herning midt i byen, og jeg roamer hele tiden til Tdc's netværk eller også har jeg 1 steg engang imellem.. det er til at brække sig over og overvejer inderligt og skifte til M1 som jeg har hørt sku have langt bedre dækning..

0 0
Kim 12-07-2011 12:00:25

Men hvorfor? hos 3 roamer du gratis hos TDC, så hvad er problemet?

http://www.3.dk/Privat/mobil/Rabatpakker/Surf/FAQ/Roaming-i-TDCs-net---koster-det-ekstra/

0 0
Simon\n 12-07-2011 13:07:41

Jeg har ikke helt forstået Roaming hos TDC. Det køre jo så utrolig langsomt, det er vanvittigt?

Hvis de fik 3's hastighed hos TDC når jeg roamet gennem 3, så ville roaming være fedt, men kan ikke se det gode ved det udover altid at have dækning til sms og afbrudte opkald.

Eller er det mig der har misforstået noget ved Roaming? Hvor hurtigt er det i down/up ?

0 0
Kim 12-07-2011 13:42:43

Roaming betyder bare, at du benytter et andet netværk, end din teleudbyders. Men om TDCs hastigheder matcher 3's, det skal jeg ikke kunne sige noget om.

Men hvis det ikke er tilfældet, kan det under alle omstændigheder ikke betale sig at flytte til M1, da de jo udelukkende benytter TDC's net. Det vil bare være at skyde sig selv i foden :)

0 0
Simon\n 12-07-2011 17:09:29

Okay tak for forklaringen, så havde jeg forstået det rigtig. Har nemlig aldrig forstået hvorfor kundeservice sagde de var da glad for TDC havde dækning, da jeg klaget overdækningen i Thy.

Men hvis hastigheden skulle være den samme hos 3 roaming TDC som en med et TDC abo, forstår jeg ikke hvad der er galt, da jeg slet ikke opnår samme hastighed som mine forældre der har TDC og mig med 3.

Men for mig vil det være at skyde sig selv i foden at skifte til M1 uanset hvad. De har kun 1 mbit download / 364 kb upload, hvor TDC,3 og alle andre store selskaber har 7,2 download / 1 upload

0 0
Kim Harder 11-07-2011 19:24:01

Der findes ikke noget teleselskab i Danmark, som kan prale med den bedste dækning. Hvis dette skal være muligt, så skal det kunne dække helt ud til kysten alle steder, samt inde midt i Jylland. Det er simpelthen for dårlig med den teknik man har til rådighed i dag, at ingen teleselskab er i stand til at dække 99,9%, samt undgå nedbrud til festivaller. Selv i Skanderborg må teleselskaberne give op, også selv om det har ekstra mobile master ude.

0 0
Kim Harder 12-07-2011 12:44:44

Jeg mener faktisk, at hvis teknikken ikke er god nok endnu, så kan man ikke tillade sig, at bruge det slogan, at have Danmarks bedste mobildækning. Det er fortsat meget individuel, og man har åbenbart ikke den fornødne ekspertise til, at levere optimalt dækning. Undre mig dog meget, da der kun er tale om et lille land. Mit bud ville være, at staten havde beholdt hele telenettet, og alle teleselskaber i stedet havde købt sig ind på nettet, så havde man kunne samle udviklingskræfterne og spredt masterne bedre. En kombination af brugen af mobilnet og fastnet, med ekstra linkstationer placeret på steder hvor der er dårlig dækning.

0 0
Mike 12-07-2011 21:00:58

Hvad er det folk ikke fatter med ordenes betydning i "Bedste Dækning"?! Bedste dækning betyder I FORHOLD TIL HVAD DER ELLERS UDBYDES! I guder, Så forstå det dog! - ingen operatør dækker 100% og kommer nok aldrig til det, men 3 ER TÆTTEST PÅ! Eller lidt mere skåret ud i pap: de andre selskaber er Elendige (som E for edge.. spøg til side) og 3 er middelmådig - gør dét, det nemmere at forstå?

Ergo findes der ingen operatør der dækker bedre PROCENTVIS/GENNEMSNITLIG/I SNIT bedre end 3. Kan godt være du ikke har særlig god dækning hvor du befinder dig så skift. Men PROCENTVIS er 3 bare bedst blandt udvalget.

0 0
Carsten 14-07-2011 12:54:18

Mike, det du siger er faktuelt forkert og kan påvises ved simple opslag i mastedatabasen. Du har helt misforstået, hvorfor 3 af et mobilmagasin har fået prædikatet "Bedste dækning". Jeg vil anbefale dig at finde noget læsestof om emnet - samt at få fixet din Caps Lock-tast.

0 0
Kim 12-07-2011 23:09:26

Du lyder MEGET klog når du skriver med STORE flotte bogstaver...

0 0
Carsten 12-07-2011 00:42:32

Indsigtsfuld kommentar. Så der er ikke nogen der har "bedste dækning" medmindre man dækker 100% på ethvert sted, på ethvert tidspunkt? Udover at din påstand rent sprogligt er absurd, mangler du vist lidt grundlæggende viden om mobilteknologi.

Der er absolut ingen økonomisk mening i at opføre master ud fra geografi fremfor demografi. Ligeledes giver det heller ikke megen mening at poste en kæmpe pose penge i ekstradækning af en så tidsbegrænset begivenhed som en musikfestival (jf i øvrigt teleselskabernes skrantende økonomi som beskrevet i en anden artikel). Selvfølgelig burde et selskab som 3 kunne have klaret det bedre, men som forbruger bekymrer jeg mig nu mere om den daglige brug end om hvad der er foregået til en random festival.

0 0
Daniel Tyrrestrup 11-07-2011 12:21:58

Det kan godt være at 3 har "Danmarks Bedste Dækning", men min dækning er virkelig elendig!
Jeg bor i Gellerup, i en af de store betonblokke, med lejlighed ud til vejen, faktisk 600 m fra en mast, fortæller 3 Kundeservice.
Det skal også lige siges at jeg er ejer af Optimus 2X, som jeg sjovt nok ikke havde oplevet problemer med, før efter den havde været til reparation, da antennen var dårlig. Men det var bare en software fejl

0 0
David 11-07-2011 12:53:42

Jeg bor i valby lige ved valbyparken, og jeg har konstant een streg eller ingen dækning hos 3. Jeg fortryder virkelig bittert at jeg skiftede væk fra Telenor, der var aldrig nogen problemer.

0 0