Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Danske Bank klokker i ny applikation

Danske Bank klokker i ny applikation

Danske Bank reklamerer med 100 plakater for deres nye applikation iDanske. Men app’en kan slet ikke downloades endnu.

Danske Bank reklamerer for deres nye applikation iDanske med 100 store reklamer rundt om i landet. Blandt andet også på Odense Banegård, hvor vores billede er fra. 

Men det er selvom applikationen slet ikke er tilgængelig i hverken App Store eller via sms.

Sender du beskeden ‘Danske’ til 1231, som der står på plakaterne, får du fejlbeskeden: 

“danske test, Denne service koster 0,00.”

Du får denne fejlmeddelelse, når du sender en sms med Danske til 1231
Du får denne fejlmeddelelse, når du sender en sms med Danske til 1231

Ups

Pressechefen i Danske Bank, Anders Klinkby, tager episoden med et smil. 

- ”Der har været nogen, der har været lidt for ivrige med at sætte reklamerne op, og det vil jeg selvfølgelig snakke med dem om,” siger han til Mobilsiden.dk og fortsætter:

- "Applikationen kan først downloades på onsdag, og dem der har sendt en sms til 1231, og fået en fejlmeddelelse, får besked når iDanske kan downloades," siger pressechefen. 

Det er først i morgen, at Danske Bank inviterer til pressemøde om applikationen, der blandt andet giver kunder mulighed for at tjekke saldo, bestille rejsevaluta og overføre penge med deres iPhone. 

Anders Klinkby ønsker ikke at kommentere på, om applikationen også kommer til Android.

På de for tidligt opstillede plakater hedder applikationen iDanske. 
Det indikerer, at applikationen, i hvert fald i første omgang, kun er til iPhone brugere. 

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Mojo 14-09-2010 13:28:37

Der kommer altså en version til android, det kommer bare få måned senere efter iPhone. Det gøre jo ikke nogen, hvis det er ordenligt lavet og test igennem...

http://borsen.dk/nyheder/privatoekonomi/artikel/1/191117/faa_bank_paa_din_iphone.html

0 0
Jan 14-09-2010 14:06:03

Ifølge Berlingske og ComputerWorld er det endda om en måneds tid.

0 0
Mojo 14-09-2010 14:17:38

Ja, når den er klare til iphone, så tager det vel ikke så meget tid porte til android, spørgsmål er mere sikkerhed på android og hvor godt de test ting igennem.. 2-3 måneder gøre heller ikke nogen, hvis de kan klare hele på en måned, så det klart tomme fingre opad..

0 0
Mojo 14-09-2010 10:42:48

Jeg kan se at nogen af jer ved at koge over at der er ikke komme app til symbian og android. Så mig som udvikler til mobile platform, vil giver nogen af de svar I leder efter.

1. Hvorfor laver man app til iOS først og nogen gang kun iOS

Fordi iOS er feature komplet, nemt at bruge, fra forbrugs synspunkt. Apple har gjort rigtig godt arbejde for udvikler, underliggende API, hvor tredje part udvikler bygge app oven på, er solidt og nemt at gå til, dokumentation er up to date og velorganiserend. Apple sender kun EN iphone og ipod touch hver år, software er ligledes finpudser som hardware, deres mål er kvalitet, der er ensarthed og konsistent i iOS platform, til gengælde sælger de rigtig mange enhed. Det ganske få hardware og software version, ensarthed og konsistens gøre det nemme for udvikler app til dem, nemme at test app og give meget mindre uforsigelig fejl, eller bug man kalder det pro. Sandsynlighed for kunder tilfredsehed er store og support byder er reducere til minimum. Selvom Apple er ret restriktiv, som udvikler får man mest krone udbetale, det er her udvikler henter deres slidt arbejde hjem. Det er ikke kun med HYPE at gøre, det er med kvalitet at gøre, apples vanvittig filosofi med perfektionisme.

2. Hvorfor kommer der ikke nogen til android, når de er alle sted i danmark..

Godt spørgsmål. Først er android lige kommer og begynder først at tage form nu. Som udvikler skal man have tid til at få styre platform for at kun udvikle til dem. Android Marked har kun gratis app i DK lige nu. Hvis man ikke kun tjene penge på dem, hvis man ikke få det til at løbe rundt, hvorfor skal man kast ude i det, og så har man heller ikke rigtig grund til at lære det. En anden problem med android er fragmentering, det har I sikke høre, forskellig kombination af software og hardware, som gøre man som udvikler skal tilpasse sin app til hver enkelt mobile og producent, det er både besværlig og værste tidsrøver, ikke kun under udvikling fase, men også under support og vedligeholdelse. Hvis app virker på en mobil, men crash i en anden mobil, eller på grund af teleselskab putter crapware i den, så er man på herres mark. Men det godt nyhed er, android er til midtend til highend mobil, fragmentering er ikke ligså slemt som symbian. Microsoft har gøre nogen klog men sin Phone 7, det er lagt minimum hardware krav ind, selvom de ikke producere mobile selv. Rygte siger Google vil at følge trop, fordi fra 3.0, feature kræver nogen minimum hardware tilstede. Det vil gøre det nemme at udvikler app til android. Så hvis jeg skal vurdere mulighed, vil jeg stadig tage iOS først og android bagefter, selvom der kommer flere android, fordi iOS er det mest sikke valg her og nu.

3. Hvorfor kommer der ikke nogen til symbian.

Her må jeg skuffe Nokia og symbian fan big time. Symbian var byggede til mobil der kører små app, slet ikke som app platform der dominer af iphone idag. Den er simple hen ikke gear op til det. Hardware er typisk dårlig og billiger end hvad man få på iOS og Android. Selvom der kommer high end mobil fra nokia, men underliggende platform er svært at bygge software oven på, så betyder der vel ikke nogen, fordi man kan ikke udnytter hardware fuld ud. Symbian er ude over det hele, fra lav end til high end, der mangle fokus på kvalitet, der mangle fokus på ensarthed og konsistens i hardware og software. Og fragmentering er det alleværste, meget værre end android, og bunkvis af problemer der følge med konstant. Hvis du er en udvikler, vil du bruger 2 timer til udvikle og dermed 10 timer på support per dage, det er indlysende, det kan ikke betale sig. Ovi store fungere elendigt. Og forbruger der køber symbian er typisk for spare penge, det bruger heller ikke så mange penge til købe app, det siger sig selv, man kan ikke få de til at løbe rundt. For gøre tingene værre, Nokia er dumt, de har sovet i timer. Det er lade symbian ligge og sejler, mens iOS og android stormer frem. De har ikke gøre nok for kunder og nokia fan, heller ikke nok for mobil udvikler. Hvis I har nogen at klage over, så det nokia I skal klage over, så de kan tage dem samme. Mange af jer har den holdning, at der flest bruger symbian, så kommer app til som automatik. Det gøre det ikke i virkligheds verden, logik en enkelt,for symbian vedkomme er det fungere ikke godt. Hvis ikke nokia tager sig samme, så skal I heller ikke forventer app udvikler skal udvikle app til dem. Mange sagder Symbian dags er talt, fra nu af er kun ned ad bakken. Ligemeget om udtalelse er rigtig eller forkert, så det ikke særlig opmuntre og motiverende for app udvikler. Hvem gider satse sin butik på et mobil platform på først hjælp, hvor fremtid ser dyster ude.

4. Hvorfor DR ikke laver nogen symbian og android

Det ligger i deres kontakt, der er ikke nogen præcisering at de skal lave til symbian og android. Så det er op til dem der vurdere, de vil laver nogen til mobil og hvilken platform. Som sagt tidligere, iOS er mest safe og nem platform at udvikler på og at eksperimentere med. Jeg kan godt forstå deres valg. Hvis det er mig, jeg vil gøre det samme. Men jeg tror de vil nok lave nogen til android, hvis de vurdere, tiden er inde. Men symbian kan man der ikke, 2 timer udvikle og 10-20 timer på support vedligeholdelse, det kan ikke betale sig. Menmindre DR gider ansatter masse supporter til tage imod kunder klage og yder hjæp, eller bunkvis af tester at test hver enkelt mobil, ressource kan bruger meget bedre andre sted. Hvem gider skabe hovedpine til sig selv..? nej, vel, kun hvis man er virklige skør eller tvinge til det .

0 0
Henrik 14-09-2010 12:27:43

Nu er jeg selv udvikler, og at dømme udfra dine "forklaringer", ja undskyld, men du er sgu en amatør. Hvis du (som en udvikler) følger lidt med, så vil du hurtigt se, at dit punkt 3 er så forkert som noget overhovedet kan blive.

Symbian kan ikke kun køre små apps (hvad pokker er det for noget vrøvl iøvrigt? hvad er "små" apps og hvad er "store" apps?).

Jeg kunne godt tænke mig at du lidt præcist forklarer hvad du så mener?

Fordi...Symbian kan _nøjagtig_ de samme ting som alle andre smartphone OSer kan, og lidt til. F.eks. kan nævnes at Symbian supporter både Flash, Qt, C++, Java (J2ME), Python, Ruby, WebKit runtime etc. Hvad er det du mener det ikke kan?

Dit argument mht. fragmentering er også helt i skoven, fordi:

1. Ja, det er mange forskellige typer af devices, men sådan er det også med Android (Android Market er bare ringere til at håndtere det).

2. Android har præcis de samme issues, som du bruger som undskyldning for ikke at udvikle til Symbian. Symbian er bare bedre til at håndtere det. Det letteste er at anvende Qt, lade Nokia sign'e en app gratis og submitte, så behøver man ikke bekymre sig om fragmentering (udover touch, non-touch og skærmstørrelser.).

3. Hvis man som mobil-udvikler ikke kan håndtere lidt fragmentering, burde man overveje at skifte karriere.

Som sagt, det letteste for en udvikler er, at anvende Qt SDK C++ udviklingsmiljøet (som er fantastisk og også virker til Maemo og Meego), som kan hentes her:

http://www.forum.nokia.com/info/sw.nokia.com/id/e920da1a-5b18-42df-82c3-907413e525fb/Nokia_Qt_SDK.html

0 0
Mojo 14-09-2010 12:35:33

Jeg vil ikke afvise QT har sin kvalitet, det er måske det eneste godt værktøj nokia har lave.

Jeg gider ikke spildt min tid på symbian, hvis du vil synke med nokia, det er din egen vælg. Jeg gider bruger min kraft på det.

Hvis du kan godt lidt hovedpine og klage storm fra kunder. Du vil gerne pine dig selv, så har du fuld ret til at gøre det.

0 0
Henrik 14-09-2010 13:11:52

Ok, then. Det kalder jeg en professionel indstilling, held og lykke.

0 0
Henrik 14-09-2010 12:31:57

...ja, undskyld min spydighed, men jeg blir fandme provokeret af den mængde uvidenhed der kommer for dagen her.

0 0
14-09-2010 12:21:38

Angående DR, så er de noget, der hedder public service og jeg har svært ved at se public service i udelukkelsen af de to mest udbredte platforme p.t.

DR og især Danske Bank er store firmaer som bør kunne skaffe den krævede tekniske know how.

0 0
Mojo 14-09-2010 12:28:47

Det er faktisk ret simple. Man laver en vurdering, om det kan betale sig eller det kan ikke betale sig. Man laver en helheds vurdering før man begynder, ligesom normal menneske vil gøre i forskellig situation.

0 0
alc 14-09-2010 08:27:18

..der findes et hav af Android mobiler med forskellige specifikationer (processor hastighed, ram, skærmstørrelse) der gør at man ikke blot kan stille det så sort/hvidt op og sige at "der er flest android mobiler på markedet".

Faktum er jo at de skal lave mange forskellige versioner af det samme app for at alle android brugere kan få glæde af det.

Derfor er det også nemmere for dem at udgive app'et til den største enkelte brugergruppe som rent faktisk vil downloade og bruge appet, nemlig iPhone brugerne.

Man kan så vejre stemningen og få nogle erfaringer og så derefter begynde at porte til Android. Sådan tror jeg de fleste udviklere tænker.

Når det så er sagt tror jeg også, som en anden nævner, at der er bedre PR og større "coolness faktor" over at lancere et iPhone app. Der har Apple's PR maskine gjort arbejdet godt :)

0 0
14-09-2010 12:16:30

iDanske er formentligt ikke en eller anden performancekrævende app(modsat fx visse spil), så den burde de uden problemer kunne lave til android, helt på linje med de personer der har udviklet de øvrige 50.000 apps til android. Nøjagtigt det samme må gælde for Ovi

0 0
Kasper Siggaard 14-09-2010 01:51:25

Må slutte mig til koret, er også træt af at blive forskelsbehandlet fordi jeg ikke har en Iphone men en HTC Desire med Android.
Men ikke desto mindre er det dog rart at nogle virksomheder tager mobilerne til sig, og ser potentialet. Kan dog kun håbe at Danske Bank tager spørgsmålene omkring Android til sig, og kigger endnu en gang på Salgsstatistikkerne for mobiler.

0 0
Pernille Holbøll 13-09-2010 23:53:57

Danske Bank holder pressemøde i morgen. Derfor vides det endnu ikke, om iDanske app'en kommer til Android eller ej.

Pressechefen ville ikke fortælle noget om det før i morgen, men som skrevet hedder applikationen lige nu iDanske...

/Pernille

0 0
pb 13-09-2010 21:43:46

Nu kan der være mange grunde til at der bliver lavet flere #spændende" apps til Iphone end til Android og en af de vigtigste er at det endnu ikke er muligt at købe apps til Android. Derfor må man nøjes med de få gratis der faktisk er noget værd. der er ingen tvivl om at så snart der kommer betalings apps til Android så sker der noget på den front. Så skyd hellere på google end på apple

0 0
peter 13-09-2010 21:52:02

Nu er den her app fra Danske bank så vist ikke en betalings app så det argument holder ikke rigtigt her.

Hvem skyder på Apple? Det læser jeg ingen steder. Jeg læser kun kritik af Danske bank og Google.

0 0
Henrik 13-09-2010 23:08:04

Præcis, og det er et tydeligt EPIC FAIL af Danske Bank ikke at lave en app til de mest udbredte platforme (Symbian og Android). iPhonen er på INGEN måde den mest udbredte smartphone platform og har aldrig været det.

Men jeg gætter på, at Danske Bank har hyret en eller anden lille amatør udvikler der ikke har viden til at gå ud på flere platforme, som de mere professionelle er i stand til.

0 0
Jesper 13-09-2010 20:15:16

@ Xlander: Dit Activ Card kan du jo snart vinke farvel til, når du går over til NemID. Og så kan du jo se om du synes det er smartere at rende rund med et pap-kort...

DR har jo længe benyttet et format til deres net-tv der ikke kunne bruges af andre end Windows brugere, så jeg tror ikke det er noget der holder dem oppe om natten.

Det ville da være rart med flere applikationer til Android, og Symbian, men det skal nok komme når systemerne bliver mere udbredt.

Som markedet er nu er det bare mere "Cool" og bedre PR at lave apps til iPhone end Android.

Kan huske de gode gamle dage hvor firmaerne lavede applikationer i Java. De virkede sådan cirka lige dårligt på alle telefoner, men det var da muligt at bruge dem.

0 0
peter 13-09-2010 21:47:20

"Det ville da være rart med flere applikationer til Android, og Symbian, men det skal nok komme når systemerne bliver mere udbredt."

Det kan du da ikke mene?? Der findes måske et sted mellem 2 og 3 gange så mange Symbian mobiler i DK end der findes iPhones. Mht. Android så mener jeg der sælges flere end der sælges iPhones på nuværende tidspunkt så der kan ikke gå lang tid før der er flere af dem også.

Desværre tror jeg du har ret i at der (endnu) er mere PR i at lave apps til iOS end til Android, men det skal den voldsomme Android hype nok snart få lavet om på. Hvor Symbian nok må håbe på at den høje markedsandel får udviklerne (dem som sætter sig ind i tingene) til at vælge at udvikle dertil. For Symbian er der ikke meget hype omkring!

0 0
Jacob A 13-09-2010 23:11:15

Der er pt. mere end 10.000 flere Android mobiler i DK, end der er iPhones..

Kilde: http://www.jv.dk/artikel/938698:Business--Android-telefoner-overhaler-iPhone

0 0
Jan 14-09-2010 11:48:49

Ja, baseret på en brugerundersøgelse. Reelle salgstal kunne være rare at se.

Men derudover er er projekt som iDanske jo nok ikke besluttet, udviklet og færdigtestet på få måneder.

0 0
Jan 14-09-2010 13:09:42

Ifølge Børsen kommer app'en til Android om nogle få måneder.

0 0
Henrik 13-09-2010 23:03:16

"Hvor Symbian nok må håbe på at den høje markedsandel får udviklerne (dem som sætter sig ind i tingene) til at vælge at udvikle dertil. For Symbian er der ikke meget hype omkring!"

- Ja, der er ikke noget at sige til, at der er så mange developers der har svært ved at tjene penge.

0 0
Xlander 13-09-2010 18:48:57

Ja nu boller Danske Bank mig sq igen,ikke nok med jeg skal bruge Activ kort for at log på deres site,og så laver de en app som jeg ikke kan få på min Desire,hvor er de bare lamme:-(

0 0
Jan 14-09-2010 13:11:32

App'en kommer til Android om nogle måneder.

0 0
derossi 13-09-2010 16:39:40

Er ved at være så træt af den iphone bliver ved med at blive favoriseret frem for android...

kan simpelthen ikke forstå at en virksomhed af den størrelse kan tage sådan en idiotisk beslutning, kun at give disse muligheder for sådan en lille kundegruppe, jeg ikke et sekund i tvivl om at 60% bankens kunder med smartphones kører Symbian.

Selv DR har stadigvæk ikke nogle apps til android, der er ikke public service!

0 0
peter 13-09-2010 17:51:50

Jeg kan kun tilslutte mig til koret af folk som synes det er sørgeligt at de kun kommer med apps til iPhone og ikke Android og Symbian. Vi må håbe det er fordi belutningen blev taget på et tidspunkt hvor Android stortset ikke eksisterede i DK og Symbian brugere ikke rigtigt installerede apps eller surfede på deres mobil!

0 0
Henrik 13-09-2010 18:35:14

Helt enig.

Vi er faktisk nogle stykker som overvejer om det er juridisk holdbart (og dermed er basis for en sag), at en public service station som DR rent faktisk kan tillade sig at ignorere platforme som er medie-licens pligtige(!).

Lige nu, skal man betale så snart et device kan gå på nettet, selvom der ikke er fuld adgang til DRs tjenester.

Personligt behøver jeg ikke DRs tjenester, men jeg vil gerne slippe for at betale for ting jeg ikke bruger.

0 0
13-09-2010 21:08:26

Jeg er enig i at iphone favoriseres, det viser noget om visse firmaers situationsfornemmelse.

Desvære er google ikke bedre, hvorfor f... åbner de ikke snart for betalings apps i Danmark, android marked kører som b-version i mange lande. En dag vil android marked i DK blive overhalet af Ovi Store.

Angående DR, så er medielicensen en ekstra skat og uden sammenligning den dummeste.

0 0
Henrik 13-09-2010 23:01:11

I forhold til betaling (operatør OG kreditkort) og services har Ovi Store da overhalet Android Market i DK.

Men ja, sikkert ikke i form af antallet af brugere endnu.

0 0
13-09-2010 17:13:34

Ja, det er det godt nok. Det kan ikke passe at man bliver presset til at købe en i mine øjne møghamrende kedelig telefon, for at få fingrene i apps...Slet ikke nu hvor den er mange flere android mobiler/brugere i landet...

0 0
Naggie21 13-09-2010 16:54:24

Hvis ellers kurven fortsætter i Androids fordel, så kommer det helt af sig selv til sidst. Når der allerede nu er flere Android telefoner end iPhones i Danmark, så går der nok ikke så længe før app-udviklerne tager sig sammen. Men med Symbian tror jeg ikke vi skal forvente. Ved ærlig talt ikke hvorfor udviklerne har så meget imod Symbian, men de bliver i hvert fald ofte ladt i stikken.
Måske det har noget med at den almene Symbian bruger, ikke bruger apps på samme plan som Android og iPhone brugere gør?

0 0