Danske Endomondo er solgt [UPDATE]

Den danske app-succes, Endomondo, skifter nu sandsynligvis til amerikanske hænder.

Danske Endomondo er solgt [UPDATE]

Siden debuten i 2007 har sports-applikationen Endomondo dannet spydspids inden for sport og motionstracking på mobilen. Med en erklæret mission om at gøre idræt og træning sjovere, har den danske app formået at få over 25 millioner brugere til at logge og dele fremgangen i deres træning.

Se også: Drop smartbandet – brug Endomondo Life i stedet

Det danske app-eventyr vil dog snart flytte til udlandet erfarer finans.dk. Igennem januar måned er rygter om en snarligt opkøb piblet ud af rygtemøllen – forlydender som vil konkretiseres i en officiel bekræftelse i aften mellem klokken 22 og 23 dansk tid.

Hvem opkøberen er, er derfor ikke offentliggjort, men tidspunktet for handlen peger på en virksomhed med base i den amerikanske vestkyst.

Læs også: Fitbit Flex – Motiverende motionsmakker [TEST]

Store summer i spil

Til trods for en beskeden indtjening på 1,3 millioner i 2013 tyder alt på at Endomondo vil blive solgt til et langt højere beløb. Sydbanks IT-analytiker, Morten Imsgård tvivler heller ikke i hans vurdering til finans.dk: ” Der er nok ingen tvivl om, at det er et meget højt millionbeløb på trods af Endomondos beskedne indtjening”

Morten Imsgård fortsætter: ”Man køber jo ikke selskabet på de nuværende resultater, men på en kraftig formodning om, at indtjeningen vil eksplodere over tid, fordi brugerdatabasen allerede er så stor”. 

Med i handlen vil den kommende opkøber derfor anskaffe sig en stor mængde data fra de mange millioner brugere. En brugerbase som dagligt vokser med 30.000 nye motionister, eller over 10 millioner om året.

Bag selskabet Endomondo er de tre iværksættere Christian Birk, Jakob Nordenhof Jønck og Mette Lykke. Endomondo eksisterer på samtlige platforme: Android, Android Wear, iOS, Pebble, Samsung Gear, Windows Phone,  eller igennem browseren.

Læs også: Tip – Fem svedige ski-applikationer

[UPDATE]
Børsen skriver, at det er den amerikanske sportstøjsproducent Under Armor der har fisket det store kreditkort op ad lommen.

Den endelige salgspris lyder på 575 millioner kroner, eller lige nøjagtig 20 kroner per Endomondo bruger. Det danske selskab har endnu ikke offentliggjort handlen.