Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Danskernes ønske til julemanden: Bedre telefondækning

Danskernes ønske til julemanden: Bedre telefondækning

Telia og YouGov har lavet en undersøgelse som viser at vi ønsker bedre dækning, er du enig?

Telia er godt i gang med at sammenlægge deres 3G og 4G master med Telenors så kunderne får bedre dækning, hurtigere og mere stabilt netværk. I den anledning har Telia sammen med forbrugerpanelet YouGov lavet en undersøgelse over hvad vi danskere ønsker mest her i det nye år. Kort sat blev lidt over 1000 mennesker spurgt om de foretrækker bedre dækning, hurtigere eller mere stabilt netværk.

Præcis halvdelen af de adspurgte ønsker bedre geografisk dækning så man flere og flere steder undgår at komme i døde områder. Lidt interessant er det dog at København og Sjælland også i høj grad vil have hurtigere netværk hvor midtjyderne hellere ser bedre stabilitet. Lidt pudsigt så vil Københavnere også gerne have bedre stabilitet og i mindre grad bedre dækning. Noget tyder på der er mange udfald i opkaldene.

Smartphonebranchen får flere og flere kvindelige brugere og mange sociale medier bliver domineret af kvinderne, men noget tyder på at Instagram og Twitter fungerer fint med den nuværende hastighed for kun 14% kvinder ønsker hurtigere net hvor det gælder 22% af mænd. Kvinder ønsker derimod bedre dækning med 53% kontra mænds 47%. Begge køn har dog 15% der kan enes om færre udfald i telefonsamtalen.

Brugere mellem 18 og 34år er også mere interesseret i hurtigere netværk end deres forældre. Bedsteforældrene på 55+ år er mere interesseret i bedre dækning, faktisk er det kun 11% af de 55+ årige som ønsker hurtigere netværk.

I 2014 starter sammenlægningen af 2G masterne så opkald og sms’er er er sikre på at blive afsendt og komme frem. 2G udrulningen vil forhåbentlig give bedre dækning, så til næste år kan det være at Telia kunder ønsker sig endnu hurtigere mobildata.

Hvad ønsker du dig mere af: stabilitet, hastighed eller bredere dækning? Og tror du julemanden hører dig?

Julemanden selv ønsker sig nok billigere 4G der kan koste helt op til 999kr om måneden på Grønland.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Bo Cramer 19-12-2013 17:17:13

Kære Julemand ! Jeg ønsker mig det samme som TDC og 3 nemlig at få HD lyd i min telefon når jeg taler i den. Har en Telefon der understøtter HD lyd = Sony Xperia Z

1 0
Claus Krogsgaard-Mattsson 19-12-2013 20:08:31

Ja. Det er virkelig ønskværdigt! Hvis du benytter Skype, så får du en tilsvarende kvalitet...

0 0
Søren 19-12-2013 16:24:03

Man kan også lade være med at købe en Iphone, de rangere igen i år i bunden, i antenne test:
http://www.edbpriser.dk/Articles/Article.aspx?aid={CA29EC13-5DF1-4B01-8180-873839BED3EF}

Ser ikke ud til Mobilsiden har tænkt sig at skrive om den nyhed, det kan jo være de lige skal spørge Apple om lov først...

7 2
TF 20-12-2013 01:29:43

Flot at brokke sig over manglen på en artikkel der er ude, mega bummert :-)

0 2
DX 19-12-2013 15:04:06

Ønsker at Roaming forsvinder, så man kan bruge sin Smartphone som Smartphone, i HELE EU, almindelig takst på tværs af grænser.

0 0
Tommy Lindegaard 19-12-2013 15:57:00

Hej DX, det er noget der skal ske på politisk plan ellers mister teleselskaberne mange penge. Det er dog noget som EU arbejder sig langsomt hen imod. I sommer faldt roaming-taksten dramatisk, så det går da trods alt i den rigtige retning, selvom vi gerne vi have det går endnu hurtigere :)

1 0
DX 19-12-2013 16:33:59

Jeg opdaterer apps på min Smartphone hver dag, og har lige opdateret 6 apps i alt ca 38 MB, det tog ca 30 sekunder. ( Roaming pris 38 MB x Kr. 4,20 = i alt Kr. 159,60 ) Jeg har i DK 10240 MB til rådighed pr måned til en pris af 79,- MEN hvis jeg passerer den Tyske grænse, bliver de 10240 MB takseret til Kr. 43.000 HVORDAN forklarer man at det bliver så meget dyrere at Roame,

0 0
DX 19-12-2013 16:21:48

Jeg opdaterer apps på min Smartphone hver dag, og har lige opdateret 6 apps i alt ca 38 MB, det tog ca 30 sekunder. ( Roaming pris 38 MB x Kr. 4,20 = i alt Kr. 159,60 ) Jeg har i DK 10240 MB til rådighed pr måned til en pris af 79,- MEN hvis jeg passerer den Tyske grænse, bliver de 10240 MB takseret til Kr. 43.000 HVORDAN forklarer man at det bliver så meget dyrere at Roame,

0 0
Claus Krogsgaard-Mattsson 19-12-2013 15:00:25

Jeg håber de vælge samme tilgang til LTE udrulningen, som TDC, således at de opgradere GSM masten til også at have LTE... Og gerne på alle tre bånd (800, 1800 & 2600Mhz.), hvor det giver mening, for at sikre maksimal kapacitet.

Så vil de formentlig kunne sige at de har det bedste netværk i DK.

2 0
Kim 09-01-2014 23:09:10

Hvi du lægger mærke til TDC kommunikation, å ved de faktisk godt at de ikke har Danmark bedte net. De skriver at de vil bygge det.
Men du kal nok ikke forvente t få alle LTE bånd på TT nettet, da TDC hr købt alle licenserne den ene (mener det er 800)

0 0
Claus Krogsgaard-Mattsson 10-01-2014 09:39:21

Glemte også lige at nævne at begge naturligvis har en god portion spektrum i 2600MHz. nettet til LTE brug.

TT-netværket benytter fortrinsvist 2600MHz. i København, Aarhus & Aalborg...

0 0
Claus Krogsgaard-Mattsson 10-01-2014 09:40:44

...og Odense!

0 0
Claus Krogsgaard-Mattsson 10-01-2014 09:36:40

Kim det er ikke helt rigtigt...

TDC har købt det de kunne. Men de var afskåret fra at købe sig ind på LTE 1800MHz. (pga. udbudsreglerne) og derfor kommer iPhone 5 heller aldrig til at virke på TDCs LTE net.

TT-Netværket har købt 2x10 MHz. i LTE 800 MHz. og TDC har købt 2x20 MHz. i LTE 800 MHz.

TT-Netværket har en fornuftig installation i Jyllinge, hvor LTE på en mast er aktiveret på både 1800 & 800 MHz. Det giver rigtig fin ydelse. Det er en testinstallation og afspejler sikkert det vi vil se over det meste af landet.

Mit håb er at de ifm. sammenlægningen af GSM nettene, samtidig vil smide LTE på masterne, ligesom man ser TDC gøre i samarbejde med HUAWEI...

Det bliver spændende at følge i alle tilfælde :)

0 0