Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Datterens mobilspil kostede Ulf 10.000 kroner

Datterens mobilspil kostede Ulf 10.000 kroner

Pas på gratis spil på telefonen! Sådanne spil har kostet Ulf over 10.000 kroner. Læg sag an mod din datter, lyder rådet fra Forbrugerklagenævnet.

Flere og flere spil på smartphones og tablets er potentielle fælder for privatøkonomien, hvis ikke der passes overordentligt godt på. Det er en sag fra Ulf Groth Berntsen et godt eksempel på, skriver Politiken.dk.

I løbet af 1 time og fem minutter forsvandt der 10.384 kroner fra hans bankkonto, uden han vidste af det. Det var datteren på syv år der spillede Subway Surfers og Tap Campus Life, og havde accepteret køb af ”diamanter” og ”mønter” i spillene, som ellers på overfladen fremstår som gratis.

I alt 16 hævninger af 649 kroner blev det til, uden datteren blev mødt af koder eller anden form for verifikation, via Apples App Store.

Ingen hjælp fra myndighederne

Ulf har klaget til Apple, uden at få svar på sine spørgsmål. Heller ikke Forbrugerklagenævnet kan hjælpe.

- ”Jeg fik at vide, at det i princippet er en sag mellem mig og min datter, så derfor skal jeg lægge sag an mod min datter, ” fortæller Ulf Groth Berntsen til avisen om vejledningen fra Forbrugerklagenævnet.

Efter Politiken er gået ind i sagen har Apple accepteret at tilbageføre de omkring 10.000 kroner til Ulf.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

GadgetMe 05-12-2012 12:07:54

Som udgangspunkt er jeg enig i at det er forældres eget ansvar når de overdrager deres mobil til deres børn.

Dog synes jeg at netop apples produkter jo slår meget på at man slet ikke behøver at sætte sig ind i noget fordi det hele virker bare, og når dette er tilfældet så ville det sku være på sin plads hvis f.eks. in-apps køb var slået fra som default IMO.

Så kan folk der ønsker det slå det til

0 0
evilguy 05-12-2012 13:15:28

Hvis jeg husker korrekt, så kan man ikke længere købe in-app uden at indtaste sit kodeord.

0 0
Michal 03-12-2012 11:43:25

Er genialt, min datter må kun spille på den profil

0 0
ladjo 03-12-2012 11:33:18

Skift til WP8 telefon, med "Kids Corner"...

Sorry couldent help it ;o))

0 0
kelddaug 03-12-2012 15:29:57

Man kunne jo også køre med flere bruger på Android :-)

0 0
evilguy 03-12-2012 09:23:18

Fra Politikens artikel:

Kort inden Ulf Groth Berntsen overlod telefonen til datteren, havde han indtastet sit såkaldte Apple-id, hvilket angiveligt er årsagen til, at købene blev gennemført.


Den kære Ulf har altså indtastet koden og udleveret telefonen til sin datter. Han kunne lige så godt have givet datteren sit VISA kort og pinkode samt bilnøgler nu når han var i gang...

0 0
don_spider 04-12-2012 11:53:47

Sjovt, som folk bare kan svine brugere af iOS til, i stedet for at se det virkelige problem her. Kan det virkeligt være rigtigt at små "søde", "uskyldige"og "gratis" smølfespil og andre spil der er myndet på børn skal kunne koste mange tusinde kroner or at købe nogle virtuelle ekstra gadgets (varm luft)? De vildeste PC-spil, som har taget mange år at udvikle har måske en Maks pris på 500 kr. Og så her er små "fup"-apps, hvis eneste formål, er at prøve ved fejltagelse / misforståelse / uvidenhed, at få folk til at betale og ikke ved frivillighed - ja, her går jeg ud fra at (næsten) ingen voksne har lyst til at betale mange tusinder kroner for en lille børne app. Dette er ren og skær bondefangeri og svindel ved højlys dag, og var det sket i middelalderen at en sådan "spilmager" kom til byen var de jo blevet lynchet. Det er helt utroligt at der stadigt er "Wild West" tilstande omkring internettet og apps, og i og med at det bliver misbrugt på den måde af selv "større" frimaer, så kommer det jo nok til at betyde, at der kommer specifikke love mod den slags (selvom bedrageri loven allerede burde dække dette). Og så kom da bare med flere svinere til folk og sig: "De kan jo bare.... " . Meningen med iOS er at det skal være nemt for forbrugeren, men tilsyneladende også "nemt at SNYDE forbrugeren". Det her gør jo bare Apple (med rette) mister tillid, og hvis de var seriøse fjernede de alt "inApp" Purchase som default og samtidigt sætte max. grænser. Der er sq da ikke mange der tør lade børnene bruge iPod, iPad og iPhone efter disse historier.

0 0
kelddaug 03-12-2012 09:41:40

"Evilguy: Ja, det var et smart træk.
Hvad er så formålet med at have kode på...sk sk

0 0
labodilsen 03-12-2012 09:50:46

helt enig..
Jeg ville aldrig udlevere min telefon eller tablet til børnene, uden først at sikre at der er pinkode spærring på køb med allerede indtastet kreditkort informationer.

Folk burde undersøge hvad de henter af spil, samt evt. mer-udgifter. Et godt fingerprej på spil der kan misbruge kreditkort, kan tit findes i listen over "Bedste indtjening" i google play. Spil der ligger i toppen på denne liste, men er gratis at hente = de kan hæve på dit kreditkort, ved in-app køb.

0 0
03-12-2012 12:00:32

Det er jo det der er problemet....På både ios og android kan du købe in app ting selvom der er spærret med kode for køb i app store eller google play. Både min hustru og jeg har koder på, NETOP for at vores børn ikke skal købe spil uden at have fået lov. MEN der er nogle apps der åbennbart kan gå bagom denne kode med deres inapp køb. Men dette er jo langt fra første gang, hørte i sidste uge om en der havde fået trukket 30.000 på sin konto.....Det er totalt svineri af de firmaer, og hvis det danske succes firma der udvilker subway surf også bruger denne metode, så vil jeg bare sige fy for satan!!!!!

0 0
evilguy 03-12-2012 12:29:22

Hvordan havde du tænkt dig at det skulle kunne lade sig gøre?
Man kan ikke købe noget i Apples Appstore uden at indtaste kodeord og under "Begrænsninger" har man mulighed for at deaktivere adgangen til in-app køb.

Problemet er at Ulf har været naiv og ikke sat sig ind i den telefon, som han har udleveret til sin datter. Ja, det er surt, men han skal føle sig heldig at Apple gav ham pengene retur i stedet for at følge sig snydt.

Det er akkurat samme problematik, som har højaktuel for et par år siden med overtakserede SMS-tjenester.

0 0
evilguy 03-12-2012 12:28:17

Hvordan havde du tænkt dig at det skulle kunne lade sig gøre?
Man kan ikke købe noget i Apples Appstore uden at indtaste kodeord og under "Begrænsninger" har man mulighed for at deaktivere adgangen til in-app køb.

Problemet er at Ulf har været naiv og ikke sat sig ind i den telefon, som han har udleveret til sin datter. Ja, det er surt, men han skal føle sig heldig at Apple gav ham pengene retur i stedet for at følge sig snydt.

Det er akkurat samme problematik, som har højaktuel for et par år siden med overtakserede SMS-tjenester.

0 0
03-12-2012 13:40:51

Du har ret, sorry. Det kan ikke engang lade sig gøre på min android....Blev bare lidt overrasket en dag hvor jeg kunne komme til "accepter og køb" knappen i google play. Det er dog først når man trykker på denne at koden skal tastes...

Så jeg trækker mit mundlort tilbage, og undskylder min uvidenhed :-/

0 0