Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   De unge og deres mobiler

De unge og deres mobiler

En ny undersøgelse sætter fokus på unges brug af bærbare medier. Mobilen har en vigtig plads i de unges bevidsthed.

En ny undersøgelse sætter fokus på unges brug af bærbare medier. Mobilen har en vigtig plads i de unges bevidsthed.
En ny undersøgelse sætter fokus på unges brug af bærbare medier. Mobilen har en vigtig plads i de unges bevidsthed.

En ny undersøgelse foretaget af Gallup, kaldet Index Danmark, sætter fokus på de unges brug af bærbare medier.

Resultatet er klart. De københavnske unge mellem 16 og 32 år, som har været undersøgelsens målgruppe, kunne ikke forestille sig at gå ud uden deres mobiltelefon.

Går ikke på nettet med mobilen

Mobilen bruges ikke kun til tale og SMS. De unge er også flittigere brugere af mobilens telefonbog, kalender, alarm og kamera.

Til gengæld viser undersøgelsen, at det er de færreste unge der gør brug af muligheden for at gå på internettet via mobilen. De fleste bruger det meget sjældent, fordi hardwaren sætter begrænsninger. Skærmen og hastigheden er for lille, mens brugervenligheden ifølge de unge er for dårlig.

De unge er dog ikke i tvivl om, at underholdnings-delen vil komme meget mere i fokus i fremtiden.

Ipod til musik

Musik skal høres på mp3-afspilleren, lyder det fra de unge. De gider ikke bruge mobilen til formået, fordi lagerkapaciteten er begrænset og fordi det tærer for meget på batteriet at høre musik. Samtidig mener de unge ikke, at lydkvaliteten på mobilen kan følge med iPod’en.

Det skal desuden ikke underkendes, at der er en stor signalværdi i at have sig en lækker mp3-afspiller så som en Ipod.

Reklamer på mobilen – så pyt da

Den unge målgruppe er ikke begejstret for tanken om reklame SMS’er. Men muligheden for, at reklamerne kan finansiere en del af forbruget, gør, at de unge ikke er helt afvisende overfor ideen.

Mange af de unge er på SU og kan derfor godt se fidusen i, at de til gengæld for nogle reklamer kunne få lov til at hente indhold og tjenester gratis. Til gengæld pointerer de unge, at reklamerne skal være i begrænset omfang, hvis man skal kunne holde det ud. Samtidig mener de, at reklamerne skal være i overensstemmelse med den enkelte brugers interesser.

Konkurrencer og indhold er tabu

Det er lykkedes Index Danmark at få de unge københavnere til at indrømme, at de af og til deltager i konkurrencer via SMS og downloader indhold til mobilen. Det var dog ikke noget, de unge var stolte af at indrømme.

I en alder af mellem 16 og 32 år er det åbenbart ikke ”in” at tale om de SMS-konkurrencer, man har deltaget i, eller de ringetoner, man har købt til sin mobil.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies