Debat: Fokus på iPhone-omtalen i medierne
Når Apple lancerer en ny iPhone, får den amerikanske koncern nærmest pr. automatik en masse spalteplads og radio- og TV-tid.
Omtalen er sker langt fra kun på teknologimedier, også de brede landsdækkende aviser og TV-stationer, skaber også plads til Apple.
Søndag den 13. juni tog Presselogen på TV 2 News emnet op og spurgte, om omtalen har taget overhånd og er blevet for ukritisk. Er der nyhed nok i sådan en produktlancering eller går der ren reklame i den? Eller laver journalisterne bare nyheder om produkter de selv har?
Debatten er startet på baggrund af Mobilsiden.dk’s debatoplæg “Er medierne blevet Apple-ficeret“, samt Apples iPhone-lancering i mandags.
I programmet så man også en helt frisk statistik som Presswire har udarbejdet for Mobilsiden.dk, der viser, hvor meget omtale Apple, kontra verdens største mobilproducent Nokia, fik i 2009.
I studiet deltog Politiken, Berlingske Tidende, Ekstra Bladet og B.T. Fra Mobilsiden.dk var chefredaktør John G. med til at sætte debatten i gang.