Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Debatoplæg: Apple fik ret - Adobe dropper Flash

Debatoplæg: Apple fik ret - Adobe dropper Flash

En af Android telefonernes største salgsargumenter forsvinder som dug fra solen.

Vi skriver endnu ikke en nekrolog over hverken firmaet Adobe eller selve Flash-teknologien, men udmeldingen fra Adobe er ikke til at tage fejl af. Flash på mobiltelefoner og tablets er snart fortid.

Adobes udmelding er måske ikke ligefrem skelsættende, men udmeldingen vil accellere en udvikling som har foregået et stykke tid. Men først lidt historie for at sætte scenen:

Flash duer ikke

For et par år siden undsagde den nu afdøde Apple grundlægger Steve Jobs hele ideen om Flash-teknologien på mobile enheder. Apple gik imod hele markedet og nægtede at lade Adobe installere en Flash afspiller på iOS enhederne iPhone, iPod og iPad.

Det gav nogle gevaldige diskussioner, og Apple blev kritiseret fra alle sider for deres valg. Men Apple stod fast og argumenterede med, at Flash aldrig nogensinde ville komme til at køre godt på mobile-enheder.

Adobe blev sur

Ikke overraskende var Adobe lodret uening i den udlægning, og Adobe lavede flere krumspring lige fra juridiske trusler over monopolvirksomhed til fremvisning af fungerende Flash på Apples iPhone. Men lige meget hjalp det - Apple tillod ikke Flash på iPhone.
Og kisten fik endnu et søm, da Microsoft lancerede Windows Phone 7 og offentliggjorde, at styresystemet ikke ville få Flash understøttelse.

Alt i mens udrullede Adobe den ene Flash version efter den anden til Android styresystemet, og producenterne af Android-enheder brugte aktivt Flash understøttelsen, som en del af deres reklamekampagner.

Android telefonerne kunne modsat Apples iPhone fremvise Flash indhold, og producenterne så Flash som en “killer-feature” der kunne fjerne forbrugerne fokus fra iPhone.

Det lykkedes da også tildels, men det blev Flash afspilleren til Android bare ikke bedre af.

Forbrugerne lugtede lunten, og Flash blev aldrig den helt store “killer-feature” som Android producenterne håbede på.

Steve Jobs vandt slaget

Set i bagklogskabens klare lys, så havde Apple med styrmand Steve Jobs helt ret. Adobe Flash kom aldrig til at køre godt, og selv på kraftfulde tablets kører Flash ikke tilfredsstillende.

På mobiltelefoner kørte Flash for det meste så elendigt, at selv med den nyeste version af Flash blev det ikke optimalt.

Langt om længe så Adobe endelig skriften på væggen og lagde Flash på mobile enheder i graven.

Adobes udmelding rejser dog flere spørgsmål end den giver svar på, og måske står vi faktisk ved en skille vej. Med Adobe Flash ude af billedet, så står der to store spillere tilbage; Google og Apple.

De store spørgsmål

Google satser hele butikken på mobilt internet, HTML5 og alt hører hjemme på internettet. Google har kun ét ønske, og det er flere brugere af deres tjenester, og det er i firmaets interesse, at så mange som muligt benytter internettet. Da Google primært tjener penge på at udbyde tjenester og sælge reklamer på internettet. Googles indtjening hænger derved unægteligt sammen med det frie og utæmmede internet.

Apple derimod skal ikke tjene deres penge på internettet. Apple tjener sine penge på at lave økosystemer med hardware. Apple tjener primært penge på hardwaresalg og sekundært fra deres egne lukkede tjenester såsom iTunes og App Store.

Disse to virksomheders forskellige måder at tjene penge på giver også udslag i deres strategier. Apple satser på applikationer, mens Google satser på det mobile internet. I den kontekst satte Adobe Flash sig mellem begge stole, da Flash kunne bruges til både applikationer og til internet på mobilen.

Men hvor står vi så nu? Er mobilverdenen blevet et bedre sted efter Adobe har smidt håndklædet i ringen?

Vil Flash bare blive afløst af HTML5, som endnu ikke kan erstatte alle funktionerne i Flash? Hvad betyder udviklingen for hele diskussionen "apps vs. mobit internet"?

Vil virksomhederne nu helt droppe det mobile internet og satse på applikationer i stedet for HTML5 websteder?

Hvad med Flash på normale computere? Det er jo ingen hemmelighed at folks vaner ændres i disse år. Traditionelle computere benyttes mindre til casual surfing på internettet, mens nye mobile enheder såsom mobiltelefoner og tablets (uden Flash) bruges mere og mere.

Spørgsmålene er mange - og dit gæt er lige så godt som vores. Kom med dit indspark til debatten - hvor er vi på vej hen i `en post Flash era´?

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Martin Jensen 18-11-2011 16:05:59

Mit lille humoristiske indslag til dette emne. Hvis nogen kunne tænke sig at lave en flashvideo til sangen, så vi kan få den lagt på Youtube, så ta' endelig fat i mig.
http://soundcloud.com/martinhansjensen/flash-are-you-leaving-us

0 0
Mark 15-11-2011 06:19:07

Noget helt andet jeg vil pointere er, at folk der mener HTML5-filosofien er bedre, mister sin ret til at bruge fragmentering som argumentationsgrundlag mod Android.

HTML5 vil i, i hvert fald 5-10 år endnu være svært fragmenteret. Det er derfor ikke alle udviklere bruger det nu, og andre, som jeg selv, bruger det kun delvist.
Nogle browsere understøtter det, andre ikke. Nogle understøtter det delvist. IE9 understøtter blandt andet ikke Canvas-elementet, der skal gøre netop det Flash gør, muligt. Hertil skal ligges at ikke alle browsere vil opføre og performe ens. Ikke så længe HTML5-standarden er i udvikling, og det vil den være indtil den anden side af år 2020. Dermed: Fragmentering. I Flash udviklede du din applikation én gang i én bredde og højde, og så var det sådan det så ud på alle maskiner.

Så når iPhone-tilhængere brokker sig over fragmentering og Flash på samme tid, kan jeg egentlig kun grine... Hvilket jeg dog ofte gør alligevel ;)

0 0
Benjamin Jensen 15-11-2011 03:11:07

Flash har aldrig været hverken særlig sikkert eller særlig godt kodet.

Når jeg køre flash på min bærbar, så sveder den som ind i helvede og blæseren larmer. Batteriet går fra 4 timer til 1 time og 20 min ved flash spil. Det siger jo alt! Det har været det vigtigste argument fra Apples side til at fravælge det.

Den simple grund til at jeg ikke kan få lov til at køre det på min iPhone, er simpelthen Apples princip om at der ikke skal være dårlige oplevelser med telefonen, som kan skyldes 3. parts software. Det kan man så lide eller ej.

Hver gang IE, Mozilla eller Google Chrome bliver beskyldt for memory leaks eller dårlig sikkerhed, eller for den sags skyld i chrashing, så er de hurtige ude og sige, at 75% af alle nedbrud skyldes 3. parts software i browseren - specielt flash. Det tal har de helt sikkert ret i.

0 0
Mark 15-11-2011 06:11:04

Det er muligt der er fejl i tredjeparts-softwaren, men lad det være brugernes egne beslutninger om de kan leve med. Det er ikke for sjov, at størstedelen af os der kan, rent faktisk bruger Flash - og det første man ofte hører iPhone-brugere sige er at de ikke savner Flash. Hvorfor snakker så meget om noget man ikke savner? Det er den evige kamp for at retfærdiggøre overfor sig selv at man har købt et apperat til 6.000kr som man ikke selv er herre over - og faktisk ikke helt lever op til sin pris. Men pengene er brugt, lortet skal refærdiggøres.

Og det er jo ikke et argument at din batteritid falder. Den gør enhver batteri-drevet enhed når den skal til at lave mere krævende opgaver, herunder spil og film. Afspil en dvd, start et spil - Din batteritid vil også styrte.

0 0
Mirzad 13-11-2011 15:13:34

Flash skulle erstattes af en et eller andet, det bare spørgsmål om tid.

0 0
12-11-2011 15:40:27

Jeg har læst, et sted jeg desværre ikke kan genfinde, at en video fra nvidia, hvor de viser belastningen af de 5 processoerer og flash kørende, fik Adobe til at komme med den afgørende statement (Kun 30 minutter efter Nvidia filmen). Altså at de dropper flash til android, men vil bibeholde kritiske opdateringer hertil, fremover.

For mig har flash afgjort været en af årsagerne til at jeg valgte android.

0 0
Thomas 12-11-2011 10:35:48

At fjerne flash for 5 år siden svarer lidt til at man allerede nu ville vælge at fjerne supporten for SMS eftersom det før eller senere vil blive udskiftet helt med IM.

0 0
Mark 12-11-2011 09:35:41

Hvis du spørger hvorfor jeg mener Google fik ret (essentielt mener jeg ikke nogle har ret, men nu skulle vi jo åbenbart vælge en), har du ikke forstået mit indlæg.

0 0
Mark 12-11-2011 06:18:56

Det her bliver nok et horn i siden på mange Apple-tilhængere, men nej, Apple fik ikke ret. Steve Jobs fik ikke ret. Google gjorde.

Apple har aldrig holdt Flash uden pga. en profeti om det ville dø ud i fremtiden, de har derimod bidraget kraftigt til at slå det ihjel. Et mord du selv har begået, gør dig ikke til profet fordi du forudset vedkommendes død.

Den der fik ret - da vi nu åbenbart skal vælge sådan en - er Google. Google har satset på HTML5 mere end nogen anden, og lavet et helt styresystem der er opbygget omkring denne vision: ChromeOS. Det er 100% afhængigt af at internettet en dag i fremtiden er i skyen og vi har en standard (HTML5) der er god til nok til at lave applikation der kan erstattet vores native applikationer på PC'er og smartphones. Dét er en vision - Dét er noget der gavner udvikling. At Google har været smarte og samtidig tilbyder Flash i en tid hvor der stadig er 10år til HTML5-standarden er færdigdefineret er et klogt træk. Flash er cross-platform og giver udviklere en pause fra det helvede det er at optimere til browsere og platforme. Flash er ikke altid klientens ven, men det er ofte udviklerens.

Og så er det tankevækkende at folk der skulle have forstand på mobiltelefoner, her tænker jeg skribenten af artiklen, kan udtale sig om Flashs performance på Android uden at have prøvet det inden for det sidste år. Alle herinde skriver jo at det performer godt.

Noget helt andet: HTML5 er ikke en teknologi og det er ikke en konkurrent til Flash. HTML5 er et (markup-)sprog. Det svarer til at spørge om en Audi R8 kan køre hurtigere end dansk. Konkurrenterne til Flash er browserne; Det er dem der skal fortolke og afvikle HTML5. Jeg er pro-HTML5 i denne debat og udvikler ALTID i det fremfor Flash. Men samtidig vil jeg pointere at standarden stadig har 10 år i støbeskeen, og det er en svaghed ét firma har taget højde for, og som en anden har valgt at ignorere. Apple skal de næste 10 år operere med en halvfærdig standard på deres enheder - og tro mig, som udvikler, det kan ses.

0 0
evilguy 12-11-2011 08:11:47

Hvorfor mene du at Google fik ret? Både Apple og Googles styresystemer understøtter HTML5.

Apple har valgt at holde flash ude af sine telefoner - hvorfor skal Apple have skylden for at have myrdet flash, når nu alle her på siden er enig om at flash kører super godt på deres high-end Android telefoner?

Ang. performance og flash, så syntes jeg da ikke ligefrem at flash kører særligt godt. Jo hastigheden er da blevet bedre med de seneste versioner af flash, men på min Android telefon slår jeg da altid flash fra pga. lag. Flashreklamerne suger kraften ud af min telefon og rene flashsider er et noget skide at benytte.
Er der nogle med ikke high-end telefoner der mener at flash kører godt?

0 0
Mark 12-11-2011 09:42:01

Hvis du spørger hvorfor jeg mener Google fik ret (essentielt mener jeg ikke nogle har ret, men nu skulle vi jo åbenbart vælge en), har du ikke forstået mit indlæg.

Essensen af det hele er at man som Android-bruger har valget. Apple skal ikke tage den beslutning for mig da jeg sætter funktionalitet/muligheder over det æstetiske/design. Hvis man har det omvendt er Apple er godt valg.

0 0
12-11-2011 10:13:24

Du siger det helt rigtige der...Vi har selv valget.

0 0
tomyota 12-11-2011 10:09:45

Mark er en klog mand....
Det er jo i bund og grund en diskussion om hvem der er til android og hvem der er til iphone og det er sådan at de fleste debatter herinde ender op i.
Men godt debatten er der..... som jeg siger.... Nogen er til moderen andre til datteren og heldigt man selv kan tag valget.

0 0
tomyota 11-11-2011 18:51:21

Er I så færdige nu?

0 0
Peter Frederiksen 14-11-2011 11:37:37

Flash kører super duper på min SGS2! :)

0 0
Rallerbabz 11-11-2011 15:10:39

+1
SGSII - Flash flyver derudaf ;)

0 0
Marcus Westerberg 11-11-2011 13:21:56

Flash kører bare helt suverænt på min Galaxy S2, - også HD videoer i browseren.

0 0
Martin 11-11-2011 13:10:26

Jeg vil gerne melde mig i rækken over folk med androidtelefoner der spiller flash fint. Min Desire Z har ingen problemer.

Utroligt som Apples pr. maskine har fået hele medieverdenen til at tro på den løgn at flash fungerer elendigt på mobile enheder.

0 0
Jan Ålund 11-11-2011 16:03:45

ja selv mobilsiden er hoppet på den he he

0 0
Thomas 11-11-2011 21:31:38

Man kunne godt have mobilsiden mistænkt for med vilje at fordreje sandheden lidt. Det giver flere debatindlæg = flere clicks = flere reklamepenge.

Derudover mener jeg nu heller ikke, at MS har sagt, at Flash var bandlyst på WP. Det var afair Adobe, der ikke ville udvikle en klient til denne.

Måske Hr. Olesen forveksler WP og Win8?

0 0
Kim Harder 11-11-2011 12:23:37

Frostår ikke helt det med, at Mobiltelefoner bliver brugt til, at surfe med. Jeg finder nu med den måde mobiltelefoner betjenes, så er det kun målrettet surfning i nødstilfælde, at den kan bruges til. Jeg foretrækker nu klart den almindleige computer når der skal søges dybt.

0 0
Kim Christiansen 11-11-2011 14:22:38

Jeg røre næsten ikke min computer længere, efter køb af galaxy tab 10.1. Men det er rigtigt a mobile surf ikke altid er det fedeste.

0 0
Jonas_a 11-11-2011 12:39:18

Det er klart at surfing på så et lille skærm og så touch tastatur er ikke det samme som på en computer, derfor udvikles der hele tiden apps til smatphones, der skal gøre det nemmere at bruge nettet. Fordelen er jo man har den på sig hele tiden.

0 0
kasper 11-11-2011 12:17:37

Forestil dig at du går 4 år tilbage i tiden og hører følgende:
"Flash er ikke en langtidsholdbar løsning fordi det er ressourcekrævende. Derfor vil jeg ikke benytte det, selvom det er den standard der er gældende nu. Vejen frem er en bedre teknologi (red. HTML5)!"

Forestil dig at du læser dette nu:
"Fossile brændstoffer er en uholdbar løsning der dræner jorden for ressourcer og forurener. Vejen frem er vedvarende energi!".

Mit spørgsmål er, "hvad bruger du?"

At benægte en teknologis muligheder og brugbarhed grundet en fremtidig bedre teknologi vil stoppe hele verdens forbrug og dermed også udvikling, da der altid vil komme noget der er bedre.

Jeg vil ikke bruge dual core fordi der kommer noget bedre.

Jeg vil ikke bruge LCD fordi der kommer noget bedre.

Hertil kommer den yderst rationelle forklaring på Apples had til adobe som du kan læse lige her: http://beep.tv2.dk/entry.php/id-412386.html#

Den bærer iøvrigt den fantastiske overskrift "Til sidst fik Jobs sin hævn over Adobe". Er Adobe da lukket ned?

0 0
Jonas_a 11-11-2011 12:34:17

Respekt for Jobs og hans indsats for teknologiens verden..men det er som at han ville have de hele for sig selv:
Han ville tilintetgøre Android:
http://www.guardian.co.uk/technology/2011/oct/21/steve-jobs-destroy-android

Han kaldte Bill gates for fantasiløs tyv:
http://www.mobil.nu/nyheder/steve-jobs-bill-gates-er-en-fantasiloes-tyv-1.490236.html

og så hadede han Adobe, Google, IBM og alle andre end ham selv!

0 0
Mirzad 13-11-2011 15:29:38

Sådan er det at køre en forretning. Man har ikke meget tilovers for konkurrenterne. Gælder også gor MS, Google og alle andre.

0 0
Mads Laursen Vig 11-11-2011 12:16:29

Jeg er enig med noget af det der står i et par af indlæggene - det der med, at flash kører så elendigt på Android, det er altså noget opblæst.. Min Galaxy S2 kører flash flydende, og kan også vise HD flashvideoer i browseren. Det har aldrig været et problem for mig.
Og ja, som så mange andre siger - det bliver ikke rigtig til den store ændring for os Android-brugere, da vi kan køre både Flash og HTML5, og så længe Flash stadig er så dominerende på nettet som det er, så er det fuldstændig ligegyldigt.

0 0
Jan Ålund 11-11-2011 16:02:56

men det er den typiske holdning Mobilsiden.dk har. Underlig artikel

Har også kun oplevet at det kører perfekt på min gamle Desire og min Sensation

0 0
Rallerbabz 11-11-2011 12:11:31

Det var da utroligt sådan som alle opfører sig..

Som jeg ser det har det hele tiden været meningen at HTML5 skulle erstatte Flash, da det bare er suverænt bedre.
Dog er det jo ikke det samme som at sige at flash er lort og ubrugeligt.
Flash er ikke kommet for at blive ligesom HTML5, men det er bestemt en vigtig del for internettet.
Flash dominere internettet surverænt og der vil gå et par år før HTML5 har overtaget og dermed vil det fortsæt være en genial feature for Android at have.
Om man foretrækker flash eller apple er en smagsag, og iPad'en er helt sikkert den bedste tablet på markedet, ihvertfald indtil ICS kommer, men det er tilgengæld en totalt bummert at man ikke kan se flashindhold - der ryger en stor del af glæden ved en iPad imo, og af den simple grund ville jeg aldrig købe en (dog ville jeg sku heller ikke have en laggy android, før ICS kommer ud som jo skulle gøre android tablets en del bedre).

Men en ting er sikkert: Det har hele tiden været meningen at flash skulle erstattes, måske bare ikke allerede nu men måske først om et års tid.

0 0
Kim Christiansen 11-11-2011 12:06:26

Det får det til at lyde som om at fra næste måned kan android mobiler ikke spille flash. Alt er jo sådan set som det plejer for os Android brugere. Vi beholder flash muligheden sammen med alle de andre muligheder som HTML 5. Det er stadig ios der har begrænsningerne.

0 0
Kim Christiansen 11-11-2011 12:01:24

Det er jo ikke fordi at flash nu lige pludselig forsvinder fra nettet. Der er massere af flash indhold og flash 11 virker uden problemer både på min smartphone og min tablet. Adobe er bare kommet til den konklusion... At det bliver bare ikke bedre end det er nu og dropper at satse på at lave mere i fremtiden, hvilket vi er god mening da HTML 5 og andre teknologier vinder frem.

0 0
Henrik 11-11-2011 11:16:24

Jeg kan udemærket se DR1 og DR2 og alle andre tv stationer på min iPhone :) øv hva? Din argument dur ikke..

0 0
11-11-2011 11:18:56

Så du kan godt se live tv gennem mit link ?

0 0
Jesper 11-11-2011 15:55:13

Næh, det kan han så ikke, men det er måske derfor, han undlader at svare?

0 0
11-11-2011 20:13:51

Nej det kan han nemlig ikke :-)

0 0
Jesper 11-11-2011 11:07:39

...egentlig ligegyldigt, om HTML5 er bedre end Flash, når det er Flash der dominerer på nettet!
At Steve Flobs mente at Flash var en elendig løsning, og derfor nægtede sine disciple at bruge det, siger mere noget om ham end om Flash.
Manden, der selv hadede autoriteter, befalede hvad du som iOS bruger skulle bruge af løsninger!
Hvis han i det mindste havde givet sine disciple valget, kunne jeg forstå det, men at nægte adgang til den dominerende løsning på nettet, er selvfedme af værste skuffe.
At Adobe kaster håndklædet i ringen er jo bare en indikation af, at udviklingen er gået for stærkt for dem. Men det er der jo rigtig mange der er blevet ramt af. Selv HTML5 er jo langt fra på plads endnu, og lur mig, om ikke der kommer noget andet, og bedre, inden HTML5 er på plads. Og så skal vi til at brokke os over hvorfor vi skal køre HTML5, når nu "Splyffeligyf" er så meget bedre!
Lev i nuet, og de muligheder du har, i stedet for at brokke dig over, hvor meget bedre det kunne være, thi det kan ALTID bliver bedre!

God week-end til jer alle! :o)

0 0
Footiefan 11-11-2011 11:14:36

I fatter det jo ikke. Alle har da et valg. Hvis man har valgt en iPhone, tja så har man valgt en iPhone. Det er vel de færreste der bliver tvunget ud i et mobilkøb. Det her er ikke Nordkorea, selvom nogle af jer taler som om det var. Grow up!

0 0
11-11-2011 11:18:02

Sorry, men i en verden hvor man kan holde forkert på sin mobil, der er der sq ikke mange valg...

0 0
Footiefan 11-11-2011 11:25:07

;-)
Det problem har jeg så aldrig haft. Er derimod f...... træt af androids ringe batt. :-(

0 0
tomyota 12-11-2011 10:30:36

Batteritiden bestemmer du helt selv, det afhænger jo helt af hvor meget "dillerdaller" du vælger at putte i den og hvor meget du bruger det du har puttet i.

0 0
Jesper 11-11-2011 11:46:59

Jeg forstår så ikke lige, hvorfra al den hype om Android enheders påståede store strømforbrug kommer fra!
Jeg har en del Android telefoner til rådighed, og oplever ikke en standby tid, der står tilbage for iPhone!
De holder alle minimum 24 timer, men det er ligegyldigt, da jeg sætter den til opladning hver aften, så den er klar til kamp dagen efter. Her har den normalt 40% tilbage +/-.
Dog skal det siges, at efter jeg installerede en testudgave af noget AV SW, er den begyndt at dræne batteriet helt vildt...men det er vel ikke OS eller HW fejl, men derimod dårlig kodning!

0 0
11-11-2011 11:34:32

Ja det må jo så være noegt jeg aldrig har haft...Har haft X10i, O2X og SGS2, og alle holdt en dag. Min kones iPhone4 holder mere end en dag men ikke 2, derfor putter hun sin i lader hver aften ligesom mig. Så jeg ser ikke de store problemer der ;D

0 0
Zeb 11-11-2011 11:13:50

"Det er jo egentlig ligegyldigt, om HTML5 er bedre end Flash, når det er Flash der dominerer på nettet!"

Fuldstændig enig. Og jeg forstår ikke hvorfor alle medier straks ser det her som en slags sejr for Apple. HTML5 som udskifter for Flash har været på vej i noget tid. Adobe har selv rodet med et konverteringsværktøj i månedsvis. Men som det er nu så er flash stadig meget meget udbredt på nettet og dermed er det også relevant at understøtte på mobilen.

At Adobe på sigt ville lægge Flash i graven har der vel i lang tid ikke kunne herske tvivl om netop qua deres egne konverteringsværktøjer.

0 0
Footiefan 11-11-2011 11:04:08

Haha, de fleste sidder og puster sig op - tror de selveste Che Guevara indenfor teknologiens verden. Ej hvor er I seje, hahaha..... :-)

0 0
Mirzad 13-11-2011 15:21:32

Hvad har du at prale af Fottiefan? Siden du mener at andre herinde puster sig op?

0 0
Footiefan 13-11-2011 23:46:31

Det var jo tydeligvis humor - men gik så hen over hovedet på dig! ;-)

0 0
Jonas_a 11-11-2011 11:14:22

Din ligegyldige og irrelevante indlæg siger meget om hvor klog du er, El Che..! ;)

0 0
Footiefan 11-11-2011 11:27:51

Ej hvor er du voksen. Så skal du vel ned i kælderen og kode videre, så du kan omstyrte verdenen som vi kender den ;-)
I lyder som om man intet kan med en iPhone, jamen det er jo til at grine af.

0 0
tomyota 11-11-2011 18:36:11

Kan man da det?......:-D

0 0
Jonas_a 11-11-2011 11:39:27

Din hjerne rummer åbenbart ikke mere end hvad der svarer til en "æble"! :)
Jeg kommenterede bare din indlæg, har ikke sagt et eneste ord om hvor meget en iphone kan.
Så hvad med at du kommer ud af din kælder, hvor du deler seng med din Mac og laver trekant med din ipad og iphone..? ;)

0 0
Footiefan 11-11-2011 12:25:16

Godt fundet på, eller ;-)
Men sjovt, at dem der hele tiden har travlt med hvor slem iPhone er, har den ikke selv. Så kan man jo være ligeglad :-)

Intet ondt og personligt mod nogen - det er jo bare sjovt vi kan diskutere mobiler så meget, hehe :-)

Go'weekend :-)

0 0
Jonas_a 11-11-2011 12:47:31

Tak, den var i hvert fald bedre end din ;)
Det er sjovere at nogen beskylder andre der kommer med sine mening for dumme, uden at selv have noget fornuftigere at sige!

Men ja, man kan altid diskutere, men også uden at blive personligt.
God weekend. :)

0 0
Footiefan 11-11-2011 19:01:18

Og hvem udtalte sig om andres intellekt lidt længere oppe? Godt så ;-)

0 0
Jonas_a 11-11-2011 22:19:46

Ja, det er et godt spørgsmål.. Du kan lige tænke over det.. Ellers læs dine fine indlæg igen.. ;)

0 0
Footiefan 12-11-2011 11:39:39

Ja hvor?? :-)
Du kan jo læse dine indlæg fra i går, kl 11.14 og 11.39.

0 0
Jonas_a 12-11-2011 22:25:01

Hvor..? Længere op.. Dit eget indlæg fra kl.11:04 kære ven. :)

0 0
Footiefan 13-11-2011 13:17:33

Ja uha da, det var godt nok personligt om dig?!

0 0
Jonas_a 13-11-2011 14:51:54

Næh..det var dit næste indlæg.
Men igen handlede det om nogen skulle være en Che Guevara inden for teknologies verden. :)

Men nok om det..tilbage til debatten. :)

0 0
Footiefan 13-11-2011 23:44:34

Jep, nok om det :-)

0 0
Jonas_a 11-11-2011 11:29:32

?

0 0
Thomas Kristensen 11-11-2011 11:10:16

Vi er som en flok aber i bur, som værd især kæmper for vores sag
Lidt latterligt vil jeg godt give dig ret i det er
Men så længe vi lever, så vil den kamp fortsætte :)

0 0
Søren D 11-11-2011 10:50:15

vil jeg så nyde mine Android enheders evne til at vise websider både med Flash og i HTML5. Nu bliver alverdens websider jo ikke ændret fra dag til dag, og hvis jeg ikke tager helt fejl, så er der også på denne side der forsøger at lægge Flash i graven brugt....Flash. Så pak lige hvad sagde jeg attituden sammen kammerat - Visse af os har stadig muligheden for at vælge selv og gider ikke Apples sandkasse-filosofi.

0 0
Peter 11-11-2011 10:31:03

Apples enheder kører fint HTML5, og Apple har afvist flere Apps med den begrundelse at det kunne laves lige så godt i HTML. Dvs. de kæmper ikke for at alt død pine skal laves som lukkede apps, hvilket artiklen ellers skriver mellem linjerne...

0 0
Henrik 11-11-2011 10:26:34

Flash er snart historie på Mobile platformer og hurra for det, når HTLM5 erstatter flash, og det er kun et spørgsmål om tid inden det er sket.. Apple var igen på forkant.. Apple vidste det den gang, android bruger sagde at det var en selvfølge at man skulle have flash på mobilen, de vidste bare ikke at man kunne bruge htlm5 istedet for.. Hvad kan android nu prale med ?? Se vi kan bare downloade virus til vores trædenølle af en skod mobil.. Android vil blive lukket, lige som Apple.. Vent og se, så må i jo finde en anden OS som er åben..

0 0
Mark 12-11-2011 08:07:21

Hvis du sviner Androids håndtering af HTML5, sviner du også Apples. De bruger begge Webkit til rendering. Eneste forskel er at Google-browsernes Javascript-engine, V8, er hurtigere end Apples, så samlet set er Google ikke bare stærkere på HTML5, de har samtidig Flash som en valgfri option. Tjek dine facts inden du spiller for smart.

0 0
Thomas Kristensen 11-11-2011 11:07:36

Folk som dig er så dumme at høre på, og det er jo tydeligt at du ikke ved hvad du snakker om

Virus er lige så udbredt på Iphone som på android
og du har lige så store chancer for at få skidt på din ipony som på android :)

Forskellen på de to er bare at android ejer selv bestemmer over deres mobil, det gør Iphone bruger ikke. De lider stadig nød over apples fine fornemmelser :)

Android bliver aldrig lukket, det er ligesom det der er hele ideen bag android, at det skal være open source

0 0
Footiefan 11-11-2011 11:11:10

Sjovt nok. Har en SGSII og en iPhone4. Det er begge mine og bestemmer selv over dem (humor) ;-)

0 0
Søren D 11-11-2011 11:13:51

Jep du har købt og betalt for dem begge, men på en ene har nogen bestemt at du ikke må se Flash-indhold......

0 0
Footiefan 11-11-2011 12:21:09

Tja, men stadig mit valg :-)

0 0
Thomas 12-11-2011 10:33:57

stadig dit valg? jamen så syns jeg da du skal installere flash på din iPhone hvis det er dit valg :)

0 0
Footiefan 12-11-2011 11:31:34

Jamen altså... Det er jo netop ikke mit valg. Ved køb af iPhone har jeg jo accepteret de ting den kan og ikke kan - mit valg. Det er ret simpelt :-)

Vi har flere computere i hjemmet. Jeg sidder og bruger en hver eneste dag på arb. Jeg har 10 min på cykel til arb. Bruger aldrig bus/tog. Så JEG har ikke købt en iPhone for at kunne surfe i timevis på hjemmesider, hvad skal jeg bruge det til. Det gør jeg heller ikke med Samsung'en. Mit valg, har ikke brug for det på en mobil :-)

0 0
Dan Mørk Frandsen 11-11-2011 11:05:58

Elsker min Ipad og ville ikke for noget i verden bytte tilbage til min galaxy tab selvom jeg så ikke lige kan se live tv på dr, det overlever jeg nok når alt andet bare køre meget meget bedre på en ipad2

0 0
11-11-2011 11:13:44

Nu var DR live tv også bare et eksempel :D Men hvis du er glad, og jeg er glad, ja så er alting jo bare fjong :D Gider bare ikke have skudt i skoene at android er noget lort fordi det kan vise flash...

0 0
Jonas_a 11-11-2011 11:02:20

Øøhh..Påstår du at Android = Flash og Apple = HTML5?? og hvorfor skulle Android pludseligt bliver lukket som iOS bare fordi Flash er i knibe?
Man burde tænke før man lukke noget ud..
Android kører HTML5 uden problemer, medmindre Apple skynder sig at kræve patent på at køre HTML5..!!!

0 0
11-11-2011 10:54:41

Kan du se det her på din iCrap?

http://www.dr.dk/nu/live#/DR1

Nårh nej...sorry men indtil videre så foretrækker jeg flash, og hov android kan sørme også kører HTML5 :D

0 0
Søren 11-11-2011 14:24:33

Først skal de siges at jeg er indædt android mand! .. Har dog en iPad, da det er den eneste tablet på markedet som fungerer... men nå, min pointe var bare, at yousee har lagt en app på appstore, så man kan se alle sine kanaler, ink DR :) hvis man vel og mærke har yousee som udbyder :) ... og hvis jeg ikke tager fejl, har sydenergi samme princip...

0 0
11-11-2011 14:33:15

Jamen det ved jeg godt. Jeg kunne også hente div. apps til min TF01, men det er jo ikke det jeg ville vise....Jeg er ligeglad med DR live tv, det var et eksempel på hvorfor det endnu er ganske ok at kunne se flash på sin mobile enhed.... Der er jo andet der vises i flash på nettet.

0 0
Villiam 11-11-2011 09:49:11

kom der en opdatering til flash på mobil igår :) så gad vide om det her holder lige så meget vand som den uddøde winxp som heller ikke skulle opdateres mere fra ms :P

0 0
Rallerbabz 11-11-2011 11:59:31

Studsede jeg også over da jeg så opdateringen ;-)

0 0
Urbanus 11-11-2011 09:33:00

Flash fungerer fint på min ældgamle HTC Desire på stort set alle de hjemmesider jeg besøger. End of story.

At den samme løgn bliver gentaget igen og igen, gør den ikke nødvendigvis mere sand.
Apples propagandamaskine har igen været effektiv må man sige, så selv Goebbels ville have været misundelig.

Apple har bevidst undgået og modarbejdet Flash af en eneste grund - for at gavne de apps som de selv tjener penge på. Selv på en iPad kan man ikke surfe ordentligt på internettet, da kun et fåtal sider fungerer optimalt. Til gengæld er man som bruger og leverandør af indhold ofte tvunget over på apps - og det er derfor heller ikke underligt at iOS stadig er markant foran når det gælder antallet af apps og antallet af downloads af de enkelte apps.

Nu er det ikke for at nedgøre apps. Jeg er selv ret glad for apps, og mener selv de er kommet for at blive. Men browsing af almindelige hjemmesider på mobiler og tablets er stadig en væsentlig funktion.
HTML5 er hypet, men efter havd jeg hører og ser, så ser det ikke ud til i nærmeste fremtid at kunne erstatte hverken apps eller hjemmesider med Flash.

0 0
Jan Ålund 11-11-2011 15:58:15

Fladh kørte også perfekt på min desire og på min nuværende Sensation kører det også rystende godt

0 0
JP 11-11-2011 10:12:39

Hmmm. jeg tror ikke helt at du har styr på dine kendsgerninger... Hvis flash kørte fint hvorfor dropper Adobe det så? Der har også lige været lavet benchmarks som vise at Flash ikke kunne afspille HD video ordentligt, modsat HTML5.

0 0
Thomas 11-11-2011 21:28:27

Link?

I øvrigt kunne en af grundene være, at der er flere penge i AIR. De dropper jo heller ikke Flash. Flash er stadig udviklingsmiljøet, det er kun Flash Player til Android, de stopper udviklingen på.

0 0
11-11-2011 15:17:57

aaaargh den må du længere ud på landet med, HTML5 største problem er jo netop at det er skide ineffektiv, og den kan ikke klare hverken spil, banner og film lige så godt, som flash. Grunden til at folk er glade for HTML5 er fordi browsen kan afvikle det uden at skulle bruge addons, og det kan dermed også skabe en støre sikkerhed og stabilitet

0 0
11-11-2011 10:52:07

Hvor mange HD videoer ligger der på nettet i HTML5 ? Hvor mange i flash ? TAK....

0 0
11-11-2011 09:19:33

Jeg tror de fleste havde forventet udviklingen, men det ændrer ikke ved at flash er overalt og med Android kan man trods alt selv vælge så på det punkt er Android foran

Men lige præcis i forhold til android smartphones så ser jeg adobes udmelding som ligegyldig, allerede nu kan mange Android telefoner køre flash uden store problemer

0 0
BE 12-11-2011 12:26:57

Både ja og nej omkring Apple og Steve Jobs forudsigelser vedrørende Flash.
Pointen er vel de reelle begrundelser!

Aplle har hele tiden med Steve jobs villet være noget andet.
Styresystemet: IOS
Stik og forbindelser som ingen andre.

Prøv at skulle overføre et dokument fra en anden mobil; - det passer bare ikke til Iphone og IOS!
Overføre kontakter fra en anden mobil; - Heller ikke det passer til Iphone.
Overføre en tekst til Iphone; - Nå, nej det passer heller ikke til Iphone.

Alt hvad du vil gøre og kan gøre med overførsel mellem andre mobiltelefoner(Sony-Ericsson, Samsung, HTC o.s.v.) via enten WIFI, bluetooth m.m. passer ikke til Iphone, - en verden helt for sig selv og kun imellem sine egne produkter.

- Det har åbenbart alene været hovedpointen for Apple hele vejen igennem.
Det er blevet en religion for mange, men nu hvor "guden" er død vil produktet sikkert også afgå ved døden langsomt og pinefuldt.

De åbne systemer vil vinde i længden, som historien også har vist.
- Hvem husker ikke dengang alle "bambus PCer" skulle være påklistret; "IBM compatibel"!
Det gik grueligt galt da IBM udsendte en ny serie, - der ikke var IBM compatible!

Smartphonen er Steve Jobs en stor hyldest værd i mange år fremover, og bør ikke glemmes umiddelbart.

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 13-11-2011 09:40:10

Hvad er det lige du snakker om?

1. iPhone (iOS) læser mange forskellige dokument formater så som Pages, Word, Excel, PDF, TXT og et par stykker mere... De 4 sidste er nok de mest brugte, så hvis du ikke kan læse et dokument på en iPhone må det være et format som ikke er særlig udbredt.

2. iPhone (iOS) understøtter det mest almindelige kontakt format og jeg kan uden problemer overføre kontakter fra min mors gamle Nokia telefon eller fra min svogers HTC Desire telefon og gemme dem på min iPhone.

3. Du kan overføre både billeder, video, dokumenter og mange andre ting fra bla. Android, Symbian osv. og de vil virke perfekt. Og som det er sagt før, hvis iPhone (iOS) ikke kan gøre det som standart findes der 99.9% sikkert en App til det...

ON-TOPIC:

Apple har jo længe været med på HTML5 bølgen og var som sådan dem der "rigtigt" satte fokus på det. Jeg tror fremtiden vil se lys ud for det mobile web og jeg tror Apple vil være en stor del af udbredelsen af det... De har allerede lavet hele deres hjemmeside om til HTML5, iOS understøtter det 100% og Mac OSX er godt på vej.

Det skal nok blive godt :)

0 0