Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Debatoplæg: Bliver TDC den store iPhone 5 taber?

Debatoplæg: Bliver TDC den store iPhone 5 taber?

Får det konsekvenser for TDC, at selskabet ikke kan understøtte 4G LTE på den nye iPhone 5? Kom med din mening.

"Det er da kraftedme løgn! Så dumme er Apple da ikke..."

Det var faktisk min første tanke, da jeg efter onsdagens Apple event, så Apples oversigt over understøttede 4G LTE frekvenser. Den splinter nye iPhone 5 så nemlig ud til kun at understøtte 4G LTE på 1800 MHz frekvenserne. 

Jeg måtte lige checke tallene to gange, før konsekvensen gik op for mig;  Danmarks ubestridte største teleselskab vil ikke kunne understøtte 4G LTE delen i den nye iPhone. 

Det er et ganske stort problem for TDC, selvom man med rette kan beskylde Apple for at have trådt i spinaten.

 - TDC-kunder får ingen glæde af 4G i iPhone 5

Faktum er nemlig at med mindre jorden vitterligt går under den 21. december, som Majaerne forudsagde, så bliver den nye Apple iPhone 5 nemlig årets helt store salgshit sammen med Samsung Galaxy S III.

Skidt nyt for TDC

Mens jeg for anden gang læste specifikationerne på Apples hjemmeside, kunne jeg for mit indre øje se salgscheferne hos TDCs konkurrenter sidde og gnide sig i hænderne, over udsigten til at snuppe i tusindevis af iPhone kunder fra TDC.

Og problemet er stort for TDC.

Med mindre Apple i løbet af de næste to uger hiver en kanin op af hatten og lancerer ENDNU en iPhone 5 model - udover de tre de allerede har præsenteret - så skal TDC sælge den nye smarte iPhone 5, uden at bruge det absolut beste salgsargument for den nye iPhone 5, 4G LTE. 

Jeg forudser, at TDCs konkurrenter vil slå benhård på, at netop deres netværk vil understøtte den nye iPhone, og det er dårligt nyt for TDC, som risikerer at miste mange tusinde iPhone kunder.

TDC vil på den anden side slå på, at deres nuværnede 3G netværk med DC-HSDPA med 32 Mbit/s download hastighed, sagtens kan give forbrugerne næsten samme oplevelse som med LTE.

Men de fleste forbrugere vil nok kunne gennemskue det bluf, hvis de spenderer mere end 10 sekunder på at studere TDCs dækningskort. TDCs DC-HSDPA dækning er nemlig forebeholdt de få heldige i landets største byer - og i de fleste tilfælde kun i bymidten af de største danske byer.

TDCs konkurrenter har allerede lugtet blod og er på krigsstien. Både Telenor og 3 har offentliggjort deres lanceringsdato for 4G LTE netværk, og begge teleselskaber understregede i deres pressemeddelselser, at netop deres netværk fungerer optimalt med iPhones 5.

Alle teleselskaberne vil være med til iPhone 5 festen, men TDCs invitation blev væk i posten.

Men hvad siger vores kære læsere? Vil du købe en iPhone hos TDC selvom du ikke kan bruge 4G LTE delen eller vil du vælge et konkurrende teleselskab?

Tror du det får alvorlige konsekvenser for TDCs salg af iPhone 5 - eller er forbrugerne helt ligeglade med 4G? Kom med dit indspark i debatten.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

René 18-09-2012 08:08:15

Som flere har brugt:

http://www.apple.com/iphone/LTE/

0 0
Henrik 17-09-2012 13:13:35

iPhone 5 er jo om noget, eet af de mere kedelige modeller der kommer i efteråret.

0 0
Morten 17-09-2012 14:08:12

Troll

0 0
Henrik 17-09-2012 15:44:11

Ok. En mere neutral kommentar så - jeg tror det er ligegyldigt for de fleste, eftersom HDSPA er rigeligt hurtigt i Danmark. Det er jo ikke ligesom USA hvor 3G/HDSPA er overbelastet og dårligt dækket.

Jvf. min tidligere kommentar - der er heldigvis masser af konkurrerende modeller, så mon ikke TDC nok skal klare sig?

0 0
Benjamin Jensen 15-09-2012 01:06:05

Det her 4G/LTE kræver vel også, at der skal andre typer simkort i, som jeg har forstået det. Er teleselskaberne i det hele taget klar til det - og villige til det? Det vil jo betyde en stor belastning af nettet, og det vil gå ud over deres mobile bredbåndskunder. De sælger jo netop 4G med router, så man kan bruge den derhjemme i stedet for ADSL. 4G nettet er jo endnu ikke gearet til så mange brugere, som f.eks. 3G nettet er, og med iPhones popularitet, så vil der godt nok komme en masse trafik.

Se bare hvordan hastigheden er gået ned på 3G nettet de sidste par år. Det er også derfor oplevelsen af teleselskaber er så forskellig som den er. Nogen forguder 3, mens andre forbander dem langt væk.

Er der konkret nogen teleselskaber der har meldt ud, at de vil understøtte 4G på iPhone 5 når den første bliver langet over disken?

0 0
Johnny K. Olesen 17-09-2012 08:52:01

Hej Benjamin

4G LTE kræver ikke andre simkort end de simkort (U-SIM) som benyttes til f.eks. 3G. Apple har dog valgt en ny simkort kort standard.

Mht. til hastigheden på 4G LTE netværk, så har teleselskaberne flere muligheder for at tilføje flere frekvenser end med 3G, og der benyttes også et andet air-interface, hvilket gør selve overførslen af data bedre selvom der er "tryk på" mobilmasterne i et bestemt område.

Brugeroplevelsen med 4G LTE bliver altså bedre, og teleselskaberne får bedre mulighed for at tilføje kapacitet. Derudover er et 4G LTE netværk billigere i drift for teleselskaberne, da kompleksiteten i LTE netværk er markant mindre.

0 0
Carsten 14-09-2012 21:34:47

Det er ret useriøst (nogle ville sige partisk) at kalde TDCs HSPA-dækning for bluf, fordi den bedste dækning er i de største byer. Det samme gør sig jo gældende for selskabernes LTE-net. Og nej - en enkelt LTE-mast i en mellemstor by på en inferiør frekvens giver ikke fremragende dækning :o)

Selvfølgelig bliver TDC taber på iPhone5-området. I hvert fald imagemæssigt, for sådan er gamet i medierne. Især med ledende artikler som denne. Selvom brugeroplevelsen måtte være i orden med fin datahastighed vil det altid trække ned, man ikke kan tilbyde den forjættede 4G-dækning på dyret.

Men at påstå, Apple har "trådt i spinaten" er enten et udtryk for påtaget naivitet eller manglende research. Selvfølgelig er der en specifik grund til, fx 2600-frekvensen ikke understøttes. Men det er selvfølgelig nemmere bare at antage, Apple ikke aner hvad de laver...

0 0
Johnny K. Olesen 15-09-2012 10:10:33

Hej Carsten

Jeg bliver lige nød til at pointere, at jeg i min debatoplæg udelukkende taler om TDC DC-HSPA dækning, som pt. kun er for byboerne i centrum at landets største byer. Ordet bluf benyttes altså ikke om TDC HSPA netværk. TDCs DC.HSDPA dækningen - eller mangel på samme - kan ses på TDCs dækningskort ved at krydse af i punkte "op til 25 MBit/s".

Sådan som det ser ud i øjeblikket, så har Apple trådt i spinaten ved ikke at tilbyde en iPhone 5, der understøtter de europæiske LTE bånd.

Frekvenserne på 800 og 2600 er afsat i hele EU til netop 4G LTE, mens andre frekvensbånd - såsom 1800 MHz ikke er en fælles EU "standard". Det vil derfor være meget mere logisk, hvis Apple havde fravalgt 1800 MHz, og satset udelukkende på 800/2600 MHz.

Grunden til at 1800 MHz i det hele taget er kommet i spil, er at det er blevet muligt at refarme 1800 MHz til 4G LTE i flere EU lande, og fordi auktionerne over 800/2600 endnu ikke er gennemfør i alle EU lande - England er et fremragende eksempel på dette.

Du efterlyser en specifik grund til at Apple har fravalg 800/2600 MHz. Den begrundelse kan jeg ikke give dig, men Apples konkurrenter fra Samsung og Nokia kan godt lave telefoner, der understøtter 4G LTE på både 800, 1800 og 2600 MHz. Så fra et rent teknisk synspunkt, så er det meget uforståeligt.

0 0
Morten 14-09-2012 16:56:42

I følge denne test (lavet i sommers) ... http://www.t3.dk/4g-leverer-ikke-som-lovet ... så er man jo stort set ikke over 10 MBit på 4G med mindre man bor på Amager ... så hvor interessant er det at tale Telia 4G???

0 0
Tommy 14-09-2012 15:15:01

Nu vil jeg ikke hoppe på iPhone i5 bølgen, da jeg ser den alt for svag i forhold til konkurrenterne, heriblandt Nokia Lumia 920 som er væsentlig mere interessant.

Men hvis jeg skulle have en i5'er vil LTE da klart være interessant - ellers kunne jeg lige så godt vælge i4s...

LTE vil dog desværre nok hurtigt komme ned i hastighed da flere og flere har 4G dongles og ja flere og flere mobiler får LTE, så flere brugere = lavere hastighed.

Personligt ser jeg dog mindst to ret gode elementer ved at Apple kun har smidt 1800mhz frekvensen i deres mobiler.

1 Jeg har TDC 4G og hastigheden vil nok ikke ændre sig så meget i de kommende måneder - egoistisk, men rigtig lækkert :D

2 Min kommende Lumia 920 (eller måske SGS3 4G) vil kunne udnytte 800mhz så vi er mange der får gavn af "udkants"-LTE-hastigheden - eller bare hvis man vælger at købe 920eren hos TDC, så er der også mere net-båndbredde for kunderne.

TDC har dog et kæmpe problem, får selvom iPhone 5 skuffede, så skal den nok blive solgt i massevis. En VW Golf sælger også altid godt selvom konkurrenterne (kan være/) er bedre.

Potentielt det er måske 1/3 af deres smartphone omsætning der er i spil - og det kan sgu tvinge selv den største gigant i knæ!
TDC skal forsøge at udnytte dette på bedste vis. Sælg så mange i5'ere som muligt ved deres "loyalitet", TDC Play og andre services.
Og når Samsung, Nokia og HTC kommer med deres nye 4G modeller, skal der bare gives gas med "mindst belastede netværk" og hvad de ellers kan finde på.

Jeg er slet ikke i tvivl om at der er utallige krisemøder booket fra nu af og til d. 28ende. TDCs ledere må have være den nye kundegruppe for folk der vil farve deres grå hår!

0 0
14-09-2012 15:08:41

er ringe uanset om du taler LTE eller DC-HSDPA. Jeg har aldrig i min tid ved 3 oplevet at min mobil skifter over på edge mit i Odense centrum. Det oplever jeg tit hos TDC. Så mon ikke deres LTE dækning er lige så ringe, så folk alligevel er bedst tjent med at skifte selskab.

0 0
aboel 14-09-2012 15:06:46

1800 MHz LTE afvikles på 10 MHz frekvensbredde – det vil sige en teoretisk max hastighed på 75 Mbit/s og praktisk på 50 Mbit/s

På 3G kommer iPhone 5 samtidig med den nye DC-HSPA , som understøtter en teoretisk max hastighed på 42 Mbit/s på 3G – hvilket TDC jo udbygger massivt.

0 0
Tommy 14-09-2012 15:22:06

Undskyld jeg siger det lidt lige ud af posen, men DC-HSPA er en fis i en hornlygte.

"almindeligt 3,5G" har en teoretisk maks på 32 - men på 3's(telefonselvskabet) netværk har jeg aldrig oplevet hurtigere end 4mbit med mine mobiler og min kærestes i4 er sjældent over 1mbit...

Der er sgu langt fra 1mbit til 32...
Det samme problem har DC-HSPA, for der er mange mobiler der understøtter teknologien.
LTE er en lidt anderledes størrelse, for der er knap så mange enheder med den hastighed - dog vil Telia og andres brugere mærke at der er kommer flere brugere på, så hastigheden vil falde lidt.

0 0
Robert 15-09-2012 07:39:44

Jeg var også hos Oister et par måneder og det var mere end nok. Der var visse tidspunkter på dagen hvor forbindelsen bare fuldstændig døde og hvis jeg gik ud i haven kunne min telefon lige trække omkring 0,5 mbit. Og så om natten lå den stabilt på ca 4mbit, det taler da vist sit tydelige sprog.

0 0
Zeb 14-09-2012 17:49:24

Det hænger altså mere sammen med at 3's netværk er HÅBLØST overbelastet og slet ikke kan håndtere de mængder data som der er behov for. Jeg ved ikke om de har for få master, for dårligt udstyr eller hvad, men det er noget seriøst crap. Jeg skiftede til Oister for at få bedre datapakke på mobilen, men skiftede væk igen fordi hastigheden og dækningen var så ringe, og jeg ofte mistede forbindelsen og måtte nulstille den (fly-mode til-fra) og jeg boede på det tidspunkt på indre Amagerbro i København, hvor man nok kunne forvente ordentlig dækning. Efter skift til(bage) til Telmore og TDC's net har jeg fin hurtig hastighed igen.

0 0
David 14-09-2012 15:06:31

For mig ville det gøre, hvis jeg alligevel skulle købe en iPhone 5, ville jeg vælge et sted hvor jeg fik LTE.

0 0
René 18-09-2012 08:10:33

Hvad ville du bruge det til? Det skal jo nok komme til alle. Og i starten ville " man " da ikke kunne mærke det. Fordi alle er online. Så flere der er på så mindre download har man ;)

0 0
Peter Frederiksen 14-09-2012 14:41:17

Hvad det kommer til at koste for et LTE abonnement, jeg selv har en pakke fra telenor hvor limit er 10 mbit og min tablet abonnement er fra oister er limit er 10 mbit for 39 kr.

For mig ville det p.t. ikke have betydning p.t. LTE or Not LTE! og jeg har en hjemmeforbindelse der svinger fra min. 100mbit til 500 mbit DL/UL...

0 1