Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Debatoplæg: Nu vælger Mobilsiden.dk IGEN side

Debatoplæg: Nu vælger Mobilsiden.dk IGEN side

Mobilsiden.dk er altid efter Apple, og Mobilsiden.dk hyper iPhone 5 alt for meget. Artiklerne er mere sensationspræget end Ekstra Bladets, og journalisterne aner ikke, hvad de skriver om.

Jo, Mobilsiden.dk må lægge ryg til meget kritik fra læserne. Faktisk lægger vi ører - eller rettere sagt øjne til meget.

Som et seriøst medie har vi valgt at tilbyde vores læsere muligheden for at kommenterer på alle vores artikler, og det gør rigtigt mange flittigt brug af. Det er bestemt ikke alle medier, der tør tilbyde deres læsere at kommentere på deres artikler.

Vi er på Mobilsiden.dk stolte af, at vi godt tør stå til ansvar for vores artikler, og vores artikler bliver da kommenteret og debatteret på livet løs.

En af de påstande, som vi ofte må høre på, er, at Mobilsiden.dk holder med de forkerte - altså at vi omtaler visse firmaer eller styresystemer positivt, mens andre omtales særdeles negativ. Men vi er faktisk upartiske på Mobilsiden.dk - syntes vi selv.

Læs også: Hvorfor er Android-folket så sure? Misundelige?

Men selvom vi forsøger at være upartiske, så får vi dog alligevel ret ofte på puklen for at “holde med de forkerte”. Så vi har fundet et par eksempler på kommentarer, hvor vi får nogle ordenlige drag over nakken.

Frem med høtyv og fakkel

Mobilsiden.dk lavede en afsteming om afskallende lak på den nye iPhone 5. Et problem som overraskende mange af vores læsere oplevede med deres nye iPhone 5, men selve afstemningen affødte disse nogle ret negative kommentarer om os.

En læser skrev følgende kommentar:

- “Der findes en del mennesker og endnu flere virksomheder og medier, inkl. mobilsiden.dk, som ønsker at skade Apple og personligt finder jeg det aldeles barnligt.”

Og en anden læser skrev disse påstande:

- “Hvis der er en ting jeg er super træt af på mobilsiden, så er det jeres apple hate. Jeg er ikke selv mac bruger, jeg har en selvbygget computer, og en htc desire s. Men jeg ved at apple laver kvalitets produkter og alt det i skriver passer jo overhovedet ikke. Er virkelig træt af at, i ikke kan andet end at hate på apple. Da jeg så denne side for første gang, var den nyeste video den nye ipod touch. Selvom den var rigtig fed skulle John G dog lige sige at den ikke var så god, som den egentligt var.”

I den modsatte boldgade, så fik Mobilsiden.dk også på puklen, da vi publicerede historien om iPhone 5 er billigere at bruge end Galaxy S III i strømforbrug:

- ”Hold kæft mobilsiden.dk det er for tyndt et postulat ... virkelig. skal I prøve alle kneb for fortsat at hype Iphone, det er simpelthen utroligt...”

Tonen var ikke ret meget mere positiv i kommentarerne til artiklen USA-tilstande ved iPhone 5 launch i Danmark. Det var en lille artikel med web-TV indslag omkring de mange lanceringsevents, der blev afholdt i anledning af lanceringen af iPhone 5 i Danmark. En af vores læsere skrev denne både rosende og rasende kommentar:

- ”Kære mobilsiden.

Jeg er tæt-på storforbruger af mobilsiden, men for f**** jeg er personligt træt af denne apple hype, hvor siden går i selvsving over at der kommer en ny iPhone. I konstaterer selv flere steder i Jeres artikler at der ikke er noget nyt umiddelbart, og alligevel tæppebomber I mobilsiden.dk med artikler om smartphonen. Min bøn til Jer: Kunne I ikke lave en seperat sektion på mobilsiden til den apple hype I laver? Synes det er trættende at komme ind på siden, hvor så "seneste nyt", er 10 artikler om...(trommehvirvel) iPhone. Min hensigt er sådan set ikke at tilsvine apple, for har ingen af deres produkter, så kan ikke udtale mig om dem, men I har læsere på siden der (regner jeg med) ikke har behov for at blive en del af hypen, og gerne vil læse andet mobilstof.

Udover det, så tak for et godt site....(Altså lige bortset fra ovenstående! :) )”

Vi tager i denne uge tyren ved hornene og spørger vores bagkloge, kritiske og alvidende læsere, om de virkelig syntes, at vi holder for meget med de forkerte? Og hvem er disse “forkerte”?

Er Mobilsiden.dk virkelig i lommen på [indsæt selv firmanavn], eller bliver der efter din mening skrevet neutrale, objektive og upartiske artikler på Mobilsiden.dk

Kom med dit indspark i debatten i kommentarfeltet herunder.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Kongand 08-10-2012 11:33:06

Jeg tænkte, om det ikke kunne være muligt, at I på mobilsiden.dk lavede en lille blog-lignende side, hvor hver enkelt af jer kunne lave et lille indslag om jer selv?
Skrive hvad I selv have af mobil, om I har personlige interesser, der kunne have betydning for jeres holdning, evt. jeres uddannelse(r) og antal år I har arbejdet inden for teknologi-verdenen osv.
Om der skal være billede eller ej, er ikke så vigtigt, det afhænger af om I vil genkendes ;)
Men på den måde kunne man måske bedre sætte sig ind i jeres tankegang, når I skriver.

Personligt synes jeg ikke, det vil have indflydelse på jeres objektivitet (som alligevel nogen gange er svær at se), men derimod gøre jer mere troværdige.

0 0
Johnny K. Olesen 08-10-2012 13:40:08

Hej Kongand

Dit forslag er noteret og det kunne være en ide - men tiden skal også være til det :-)

Vores chefredaktør John G. Pedersen her faktisk allerede en blog, som kan læses her: http://johngdk.wordpress.com/

0 0
Henrik 09-10-2012 15:11:59

Synes det lyder som en rigtig god ide, det kunne være rart at sætte ansigt på dårlig skrevet artikel, så kunne man altid svine personen til, når man mødes nede i Netto :)
Pjat, men sådan kunne jeg tænke mig det gik, når jeg tænker over hvad jeg har mødt af kommentare her på siden.
Jeg synes dog, at det er nedad gående, enten skyldes det, at det er sjældnere at jeg er her på siden, da jeg ikke gider læse "smide lort efter hianden / iPhone vs Samsung vs androide ELLER at læserne af siden er blevet klogere og mere humane ..

0 0
Kenneth Sørensen 06-10-2012 14:25:33

Jeg har også fulgt med på mobilsiden, gennem en årrække. Sys det er et glimrende site. Niveauet er generelt godkendt. Der kan være smuttere, men ikke af en karakter som har nogen synderlig betydning, for andre end de sædvanlige brokkehoveder som findes overalt. De fleste af os læser om dette stof på flere sites og så kan man jo passende få et andet perspektiv der.

Jeg deltager sjældent i "æble vs -" diskussioner, men jeg hader virkelig æblet... det kan næsten ikke beskrives. :-D - Så personligt sys jeg det kunne være rart med en æble fri zone. Et slags omvendt "tag". Men ved ikke det er teknisk muligt, eller om der overhovedet er andre end mig der har det barnlige behov. ;-)

Ellers siger jeg bare keep up the good work. :-)

0 0
Nuke 04-10-2012 12:12:27

Nu har jeg været bruger på mobilsiden/debat i mange år, og jeg har ALDIRG oplevet så meget "lige gyldigt" debat om hvorfor mobilside gør som de gør og de skal være mere som andre syndes de skal være :/

Hvis nu jeg lige tænker mig om så er "problemerne kommet efter at internettet er hver mands eje, og er over alt, og så syndes man jo man er delvis anonym og man ydre sin holdning og nedværdige andre...

Mobilsiden er der ikke noget galt med, der er bare kommet langt flere bruger til de seneste år.

Det var mine 5 cent...

0 0
Exert 04-10-2012 10:30:27

Mobilsiden leverer en pose blandede bolcher med gode og dårlige artikler, og som med så meget andet, er det de dårlige artikler man husker bedst.

Jeg synes at jeres arbejdsgang kunne strammes op, så færre dårlige/ligegyldige artikler kom på siden. Nu bringer i selv artiklen "iPhone 5 er billigere at bruge end Galaxy S III" på banen, og der må jeg bare sige, at I selv beder om ballade, når overskriften er så ugennemtænkt og artiklen så ligegyldig.

Derudover synes jeg, som andre, at I bør fokusere på mere nærværende danske problemstillinger. Ikke at I ikke gør det nu - der skal bare mere af det. Det er det, der gør jer relevant i forhold til udenlandske sites.

Ta' udgangspunkt i jeres brugere og opfordre i højere grad brugerne til at komme med problemstillinger.

0 0
Exert 04-10-2012 10:30:27

Mobilsiden leverer en pose blandede bolcher med gode og dårlige artikler, og som med så meget andet, er det de dårlige artikler man husker bedst.

Jeg synes at jeres arbejdsgang kunne strammes op, så færre dårlige/ligegyldige artikler kom på siden. Nu bringer i selv artiklen "iPhone 5 er billigere at bruge end Galaxy S III" på banen, og der må jeg bare sige, at I selv beder om ballade, når overskriften er så ugennemtænkt og artiklen så ligegyldig.

Derudover synes jeg, som andre, at I bør fokusere på mere nærværende danske problemstillinger. Ikke at I ikke gør det nu - der skal bare mere af det. Det er det, der gør jer relevant i forhold til udenlandske sites.

Ta' udgangspunkt i jeres brugere og opfordre i højere grad brugerne til at komme med problemstillinger.

0 0
Gammelpot 04-10-2012 10:04:52

Min oplevelse er egentlig at Mobilsiden reflekterer det omgivende samfund, (hvilket egentlig ikke er specielt imponerende for at "special medie").
Der er temmelig mange mennesker der nærmest som en selvfølge omtaler en smartphone, som en Iphone uanset hvad, da det åbenbart er det de kender. På samme måde virker Mobilsiden meget fokuserede (måske ubevidst) på Istuff. Synes ofte man oplever artikler hvor det egentlig ikke er relevant at nævne Istuff, men hvor der alligevel lige kommer en lille reference, hvis Apple kan fremhæves. Derimod synes jeg kun sjældent at man i artikler om I-stuff lige skal have "klemt ind" at på enkelte punkter er konkurrenterne bedre.
Ved ikke om det bare er ubevidst at man altid opfatter Istuff som "referencen" så derfor er man bare nødt til at nævne den?

En af de mest grinagtige artikler for nylig var den med strømforbrug på IP5 kontra SGS3, hvor IP5 fremhæves for at spare nogle småmønter i strøm. Helt ærligt er det ikke lidt tyndt? Denne (og andre tilsvarende "nyheder") er ihvertfald med til at give en ide om at Apple skal fremhæves uanset hvor lille en "nyhed" er!

Herudover er et problem i en del artikler at inferiøre nyheder oversættes/gengives ukritisk, referencer ikke er checket ordentligt etc.

Det skal dog nævnes at jeg synes at anmeldelserne generelt virker nogenlunde neutrale.
Men nogen af artikelskribenterne kunne nok "stramme lidt op".....

0 0
Katron 04-10-2012 06:29:57

Som udgangspunkt, er jeg hyppig bruger af mobilsiden, og synes generelt at der kommer godt input fra mobilverdenen.
Der er dog dog stor forskel på hvem der laver de forskellige artikler, hvilket til tider gør det svært at skelne mellem produkterne, da man kan læse sig til meget ros om et produkt, og 14 dage senere bliver det skældt ud, fordi artiklen er skrevet af en anden person.

Synes måske også at man gør for stort et nummer ud af at sammenligne produkterne med hinanden. Som udgangspunkt kan man ikke sammenligne en iphone med en SGS3 eller Lumia 900. Det er 3 vidt forskellige mobiler, som henvender sig til 3 forskellige brugergrupper. Der er i bund og grund ganske få punkter, hvor man kan sammenligne direkte, resten ligger i softwaredelen, hvor det til evig tid for brugerne, drejer sig om temperement.
En Iphone 4s, vil i min verden aldrig komme i nærheden af 6 stjerner, og den samme holdning vil gøre sig gældende for Androidfolket. Derfor vil mit råd til mobilsiden være, at man sammenligner mobilerne ud fra hvilket system der køres med. Man kan heller ikke sammenligne to konkurrerende pc'ere, hvis den ene kører linux, og den anden kører windows. Så havner en given test kun på den brugermæssige holdning, som en given testperson har til de 2 systemer, selvom det faktisk var pc'en der skulle testes.

Et godt eksempel på en rigtig god upartisk anmeldelse, er John G's anmeldelse af Nokia N8 tilbage i 2010. En rigtig god anmeldelse, hvor man ikke har fokus kun på styresystemet, men generelt har brugt lang tid på at teste selve mobilen. Slutteligt er stjerner tildelt ud fra Nokia synspunkt, hvor man holder N8 op mod tidligere Symbian telefoner. Dermed sagt at hvis man havde kærlighed for Symbian, ville man bestemt ikke blive skuffet over N8. Desværre bliver der længere og længere imellem sådanne anmeldelser, og det fleste der laves idag, har man mere travlt med at sammenligne telefonerne på tværs af platformene, end at lave en egentlig sammenligning mellem de konkurrerende mærker. En potentiel SGS3 køber, er jo komplet ligeglad med, om telefonen er dårligere eller bedre end en Iphone, for folk der kigger efter Android mobiler, har ingen interesse i Apple produkter. Det var noget helt andet, hvis man kunne købe en Iphone med Android, men sådan er verden ikke bygget sammen, så derfor, lad være med at sammenligne systemerne.

Et forholdsvist nyt problem der er dukket op på mobilsiden, er at nogle af de nyere rapportere ikke har styr på facts. Mobilsiden er et medie, hvor man søger oplysninger og nyheder, og så hjælper det ikke, at det der står noteret, ikke er rigtigt.
En ting er hvis man ikke lige er klar over nogle specielle funktioner i et Android system, en anden ting er når der bare dukker en nyhed op, hvor man slet ikke har undersøgt kilden.
Førstnævnte kan klares ved at lade en Android ekspert stå for anmeldelser af Android devices. Det næste er bare for dumt.
Kan nævne et nyt eksempel, hvor det oplyses at google nu har overhalet microsoft på listen over verdens mest værdifulde selskaber, og at google nu er på 2.pladsen. Det gir jo ingen mening at komme med sådan en påstand, når den langtfra er sand. Det tager ingen tid at tjekke om kilden er rigtig eller forkert. Der findes utroligt mange lister samt kilder til hvilke virksomheder slår hinanden. Ingen af dem har google på 2.pladsen, og kun en enkelt af listerne har apple på førstepladsen, til trods for at selvsamme person fra mobilsiden, slynger om sig med senest det ovenstående eksempel. En uge forinden havde han udnævnt apple til at være verdens største virksomhed. På netop den statistik, er apple faktisk værst stillet, da de her er helt nede omkring 30.pladsen.
Sammen person har flere gange, i nyere tid fået mig til at fatte tastaturet, for at rette lidt op på fejlagtige informationer. Det er bare ikke godt nok.

Men alt i alt en go side, hvor man dog har tendens til at følge tidens trend, ved at fremhæve de produkter der lige er oppe i tiden.

0 0
Kim 04-10-2012 11:03:53

Host host Hr. Smith host host...

Er det bare mig der kan se en rød tråd?

0 0
Zeb 03-10-2012 16:43:50

Jeg er en af dem der har brokket mig ved adskillige lejligheder. Det indrømmer jeg gerne. Problemet for mig ligger i, at der ikke er en fast linje. Det værste eksempel jeg ser igen og igen er når i anmelder. Android mobiler har ved flere lejligheder fået minus for at være for dyre, men tilsvarende bliver der ikke stillet spørgsmålstegn ved prisen når iPhone er blevet anmeldt (skal indrømme jeg ikke har læst hvis i har anmeldt 5'eren, men det var tilfældet med 4 og 4S). Det virker meget partisk at trække en topmodel ned pga. pris. Især hvis det er en anmeldelse hvor der flere gange henvises til at iPhone er bedre på netop dette punkt. Men må sammenligne med telefoner i samme prisklasse, men så skal man også være bevidst om at det netop ER samme prisklasse. Så skal man ikke brokke sig over prisen.
En anden ting er når der bliver påpeget at der ikke er sammenhæng i antallet af stjerner en mobil får. Svaret er så at man ikke kan sammenligne på tværs af anmeldelser. Men hvad er pointen så? en given mobil kan få 6/6 mens den direkte konkurrent har fået 3/6. Men man kan ikke sammenligne? Så kan man jo ikke bruge det til noget som helst. Det er klart at får en billig telefon max karakter så ligger det i kortene at det er for den givne prisklasse, og at den ikke nødvendigvis er Galaxy SIII eller iPhone5 klasse, men når man giver de to ovennævnte telefoner karakter, så må man også sørge for de er sammenlignelige.
Det er dog pisse svært at give karakter i det hele taget, og i kunne også overveje at droppe stjernerne. For det første er der alligevel ikke nogen oversigt over det, for det andet er de meningsløse uden nogen form for skala og uden sammenlignelighed. Drop dem eller sæt system i det.

0 0
KimDotDK 03-10-2012 13:18:29

Jeg synes ikke i vælger side. Folk må bare lære at acceptere at sommetider, op til lanceringer osv. bliver nogen mærker bare fremhævet mere. Det er jo ganske naturligt. Der kan sommetider være en uheldig vending, der måske, såfremt man virkelig gerne vil, er hardcore fan af det ene eller andet mærke, solen står rigtigt og vinden blæser med den helt rigtige hastighed, kan antyde at man foretrækker det ene OS frem for det andet. Men det er da småting.

Når det så er sagt, så er der da langt større problemer her på siden. Vi kan starte med navnet. I kalder jer Mobilsiden og det forpligter altså til en vis form for ekspertise indenfor.. MOBILTELEFONER!!
Læg mærke til at jeg ikke forventer I er journalister af uddannelse og sagtens kan se gennem fingre med stavefejl og uheldige formuleringer. Men for f*nden hvor man forventer at I ved hvad I skriver om. Mange mennesker baserer deres køb af telefoner til 5000,- og opefter, på jeres anmeldelser.
Nogen er værre end andre til bare at skrive hvad de mener er rigtigt og jeg ser ingen grund til at nævne navne. Hovedsagen er at der bliver strammet op.

0 0
Kim Harder 03-10-2012 12:56:09

Det er ret ofte, at iPhone 5 nævnes. Er det fordig det ren faktisk er læserne/debatørene, som prøver på, at fremhæve iPhone og slet ikke Mobilsiden.

0 0
Rasmus Ravnsbjerg Byriel 03-10-2012 12:25:36

Smag er jo altid forskellig, og derfor vil nogen altid have anderledes meninger end andre. Jeg tror derfor ikke det er så nemt, at tilfredsstille alle.
Det er helt klart ikke min fornemmelse, at I favoriserer noget bestemt mærke eller platform, men at I forholder jer til produkterne som profesionelle brugere.

Personligt kan jeg jo da bidrage med (for dem der beskylder jer for iPhone haters) at I på direkte forespørgsel om råd, på jeres mail, svarede, at hvis jeg var glad for Android og syntes det fungerede, så var der ingen grund til at købe en iPhone, men at jeg lige så godt kunne købe en Samsung Galaxy S3. Så jeg synes I udviser den passende loyalitet/objektivitet, som vi som forbrugere har behov for.

At I så ofte benchmarker op mod Apple's produkter har jo nok blot noget at gøre med, at I har fået de bedste oplevelser der. Og skønt jeg nu alligevel er endt med en iPhone (efter at have været fandroid i over 2 år) så forstår jeg det godt.
Det er jo ingen skam at sammenligne ting op mod dem, som man synes fungerer bedst.
Og så vidt jeg husker, så fik f.eks. SGS3 jo da også meget ros.

Så jo! Bestemt, så synes jeg I formår at gøre jeres meninger objektive!

Jeg nyder i hvert fald mit daglige besøg på jeres hjemmeside, og hva' så om der har stået lidt meget om iPhone 5 de sidste par uger? Det er vel blot naturligt grundet lanceringen!

Ydermere er jeres side vel også delt op i iPhone og Android, så man har mulighed for at klikke ind på det, hvis man vil, men nyheder er vel nu en gang nyheder, og så synes jeg da det sagtens kan høre til på forsiden!

I opfylder i hvert fald informationsbehovet fra min side. Jeg er jo heller ikke "technørd" som sådan, men avanceret bruger måske, så fra mig skal kun lyde "keep up the good work".

0 0
Mikos 03-10-2012 11:39:35

Jeg har førhen syntes, at det generelle mediebillede har favoriseret Apple i alle mulige sammenhænge og afskygninger. I dag synes jeg mediebilledet er blevet afbalanceret, ikke 100% men der er en bevægelse i retning af en forandring på det nævnte billede. Det forhold gælder, ikke på naturlig vis men på logisk vis også for mobilsiden.dk. Så ja, I har været påvirket og det ses også i jeres nyhedstrøm. I bliver på den måde blot en forlænget arm på det der allerede er. Jeg tror derfor, at det ikke er en personlig agenda, som I har haft kørende.

Mobilsiden.dk er business, hvilket skal forstås som, at det er økonomien, der styrer indhold og retning. Så hvad betyder det, at nogle få brugere af sitet brokker sig? På sin vis er det smart nok, at stoppe op og lodde stemningen i forhold til, at mobilsiden.dk også er et social medie. Skal I fortsætte med at fastholde disse partiske kampe, eller skal I prøve at skabe noget nyt. Jeg personligt synes det sidste. Hvordan vil I gøre det?

Jeg har nævnt i titelfeltet 'nysgerrighed', da det er noget jeg savner på mobilsiden.dk. Nysgerrighed gør levende. Jeg har også nævnt 'kritik', som jeg ligeledes savner. Med kritik mener jeg, også at turde udtrykke sig kritisk om de forskellige produkter, set i en måske større sammenhæng og på den måde også skabe gode, spændende og ikke mindst relevante debatter om mobilteknologi i vores hverdag.

I havde en artikel, skrevet af en person med indgående kendskab til patentretsager, den var virkelig spændende og udfordrende for eens egen personlige og måske partiske opfattelse af netop det forhold. Mere af det. I skal være med til at oplyse folk ikke blot informere og endnu værre, ikke kun videre informere. :-)

Sidst men ikke mindst, jeg synes I skal ansætte mig.

0 0
Johnny K. Olesen 03-10-2012 11:57:02

Hej Mikos

Tak for de pæne ord - artiklen om patenter tog også lang tid at skrive :-)

De få nysgerrige kan finde den omtalte artikel her: http://www.mobilsiden.dk/tips/hvad-betyder-patent-varemaerker-og-designbeskyttelse,lid.17037/

Det er en del af vores baggrundsartikler - overblik findes her: http://www.mobilsiden.dk/overblik/baggrunds-artikler,lid.175/?next_pg=1

Det er altid tilladt, at sende en ansøgning til John G., hvis man mener, at man har mere talent end Mobilsiden.dks nuværende freelancere.

0 0
Mikos 03-10-2012 13:17:58

Hej Johnny K. Olesen,

Det er på sin vis dejligt at høre, at det tog lang tid, at skrive artiklen, oplevelsen af kvaliteten på artiklen, er "mærkbar". Den slags emner (eksempelvis patentproblemstillinger) bliver ikke uaktuelle 'over night' og, ud fra det perspektiv, er tiden jo med jer.

Tak for tilbudet, det vil jeg selvfølgelig benytte mig af. Jeg kan dog sige her, at jeg umiddelbart ikke kan vide, eller mene, om jeg har mere talent end mobilsiden.dk's nuværende freelancere. ;-)

0 0
Fidoble 03-10-2012 07:48:51

Hej Mobilsiden

Jeg kommer forbi dagligt for at læse lidt nyheder. De fleste gange er nyhedsværdien dog ikke så stor da jeg også besøger sider som phonearena.com, pocketnow.com, gsmarena.com ect. som er lidt hurtigere ude med nyheder. MEN, som et dansk medie syntes jeg nu jeres side er langt den foretrukne :)

Når i får på puklen af at være partiske af hver lejr, så er det jo fordi der er så mange følelser involveret i det at have en mobiltelefon. Folk vil jo gerne vælge den rigtige telefon/platform og stoler ikke altid på at det de selv vælger er det rigtige for dem.

Noget af det vigtigste for mig, er at en telefon skal kunne opfylde MINE behov, ikke andres, og det tror jeg er en væsentlig faktor for alt den mudderkastning der foregår her på siden.

Så alt i alt tror jeg ikke i skal tænke alt for meget over det og så bare levere de nyheder der nu engang er :)

0 0
Per Jensen 03-10-2012 06:02:38

http://www.computerworld.dk/galleri/sikkerhedsapps

Mage til dårlig omgang journalistik skal man dog lede længe efter. Og der er ikke en gang mulighed for at fortælle dem, at de er galt på den!

0 0
Nikolaj 02-10-2012 23:06:19

Nu læser jeg rimelig tit "nyheder" her på sitet og alt for ofte passer overskrift ikke med teksten ellers også er det direkte løgn (læs: i hævder noget der ikke er kilder på).

Det er virkelig noget der bare ikke er i orden. I skal altså have styr på fakta når i skriver en artikel ellers skal i sige at det er noget i tror eller gætter på. Ikke bare skrive det som om noget i gætter på virkelig er fakta.

Alt for tit virker det som om det er vigtigere med store overskrifter end selve indholdet af artiklen.

Forslag: Lav mange flere "dybe" artikler. Skriv om mobilmaster, baggrundstof og ting der er relevant for den lille dansker i danmark og skriv færre artikler med 20 linjer hvor der ikke rigtig står noget.

0 0
Johnny K. Olesen 03-10-2012 13:15:04

Forslag: Lav mange flere "dybe" artikler. Skriv om mobilmaster, baggrundstof og ting der er relevant for den lille dansker i danmark og skriv færre artikler med 20 linjer hvor der ikke rigtig står noget.


Hej Nikolaj

Mobilsiden.dk arbejder på det, men tiden skal også være til det.

Vi er et 100% kommercielt medie, og så længe politikerne sender alle offentlige støtte kroner til de store dagblade uden at sende så meget som 50 øre til online-medierne, så bliver vi desværre nød til at skrive et miks af korte og lange artikler.

Vi forsøger dog at skrive lidt flere lange artikler, men Mobilsiden.dk har altså ikke snablen nede i statskassen ligesom papirmedierne, og derfor er der ikke penge til at have ti fuldtids journalister sidde og lave research hele dagen lang.

Ovenstående skal ikke læses som en gang klynk, men derimod en kold og kynisk konstatering af, hvordan staten diskriminere papir- og online- medier til skade for alle forbrugere. Send Mobilsiden.dk nogle støttekroner fra statskassen - så skal John G. nok ansætte flere journalister og måske også en korrekturlæser.

0 0
Rune 02-10-2012 23:18:38

Jeg vil give Nikolaj ret. Objektivitet i overskrifterne er også vigtige. Der er alt for meget budskab og sensation "så dårlig er....", "så meget fejler....", " så hurtig er...", "Så godt er ...".
Brug hellere "Anmeldelse af ...". Når I så anmelder forskellige produkter, så hold det også objektivt og bliv ved det anmeldte produkt. Når I så er færdige med jeres test eller info, kan I efterfølgende referere til hvad I tidligere er kommet frem til ved fx andre produkter, hvilket I øvrigt bør produkter i samme kategori. På den måde bliver det en upartisk sammenligning og ikke en evig konkurrence om ubetydelige småting. Lad læserne selv tage stilling til vigtigheden af forskellene, i stedet for at være alt for værdiladede.

0 0
Slaraffenland 03-10-2012 09:18:58

For at citere den kære Nikolaj Sonne, så ville en objektiv anmeldelse af et produkt være en temmelig kedelig affære. En objektiv anmeldelse beretter pr. definition kun om produktets specifikationer og egenskaber.

På linje med filmanmeldelser, musikanmeldelser osv. er det anmelderens (John G. & co.) opgave at formidle sit subjektive budskab om produktet, dvs. om han synes det er godt eller skidt, fordele/ulemper osv. osv.

Det skal ikke ligge Mobilsiden.dk til last, at enkelte personer herinde ikke kan tåle at læse anmelderens subjektive vurdering af produktet (dvs. om det er bedre eller dårligere end konkurrentens).

Mvh
Thomas

0 0
Kim 03-10-2012 09:58:29

Sonne er jo så også det værste eksempel på forudindtagede medier. Der er jo ingen grund til at se anmeldelserne, de er så forudsigelige at det bliver ligegyldigt. Det er på alle måder rent tidsspilde, hvis du først har set et program.

0 0
Slaraffenland 03-10-2012 10:09:52

Nu var det ikke Sonnes konkrete anmeldelser jeg referede til, men hans syn på dét at anmelde et produkt.

Det er fint at holde sig væk, hvis man ikke bryder sig om anmelderens subjektive vurderinger. Men at brokke sig over upartiskhed osv osv. hører ingen steder hjemme.

0 0
Kim 03-10-2012 10:29:32

Nød lærer nøgen kvinde at spinde - Sonne kan jo umuligt bilde nogen ind at han ikke er forudindtaget, derfor er han jo nødt til at støtte den partiske anmeldelse. Det giver ham jo stadigt ikke nødvendigvis ret. Man kan så diskutere om det er Public Service eller ej.

0 0
CJ 03-10-2012 12:25:39

Sonne er en klaphat. Ok han har nu fået en babe til at tage opmærksomheden fra sin inkompetence, men det hjælper ikke. Udsendelserne er stadig lige til at skylle ud. Fatter ikke de stadig giver ham airtime. Ville fortrække pausefiskene til enhver tid

0 0
Slaraffenland 03-10-2012 10:40:00

Hvad har ordsproget med Nikolaj Sonne og Mobilsiden.dk at gøre?

0 0
Kim 03-10-2012 11:23:14

"Sonne kan jo umuligt bilde nogen ind at han ikke er forudindtaget, derfor er han jo nødt til at støtte den partiske anmeldelse."

0 0
Slaraffenland 03-10-2012 12:00:16

Tror ikke dit ordsprog kan overføres til Sonnes måde at anmelde produkter på. Men pyt, jeg forstår nu hvad du mener, omend jeg langt fra er enig i dine betragtninger.

Vores interne diskusion er dog et sidespor fra Mobilsiden.dk´s oprindelige indlæg. Så skal vi ikke bare holde her?

Mvh
Thomas

0 0
02-10-2012 21:16:49

Er inde at snuse vær dag, nyder at følge lidt med i hvad der rør sig, og at i er total hugget på appel, rør mig ikke!
Syntes der er fedt at læse en anmeldelse/artikel, og der efter gå ned i kommentarer, og læse andres syn på samme sag!

Det at i mender at det er dyre at holde en samsung kørene, strømmesigt,
Og derefter få alle de andre vinkler med nede i kommentarene, der er det er giver siden energi!

0 0
Jubas 02-10-2012 20:14:16

Jeg har nu i 14dage fuldt med herinde konstant, for at læse en test omkring den nye iphone5.
Så blev den frigivet i DK, og der kommer stadig ingen test, kun en svag fremvisning i butikken.
Jeg ventet så yderligere nogle dage, for måske i først skulle købe en at teste.

Men så idag, så fik jeg virkelig et hidsigt tilfælde!!
Pludselig så er der kommet en ny HTC, og vupti, så bliver der lavet MINDST 5test af samme mobil og hele forsiden bliver spammet med EN mobil!

Gad vide hva den mobil har gjort, siden den skal favouriseres SÅ meget, når en Iphone5 ikke engang kan få EN test på forsiden!!

Far er ikke skuffet..far er MEGET skuffet!!

0 0
02-10-2012 20:30:50

Det kan meget vel hænge sammen med, hvornår mobilsiden får tilsendt et test eksemplar. Apple er vel sagtens så arrogante at de ikke gider at sende mobilsiden et eksemplar, mobilsiden giver dem jo alligevel fuldstændig opmærksomhed og pr.

0 0
Johnny K. Olesen 02-10-2012 20:30:04

Hej Jubas

Jeg er selvfølgelig ked af, at du er skuffet, men vi kan altså ikke trylle på Mobilsiden.dk

Grunden til at vi ikke har anmeldt iPhone 5 endnu er, at vi skal have stillet en telefon til rådighed af producenten. Og når vi så får stillet en telefon til rådighed, så kan vi ikke altid skrive en anmeldelse på 4 minutter. Sagen er nemlig den, at vi rent faktisk tester og afprøver telefonerne relativt grundig, FØR vi skriver en anmeldelse. Ting tager tid og det gør en test af en mobiltelefon også.

Når Mobilsiden.dk nogle gange kommer med en længere anmeldelse på selve lancerings dagen, så er det fordi vi på forhånd har fået stillet en telefon til rådighed af producenten.

Vi kunne måske godt sjuske os igennem en anmeldelse af iPhone 5, men hvad vil værdien være af en sådan anmeldelse? Masser af danske medierhar allerede valgt den vej, og resultatet er også derefter.

Når det er sagt, så prioriterer vi selvfølgelig også hvilke telefoner, som kunne være relevante at anmelde. iPhone 5 er jo anmeldt af gud og hver mand, så en anmeldelse af en HTC eller en Sony Ericsson kan måske være mere relevant for de fleste af vores læsere.

0 0
serpent 02-10-2012 18:02:17

Mobilsiden dækker både det gode og det dårlige ved alle platforme, og jeg synes ikke det er et problem nyheder om topprodukter fylder rigtig meget i dagene omkring launch. Det bør faktisk fylde meget.

Når det er sagt, så synes jeg ikke i helt undgår bias, med android som underdog.

John kommer helt op på barikaderne over samsungs manglende dansk ordbog (på trods af android market kan tilbyde ordbøger som er langt bedre end den ios har).

Der er rapporteret en del fejl ved iphone 5 på mobilsiden, men det er langt fra alle.

Artiklen med prisforskellen i kwh var direkte latterlig, tror i virkelig i kan finde bare een person som gør det til en købsfaktor??? Desuden er iphone så dyr det vil tage 1500 år at tjene besparelsen i kwh ind.

Summa sumarum, det skinner igennem ios er foretrukket på redaktionen, men jeg synes også man kan se i prøver at være rimeligt fair.

0 0
serpent 03-10-2012 14:25:17

Hvad med i ansætter en journalist som er dedikeret android fan, så kan denne skrive om android og i andre kan skrive om ios. Det kunne der sikkert komme nogle interessante indlæg ud af, hvor det tydeligt skinner igennem i på redaktionen er lige så uenige som resten af befolkningen.

Det vil helt sikkert sparke liv i debatterne og generere en masse trafik.

0 0
serpent 02-10-2012 18:04:55

Ovennævnte er ment som eksempler og ikke som fyldestgørende...

0 0
02-10-2012 18:13:28

Jeg syntes også der nogle gange kommer nogle mærkelige og latterlige artikler, der skal forsøge at hæve iphone over android. Så som den med strømforbruget.

0 0
02-10-2012 18:22:52

Der var også artiklen der hed "cpu test iphone5 vs galaxy s 3"... Hvor man så skriver" selvom galaxy s 3 har quadcore cpu og iphone kun har dualcore score iphone meget højere score i benchmark" men det var GPU benchmark og der for ikke CPUen der var fremhævet. Iphone5 har quad core gpu af meget nyere type end den som sidder i galaxy s 3. Det virker enten som om man med vilje vil få iphone5 til at se fantastisk ud ved at fremlægge tingene efter forgodtbefindende. Ellers er det bare uvidenhed også skulle man måske sætte sig bedre ind i det stof man skriver om.

0 0
Jacob Smidt 03-10-2012 09:57:02

Hej Leeroy.

Jeg er ked af at høre du mener at mine artikler er fyldt med dårlig viden.

Men den artikel du her omtaler kan jeg ikke give dig ret i. Der bliver i artiklen gjort opmærksom på og henledt til kilden (Anandtech) hvor der er yderligere information.

Fra artiklen: "I test udført af den anerkendte hjemmeside Anandtech.com, viser det sig at iPhone 5 på flere områder er langt foran Galaxy S III, faktisk er der ikke nogen Android enhed der kommer ret tæt på den ydelse som iPhone 5 leverer."

Herefter skriver jeg yderligere for at fortælle hvorfor det er GPU der nu bliver fremhævet på det store billede:

"Theverge.com har taget en udklip fra testen, og samlet det i en let oversigt, således kan det herunder ses at iPhone 5 lige nu ser ud til at være kongen inden for processorer i smartphones."

Altså gør jeg fint opmærksom på at hvis man vil læse mere om processor forskellen i de to telefon, skal man følge linket til Anandtech, og bagefter gør jeg opmærksom på hvor billedet med GPU sammenligningen kommer fra...

Tak for dit input, og fortsat god dag :)

0 0
Kim 02-10-2012 18:26:50

host host "hr Smith" host host...

0 0
Thomas 02-10-2012 20:03:21

http://www.mobilsiden.dk/nyheder/nokia-langer-ud-efter-google-og-apple-maps

Han var også igang der.

Det er altså ikke imponerende.

0 0
Kim 02-10-2012 21:11:55

Det værste der er næsten hans sindssygt arrogante og lige så forkerte svar.
Når man i den grad mangler basisviden, så bør man tage til sig og lære eller forsvinde.
Jeg ville aldrig kunne se mig selv i spejlet, hvis jeg mødte så uforberedt op på mit arbejde.

0 0
02-10-2012 19:20:14

Ja nogle skribenter lader til at have mindre sans for de vigtige detaljer og forskelle på begreberne end andre. Og jeg syntes det er skide irriterende at læse en artikel, hvor man ikke har styr på simple begreber. Jeg læser disse artikler for at blive klogere, ikke for at blive fyldt ukorrekt ævl enten bevidst eller ubevidst.

0 0
Xlander 02-10-2012 17:36:57

Syntes at i har en rigtig god side og vil ind da sige at rigtig mange artikler er fornuftige skrevet.

Problemet er ikke denne site men de bruger der er på siden. Mangen vil nok kalde mig gammel men rigtige mange af bruger skulle man tro lige var blevet hentet af deres forældre fra børnehaven sådan som de udtaler sig,hvis det så ikke skulle være tilfældet at det er en børnehave ja så må de være Fanboys/Girl.

0 0
bo 02-10-2012 17:51:54

det hedder brugere..... det skulle man nok lige tjekke før man kalder andre børne have børn ;)

0 0
Footiefan 02-10-2012 19:18:38

Ja ja, der er flere ting..... Men måske forstår du det alligvel?

"børne have børn" ;-)

0 0
02-10-2012 19:43:31

Alligvel... ;-) alle laver vidst en lille fejl hist og pist.

0 0
Footiefan 02-10-2012 20:50:52

vidst.......vist......... ;-)

Nok med det - go' aften :-)

0 0
bo 02-10-2012 21:06:42

touche ;)

kan bare ikke have folk, der sætter andre i bås fordi de ikke ser verdnen som de selv går !!!

0 0
Footiefan 02-10-2012 20:38:06

Ja åbenbart - overlever dog fint ;-)
Men at påpege det overfor en der måske/måske ikke staver super godt, flot nok..

0 0
02-10-2012 17:03:37

Mobilsiden er overvejende apple fans, er min opfattelse, men der skrives også mange gode artikler om android og wp. Nogle gange skrives der nogle ukorrekte og tynde artikler, som nærmest er skrevet kun for at reklamere for en bestemt telefon og fremhæve et produkt over andre. Generelt kunne man ønske sig lidt bedre gennemtænkte og upartiske artikler.

0 0
bo 02-10-2012 16:14:22

Jeg synes imidlertidigt at Apple og IOS bliver "rost" for meget .... F.eks med det det nye ladestik hævdede lene at de havde overholdt den EU aftale som de havde underskrevet mens virkeligheden er at de har fundet et smuthul.... jeg bryder mig personligt ikke om Apple, men vil gerne læse om det . så synes ikke siden skal deles op, men i tider med meget hype omkring frigivelse af et nyt produkt kunne det være fedt hvis i bare øverst, kunne lave en artikelbanner og så samle hypen deri. for så vil de andre nyheder være nemmere at overskue ;) Jeg synes Apple fylder for meget, fordi man holder dem op imod alt. Og der er jo ikke sket noget mærkbart nyt i 5 år snart 6. det ville jo svare til at samligne nokia/sonyericsson tlf fra den tid med nye produkter.... og en stor tjeneste jeg MEGET gerne vil bede om, er at lade være med at omtale Apple i Android tlf test`s .... med kommentarer som "iphone feeling" eller ting i den dur... det generer mig som fandroid ;)

og som slut vil jeg slå fast at ændre i INTET, læser jeg stadig jeres site med glæde ... :)

Men forbeholder mig retten til at kommentere tudene ;)

0 0
Slaraffenland 02-10-2012 14:12:25

Super godt at I tager tyren ved hornene!

1) Jeg synes I er upartiske. Jeg har aldrig opfattet jer som værende i lommen på nogen.

2) Man kan sjældent skrive en artikel eller give en anmeldelse af et produkt uden i større eller mindre grad at være personlig

3)Man kan altid diskuttere kvaliteten af jeres artikler. Men, jeg formoder ikke at nogen af jer er journalistuddannet, eller har en særlig baggrundviden inden for elektronik. Som oftest trækker jeg derfor på smilebåndet af jeres åbenlyse fejl og mangler. Enkelte gange får I en kommentar med på vejen.

Jeg synes jeres hjemmeside levner plads til forbedringer, men ikke fsva. jeres upartiskhed.

Mvh
Thomas

0 0
Thomas 02-10-2012 17:23:49

Det kunne næppe siges meget bedre.

Det største problem er uvidenhed eller manglende research. Der er enormt mange artikler, der er fyldt med fejl, og det virker altså useriøst.

At siden så er uoverskuelig, hjælper heller ikke på det.

0 0
hellas7 02-10-2012 17:36:11

100 % enig. Dog ville det være dejligt, hvis i ville lave en videoanmeldelse også af iphone 5 (det fik 4S jo ikke), som rigtig mange andre produkter, tablets som smartphones, får.

0 0
CJ 02-10-2012 16:32:19

Synes såmænd heller ikke siden virker partisk. Af og til virker det som om John G kaster ting ud der er meget provokerende og på grænsen til "uvidenhed", men tror nok mest det er en fornemmelse for hvor man kan prikke til iOS/Android/WP "fans". Jeg er efterhånden kommet til at siden bla lever af trafik og livlige diskussioner udsprunget af provokationer genererer trafik. Mener ikke det er nødvendigt at kante tingene så meget for at få en god diskussion men whatever. Jeg checker siden for nyheder... og gode diskussioner.

Nogle skribenter bærer dog af og til præg af manglende viden og jeg tror de ender med at blive ufrivilligt provokerende. Det kunne måske opgraderes lidt :-)

0 0
Kim 02-10-2012 18:20:41

Jeg syntes heller ikke det er et generelt problem, med forfordeling af iOS eller Android. En ting er at nogle skribenter selv er forudindtagede, og har deres favoritter. Det gør ikke sitet som sådan forudindtaget.

Men der kan bestemt være problemer med at der er akkordarbejde involveret. Det giver til tider "artikler" på nogle få linjer, eller virkeligt dårligt undersat. Og at nogle skribenter simpelthen mangler både basisviden og analytisk sans. Når man bare omskriver andre sites artikler, er det f.eks. vigtigt at man husker at perspektivere til danske forhold - og ikke mindst tager den Amerikanske patriotisme med et gran salt.

Jeg vil ikke nævne nogle navne, men Jacob har i f.eks. ikke været heldige med. Så snart jeg læser en artikel fra, lad os kalde den unavngivne for "hr. Smith", så ved jeg at jeg skal overveje indholdet mindst en ekstra gang, for der har på ingen måde været hverken analyserende, kritiske eller historiske øjne på teksten. Og det er synd for sitet som helhed.

0 0
gielsgaard 02-10-2012 15:30:31

99% Enig ;-)

0 0
Lecter 02-10-2012 14:32:29

Jeg er enig :)

0 0
Schwartz 02-10-2012 14:06:39

Og sige at der skrives alt for meget om iPhone 5, hvilket uanset farve giver reklame for produktet. Der er ikke skrevet så meget om andre produkter i de sidste par uger. Så det er lidt svært for jer eller... ;-)

0 0
BallonPedro 02-10-2012 14:19:22

Synes fordelingen er okay. Selvfølgelig bliver der sprøjtet iPhone 5 artikler ud ad libitim, men det gør der også alle andre steder. Det er med til at køre en hype op. Ved Samsungs lancering af SGS3 var der også run på.

Man kunne måske skære lidt ned på dem som kun fylder få linier og samle det i reele artikler.

Men prøv at se på Nokia Lumia 920, den har også fået en masse omtale. Mere end jeg regnede med. Det er da super, og den er endnu ikke frigivet.

Har ikke noget mod Mobilsiden.dk og besøger den da også dagligt. Mht. mobiler er jeg også upartisk. Konen har en 4S, bestilt en 5'er, vi har en new iPad og jeg har en Lumia 800 som venter på at skiftet ud med en 920'er ;-)

0 0
Schwartz 02-10-2012 15:00:54

Helt enig, fokus er på de produkter der er noget om i den periode, der skrives i. Derfor vil tekniske nyheder virke som om de ikke er 'upartiske' af og til. Mobilsiden klarer det ok...

0 0
Kim 02-10-2012 14:13:36

Hvis man lige ser bort fra at næsten alle historier i dag er om HTC - og samtidigt ser bort fra alle de negative artikler om iPhone, såsom om deres maps...

0 0
Malte 02-10-2012 13:24:10

Men nok dømt til at mislykkes. Måske er forslaget om at dele sektionerne op i iOS og Android udmærket. Og så en lille bitte sektion til resten, herunder Windows :-)

I kan under ingen omstændigheder gøre alle tilpas. Mht til Apple hype er I jo ikke alene. Alle de, der synes at det er über (Sonne) fedt at ligge i teltlejr uden for en butik, skal jo have noget læsestof at varme sig på :-)

0 0
Jesper 05-10-2012 10:29:18

Det måtte da meget gerne kombineres med en mulig instilling i profilen, så man kunne indikere om man havde iOS, Android, WinPhone eller noget fjerde/femte. Så kunne man slippe for uinteressante Apple-indlæg, når man ikke har Apple-hardware.

0 0