Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Den originale iPhone fra 1983

Den originale iPhone fra 1983

Se baggrunden for hvordan iPhonen blev til.

Tilbage i 1983 designede Hartmut Esslinger en slags “tablet-telefon”, som måske var startskuddet på udviklingen af iPhone - sådan cirka i hvert fald.

Samme designer var også med til at udvikle Apple IIc computer.

Mon ikke han smiler lidt når han kigger på Apples fantasiske iPhones i dag, og tænker hans tanker måske ligger til grund for disse?


 


 


 

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

mikkel 08-01-2012 19:52:08

alle ved at android og wp7 er gode på deres måde, men de stjæler med arme og ben ligsom apple, det går jo KUN!" ud på at tjæne penge...

0 0
Jan Ålund 09-01-2012 09:12:07

Mikkel fordi du intet aner om Mobiler og hvem der gør hvad så er der ingen grund til at du udstiller dig selv som en 10 årig dreng.

Det er kun fjolser som tror det her handler om at hade det ene eller andet mærke.

0 0
BluezCat 01-01-2012 18:07:21

Det er lidt af en udtalelse at komme med, mon journalisten er fuldstændig grøn, for hvad angår navnet Iphone/iPhone, eller er det kærligheden der har gjort blind ??

Den ORIGINALE (nu for at bruge dit eget udtryk, journalist), dukkede først op tilbage i 1998, og blev senere relanceret i 2006.

http://en.wikipedia.org/wiki/Linksys_iPhone

Men SJ havde ingen intentioner om, at lade dette hindre ham i, at kalde sin smartphone selvsamme, istedet lancerede han den, velvidende om, at han her trådte over grænsen, idet Cisco (Linksys) ejede navnet.

Da SJ lavede det nummer, har jeg ikke kunnet udstå den han var/stod for, og med årene, er det lantgtfra blevet andet end, forværret.

0 0
Bepper 30-12-2011 23:23:28

Kan man jailbreake den?

0 0
Kim 31-12-2011 03:45:17

Kan man få ADSL takster?

0 0
Erik jensen 30-12-2011 16:58:25

Braun chefdesigner i 60ér hed i øvrigt Dieter Rams og han opstillede som den første disse nedenstående kriterier for godt design, så det er om nogen ham der må sidde i Himmel med et skævt smil, alt imens men han tænker på at Apple ikke blot har kopieret han design filosof, men også hans karakteristiske og enestående designudtryk.

10 principles for good design:

• Good design is innovative.

• Good design makes a product useful.

• Good design is aesthetic.

• Good design helps us to understand a product.

• Good design is unobtrusive.

• Good design is honest.

• Good design is durable.

• Good design is consequent to the last detail.

• Good design is concerned with the environment.

• Good design is as little design as possible.

0 0
30-12-2011 21:09:45

Ja det lidt sørgeligt at se Apple's innovation gang på gang blive vist fra andre sider, bare 10, 20 eller 30 år tidligere....

Men alt sammen er jo egentligt lige gyldigt når det er apple der får patenterne og sagsøger alt og alle i jorden.

Bare se deres sidste "nye" opfindelse, facerecognition, som de minsandten søger patent på :D

http://www.engadget.com/2011/12/29/apple-applies-for-facial-recognition-patent-wants-to-let-idevic/

De er simpelthen lige til at lukke op og gøre en hvis ting i....

0 0
Kim 31-12-2011 00:11:35

Endnu mere sørgeligt at "man" tror det er Androids iskageversion der ligger til grund ;)

På det link du henviser til, står der at Apple har prøvet at tage patent d. 29 juni '10
Her har du en video af at det virker på en N900, der er opslået 24 juni '10...

http://www.idiap.ch/technology-transfer/news/the-first-mobio-prototype-embedded-on-a-nokia-n900

Som med stort set alt andet, er det også Nokia der har udviklet denne funktion.

0 0
31-12-2011 22:12:03

Er det en kamp om links?

http://www.pittpatt.com/

Så er vi tilbage til 2004.....

0 0
Kim 02-01-2012 11:09:12

Men det er jo ikke helt den samme teknologi vel? Det ligner mere det der "tag din ven på det her billede" teknologi.

0 0
02-01-2012 12:11:31

Uanset hvordan du syntes det ser ud, så er det den teknologi som google bruger i 4.0. Og den er jo nået lidt videre end det prototype software du linker til....

0 0
Kim 02-01-2012 14:42:34

Hehe ja. Men stadigt er det da påfaldende, at Apple tilsyneladende prøver at patentere noget, der er lagt på nettet 5 dage tidligere...

0 0
02-01-2012 19:55:08

Det er jo lige netop min pointe :D At de søger patenter på alt muligt de egentligt ikke har opfundet.

0 0
Erik jensen 30-12-2011 16:49:35

" Mon ikke han smiler lidt når han kigger på Apples fantasiske iPhones i dag, og tænker hans tanker måske ligger til grund for disse? "

Sikke dog noget vrøvl at skrive af en stæreblind iFanboy

"Designeren" Hartling Eslinger må da tværtimod sidde med en dårlig smag i munden, når det forlængst er dokumenteret at Apples minimalistiske design grundlæggende er tyvstjålet fra det tyske elektronikfirma Braun design tilbage fra 60érne.

I øvrigt er den afbillede telefon tudegrim og ufatteligt dårligt designet, så den kan da slet ikke bruges som et forbillede for noget som helst og da slet ikke med designet af Apples nyere produkter.

Steve Jobs havde helt ret, da han udtalte at han stjal med både arme og ben fra konkurrenterne, (og stadig gør det)

Se selv billederne af Braun anno 60érne versus Apple design idag her, og fortæl mig derefter, hvor "originalt" Apples design i virkeligheden er, her 30-40 år efter.


http://gizmodo.com/343641/1960s-braun-products-hold-the-secrets-to-apples-future

0 0
ihk 31-12-2011 04:35:15

forstår ikke din kritik. Apple fremstiller hardware med simpel og elegant design. så finde du en gammel artikel, der handler om hvad god design er og påstår Apple har deres ideer fra den kilde. hvor er dine beviser?

Mén okay, lad os sige at Apple har ladet sig inspirere af denne, og hvad så? der er jo ikke patent på.

0 0
ihk 30-12-2011 16:59:57

igen en andriod-mand, der kritiserer en journalist der skriver om apple hardware.
kan ikke andet end at ryste på hovedet...

0 0
Erik jensen 30-12-2011 17:54:45

Hvor læser du noget om Android?

For en sjælden gang skyld har dette indlæg intet med Android at gøre,men det er måske en rygmarvs refleks, at hver gang atder er lidt kritik af Apple, (hvilket der med god grund er temmelig ofte) ja så er det "bare" en Androidfan som er misundelig - intet kunne dog være mere forkert!

Ret skal være ret, og mit indlæg er en klar dokumentering af de faktiske omstændigheder, og samtidigt en opfordring til at de håbløst ringe "journalister" gør deres hjemmearbejde inden at de blindt skamroser Apples produkter.

Apple produkter har helt uden diskussion et super flot design, men som enhver kan se er de bestemt ikke alene om æren for denne udvikling, og det er det som de såkaldte journalister på Mobilsiden snart må lære.

Apple er ikke GUD, og har aldrig været det

0 0
Jan Ålund 02-01-2012 11:01:35

Skal lige rette!! der er ikke så mange "journalister" på Mobilsiden. De er skribenter ;)

0 0
Logik 30-12-2011 14:52:17

" Mon ikke han smiler lidt når han kigger på Apples fantasiske iPhones i dag, og tænker hans tanker måske ligger til grund for disse? "

Der er vist en journalist, der er glad for Iphone.

0 0
ihk 30-12-2011 16:57:35

og hvad så hvis han er? hvad har du ondt i røven over :-)?

0 0
mobilos 02-01-2012 14:07:42

Det kan høres på tonen, at socialgruppe 5 har fået iPhone.

0 0
Logik 30-12-2011 19:36:15

Det var nu mere myntet på at det ikke er særligt subjektivt skrevet. Hvilket jeg som regel forventer af en god journalist.

Jeg kunne selvfølgelig også bare have kigget på kilden: iPhoneCafe.dk.

0 0
Daniel 02-01-2012 13:38:07

Problemet er jo faktisk, at citatet NETOP er subjektivt skrevet. God journalistik bør vel være objektiv?

0 0
ihk 31-12-2011 04:30:22

nå okay, jeg er bare lidt træt af at der er negativ stemning i næsten alle artikler de handler om Apple. men kan godt se det fra din synsvinkel også.

0 0
Jan Ålund 02-01-2012 11:00:00

Og den skulle komme fra dig AppleiPhone ;) De fleste som kritiserer iPhone har såmænd argumenterne i orden og så er det da helt ok.

Vi har jo stadig ytringsfrihed

0 0
Zeb 30-12-2011 12:54:07

Mig bekendt har adskillige firmaer haft trademark på iPhone før Apples smartphone kom ud. Apple blev endda tvunget til at licensere navnet fra Cisco. Med andre ord har han måske nok designet en telefon med indbygget skærm, men den har aldrig nået så langt som til hverken produktion eller trademark ansøgning. Det er derfor misvisende at kalde det en iPhone.

0 0
Zeb 30-12-2011 12:55:01

I øvrigt kom hele i-prefixet vel også først med iMac's indførsel omkring år 2000. Så at de har tænkt på det som en iPhone er usandsynligt.

0 0