Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Der skal luges ud i gebyrer

Der skal luges ud i gebyrer

Målet er øget gennemsigtighed og større tillid til branchen, men det bliver ikke billigere at være telefonkunde.

Kritikere har i mange år kaldt teleselskabernes gebyrer for en pengemaskine, men nu svarer branchen igen.

Målet er, med en omfattende handlingsplan, at skabe større gennemsigtighed og give kunderne mere tillid til branchen.

Det første skridt i denne handlingsplan, er at luge ud i de mange gebyrer, der florerer på markedet. Det kunne som udgangspunkt godt opfattes, som om der vil være tale om besparelser for kunderne, men det vil dog ikke være tilfældet.

Gebyrer omdøbes

Ib Tolstrup, direktør i Telekommunikationsindustrien som er talerør for telebranchen, fortæller:

- “Gebyrer skal ikke afskaffes, de skal omdøbes til afgifter eller omkostninger, således at gebyrer alene omfatter gebyrer, som de er defineret i markedsføringsloven.“

I sidste ende vil der kun være seks-syv egentlige gebyrer tilbage i telebranchen, men som nævnt flere omkostninger og afgifter.

Selv om det overordnede mål ikke er at skære i kundernes udgifter, håber Ib Tosltrup på, at selskaberne undervejs benytter lejligheden til at rydde op i deres priser og deres gebyrpolitik.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Erik jensen 24-07-2010 14:15:57

Grundlæggende er der tale om noget der burde være er enklere end mælk eller en ringeklokke

Selve trafikken koster få kun øre at drive. Hvad koster det koster at bruge din ringeklokke ved døren efter du har sat den op?

Tryk en gang eller tryk 1000 gange, udgiften til drift af klokken ændre sig ikke væsentligt, og det er ikke spor anderledes med et moderne telenet


Teleudbyder skal havde dækket sine omkostninger til køb af nettet og drift, og hvordan man beregner det i forhold til antallet af kunder det kan gøres på to måder; En enkel eller en uigennemskuelig eller

Teleselskaber har nøje udregnet hvad de kan tillade sig atopkræve, når du trykker på ringeklokken, foruden du betalet et fast abonnement, blot for at havde muligheden for at benytte ringeklokken(telenettet)


Trykker du en gang?, trykker du to gange?, mere end halvtreds gange?, hvilket tidspunkt trykker du på?, gør du det kun om natten?, er der nogen hjemme?, talte du med andre?, lagde du en besked?, osv. osv

Noget som absolut ikke koster teleudbyder noget, men som du skal betale meget ekstra for, i stedet for at samler det hele i en 4-5 pakker, der passer til kundens behov til en fast pris

Altså er teleudbydernes snak om mere gennemskuelighed (og ærlighed) blot et andet ord for ren pengemaskine som ingen kan overskue, og da mindst af alt forbrugeren!

0 0
Jesper Søgaard 06-07-2010 08:56:35

Er det nu blevet den tid på året, hvor teleselskaberne sværger at gøre deres tilbud mere gennemsigtige?

Ærlig talt synes jeg det trækker i den forkerte retning. Opkaldsafgifter, lang og kort tale, dataforbrug/limit, tilskudsmobiler, bindingsperioder, faktureringsgebyr etc. etc.. Jeg forstår godt at hr. og fru Danmark ikke kan gennemskue hvad der er det billigste abonnement for netop dem.

Det lyder flot at selskaberne blot prøver at give forbrugerne flest valgmuligheder, men realiteten er jo at man skal være ret kyndig for at finde ud af det.

Selvfølgelig er det ikke en liter mælk man køber så det må forventes at forbrugeren sætter sig ind i tingene, men jeg synes eftehånden det er ved at være for komplekst.

0 0

Om brug af cookies