Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Derfor elsker skolebørn og trendsættere iPhone

Derfor elsker skolebørn og trendsættere iPhone

Skolebørn og trendsættere elsker iPhone - Christine Feldthaus giver her sit bud på, hvorfor trendsættere vælger iPhone.

Når Apple i aften den 9. september præsenterer den nye iPhone 6, er der ingen tvivl om, at folk i alle aldre over hele verden følger nysgerrigt med. Børn helt ned til indskolingsalderen har i dag iPhone, og spørger man dem hvorfor, så lyder svaret ofte: ”Fordi det har de andre også” - Et simpelt og meget barnligt svar.

Men hvorfor elsker trendsætterne og de kendte iPhone? Umiddelbart skulle man tro, at dem, der gerne vil være first movers, ikke vil vælge ”det som alle de andre har”, men i stedet finde nicher hvor de kunne være nyskabende og skille sig ud.

Livsstilsekspert Christine Feldthaus har i flere år gjort sig klog på forbrugsvaner, og hun har to primære bud på, hvorfor trendsættere og folk fra den kreative klasse vælger iPhone:

Hvis vi tager udgangspunkt i sådan én som mig, så er hele mit eget univers bygget op omkring Apples produkter: Apple Tv, Airport Xpress, Apples Time Capsule, Macbook, Ipad, IPhone etc.

Hun peger på, at for et særligt segment af mennesker, der har deres gang i kreative erhverv, er der en stor glæde ved Apples produkter, specielt på grund af deres design og funktionalitet: ”Det er plug and play”

Der er nemt. Alle enheder bliver synkroniseret, og derfor vil det være utænkeligt at skifte til Android telefoner eller japanske mærker på nuværende tidspunkt

Læs også: Apple henter nye designkræfter

Christine Feldthaus mener dog også, at der er anden grundt til at så mange, specielt europæere vælger Apples iPhone:

Apple ses som first mover! – Apple har bygget et brand med overraskelse, eventyr, forlystelse, godt design og så er det amerikansk – Det kan vi godt lide her i Europa

Og mærket betyder specielt meget siger Christine Feldthaus, der forklarer til Mobilsiden.dk, at mange mener, de får mere ”badge-value” og imageværdi med Apple fremfor for Samsung, selvom Samsung laver glimrende produkter.

De er bare lige i den kreative klasses øjne en tand mindre lækre. Lidt ligesom VW og Skoda.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Juthom 11-09-2014 00:45:20

Hvis man besøger smarte tøj butikker, cafeer osv. i indre by synes jeg helt klart at der er et overtal af iPhones, så i forhold til det synes jeg det passer meget godt. Og jeg ved med sikkerhed at mange Apple brugere ikke orker at sætte sig ind i et nyt "system" om det så er en computer, et tv eller en mobil, og slet ikke med icloud som mange af brugerne stadig ikke helt har forstået.

Men de er tilfredse og det tror jeg også Apple aktien vil vise det næste års tid.

Apple "first mover" arrg... det lyder ikke helt rigtigt.
Måske designmæssigt nogen betragter dem sådan, men ikke teknisk, det nægter jeg at tro hun virkelig mener.

7 0
Kim Jensen 10-09-2014 13:39:00

Læs lige den her... God sammenfatning af det sidste døgn.
http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/forbrugerelektronik/ECE2391278/i-usa-fik-apple-anmelderne-hurtigt-armene-ned/

5 3
Steffen M 10-09-2014 19:02:51

Apples største event i årevis... Ja - jo mindre nyt man har at byde på, desto større show. Som det gamle ordsprog: "Tomme tønder buldrer mest...".

8 3
jec 09-09-2014 23:50:09

Trendsætter og firstmovers vælger iphones, men Samsung og deres kunder har sat trenden med store mobilskærme, så et eller andet sted så holder den jo ikke. Vil faktisk mene at Apples kunder og produkter er meget konservative, på den måde at deres produkter ikke ændre sig meget og kunderne forbliver hos Apple fordi her føler de sig trykke. Tænk bare på den Note Edge hvor Samsung leger lidt med formen, det vil være utænkeligt at Apple skulle ekseperimitere på den måde.

8 2
Jesper 09-09-2014 23:09:10

Nu er Christine Feldthaus jo nok ikke den bedst egnede til at udtale sig om disse ting! En medieudnævnt og selvbestaltet, selvfed "ekspert", der uden tøven udtaler sig om stort set alt, uden at have kendskab til emnet overhovedet...hun burde s'gu være politiker!!

13 5
gielsgaard 09-09-2014 20:52:54

Det er da utroligt som Android ungerne vælter frem ,så snart der er en artikel om Apple, smut nu tilbage til hoppegyngen med jer, og hov jeg har Android så træk bare vejret, i er bare så pinlige, utroligt i ikke selv kan se det.

12 19
TF 09-09-2014 21:26:12

Ja det er vist ret tydeligt hvem der er problemet her, men det kan de selvfølgelig ikke se de vil enda have "no tolerance" politik :-)

5 11
TF 09-09-2014 21:28:26

Desværre gør mobilsiden jo intet andet end at sige fyyy ha tal pænt, slapt mobilsiden rigtigt slapt :-(

7 5
Thomas Ulvedal 09-09-2014 21:45:14

Vi elsker en god diskussion på siden, så længe at den er saglig og går efter bolden og ikke efter manden. Dermed mener vi, at man sagtens kan have forskellige meninger, kærlighed til forskellige produkter og styresystemer, men dette bør man kunne kommunikere på et nogenlunde sobert niveau. Vi anerkender at der er forskellige behov og ønsker, og man nok aldrig kan blive helt enige, men skriv ikke noget generelt på nettet, som man ikke vil sige ansigt til ansigt med personerne man skriver med/om. God aften til jer alle :-)

Mvh
Thomas Ulvedal
Mobilsiden.dk

16 0
TF 09-09-2014 21:56:01

Jamen jeg glæder mig da til i åbenbart fremover stopper folk i at gå efter manden, for i har da ikke gjort det indtil nu.

3 8
Kim Jensen 09-09-2014 19:51:25

Så kom den... APPLE PAY .. med NFC... Hold nu op, hvor er det pinligt for APPLE... De har kaldt NFC for forældre, gammeldags, langsom.. og nu hvor de er tvunget til at anvende NFC.... SUPER FAST og og og... Det er APPLE som vi kender dem.... Hvor er iBeacon, Apple ???? Endnu en Apple teknologi, som vi bare skal glemme..

17 7
Thomas Larsen 09-09-2014 20:04:45

Sådan går det når man skal lege catch-up med resten af markedet, er du gal man skal sluge mange kameler, dog lader de som ingenting så det er jo også en måde at gøre det på :)

7 7
Benjamin Jensen 14-09-2014 16:34:59

Du er glad for dine kameler.

Dog må man sige i Kims tilfælde, at rønnebærerne er sure. Forskellen på NFC hos Apple, og så alle de andre, er at de lancere det sammen med en løsning hvor man rent faktisk kan bruge det til noget. Dog er det først det amerikanske marked, men NETS har jo allerede meldt ud, at man vil bruge det herhjemme også. Nu har Android telefonerne haft det i årevis, uden at man kunne bruge det til en skid. Teknologi er kun godt, hvis man rent faktisk kan bruge det til noget. Det har Android brugere aldrig rigtig fattet.

0 2
14-09-2014 21:30:48

NFC hos Apple er nøjagtigt det samme som hos alle andre. De har bare lavet aftaler på forhånd og ventet på det rette tidspunkt. Men betaling med nfc ville komme uanset om apple var kommet apple pay eller ej. Det er fremtiden, og det fandt de da heldigvis også udvalg til sidst. Og hvis du tror at android ikke bruger nfc til noget, så læs lidt her: http://www.nfcworld.com

0 0
09-09-2014 19:27:26

Men når nu Apple bare funger hvorfor fan.... virker deres streaming så ikke.

17 0
Jesper 09-09-2014 17:42:19

Nu ønsker jeg ikke at bære ved til bålet, men en "ekspert" der udtaler sig om iPhones' konkurrenter som "Android telefoner og japanske mærker" kan ikke være helt inde i teknologiverdenen.

Men hun har da en god pointe. Apples brugere er generelt så dybt investeret i økosystemet at de ikke har andet valg end at fortsætte med Apple produkter.

23 4
Benjamin Jensen 14-09-2014 16:45:57

Jeg har da et andet valg, og jeg har da også prøvet det valg.....

Men når Android og deres system slet ikke kan levere det jeg gerne vil have, så er det jo lidt dumt at skifte.

Det er jo også noget pjat at sige, at man er dybt investeret i økosystemet. At gå fra iphone til Android er et lige så stort helvede, som den anden vej. Hun og mange andre udtaler sig meget lidt konkret, når man siger sådan noget, så det er altid gratis at sige noget overordnet. Mit største problem har været, at flere Apps til iphone slet ikke findes til android, og det alene har været grund nok til ikke at skifte.

1 0
TF 09-09-2014 17:28:20

Det er jo noget pjat, alle grupper af folk i her i landet bruger iphones det er langt fra kun de 2 omtalte og apple har aldrig været firstmovers de er gode til at lave ting så det bare virker og er hurtigt og nemt at bruge, hvilket tiltaler de fleste mennesker.

Ja det er dyrt men det er også gennemført og lækkert.

5 17
Anders 09-09-2014 17:34:15

SJovt du siger det, min kammerat arbejder i en telebutik, rent statistik mæssigt er Iphone den der scorer højest, på reperationer mm. :)

17 1
TF 09-09-2014 17:39:50

Det er så også den der bliver slogt klart flest af, det kunne forklare det.

Jeg har haft et hav af mobiler og det eneste mærke jeg intet problem har haft med er apple og det er hvad jeg kan forholde mig til.

3 15
Anders 09-09-2014 17:57:23

Nej, Samsungs telefoner er dem der bliver solgt flest af - og statistikmæssigt, ligger iphone stadig over i reperationer :)

16 1
TF 09-09-2014 18:00:19

Ja ja så siger vi det, jeg har mine erfaringer du har dine.

0 17
Anders 09-09-2014 19:00:49

Erfaring? jeg har landsbasseret statistik . . .

18 2
Thomas Larsen 09-09-2014 19:19:32

Du lærer hurtigt at fakta aldrig er en stor forhindring for nogle mennesker

15 5
Thomas Ulvedal 09-09-2014 17:23:50

Vi opfordrer til at holde et ordentligt sprogbrug i vores kommentarer. Selvom man ikke umiddelbart er enig i de ting der står i en artikel, kan man godt holde en sober tone herinde. Vi ser helst ikke at vores kommentarer ender som Nationen på Ekstrabladet.dk
Mvh
Thomas Ulvedal
Mobilsiden.dk

21 4
Thomas Larsen 09-09-2014 18:23:55

Indfør en "no tolerance"-politik i stedet :)

3 7
Logik 09-09-2014 17:41:11

Pfft! Så stop dog med jeres Ekstrablads-overskrifter, latterlige artikler/reklamer og forhelligelse af Apple.

26 11
TF 09-09-2014 17:30:13

Så slå hårdt ned når det går for vidt.

12 8
salos 09-09-2014 17:01:38

"Derfor elsker skolebørn og trendsættere iPhone"

Jamen, det siger jo sig selv. Trendsættere er nogle hippi idioter, som tror de er smagsdommer for hele verden. Og børnenes hjern er ikke hele udviklerede endnu, men det er jo ikke deres skyld.

15 9
Anders 09-09-2014 16:38:40

Hold nu kæft en gang mundlort, jeg ved simpelthen ikke om jeg skal grine eller græde :D

- Rent specifikations mæssigt er Iphone jo til at grine af. . Nu kommer den nye Iphone 6 på gaden - med HD skærm? amen hold op . . Det var noget som eksisterede i topmodellerne indenfor android tilbage i 2012 (Dette var blot et eksempel) 1gb ram - amen jeg må le. .

Nåja, for ikke at glemme at modellen med 64gb eller hvor meget det er, koster 9000kr?! amen det er jo så blæst. . Folk fatter ikke, at de kan købe en android med 16gb lagerplads, og et ekstern SD card på 128gb til 400kr over ebay.

Jeg har selv en Oppo Find 7, Quad HD skærm, 3GB ram, fast charging technology, mulighed for at optimere billeder til 50mp etc. pris: 3300kr.

Hvis man ikke tænker software mæssigt (smaggssag hvad man er til) så er den på ALLE måder længere fremme i skoene end Iphone, og koster under halvdelen . . Jeg griner inderligt når jeg hører Apple fanboys.

''Hvad specifikationer har din telefon, siden den må være 6000-9000kr værd?''
ehm det ved jeg faktisk ikke - apple er bare godt!''..

Stop nu forhelvede, og kom ind i kampen

29 9
Allan 09-09-2014 18:25:24

Fuldstændig enig. Vi har set dette klip før, men lad os lige tage det en gang til. :-)
https://www.youtube.com/watch?v=DaxU0ut5tUw

10 7
Søren D 09-09-2014 16:08:06

Ha Ha - gamle koner og teknik altså! Skulle der ikke ha stået skolebørn og pensionister?

29 6
Kim Jensen 09-09-2014 15:49:06

Apple har bare ALDRIG været firstmover.. hvilket også Steve Jobs klart erkender og udtaler i sin biografi. Men ok.. det kan jo være at Steve Jobs ikke har ret. Der skal nok være en del danske Apple fanboys, der ikke vil give Steve ret. Men læs evt. bogen først. At mange så anser Apple som firstmover, skyldes verdens nok suverænt bedste marketingsmaskine.. Her er Apple helt unik.. og forførelsens kunst kan de 100%. I aften vil de med garanti præsentere Visa, MasterCard på scenen.. og hele verdenen vil tro, at Apple er først med NFC betalingsmuligheden og samarbejdet med Visa/Mastercard... vent og se... Apple burde i stedet skamme sig, idet de efterlader alle Iphone 5 brugere i limbo-land med smartphones, der ikke kan anvende NFC, og derfor er udelukket fra den funktionalitet... og hvem har advaret herimod ? Mobil-eksperterne : NOPE, Apple : NOPE, forhandlere : NOPE.. Ingen...

29 7
Thomas Larsen 09-09-2014 16:46:16

Jep, men i det mindste kommer det forhåbenligt os Android brugere til gode der har ventet de sidste mange år nu :)

5 5
Xlander 09-09-2014 15:46:19

Apple har bygget et brand med overraskelse!

Der jo ikke sket en skid de sidste 7 år.

28 7
Dennis Høegh 09-09-2014 15:44:17

Say what now? Jeg tror i fik hendes titel forkert: Det må være "Mundlorts-ekspert". Man kan da ikke som ekspert nøjes med at tage udgangspunkt i sin egen holdning og oplevelse.

Den sidste linie fik mig til at dratte om på stolen af grin. (Selvom den rent faktisk bygger på det eneste fact med sandhed.)

100% ærligt, hånden på hjertet. Sagde damen overhovedet noget af værdi?

26 10