Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Derfor er iPad'en så dyr

Derfor er iPad'en så dyr

iPad'ens hardware koster det samme som en billig Android-tablet, men udsalgsprisen er markant højere. Gadgetekspert giver sit bud på at forklare hvorfor.

The new iPad
The new iPad

Prisen på de dele, som udgør Apples populære iPad, er stort set identisk med hardwaren i en billig EEE Pad-tablet fra Asus. Alligevel er en iPad markant dyrere at erhverve for forbrugeren.

Det skyldes hovedsageligt de amerikanske udviklingsomkostninger, lyder det fra Morten Bay, som var en af bagmændene bag GEAR- og T3-magasinerne.

- "Der er dog små forskelle i måden, de to tablets produceres på, som kan forklare noget af den store forskel. Det koster cirka det samme for de to firmaer at få samlet og fragtet deres tablets," beretter Morten Bay fra Los Angeles via politiken.dk.

På niveau med Asus EEE Pad

Ifølge UBM TechInsights løber delene til 4G-udgaven af den nye iPad med 16 GB lagerplads op i 310 dollar, men udsalgsprisen via apple.com er 629 (eksklusiv amerikansk moms). iPad 2 havde samme udsalgspris med en komponentpris på 276 dollar.

Til sammenligning kostede hardwaren i Android-alternativet Asus EEE Pad fra 2011 284 dollar. Slutprisen hos forbrugerne var til gengæld markant lavere end ved køb af en iPad, da EEE Pad'en ifølge Morten Bay blev prissat til 399 dollar - eller knap 37 procent billigere end Apples tablet.

Dyre omkostninger i Californien

Apple køber sine komponenter i Asien, men ifølge Morten Bay skal prisforskellen på en iPad og en billig Android-tablet findes hos Apple selv i Californien, som har USA's dyreste leveomkostninger og skattetryk.

- "Det er altså folk med høje, amerikanske lønninger, der designer og udtænker iPad’en – og ikke mindst udvikler den software, der ligger ombord. Asus benytter sig af Googles Android-software, og har derfor ikke udviklings-omkostningerne, selvom de betaler licenspenge for at få lov at bruge softwaren," lyder det fra Morten Bay.

- "Man betaler altså en hel del for Apple-navnet og for det utvivlsomt lækre design og brugervenlige software, som Apple-produkterne kommer med."

Læs mere:
- Ny iPad frister næppe nylige købere
- The new iPad værdiløs på 4G LTE i Danmark
- læs alt om lanceringen af The new iPad

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Niels Klausen 13-03-2012 21:54:33

Med den?

0 0
gielsgaard 13-03-2012 18:40:01

Gik ind på de fire første artikler om Android, ingen Applefans er inde og kritisere eller komme med spydigheder ,men lige så snart der er en artikel om Apple så skal jeg love for det ser anderledes ud, hvorfor har Android folk så travlt med Apple ? De har jo deres Android som er helt fantastiske, så lad det dog blive ved det .

0 0
BSG 17-03-2012 14:24:15

Det kan jo være at der ikke er så meget at kritisera :)

0 0
14-03-2012 13:49:40

Det kunne måske være fordi man endnu en gang hiver android ind til sammenligning.....Men så igen..."Eksperten" er så også en fra T3, som jeg ikke ligefrem forbinder med dybdegående objektiv journalistik, men snarere med "kig ind".

0 0
Jakob 14-03-2012 07:44:12

Måske fordi det virker som om artiklerne på mobilsiden.dk er vinklet positivt for Apple's produkter i udgangspunktet. Det har vi set mange eksempler på, og derfor skal der nok heller ikke så meget til, før vi er mange der tænker det, som Mazzen egentligt udtrykker meget godt allerede i første kommentar til artiklen. Artiklens utroligt fattige indhold og vinkel hjælper dog ikke:

Artiklen lover at forklare hvorfor Ipad'en er så dyr. De første 2/3 af artiklen konkluderer at hardwaren koster stort set det samme som en Asus, imens udsalgsprisen er markant højere for Ipad. Altså: Ingen forklaring endnu. I sidste del af artiklen kommer "forklaringen" så: Apple udvikler og designer Ipad i Californien, imens Asus betaler udviklingsomkostninger for Android O/S igennem en licens. Det virker for mig som en noget mangelfuld forklaring, og det giver mig samme indtryk som "Mazzen" udtrykker i første kommentar. Lad mig forklare:

Jeg er ingen ekspert, men lad os se hvad omkostningerne ved produktion, distribution og salg af en tablet kan indeholde:
1) Hardware udvikling og design
2) Software udvikling og design
- O/S
- Tilpasninger
3) Test og produktmodning
4) Produktion
5) Distribution
6) Markedsføring
7) Salg
8) Reklamation og support
9) Administration o.a.

Vi har nu lært at Asus, for den del af omkostningerne der vedrører O/S i punkt 2 betaler en licens, imens "udvikling" (hvilket formodentligt dækker punkt 1,2,3 - men det ved vi ikke, idet det ikke fremgår af artiklen) af Ipad foregår i Californien som angiveligt skulle være en "dyr" stat. Det rejser umiddelbart utroligt mange spørgsmål - nedenstående er et par stykker:
- Hvorfor sammenligner artiklen størrelser, der ikke umiddelbart er sammenlignelige?
- Hvad er de konkrete tal? Vi mangler konkrete tal for omkostninger før vi kan se os overbeviste om at prisen for Ipad alene (og fuldt ud) er forklarede ved de "højere" omkostninger i Californien sammenlignet med... hvad?
- Hvad er de konkrete udviklingsaktiviteter på ipad, som foregår i Californien. Hvor store er omkostningerne. Siden vinklen nu sammenligner udviklingsomkostningerne ved Ipad og licensomkostninger for Android, hvor stor er udviklingsomkostningerne ved IOS, i hvor høj grad ligger disse omkostninger i Californien. I hvilken grad deles udviklingsomkostningerne mellem Ipad og Iphone (og eventuelt Ipod)?
- Hvad betyder det for slutkunderne, at der ved Android O/S er en licenserings model til flere selvstændige producente, imens der IOS er eksklusivt udviklet for få produkter fra samme producent? Hvad er fordele/ulemper ved hver model?
- Hvad giver det for slutkunderne, i form af kvalitet, design etik og funktionalitet, at udviklingsomkostningerne for Ipad ligger i Californien. Hvordan retfærdiggører det for mér prisen?
- Hvad er Asus' omkostninger ved Android O/S sammenlignet med IOS. Hvad betyder denne forskel i omkostninger for kunderne og funktionaliteten?
- Hvad er Asus' øvrige udviklings omkostninger, og hvordan sammenligner de sig med Apple's? Hvor ligger Asus' udviklingscenter(re), hvad betyder det for omkostningerne, og hvad betyder det for slutkunderne af produkterne?

0 0
KimDotDK 13-03-2012 21:55:30

Buhuuu gielsgaard.. Og så tag da lige en kiks.
Hvad er det lige for en "Det er altid de andres skyld" børnehave-mentalitet?

0 0
Søren H. 13-03-2012 19:33:44

jeg synes nu kun at der er en spydig kommentar, i den her artikel. Men du har generelt ret;)

0 0
-claus- 13-03-2012 18:37:17

Jeg syntes ikke apple bør udvide deres sortiment, til at omfatte billigere produkter. Det er en af svaghederne ved Android. Alt for dårlig hardware giver dårligt indtryk af Android platformen.

0 0
Jørgen E 13-03-2012 16:30:32

Her er en del af forklaringen sammen med deres kassebeholdning og øvrige "top-folk" .. :

http://9to5mac.com/2012/03/12/tim-cook-unloads-11-million-in-aapl-stock/

Helt ærlig - én person og ansat alene henter OVER 2,5 mia. kr. !!! ud af det firma. Tænk så på ationærerne samtidig med som også bliver forgyldte

0 0
Tom Jensen 13-03-2012 23:25:37

Lige præcis i Apple bliver aktionærerne så absolut ikke forgyldt.
Eller dvs. det er de i hvert fald ikke blevet tidligere - om det er ændret efter Jobs' død ved jeg ikke.

0 0
gielsgaard 13-03-2012 18:04:13

øh jo, og ?

0 0
gielsgaard 13-03-2012 15:55:43

I kan gætte og tro en masse ,men indtil videre sidder Apple hårdt og tungt på det marked, det kan der jo ikke pilles ved sådan lige nu, den eneste der kan pille ved det er MS når de får lavet deres tablets med Win 8 på, så sker der nok et skred, men Android , nej de kommer ikke til fadet i særligt stort omfang .

0 0
Jøren 13-03-2012 15:23:49

Kan der stå made in China/Assembled in China på "eksklusivt produkt" NEJ!
Apple kan i længden ikke konkurrere med Samsung/LG, Da mange af delene i en iPhone, fx den åh så fantastiske skærm, er lavet af LG. Hvis LG og Samsung boycutter Apple er de screwed, da de har problemer med at lave noget selv, ud over design.

0 0
Sven A. 13-03-2012 13:50:14

Man kan se på Apple, som med Bang og Olufsen. Det er et ekslusivt produkt, som er flot og det kører bare. Eneste problem med B&O samt Apple, er at det koster for meget.

Bare se på B&O er nu. Deres priser er for dyre, og du kan få lide så godt produkt hos fx Samsung, indenfor kategorien TV, til en billigere penge. B&O mister mere og mere markedsandel, dog har du altid den hårde kerne som vil altid købe B&O.

Sådan tror jeg Apple også vil gå, hvis de ikke ændrer strategi. Ja, de har nogen gode apps i Apps Store, men tror ikke det tager lang tid, før Android/Play Store, er på samme bølgelængde som Apple. Tror også Android har set at det er en fordel at have samme version af software på marked, som Apple har.

Apple og B&O, går samme vej?

Kom med kommentar...

0 0
Tommy 13-03-2012 14:17:47

synes nu ikke du kan sammenligne Apple med B&O. B&O har aldrig haft markedsandele som apple og apple er ikke eksklusivt som B&O. (hverken pris eller image-wise)

Apple koster heller ikke for meget, for du kan jo ikke gå ind i en Fona uden af du bliver tilbudt en ipad og et lån. Det samme med telefoner, de bliver jo næsten altid solgt via en afdragsordning sammen med abonnementet, så på den måde har næsten alle råd.(P.s. jeg er af den gamle skole, hvor hvis du ikke har kontanter til et produkt, så har du ikke råd, men den holdning deler jeg med meget få personer).

Derudover har B&O aldrig været allemands-eje, det er apple nu. Selv mine svigerforældre der ikke interesserer sig en dyt for eletronik og bor på lars tyndskids mark et sted på Fyn har en iphone.

I dag fravælger man snarere Apple, end at man vælger apple - så du kan nok bedre sammenligne Apple med Nokia - indtil folk finder ud af at der er alternativer til Apple.

Jeg tror Apple er ved at peake nu. Android har godt fat i kunderne og nu begynder de også at blive flydende i brug. Derudover er WP så smart i gang med at udvikle sig og med en kommende Win8 og den fælles App/program butik går mange af business folket til WP (med mindre der begynder at komme reele office produkter til Apple). En ting der kan presse Apple er hvis der kommer fede Win8 tablets og evt. en ny xbox med gode spil + sync til WP.

Til artiklen, Det med at apple tager højere priser fordi de har amerikanere ansat er jo fis i en hornlygte. Deres lønninger er en brokdel af den merudgift/profit som Apple for ind.
Og hvis man skal lave samme logik, burde en Nokia smartphone koste 3 gange så meget fordi den både er designet og produceret i Finland (som har højere lønomkostninger end US).

0 0
Søren H. 13-03-2012 14:03:02

det kan du godt have ret i. Det er en ret god sammenligning det der. Der er jo bare lige det med det, at B&O er meget mere ekslusivt end apple. Der er jo nogle folk, som næsten afskyr folk, som har æble produkter.

0 0
Mazzen 13-03-2012 11:59:16

Endnu en Apple fan, der prøver at dække over at man betaler 50-100% mere for en Apple end andre.

Vil da hellere spare pengene, og så få en tablet som man kan få lavet i DK, hvis den endelig skulle gå i stykker, modsat Apple, hvor man sikkert ligesom Iphone er tvunget til at betale for en ny ombytning.

Og tror ikke at Apple i sidste ende til trods for en god OS og fedt design, vil vinde markedet.

0 0
Katron 13-03-2012 13:02:27

Tror bestemt ikke apple er "in the game" for at vinde markedet, det er deres forretningsmodel alt for eksklusiv til.
Apple kunne sagtens vinde en meget større del af markedet hvis de ville, det er blot et spørgsmål om at smide flere modeller på gaden, hvoraf nogle skal være billige.
Men svarer det ikke til, at ferrari begynder at lave biler til 200.000?? Det kunne da være fedt, men helt ærligt, hvor meget ferrari vil der være over en "billig bil". Når alle så kører ferrari, hvor meget af det eksklusive er der så tilbage??

Jeg tror Apple har det rigtigt fint med deres nuværende position, og som sagt, tror jeg ikke det er intresserede i at overtage hele markedet.

Fordelen er at størstedelen af apples kunder, har valgt apple produkter, fordi det er apple.
Hvis nu apple har hele markedet, sker der det samme som skete for Nokia. I deres velmagtsdage, hvor de havde næsten hele markedet, var deres største problem, at størsteparten af deres kunder ikke købte nokia fordi det var nokia. De købte nokia fordi der ikke rigtigt var noget alternativ.
Så snart der så kom alternative producenter, mistede nokia de kunder, de et eller andet sted aldrig rigtigt har haft fat i.
Det er komplet umuligt for et firma at udvikle sig, hvis der ikke er konkurrence på markedet.
Hvad er det folk vil ha?? Hvad er der behov for?? Hvordan skal produkterne se ud??
Konkurrence betyder nye og alternative tanker. Hvis nu Samsung blot havde "kopieret" nokia, var der jo ingen grund til at skifte til samsung. Derfor skulle Android være anderledes, og tilbyde noget helt anderledes.
Nokia kom ikke i krise grundet Symbian, de kom i krise ved at miste de kunder, der i bund og grund, aldrig har brudt sig om Symbian. De havde nu pludseligt nogle alternativer.

Af den grund tror jeg at Apple har det rigtigt fint med deres nuværende position. Selvfølgelig vil de gerne have et større marked, men tror bestemt ikke de er intresseret i at overtage det hele.

Fandtes der kun en bilproducent, ville vi sku nok stadig køre rundt med håndsving og bladfjedre.

0 0
Shark 13-03-2012 12:51:56

Selv med en Asus Prime, som jeg pt. har til bliver den ikke repareret i DK. Men derimod i Brno i Tjekkiet. Lige som så meget andet bliver repareret i Tjekkiet.

Jeg kan tilgengæld så sige at Apple ikke slå Asus´s hastighed på rep. ankommet 12.03.12 kl. 08.00 afsendes igen 12.03.12 kl. 09.45

Stik lige den ;-)

0 0
Footiefan 13-03-2012 13:21:53

Den skulle måske bare lades op ;-)

0 0
Shark 13-03-2012 14:26:39

Haha, ja man ved jo aldrig.

0 0
gielsgaard 13-03-2012 12:21:26

vinde markedet ? det har de vist allerede gjort hvis man lige tjekker salgs tallene , man fristes til at sige "endnu en Apple hater " det er jo heldigvis sådan Mazzen så du må købe lige hvad du har lyst til , er det ikke skønt ?

0 0
Søren H. 13-03-2012 12:29:01

en ipad er da klart mere lækker at erhverve sig end en android tablet, pga. de mange apps, som findes i appstore, som er lavet specielt til den større skærm. Jeg er IKKE nogen "apple fanboy" eller noget, jeg kan bare godt se fordelene ved den. omvendt synes jeg også at apples produkter bare er for dyre ;-)

0 0
BSG 17-03-2012 13:46:12

Søren H. - Nej, der er jeg slett ikke enig, fordi du har langt flere muligheder med en Android tablet :)

Design er fint med iPad, men funktionalitet er det Android, og designet er heller ikke so galt.

Men, som gielsgaard så pænt siger det: man kan jo købe hvad man vil :)

Mazzan: hvis folk vil betale 50-100% i overpris for en glasplade, så er det deres valg.

0 0
13-03-2012 12:39:58

Nårh....http://www.comon.dk/art/214800/her-er-problemerne-med-den-nye-ipad-skaerm


Og ja jeg ved godt det kun er et spørgsmål om tid :D

0 0