Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Derfor får vi ikke 12 måneders binding

Derfor får vi ikke 12 måneders binding

Uenighed blandt de politiske partier forhindre, at vi får 12 måneders bindingsperioder på mobil-abonnementer.

Om to uger kan Danmark få indført 12 måneders binding på mobil-abonnementer - men det kommer ikke til at ske.

En opdatering af den danske telelov er nemlig på vej og gældende fra den 25. maj, og heri kan IT- og Telestyrelsen ændre den nuværende bindingsperiode på max 6 måneder, til 12 måneder.

Men det kræver enighed blandt partierne - hvilket der ikke er.

Et flertal blandt partierne, der var med til at lave det nuværende forlig for 12 år siden, er imod længere bindinger.

Telebranchen vil ellers rigtig gerne have mulighed for at binde kunderne i 12 måneder, og mener dermed at kunne give kunderne bedre tilbud - fordi der er længere tid til at nå at tjene penge på hver enkel kunde.

Enhedslisten og Dansk Folkeparti er ikke med i det nuværende teleforlig.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Rasmus 18-05-2011 09:53:21

er det mig der har forstået deres budskab forkert? eller hvad er det der gør at Telenor ikke bryder loven, med deres "smart aftale"?

0 0
pip 18-05-2011 12:40:17

Telenor bryder ikke loven med smartaftale. Køber du en telefon og et abonnement er du kun bundet af abonnementet i 6 mdr selvom du vælger at betale tlf over 24 mdr. Du kan altså frit skifte selskab eller abonnement efter 6 mdr. Du skal bare stadig betale af på tlf i 18 mdr mere.
Medmindre du vælger at betale resten af det skyldige beløb ud før tid. Det må du nemlig også gerne:) derfor er smartaftalen smart!

Smartafltalen og abonnement kører uafhængigt af hinanden....

0 0
Rasmus 18-05-2011 13:44:37

okay :D tak for info

0 0
Anders W 17-05-2011 14:53:23

Jeg lader mig slet ikke binde overhovedet, så på et personligt plan er det mig ligegyldigt om de gør det ene eller det andet.

Men vi ved også at giver du først telebranchen en lillefinger, så tager de hele armen ... og de skal nok gøre det temmelig svært at gennemskue om hvad der er bedst for kunden.

Jeg stoler ikke på dem overhovedet.

Der er jo ingen garantier for at de vælger at give kunderne bedre tilbud hvis de får deres vilje.

0 0
Anders W 17-05-2011 14:50:41

Skriv din kommentar til artiklen her..

0 0
Thomas Kristensen 16-05-2011 16:52:53

Jeg er selv ikke villig til at binde mig i 12 måneder, et års binding er alt for meget. jeg har omkring 2-3 telefoner om året, så det ville være helt ude i skoven for mig at skulle binde mig i 12 måneder, det betyder jo også at man ikke bare kan købe en ny mobil også forlæge sit abonnement
Hvilket jeg gør hver 6-7 måned
Har haft min HTC Desire i 6 måneder her den. 8/5-2011 og den bliver skiftet ud med HTC Sensation når det kommer hos mit nuværende selskab som er 3

Men bliver det derimod sådan at vi som kunder selv kan vælge imellem 6 eller 12 måneder, så er det fint for mig :)
Så er det jo bare op til en selv om man vil give 2000 kr. for en telefon med binding på 6 måneder, eller 1000 kr. med en binding på 12 måneder :)

0 0
Hest 16-05-2011 11:19:18

Hvorfor kunne man ikke bare lave loven så vi har mulighed for begge dele. Hvis man vil tilbyde 12mdr. binding, kræver det bare man også kan nøjes med 6mdr hvis kunden ønsker det.

De kan lave de tilbud de vil og vi kan vælge hvor længe vi vil binde os.

0 0
David K 16-05-2011 11:24:55

Hvis de først lukker op for 12, hvorfor så ikke senere 18, og 24?
Tjek f.eks. udviklingen i UK i nedenstående artikel:
http://www.villainrom.co.uk/forum/content.php/284-Alas-Poor-12-Month-Contracts-I-Knew-Thee-Well...

Synes det er fint der holdes fast i 6mdr, specielt når man ser på hvor hurtigt udviklingen går indenfor den branche (mobiler).

0 0
Hest 16-05-2011 12:20:46

Så længe loven siger de SKAL tilbyde 6mdr samtidig, så kan de for min skyld tilbyde 10 års binding hvis de vil. det er op til folk selv hvad de vil og hvis man kan spare penge på det, hvorfor så ikke.

0 0
16-05-2011 14:28:42

De kan jo allerede i dag vælge at tilbyde en 3 måneders binding, men det har jeg aldrig set, så jeg tror ikke de går under 12 måneder hvis de kan undgå det.

0 0
Hans Jákup Danielsen 16-05-2011 15:33:16

nu sagde hesten at hvis de SKAL tilbyde 6 måneder også... så er det ikke kun en mulighed

0 0
16-05-2011 16:48:03

Det er da meget fint, men hvordan vil du lave en regulering af prissætningen. Teleselskaberne kan jo sådan set bare vælge at lave nogle meget ringe ordninger i forhold til 6 måneders binding og på den måde tvinge folk over i 12 måneders binding.

Hvis du vil have to påkrævede bindingsperioder, så bliver de nødt til inden for en hvis grad at være lige attraktive og det er her du skal ind og lave nogle regler og det bliver ikke nemt.

0 0
David K 16-05-2011 12:27:18

Jo jo, det også forstået.
Men så gør teleselskaberne det nok bare mere attraktivt at vælge de lange perioder i forhold til 6 mdr. = samme tendens som mit link.

0 0