Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Derfor forsinkes de nye store Android-versioner

Derfor forsinkes de nye store Android-versioner

Baggrund: Her er forklaringen på, hvorfor der går lang tid, inden en stor Android-opdatering, som Ice Cream Sandwich, når ud til kunderne. Processen er lang og tidskrævende.

Vejen til en ny Android-udgave er lang og kompliceret. (Foto: Mobilsiden.dk).
Vejen til en ny Android-udgave er lang og kompliceret. (Foto: Mobilsiden.dk).

Når Google udsender en ny stor Android-version som f.eks. Honeycomb eller Ice Cream Sandwich, får langt fra alle mobilenheder adgang til den nye udgave lige hurtigt – og nogle opdateres slet ikke.

Galaxy Nexus, der er baseret på den hidtil nyeste Android – version 4.0.1 Ice Cream Sandwich, blev frigivet kommercielt den 17. november 2011, men her tre måneder senere, er der endnu ikke kommet andre smartphones, end Galaxy Nexus, på markedet, der kører på denne Android-version.

Producenter som Samsung, HTC og Sony Mobile (tidligere Sony Ericsson) har lovet opdateringer til nogle af deres produkter her i foråret – men endnu er ingen enheder blevet opdateret.

Adgangen til Android-kildekoden er en af årsagerne til forsinkelserne.

Google: Én enhed først

Når Google udvikler f.eks. Ice Cream Sandwich sker det i et tæt samarbejde med en udvalgt partner, i dette tilfælde Samsung. Selvom der gennem organisationen Open Handset Alliance er mange interessenter i Android, er disse i udviklingsfasen sat uden for døren.

- ”For hver stor opdatering samarbejder vi med én producent om et såkaldt ’lead device’ der skal vise den nye Android-versions fulde potentiale,” fortæller Google Danmark til Mobilsiden.dk.

Når udviklingen er afsluttet, og enheden frigivet, bliver Android-koden gjort til open source, og det er først i denne fase, at alle andre får adgang til koden, oplyser Google.

HTC, Sony Ericsson eller andre procenter, må altså pænt vente på, at Android bliver lukket ud fra udviklerne.

Det er kun på store Android-opdateringer, at der produceres et ’lead device’. Små-updates frigives fra Google til alle, så snart de er klar. Men der er stadig et stort stykke arbejde, inden en opdatering til klar til kunderne.

Hardware og software skal fungere

Sammen med den nye programkode frigiver Google også de hardwarespecifikationer som versionen kræver – og her, kan andre begynde at se på, om ældre Android-mobiler har en hardware, der kan køre den nye version, samt planlægge nye smartphones.

Her kan f.eks. HTC begynde at tilpasse Android til deres enheder, så de kan fungere med hardwaren, og indarbejde deres brugerflade HTC Sense, der lægges oven på Android-systemet.

- ”Vi bruger mange ressourcer på at sikre, at tilpasningen af en ny Android-opdatering passer perfekt til vores brugeroplevelse HTC Sense – og selvsagt også er optimeret til den pågældende hardware. Tidsforbruget varierer fra projekt til projekt,” fortæller nordisk direktør i HTC, Peter Frølund.

Om det er software- eller hardwarejusteringer der tager længst tid, kan ifølge HTC-direktøren ikke opgøres separat, da begge dele skal fungere sammen, og derfor er et samlet tidsforbrug.

Test hos mobiloperatører

Sony Mobile er enig med HTC i, at arbejdsprocessen i forbindelse med Android-opdateringer, er omfattende, men påpeger også, at mobilenhederne efterfølgende skal godkendes af mobilselskaberne.

- ”Når software og hardware spiller sammen med en ny Android version, skal de pågældende smartphones godkendes af operatørerne. Her testes på mange parametre blandt andet SMS, MMS, opkald, internet, streamning, stabilitet m.v.,” siger Michael Fahlen, National Account Manager, fra Sony Mobile i Danmark.

Han fortæller videre, at alle operatørerne har deres egne tilpasninger, der også skal lægges ind i enheden. Det kan være TDC Play hos TDC eller WiMP ved Telenor. Men også bookmarks i browseren, særlige genveje eller apps, skal lægges i enhederne.

En afvisning trækker tiden ud

Hviis en ny software på en smartphone afvises af en teleoperatør, så har producenten, ifølge Michael Fahlen, typisk 14 dage til at rette op på fejl – dernæst tager operatøren igen enheden ind til en ny test, ligeledes i omkring 14 dage.

Når softwaren er endelig godkendt, kan fasen med udrulning sættes i gang. Ikke alle Android-mobiler modtager softwaren på én gang – en udrulning kan derfor sagtens tage flere uger.

Alt dette, er nogle af årsagerne til, at en ny stor Android-opdatering ikke rammer alle Android-enheder, så snart offentligheden hører om udgaven.

Der er også i processen strategiske overvejelser fra producenterne om hvornår og hvilke enheder der skal opdateres, og hvilke nye smartphones, der skal på markedet med den nye version.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

PJ 24-02-2012 14:06:05

"alle operatørerne har deres egne tilpasninger," = masser af bras folk ikke gider have alligevel.

0 0
Theis 18-02-2012 14:11:30

Producenter som Samsung, HTC og Sony Mobile (tidligere Sony Ericsson) har lovet opdateringer til nogle af deres produkter her i foråret – men endnu er ingen enheder blevet opdateret.

altså selv børnehave børn ved at det stadig er vinter. men kan da godt lige opfriske det for jer.
Vinter perioden går fra December til februar.
Forår går fra Marts til Maj.
og vi befinder os i februar. som er vinter. Ej hvor er det mærkeligt at producenterne ikke har opdateret endnu..............

0 0
Dick Taid 19-02-2012 00:58:37

Det bed jeg også mærke i, men mon ikke det stammer fra en meget ringe oversættelse af Q1?

0 0
Mikkel 18-02-2012 19:20:24

+1 ;)




10 char...

0 0
Rene 18-02-2012 10:58:46

Det er et spørgsmål om at det tager tid for producenterne at få alle de ekstra lorteprogrammer på.
Det første vi gør når vi får telefonen er at slette dem igen.
Hvorfor fatter de ikke at der er ingen der ønsker deres lorte programmer eller ekstra brugerflade, som HTC Sense. Det er lort med lort på.

0 0
Jan Ålund 18-02-2012 23:17:04

Kan du dokumentere at ingen ønsker deres brugerflader eller er det bare din egen holdning??

0 0
Balano 17-02-2012 20:43:28

Jamen selv når ham den ene udvikler, så er hans ROM ikke fuldstændig stabil og alt virker ikke out-of-the-box, samt giver det ikke den bedste brugeroplevelse. Nogle af de virksomheder vil ikke frigive en opdatering til ICS der ikke giver en WOW-effekt.

Husk også på, at når virksomhederne frigiver en opdatering/ny ROM, så skal den være 100% stabil, og en lille fejl giver en stor hadegruppe. Når en udvikler/Bruger på XDA udgiver en ROM, ved folk at hvordan man tager backups osv.

0 0
Michael Larsen 17-02-2012 23:06:39

I modsætning til udviklerne hos Samsung, HTC, Sony m.v., så har udviklerne på xda og andre steder ikke altid al den nødvendige information/dokumentation om indmaden i telefonerne og tableterne, hvorfor de bliver nødt til at famle lidt (mere) i blinde. Pointen er jo ene og alene den, at hvis "amatørudviklerne" kan komme så langt de kan på relativt kort tid, med de begrænsede resurser de har, så har store selskaber ingen undskyldning for de lange opdateringstider udover lav prioritering af opdateringer.

Mvh

0 0
SørenB 18-02-2012 14:12:56

Tommelfingerregel for SW-udvikling:
De første 80% af udviklingen tager som regel 20% af tiden. De sidste 20% tager de resterende 80%.

0 0
18-02-2012 08:25:18

Jamen det er jo netop det.... Det er de sidste små ting der altid tager lang tid....

0 0
18-02-2012 08:27:28

Og derudover så ville developers på xda ikke lave mange Roms hvis de ikke havde fået leaked ROMs som samfund, HTC osv allerede har brugt tid på.... Sorry men man kan ikke sammenligne amatørerne på xda med firmaerne....

0 0
Michael Larsen 18-02-2012 09:40:19

De fleste ICS rom på XDA er baseret på den samme kildekode fra Google som HTC, Samsung m.fl. benytter til at udvikle deres rom. De er IKKE baseret på leaks. Udviklerne af disse rom, kan altså snildt sammenlignes med firmaerne.
Ovenstående udviklere er ikke at sammenligne med "rom-chefs", "kernel-developers" eller "modders".

mvh

0 0
Rallerbabz 21-02-2012 17:13:30

Michael Larsen.

Findes der en ICS version ude som er fejlfri endnu?

Den dag XDA udsender en fejlfri ICS version før at den pågældende producent får en ud, SÅ bliver det pinligt.

Slutteligt så vil jeg blot sige at Samsung og HTC modellernes ICS rom baseres altså på leaks fra Samsung og HTC.

0 0
Balano 18-02-2012 13:28:54

ja, men der er drivere også opensource. Det er noget lettere. Men til fx LG 2X, der vil nvidia ikke lave deres tegra2 opensource. Ja, der er en ics ROM ude, men der er brugt utallige af hacks for at få den til at fungere. Der er ikke nogen leaks ude. En leak indeholder næsten alt hvad en udvikler skal bruge.

Nu tænker jeg lidt på, om de ics ROMs skal laves helt fra bunden af?

0 0
Jacob 17-02-2012 16:49:35

Godt klaret John G, I har netop bekræftet hvad I skrev i denne nyhed: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/derfor-tager-android-opdateringer-sa-lang-tid,lid.18481/

0 0
17-02-2012 17:00:42

Jeg synes også jeg havde hørt nyheden for nylig, men så ved vi da at kilden til denne nyhed formentlig er god.

0 0
Michael Larsen 17-02-2012 15:49:49

Min tablet sidder der 1 mand, 1!!!!, og udvikler ICS til. Han gør det af lyst og med mangelfulde oplysninger om tablettens inhold. Alligevel er det lykkedes ham at sende en brugbar udgave af ICS ud i æteren. Den er ikke fejlfri, men med tanke på han er ene mand med begrænsede oplysninger, så er det flot gået. Min galaxy s er så godt som flyvende på ics...
De store selskaber sidder med hold af udviklere, det fulde overblik over hardwaren og hvordan, der skal kodes til det, og så tager det alligevel evigheder. Det er bare ikke iorden. Problemet er nok snarere, at de ikke prioriterer opdateringer så højt som de burde - der er jo ingen penge i opdateringer...

Mvh

0 0
Rallerbabz 21-02-2012 17:09:15

Men ville du ikke blive sur hvis Samsung eksempelvis udsendte en opdatering hvor kameraet fx. ikke virkede eller en lign. vigtig feature som er tilfældet med mange ICS roms pt..? Husk også at ROMs ikke skal godkendes af operatørene. det er lige endnu en måned.

0 0
xxxjakobxxx 17-02-2012 15:27:13

De folk der sidder og får en stor bunke penge for at udvikle softwaren hos de forskellige producenter har efter 3 måneder endnu ikke fået ics på gaden. Smutter man en tur forbi XDA findes der bla. ics til HTC Sensation XE. Så i min lille verden kan det ikke tage så lang tid at udvikle. Og det burde absolut ikke tage de proffesionelle programmører 3 måneder.

0 0
PJ 24-02-2012 14:07:02

Det er fordi folk i arbejde ikke gider gøre den store indsats, i modsætning til XDA'er som sidder 24 timer i træk, nat og dag og weekend for at komme først med udgivelse.

0 0
Rallerbabz 21-02-2012 17:07:53

Sidst men ikke mindst, så skal de ROMs på XDA heller ikke godkendes hos operatørene, så der bliver der sikkert også cuttet en ½-1½ måned af alt efter om den bliver afvist eller ej :)

Det er svært for producenterne.

Men kan også vende den og sige at producenterne har mange flere ressourcer til rådighed, så udviklingen burde gå langt hurtigere end hobby-programmøre på XDA

Det er svært..

0 0
Peter Frederiksen 17-02-2012 23:10:06

I forhold til ICS opdatering er lidt mere kompliceret ind de tidligere opdateringer, da ICS primært baseret på GPU Hardware acceleration og optimering til Dual Core.

Jeg har selv flashet min SGS2 3 med leaked Beta versioner og den seneste der blev lækket igår.

Den første Leak var XXLP6, hvor der var mange fejl og rimelig ustabil crash/reboot mindst en gang om dagen og ofte et seriøst crash med billede af en lille defekt grøn android med teksten Kernel Fault, XXLPB mere stabil men fik stadig Kernel Fault ca. hver anden dag.

Den seneste XXLPH,meget mere stabil, men der er nogle 3D programmer som ikke kan starte F.eks. GLBenchmark (virker på Galaxy Nexus).

Chrome Beta (som bruger GPU acceleration, hvilket er grunden til den kun kommer til ICS) er en meget hakkende oplevelse, som ender med at crashe når man scroller, hvor jeg har læst at folk med Tegra Tablets og Nexus mobiler, er vilde med Chrome Beta.

Man må formode at det er fordi at HTC, Samsung, LG og osv, bruger andre GPUer (og CPUer) end PowerVX som sidder i en Nexus, og derfor kræver mere programmering af GPU kode og det kan også forklarer den relative hurtige udgivelse til Nexus S, da de har den samme GPU.

Derfor tror jeg ikke det er så lige til at lave en hurtig opgradering til ICS.

Og der skal selvfølgelig også være en test fase, vi ved der vil blive ramaskrig hvis der er for mange fejl.

Som andre er inde på i denne tråd, WOW effecten af de forskellige Producenters brugerflader, skal forhåbentligt også have en opgradering.

Jeg har ingen ide om andre mærkers brugerflader end Samsungs TouchWiz 4.0, men det ville have været sørgeligt hvis den var det samme brugerflade på ICS.... Men det er blevet smule opdateret med noget 3D woow effect!

I forhold til Tablets, så undre det mig der skal gå så lang tid.

Jeg har en Acer A500 tablet, hvor ICS kommer i April, det undre mig, at A200 model har fået ICS, disse 2 tablet er hardware mæssigt identisk, bortset fra at A200 kun har front kamera.

0 0
18-02-2012 16:27:37

Jeg har kørt ICS 4.0.3 andyxROM v5.1. Den er baseret på den seneste leak og har den nyeste kernel (jeg har den på (Nandroid-backup så det tager mig 2 minutter at skifte over til den). Den køre faktisk rimeligt stabilt, men nogle småting virker ikke, så som den indbyggede tyverisikring, trykker man på den crasher launcheren. Rom'en har iøvrigt samme look som ICS på SGN'en. En del app's på markedet fungerer dog ikke optimalt på ICS og kan crashe. Alt i alt vil jeg hellere køre checkRom/android 2.3.6 med siyah 2.6.12 kernel ved 1600Mhz. Den funger bare upåklageligt :-)

0 0
17-02-2012 16:31:16

Og hvor har dem på xda fået deres ICS fra ? Formentligt en leak fra HTC, samsung, LG, SE osv.....Og jeg har til dato ikke set en fuldstændigt fejlfri ROM (baseret på leaks og ikke færdig FW) fra xda, og det er på 3 forskellige android mobiler...

0 0
18-02-2012 16:15:31

Enig her med N. Alle custom-rom'er, som man finder på bla. XDA er baseret på firmware officielle eller leaked beta firmware. På de tidlige beta-leaks fra mobil producenterne er der fejl. Men igen, så kunne det vidst gå meget hurtigere med de opdateringer, uanset om der skal Sense eller TW på. Der er rigtigt meget markeds-strategi i det.

0 0