Derfor gik Telenor i sort

Det store nedbrud hos Telenor der ramte før Pinse havde sit udspring i Norge.

Derfor gik Telenor i sort

Fredag lige over middag (10. juni 2011) blev to millioner danskere med Telenor-abonnement, ramt af et massivt nedbrud.

Det var ikke mulighed at sende SMS og MMS. Heller ikke telefonsvareren kørte som den skulle.

Problemet havde sit udspring i Norge, hvor en del af mobilsystemet hos Telenor i Danmark håndteres fra.

– “De systemer, der behandler vores voicemail, SMS og MMS oppe i Oslo har været nede og skal genstartes,” fortæller Telenors pressechef Peter Glüsing til Computerworld.dk.

Det var et nedbrud i dette system, der trak gav mobilkunderne i både Danmark og Norge store udfordringer med at få beskeder igennem.

I Norge var kunderne dog endnu hårdere ramt end tilfældet var i Danmark.

Tekst fra Telenor med forklaring

Telenors mobiltelefonikunder havde fredag den 10. juni problemer med at benytte SMS, MMS og telefonsvarer. Derudover kunne kunder med taletidskort ikke foretage udgående opkald.

Et taskforce blev omgående sat ind fredag klokken 13.30 da hændelsen blev konstateret og der arbejdet hårdt for at løse udfordringen i samarbejde med teknikere fra Telenor Norge hvor fejlen var opstået.

Der skete desværre først positiv fremdrift i problemløsningen klokken 19.00 hvor de fleste kunder med taletidskort igen kunne foretage udgående opkald. Omkring klokken 23.00 kunne kunderne igen benytte SMS, MMS og telefonsvarer. Klokken 00.45 kom de sidste kunder med taletidskort foretage opkald igen og hele driften var dermed tilbage på normal.

Årsagen til fredagens driftsforstyrrelse var en signaleringsfejl i Norge, der gjorde, at der ikke kunne etableres kontakt med de fælles platforme der benyttes til at afvikle de berørte services. Mange norske kunder var derfor også påvirkede af hændelsen.

Telenor Danmark afvikler normalt omkring 10 millioner sms på en fredag. Driftsforstyrrelsen betød, at der skete et dyk på 30 procent i antallet af afviklede sms, så der blev altså sendt tre millioner færre sms på grund af hændelsen.

Telenors kunder fik løbende information om udviklingen via driftsinformationscenteret på telenor.dk og kundeservicedivisionen lagde prompter-speak på telefonlinjer, så kunderne fik information om fejlen.

Antallet af opkald til Telenors kundeservice blev dog så stort, at telefonlinjerne ind til selskabets kundeservice ikke kunne følge med, hvilket Telenor beklager over for de kunder der ikke kunne komme igennem.

Det er heldigvis meget sjældent, at der sker en hændelse som dette og Telenors mobilnetværk har historisk set været kendetegnet ved få driftsforstyrrelser af den art der udspillede sig fredag.

Desuden skal det understreges, at den driftsforstyrrelse der skete tirsdag i samme uge intet havde med fredagens hændelse at gøre, men det er selvfølgelig rigtig uheldigt, at det sker med få dages mellemrum og på den måde belaster selskabets kunder.

Telenor beklager meget forstyrrelserne og de gener det har medført for kunderne. Telenor gør alt for at undgå at lignende hændelser opstår igen, ved nu at gå de tekniske processer nøje igennem og justere der hvor der er behov.

Mere nyt om Taletid

Næste interessante fortælling om emnet. mobilsiden kunne ikke lade være. 2/5/2011 fulgte vi op med sagen Jabra Freeway – “Baby – You Can Drive My Car” (produkttest) – Forstættelsen i sagen kan læses her. Tjek også seneste nyt om emnet ved at klikke her..