Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Derfor tabte Apple onsdagens retsag mod Samsung

Derfor tabte Apple onsdagens retsag mod Samsung

Det der ved første øjekast kunne ligne en sejr ved retten i Holland, var i virkeligheden et stort nederlag til Apple.

Retten brugte bl.a. Knight-Ridder Newspad fra 1994 som bevis for at Apples iPad design ikke er unikt.
Retten brugte bl.a. Knight-Ridder Newspad fra 1994 som bevis for at Apples iPad design ikke er unikt.

Apple tabte. Sådan kan man sammenfatte onsdagens retsopgør i Haag i Holland. For godt nok vandt Apple en lille sejr, men nederlaget var i virkeligheden langt større.

Patent 2098948, der skulle beskytte Apples design og touch funktioner, fik Apple ikke held med at bruge mod Samsung.

Patent 1964022, der er Apples "Swipe to unlock" (glider til at åbne funktion) mente retten var direkte ubrugelig, så meget at det patent formentlig vil blive annulleret ved en senere revision.

Apple vandt til gengæld med patent 2059868. Det er et patent som beskriver hvordan man bladrer i et fotoalbum på en touch skærm, og her har Android kopieret Apple for meget.

Dertil kommer, at patentet ikke gælder i alle lande. Det betyder, at Samsung fortsat kan sælge Galaxy-telefoner i Norden

Syv uger til at rette

Samsung har nu syv uger, frem til d. 13. oktober 2011, til at modificere betjeningen i deres Galaxy telefoner, så de ikke længere berøres af dette patent.

Men det er i virkeligheden en ganske triviel ændring, og vi vil formentlig se Google gå ind og ændre det for alle Android 2.x versioner, så der ikke kommer flere retsager.

En anden væsentlig sejr til Samsung, var at Apple slet ikke formåede at få retten til at anerkende deres iPad som unikt design. At Apple ikke har patent på en plade med en skærm.

Apple led et stort nederlag

Ifølge hollænderen Jan Wilderboer, der er en erklæret Open Source fortaler (FOSS evangelist), kan dagens retsafgørelse koges ned til:

  • Samsung kan fortsætte salget af deres nuværende Galaxy telefoner, men må foretage en triviel ændring af deres foto gallery indenfor de næste syv uger. 
  • Samsung kan fortsætte salget af deres Galaxy Tab. 
  • Apple tabte alle design og copyright anklager.
  • Apple tabte sagen om krænkelse af deres ene patent, og retten gjorde reelt et andet patent ubrugeligt.

Ifølge Jan, så brugte retten en tablet fra 1994 (Knight-Ridder Newspad) som et eksempel, på at Apple ikke har et unikt design med deres iPad. Det lykkedes ikke Apple at overbevise retten om, at Knight-Ridder Newspad var ukendt. 

Innovationen sejrede

Så tilbage er patentet som Android 2.x bryder med deres fotoalbum.

Men med næste generation af Android (Version 4 - IceCream Sandwich) tæt på lancering, så får det ingen praktisk betydning. Jo, de gamle Android 2.x skal have nyt fotoalbum, men i forhold til udviklingen indenfor smartphones og tablet-computere vil det blot være krusninger i vandet.

Innovationen sejrede, og Apples forsøg på monopolisering led et nederlag, lyder vurderingen fra Open Source miljøet ifølgemuktware.com efter rettens afgørelse i dag.





Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

chris 28-08-2011 19:47:05

det der med at swipe billeder i fotogalleri. Det gør jeg da også i symbian på min N8 telefon. Bryder Nokia Apples patent der eller har Apple kopieret funktionen fra Nokia?

0 0
Henrik 26-08-2011 12:51:43

Fornuften har sejret.

0 0
Jonas_a 25-08-2011 21:13:03

Tillykke til Samsung.
God bedring til Steve Jobs.
men hvor er iJeppe og andre Apple-fanboys der heppede på æblet i denne sag?

0 0
Kim 25-08-2011 22:34:24

Jonas du ved jo godt at man aldrig skal gå tilbage til en fuser, ik? ;)

0 0
Jonas_a 26-08-2011 15:06:14

so true :)

0 0
blackknightdk 25-08-2011 19:54:43

ja f... APPLE big time!!!

0 0
AMH 25-08-2011 14:41:26

hvordan man bladrer i et fotoalbum på en touch
skærm, og her har Android kopieret Apple for meget!!!!!

Altså alle verdens telefoner bladrer i fotoalbumet når du trykke frem, med touch skærm du laver swipe!
Hvordan kan det være en Patent!!!!!!!!!!!
APPLE ER EN TROLL PATENTER!! Jeg er glad for alle de dårlige nyheder idag undtage mandens sygdomen, håber han får det bedre, Men resten, FU.. APPLE!!

0 0
25-08-2011 13:41:22

Tænk at man kan fryde sig over en anden mands sygdom. Håber da i kommer til at lide samme skæbne.

0 0
Jonas_a 25-08-2011 21:18:57

Nu har der ikke været nogen der har glædet sig over mandens sygdom..
Men hvis du skulle være helt ærlig: hvad giver dig mest kvalme? en der glæder sig over Jobs sygdom eller en der vælger en anden telefon frem for iphone? ;)

0 0
JohnnyNr5 25-08-2011 14:19:04

..og du er meget bedre end dem, når du ønsker dem samme skæbne? Det er da vist ikke studenterhuen der trykker dig hva?

Som allerede skrevet: folk morer sig over æblets dårlige dag, ikke over at Steve er syg. Dit nick antyder jo at du hører til i fanboikategorien, og jeg ved godt at man i æblehaven ikke ser venligt på mennesker der tænker selv, men alligevel..

0 0
vonGoldschmidt 25-08-2011 13:09:16

af Knight-Ridder Newspad. Ikke pga. det her, men fordi den var herre forud for sin tid. Jeg mener, det er jo sådan ca. først i 2007 at touch-screen'en slog igennem for den gængse bruger.
(Ved godt, at touchscreens har været tilgængelig længe også for private brugere, men det var vel stadig mest forretningsfolk og teknik-entutiaster, som havde disse)

Resultatet af hele den her sag, er forhåbentlig at de forskellige producenter i fremtiden tænker over tingene, således at de ikke bryder nogle patenter, så sager som denne kan undgås (likely not). Hvilket forhåbentlig vil betyde konstant udvikling/forbedring af de forskellige løsninger, som f.eks. i dette tilfælde med bladring af billeder i gallerier.

0 0
Per 25-08-2011 10:49:22

at nu kan alle selskaberne bare stjæle designs og funktioner fra hinanden, patenter har ingen virkning fra DD.

Nu kan jeg også lave en smartphone med "best of both worlds" kan kun blive en succes, bliver jeg sagsøgt, så henviser jeg bare til denne sag. Hvad er det for en verden vi lever i, hvor man kan søge om patent på noget, få det, også er det ubrugeligt.. Inkompetent verden vi lever i.

0 0
Martin 28-08-2011 00:07:43

"at nu kan alle selskaberne bare stjæle designs og funktioner fra hinanden, patenter har ingen virkning fra DD."

- Øh hvordan udleder du det!? Det viser jo netop at Samsung IKKE havde overtrådt nogle af Apples design patenter. (det med galleriet er fra Googles's Android system)

"Nu kan jeg også lave en smartphone med "best of both worlds"

- Jamen, så gør du det!!

"kan kun blive en succes"

- Det skal du så ikke være så sikker på. ;-)

"Hvad er det for en verden vi lever i, hvor man kan søge om patent på noget, få det, også er det ubrugeligt.. Inkompetent verden vi lever i."

- Hvad er det for en verden vi lever i, hvor man kan tage patent på en blyants tegning af en firkant med skraveret glas oven på!!?? Og så ellers kalde det design. Jeg kunne forstå hvis det var noget med detaljer eller noget mere specifikt.

- Og jeg vil da mene at det jo netop er en kompetent verden... når nu retten kan gennemskue Apples ynkelige forsøg på at stoppe en konkurrent uden egentlig begrundelse andet end at deres telefoner også er firkant-agtige med en stor skærm :-D

0 0
Henrik 28-08-2011 03:08:19

Hørt!

0 0
Jonas_a 26-08-2011 15:13:55

ja, patent og patent..synes der må snart laves noget regler for hvad man kan kræve patent på.
Apples patenter minder mig snarere Paris hilton der ville have patent på "That's hot"..!!
Nu er verden blevet "inkompotent" netop fordi apple har tabt en patentsag! come on..

0 0
Lowkey 25-08-2011 13:25:26

Det er jo bare et eksempel på "den kloge narrer den mindre kloge", som du jo selv i en anden nyhed gav udtryk for var ok.
"Udnyt systemet til din egen fordel, dét er måden man tjener penge på!" - herunder hører vel også at stjæle og slippe afsted med det.

0 0
Kim 25-08-2011 11:36:14

En stor del af det tøj du køber i H&M, er "inspireret" af andres kollektioner. Det er et spørgsmål om et par %'s afvigelse før det er et "nyt" design.
På samme måde er Samsung ikke en kopi af Iphone. Personligt syntes jeg så at Samsungs er pænere end Iphone, men det er en helt anden snak. Og nej, jeg køber ikke hverken eller...

0 0
Kim 25-08-2011 11:28:01

Vil nok nærmere sige at det er nutidens patent regler der trænger til at blive ændret, så det ville kræve bare en lille smule mere at kunne tage patent på noget man har opfundet.

0 0
Kim 25-08-2011 11:36:49

Bare for at gøre forvirringen komplet - hvad vil du mene mangler?

0 0
Per 25-08-2011 10:46:51

Skriv din kommentar til artiklen her..

0 0
Carsten Laurberg 25-08-2011 10:35:14

Jeg har lige fået min Samsung Galaxy Tab 10.1

0 0
Carsten Laurberg 25-08-2011 10:34:25

jubiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

0 0
Daniel Jørgensen 25-08-2011 10:09:11

Nu ved jeg ikke om deres tablet blev forhindret i at blive solgt i en periode (synes jeg kan huske den gjorde det), men nu synes jeg jo Apple burde betale samsung for tabt fortjeneste i denne periode?

"Apple vandt til gengæld med patent 2059868. Det er et patent som beskriver hvordan man bladrer i et fotoalbum på en touch skærm, og her har Android kopieret Apple for meget."

Så håber jeg da at Google Sagsøger Apple for at have kopieret Androids Notification center.. For det er da mindst ligeså meget kopieret som dette fotoalbums halløj ..

0 0
Kim 25-08-2011 11:31:50

Og igen, Google har næppe patent på Notifications, da Nokia f.eks. har brugt dem længe før Android/Ios. Og heldigvis kan man ikke bare tage patent på noget, der allerede er på markedet. Eller... det burde man ikke kunne (Skam dig Graham Bell!)

0 0
Noia 25-08-2011 10:29:52

Det kommer stadig an på om Google har patent på det Notification Center eller ej. Hvis de ikke har, kan de ikke sagsøge, og så kan Apple sagtens kopiere det.

0 0
Niels Klausen 25-08-2011 09:48:43

Så mange penge brugt for så lidt....det er sgu godt at være advokat...de er nok de eneste der vinder ligemeget hvad..

0 0
Tommy 25-08-2011 10:51:48

Samsung vinder da også. De får gratis PR, samt apple skal betale alle udgifter og tabte salgspotentiale.

0 0
Erik jensen 25-08-2011 09:36:28

Retten i Holland giver Apple en velfortjent kæmpe røvfuld!

Ud af de 10 påståede patentbrud, blev Samsung kun dømt for en meget lille overtrædelse af et enkelt ubetydeligt patent, noget som Samsung end ikke er ansvarlig for, da billedevisningen er en del af Android OS.

Det er et 100% totalt nederlag for Apple, der havde iværksat en stor smædekampagne med påstande om at Samsung havde kopieret Apples såkaldte originale design og brugerflade, med krav om at salget af alle de omtalte Samsung enheder skulle stoppes og enhederne destrueres.

Domstolen konkludere med sin dom, at der ikke er tvivl om at Samsung har udviklet sit eget unikke design og brugerflade og dermed giver domstolen også Apple en velfortjent kæmpe røvfuld for deres urimelige og grundløse påstande om plagering.

Samsung er alene blevet kendt skyldig i, at havde benyttet en almindelig brugt metode til at fremvise billeder på, noget som Apple på et tidspunkt har været så heldig at havde udtaget patent på. Mange kan synes at det er mærkelig, da metoden ikke kan anses for særligt original eller innovativt.

Samsung har meldt ud, at der naturligvis vil komme en software opdatering der vil ændre billedevisningen i de 3 Samsung enheder der af retten er blevet pålagt et salgsforbud, så salget kan fortsætte som planlagt. Dette vil ske inden for de 7 uger, som dommeren har sat som tidsgrænse.

0 0
Jesper Vejle Krog 25-08-2011 09:17:31

In your face Apple

0 0
klaus mikkelsen 25-08-2011 08:59:16

HAHA!! det tegner til at blive en god dag idag. Apple taber retsagen(stort set) og Steve jobs er færdig som adm.
Jeg havde ellers planer om at købe en Iphone5, men det er sgu aflyst nu pga. deres opførelse her på det seneste.

0 0
Noia 25-08-2011 10:28:19

Det er sørgeligt at du er glad for nyheden om en mand der så syg af kræft at han må trække sig fra sit job.

0 0
BSG 25-08-2011 10:54:39

Man skal ikke være glad for at det går andre dårligt, fordi da er man ikke en pind bedre selv.

Men - det glæder mig at Apple får lidt modvind, og håber selv at Steve Job vil komme sig, fordi kræft er noget lort.

jeg ønsker ham god bedring :)

0 0
Noia 25-08-2011 11:20:24

Jeg synes også det er godt de tabte retssagen, for de er gået for langt denne gang, og jeg genovervejer da om jeg skal købe en iPhone 4 eller vente på "Nokrosofts" WP7 phone.
Men jeg ønsker mr. Jobs god bedring, og mon ikke han stadig har en del at skulle sige i Apple :)

0 0
Tommy 25-08-2011 10:50:29

Jeg tror mere han "griner" af at apple har en rigtig lortedag i dag. Det er to virkelig vigtige ting der er gået galt i dag.

0 0
Villiam 25-08-2011 08:40:09

den artikel gik vidst lidt for hurtigt ?

0 0