Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Det betaler du for iMessage

Det betaler du for iMessage

Beskedfunktionen iMessage i iPhone 4 og iOS 5-systemet er på overfladen gratis at anvende, bare ikke altid. Læs her, hvordan Apples beskeder takseres.

Her ses iPhone 4S med iMessage (Foto: Mobilsiden.dk).
Her ses iPhone 4S med iMessage (Foto: Mobilsiden.dk).
Foto: Mobilsiden.dk

I besked-delen i den nyeste opdatering af styresystemet iOS 5 til iPhone, iPad og iPod Touch indgår funktionen kaldet iMessage, som gør det muligt at sende beskeder mellem Apple-enhederne.

Således kan man sende en ”SMS-lignende” besked fra en iPad til en iPhone, og omvendt.

Det er ikke blot ens egne enheder dette virker imellem. iPhone-ejere kan også sende iMessage til hinanden, blot begge kører med iOS 5 installeret.

Som udgangspunkt er iMessage smart når Apple-produkterne er tilsluttet trådløst netværk, for her er beskederne gratis at sende, da de ikke skal passere gennem mobilnettet, hvorved teleselskaberne også går glip af mulig omsætning.

Du skal dog være opmærksom på, at der kan være en økonomisk fælde ved at bruge iMessage.

Sådan takseres iMessage

Når der sendes en iMessage, hvilket sker fra den almindelige SMS-tråd i iPhonen, så sendes beskeden via Apples iMessage-server.

Så længe man er forbundet til trådløst netværk (WiFi), er det gratis at sende og modtage iMessage-beskeder. Men hvis man er på det almindelige mobilnet, så takseres for datatrafik når beskederne sendes og modtages.

Er man i udlandet, så koster det den meget dyre udlands-datatakst, når der kommer iMessage igennem.

Det koster iMessage

Ifølge beregninger Mobilsiden.dk har foretaget, så koster en iMessage i Danmark op imod 0,1 øre at sende og 0,1 øre at modtage.

En MMS, via iMessage kan koste op til omkring 30 kroner, hvis beskeden fylder tre megabyte, viser tallene.

Prisen er forudsat at en megabyte data koster 10 kroner. Har man et flatrate-abonnement på data, indgår omkostningen i dette, og der betales derved ikke ekstra for beskeden.

Pas på i udlandet

Hvis man derimod er i udlandet, er det en helt anden pris vi taler om.

Tager du til London, kan en megabyte data koste omkring 20 kroner, mens den i Tyrkiet ligger omkring 30 kroner og i Thailand i omegnen af 50 kroner.

Det betyder, at én iMessage her vil koste henholdsvis 0.19 øre, 0.29 øre og 0.53 øre, hvilket dog stadig er billigere end hvis du bruger almindelig SMS.

MMS vil i sagens natur være væsentligt dyrere, end  hvis den blev sendt på danske mobilnet.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Lasse Olsen 02-11-2011 09:44:34

Nu vi snakker teknisk indsigt, skal det vel nævnes at man skal have dataroaming aktiveret for at benytte iMessage i udlandet... Prisen på sms'erne udregnet på mb, vil ikke helt korrekt medmindre man HAR teknisk indsigt!!

Når man aktiverer dataroaming er der mange programmer der står og suger data på synkronisering af tid, mail, facebook, etc... SÅ man skal vide hvordan man deaktiverer alle disse funktioner, og KUN bruger data hver gang man sender en iMessage.

Just my cent :D

0 0
Benjamin Jensen 01-11-2011 21:05:33

Jeg har følgende nyhed som alle skal være opmærksom på.

Bruger man messenger eller FB chat, så koster det penge i DK, og især i udlandet. Dette går nemlig ikke som alm sms, som man ellers skulle tro ;)

0 0
Mathias 01-11-2011 22:07:00

Ekstremt respektløst for dem, som har arbejdet på den her artikel. Finder du den ikke interessant, så er der ingen grund til at blande dig i det. Imessage fungerer stort set som det almindelige SMS system i Iphonen, så der kan nemt tages fejl. Var du klar over prisen pr. imessage før nu? Jeg tvivler.

0 0
Benjamin Jensen 01-11-2011 23:21:48

I stedet for den sædvanlige brok over journalistikken der altid er herinde, så prøver jeg i det mindste at være lidt humoristisk.

Jeg er lidt ligeglad med prisen på iMessage, da jeg ved det er ekstremt lille data det bruger. Lidt ligesom Messenger og diverse andre instant message tjenester.

iMessage fungere IKKE ligesom sms. Selv almindelige folk burde undre sig over, at man kan se live når folk skriver med een. Også det faktum, at beskeden har en anden farve end alm. sms'er, burde vække folks mistanke. Jeg kender desuden ingen der ikke har et data abb på deres iPhone, og dem der evt. IKKE har, ved godt hvordan man slår mobildata fra på iPhone.

Jeg synes også artiklen er lidt mærkelig, for den skal fremstå som om man skal passe på med at bruge iMessage. Der bliver talt om "økonomisk fælde", og det ord er da stærkt misvisende, hvis man læser resten af artiklen.

For det første er det jo meget billigere at bruge i DK. Men så tænker jeg som læser - hvad er så fælden, og går videre til udlandstaksten. Her finder jeg ud af, at der endda er store penge at spare ved at bruge iMessage. Alle sms'er koster i EU 1,01 kr at sende, da det er harmoniseret. Så selv i EU kan man spare en masse penge ved iMessage.

Måske ville det hele have været en del bedre, hvis man skrev at der var store penge at spare, når man var i udlandet. Men den vinkel bruger man ikke, selvom det er den mest oplagte. I stedet vinkler artiklen hen i mod de brugere der IKKE har flatrate og sige PAS PÅ, til trods for at de kan sende sms'er til sølle 0,1 øre. Det er jo tæt på ingenting!

0 0
Mathias 02-11-2011 08:53:03

iMessage er stort set det samme, som SMS. Det fungerer igennem SMS-funktionen, så det er ikke alle, som ved det. Den skriver jo bare automatisk til en anden Iphone via imessage instant. Så er det ikke fedt at gå i troen om, at det er helt gratis og føler sig tryg når man har fri SMS og ingen data. Udover det ser jeg mig enig i, at det på ingen måde er en økonomisk fælde. Også det, at man faktisk kunne have skrevet om hvor meget man kunne spare i udlandet. Du har helt ret i at en en alternativ vinkling kunne gavne :)

0 0
Mobilsiden.dk 02-11-2011 08:04:49

Måske ville det hele have været en del bedre, hvis man skrev at der var store penge at spare, når man var i udlandet. Men den vinkel bruger man ikke, selvom det er den mest oplagte.

Ja, det var også en mulighed. Men I denne historie kan man jo også selv vurdere, om det er dyrt eller billigt for en selv.

Men jeg kan garantere, at hvis vi kørte den vinkel du nævner, så fik vi i kommentarfeltet skyld for, "kun at kunne fortælle hvor fantastiske Apple er".

I øvrigt så er der mange helt "almindelige" læsere, som ikke har den tekniske indsigt, som mange der kommenterer har.

0 0
Benjamin Jensen 02-11-2011 11:55:11

Hej John

Ja, jeg har selv været efter de brokhoveder, der konstant kritisere jer journalister. Det er ofte usagligt, og derfor bliver det efterhånden trættende at læse debatten. I stedet for at diskutere artiklen, bliver det til et frontalangreb mod journalisterne.

Jeg synes bare vinklingen er lidt skæv, i forhold til hvad du egentlig skriver. En lidt mere nuanceret tilgang kunne være godt. Lasse har f.eks. ret i, at det kræver dataroaming, hvis man skal bruge iMessage i udlandet, og så er det altså lidt farligt, medmindre man er helt klar over hvad man gør, for at slå de andre tjenester fra.

0 0
Mathias 02-11-2011 09:11:41

Jeg havde ikke lige set John G. Pedersens indlæg, og det var selvfølgelig også en risiko ved at skrive fra den vinkel. Jeg har lagt mærke til de mange kritiserende kommentarer, og det er stort set lige meget hvad der bliver skrevet, skal folk altid fortælle, at det ikke er skrevet som de synes det skulle. Læserne må accepterer, at ikke alt bliver fremstillet så alle er tilfredse.

0 0
Svend Ole Nielsen 02-11-2011 00:42:48

Enig !!! Det er lovligt at tænke lidt indimellem. Mon det koster penge at læse mobilsiden.dk når man ikke er på wifi ?? Desuden så kan det jo også koste hvis man er på et hotspot hvor man betaler for data, selvom det foregår via WIFI.

0 0
Peter Hviid 01-11-2011 17:50:52

hvilken person i dagens Danmark med en iphone betaler 10,- pr mb :S???

0 0
Regin Larsen 01-11-2011 17:38:40

"Beskedfunktionen iMessage i iPhone 4 og iOS 5-systemet er på overfladen gratis at anvende, bare ikke altid. Læs her, hvordan Apples beskeder takseres."

I får det til at lyde som om, at iMessage-beskeder takseres på en hel særlig måde, men det er jo udelukkende på dataforbrug. Men mon ikke I har valgt den formulering helt bevidst?

0 0
Mathias 01-11-2011 19:45:23

Hvad skal man udlede af det indslag?
Tænk på, at de folk med et abonnement uden data, men måske med fri SMS kan gå i troen om, at imessage går ind under fri SMS. Du får jo også taksterne at vide, så jeg kan virkelig ikke se hvilken kritik man skulle kunne give denne artikel.. :)

0 0
Kristian 01-11-2011 16:06:12

Hvis man ikke har datapakker i dagens danmark, er man ikke helt klog.
Alle burde anskaffe sig det... selv 1 GB er nok til det meste.

0 0
Mikkel Rasmussen 01-11-2011 16:29:39

Eller også er man så klog, at man bare bruger det trådløse net der er omkring én? - så sparer mna alle pengene.

0 0
David 02-11-2011 09:30:49

Vanvittigt at spare de småpenge, når man har en dyr telefon.

0 0
Mathias 01-11-2011 17:13:06

Ja. Hvis man kun bruger net de steder hvor der er WiFi. Hvis man vil have mest muligt ud af sin smartphone bør man købe Data abonnement :)

0 0
Urbanus 01-11-2011 16:00:54

Hvis ikke man har en datapakke til sin telefon, bør man holde sig fra iPhone (eller anden smartphone).

0 0