Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Det gik der galt for TDCs netværk

Det gik der galt for TDCs netværk

Det meste af søndagen var over 700.000 mobilkunder uden funktionsdygtig mobil. Fejlen er fundet og rettet. Vi forklarer hvad der skete.

Et nedbrud i en vital netværks enhed satte over 700.000 kunder uden forbindelse i søndags.
Et nedbrud i en vital netværks enhed satte over 700.000 kunder uden forbindelse i søndags.

Over 700.000 mobilkunder stod i søndags med en mere eller mindre ubrugelig telefon. Fejlen berørte alle kunder, som er tilsluttet TDCs central i Odense.

Ifølge John Svensson, som er teknisk direktør i TDC Mobil, drejede det sig om omkring 300.000 TDC kunder, og op imod 500.000 Telmore kunder.

Selv om den fejlramte central er placeret i Odense, var problemet ikke afgrænset til det fynske land. Kunder over hele landet mærkede problemet.

Fejlen opstod i en netværkskomponent kaldet "HLR" (Home Location Register). Disse har TDC i alt fem af rundt omkring i landet.

En HLR er en ganske essentiel del af et mobilnetværk. I denne komponent ligger der en profil, af hver enkelt bruger, der er tilsluttet enheden. Profilen indeholder statiske såvel som dynamiske informationer om hver bruger. Blandt andet holder den hele tiden styr på, hvor brugerne befinder sig. Hvis du for eksempel kører fra Sjælland til Fyn, vil du ikke være indenfor samme dækningsområde, og derfor sendes der en besked til HLR’en om, at du nu har flyttet dig. Så denne enhed er altså med til at styre opkald hen til rette modtager.

Som cirka 780.000 kunder i søndags erfarede, fungerer netværket altså ikke uden denne enhed.

En fejl førte til flere

Ifølge John Svensson startede problemerne som en hardware-fejl. En processor begyndte at køre for fuld skrue og forsøgte i denne sammenhæng at lukke sig selv.

Da systemet så forsøgte at starte op igen, var en parameter ændret sådan, at centralen genstartede med det samme igen.
Det lykkedes først for teknikerne at finde en løsning på problemet omkring klokken 22.

Løsningen er dog kun midlertidig. TDC venter i øjeblikket på at Ericsson, som er leverandør af centralen, vender tilbage med en rettelse på software-fronten.

I mellemtiden gør TDC, ifølge John Svensson, alt hvad de kan for at reducere den tid, det tog at finde fejlen. Som det ser ud nu fungerer den midlertidige løsning, men centralen er under skærpet overvågning.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies