Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Det koster din telefonsvarer

Det koster din telefonsvarer

Minuttakst for at aflytte og opkaldsafgift når der lægges en besked, er nogle af teleselskabernes kreative tricks, når mobilsvareren skal takseres. Se her, hvad din telefonsvarer koster.

Telefonsvareren på din mail er ikke altid en gratis tjeneste. Det viser Mobilsiden.dk's undersøgelse. <br />(Foto: <a href=Idea go / FreeDigitalPhotos.net)" />
Telefonsvareren på din mail er ikke altid en gratis tjeneste. Det viser Mobilsiden.dk's undersøgelse. 
(Foto: Idea go / FreeDigitalPhotos.net)

Teleselskaberne er ikke enige om, hvad det skal koste kunderne at have en telefonsvarer.

Hos nogen koster det almindelig takst, mens det andre steder koster en høj minutpris, der ikke er dækket ind af abonnementet.

Et andet sted koster det opkaldsafgift, hver gang dine venner ligger en besked på din telefonsvarer.

Vi har samlet en oversigt over, hvad det koster at ringe til telefonsvareren, afhængig af, hvilket teleselskab du har.

De fire største teleselskaber:

Telenor:
Hos Telenor koster det almindelig takst og opkaldsafgift at ringe for at aflytte telefonsvareren, mens det også koster ejeren af telefonsvareren opkaldsafgift, når andre lægger en besked på svareren.

Telia:
Hos Telia koster det 1,20 kroner i minuttet at ringe og aflytte telefonsvareren, og selv hvis du har et fast beløb at ringe for om måneden, er de ikke inkluderet heri. Det koster ikke ejeren af telefonsvareren noget, når andre lægger beskeder på svareren. 

TDC + 3:
Hos TDC og 3 koster det helt almindelig samtaletakst at ringe for at aflytte telefonsvareren. Det koster heller ikke her ejeren af telefonsvareren noget, når andre lægger beskeder på svareren. 


Der er i ovenstående taget udgangspunkt i vilkårene for privatkunder.

TDC har tidligere på ugen annonceret
, at det i fremtiden vil koste deres erhverskunder 60 øre, hver de ikke tager telefonen, og den går på mobilsvarer.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Anette 23-01-2011 21:46:43

Personligt har jeg har aldrig brugt telefonsvare, da jeg kan se hvem der har ringet og hellere vil ringe tilbage.
Men jeg har siddet i kundeservice ved et teleselskab i et par år og kan de fleste "fif" (som absolute ikke er nogen hemmelighed) ang. mobil telefoner.

Sådan slår du din telefonsvarere fra:
Gå ud på startskærmen eller som om du vil ringe op til nogen. Tast: ##002# ->send/ring op knappen
Din telefon vil derefter skrive: "Sender anmodning." ->"Viderestilling slået fra"
Det er meget nemt! :)

Det er desværre lidt svære at tilføje den igen.
Denne kode kan jeg ikke huske i hovedet men den står på de fleste udbyders hjemmeside. Det vigtigste er at du kender det rigtige telefonsvare nummer, da din telefon ellers vil stille om til et "forkert" nummer -og det derfor vil blive en alm. viderestilling som du selv betaler for :(

0 0
Hotpop 23-01-2011 22:53:37

Tast **004*(nummeret på din telefonsvarer)# og tryk ring op.

0 0
22-01-2011 17:33:19

Det kunne være interessant at se den samlede oversigt over selskaberne.

0 0
Hotpop 22-01-2011 16:57:06

Det kommer også an på ens abonnement hos Telenor.
Har man et hvor alt er inkl. koster det ikke noget.

Kunne tænke mig til at det også er sådan ved de andre selskaber, så Mobilsiden:
Jeres artikel tager ikke højde for dette hvilket den burde.

0 0
Thomas Kristensen 22-01-2011 15:41:50

Det siger jo sig selv at det koster penge at bruge sin telefonsvarer, det er intet er intet der er gratis i dagens Danmark
Jeg er bare glad for at jeg er 3 kunde og ikke skal betale for at andre ligger en besked på min telefonsvarer.
Det er den eneste jeg syntes er lidt langt ude, hvorfor skal man betale for at folk ligger beskeder på ens telefonsvarer, det er jo noget de vælger og ikke en selv, så hvorfor skal man betale for det.

Men nu er TDC & Telia jo også kendt for at bruge disse tricks :-)

0 0
Carsten 22-01-2011 17:22:38

Som du kan læse i artiklen er der ingen med privatabonnement hos TDC eller Telia, der betaler for at andre lægger beskeder på deres mobilsvar.

I øvrigt er det jo TDC og ikke Telia, der har indført taksering for viderestilling på udvalgte abonnementer, så jeg forstår ikke hvorfor Telia skal skydes på i denne sammenhæng?

Din afsluttende sætning er dermed desværre et typisk eksempel på den uvidenhed forklædt som bedrevidende forbrugerarrogance, der er blevet så udbredt.

0 0
Hotpop 22-01-2011 18:39:52

"Som du kan læse i artiklen er der ingen med privatabonnement hos TDC eller Telia, der betaler for at andre lægger beskeder på deres mobilsvar."

Nej at lægge en besked har aldrig kostet noget.

Og det er privat abonnementer der er tale om.

0 0
21-01-2011 12:17:39

Jeg har lige været inde og læse Telenors "Privatvilkår", her slutter de vilkårene af med services som fås kvit og frit, en af dem er telefonsvarer. Senere kan man vist nok under et af deres abonnement læse at det koster normal opkaldsafgift. Hvordan kan er en service både være gratis og koste penge?

Hos Telia står der ganske rigtigt 1.20kr/minut, men det der står ikke noget om at det ikke er dækket af ens minutter.

Det er så fjerde gang på et par dage der kommer dårlige nyheder om teleselskaberne. (TDC's betaling for telefonsvarer, forringelser der bliver solgt som forbedringer hos Oister, TDC's bøde og nu ovenstående)

0 0
Hotpop 22-01-2011 17:00:36

PeterL
"Det koster Telefonsvarer
0 kr. i abonnement
0 kr. i oprettelse
Almindelig minutpris ved aflytning
Almindelig opkaldsafgift ved viderestilling"

0 0
Hotpop 22-01-2011 16:54:15

"Hvordan kan er en service både være gratis og koste penge?"

Selve servicen er gratis. Brugen heraf er ikke.
Simpelt.

0 0
Carsten 22-01-2011 13:02:26

@PeterL: En service kan sagtens være gratis at have (dvs. intet løbende gebyr for at have tjenesten), mens det koster penge at bruge den. Det modsatte ville fx være Fri SMS, som er en service, der koster et løbende gebyr at have - også selvom du ikke sender nogen SMS'er.

Mht. Telia kan jeg ikke se problemet - hvis der står sort på hvidt, at det koster 1,20 kr/min er man jo på den måde gjort opmærksom på, ens inkluderede minutter ikke har med denne tjeneste at gøre?

@May Frederiksen: oplysningen i den sidste sætning er forkert. Den nye pris for viderestilling til mobilsvar har intet at gøre med, om man er erhvervskunde - det har udelukkende at gøre med, om man har et af de specifikke erhvervsabonnementer, der er berørt af den nye prissætning.

0 0

Om brug af cookies