Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Det siger din telefon om dig

Det siger din telefon om dig

Ligesom valget af bil fortæller noget om dig, kan dit valg af mobiltelefon fortælle noget om, hvilken type person du er.

Efter konceptet: “Vis mig din bil og jeg skal sige dig, hvem du er” har socialforsker David Chalke foretaget en lignende vurdering af mobiltelefonbrugere.

I takt med telefonernes evolution, er de blevet en slags socialt tilbehør, der kan fortælle meget om brugeren.

Er du for eksempel iPhone-bruger, så tror du formentlig, at computere kan give dig kontrol over livet. David Chalke mener, at iPhonen er telefonernes svar på en Alfa Romeo.

Sony Ericsson-brugere lever ofte et meget socialt liv, og elsker fast food. Ejer du en LG, er du formentlig kvinde i alderen 14 til 24 år, med meget lidt kendskab til teknologi. LG er ifølge Chalke at sammenligne med en Kia.

Samsungs brugere er ofte konservativt klædte personer over 50 år, der helst ikke tager for mange risici. Samsung er derfor ren Daihatsu.

Er du mellem 14 og 24 år, og har du spillet videospil indenfor de sidste par måneder, så ejer du sikkert en Nokia. Nokia er det sikre valg og dermed telefonernes Toyota.

Kilde: Telecomitalia

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Davy 18-11-2011 00:00:39

jeg har en Lg o2x og jeg har da i hver fald ikke en Kia.. Har en Mazda Rx7 i stedet.. også er jeg ikke en kvinde :-P

0 0
TechnoSmølf 16-11-2011 20:50:42

...nogen underlige undersøgelser en gang i mellem!
Jeg skulle leve et meget socialt liv grundet jeg her S/E?? Det passer slet ikke :D

0 0
Mike 16-11-2011 20:07:56

Det er ligesom at læse ugeblads horoskoper. Nogen gange passer det.
Jeg har en SGS2, er lige over 50. Og har haft en Daihatsu :-D

0 0
16-11-2011 17:38:50

Nokia og spil? Rofl. Iphone og computer nørd ... Endnu mere ROFL! Nu må han sgu lige prøve at komme ind i den virkelige verden.
Min oplevelse er at Iphone-folk ... Ikke ved meget om teknikken som sådan,.men mest har købt Iphonen fordi de andre har sådan en og den er trendy (og dyr.. Så ser man rig ud nå man har sådan en i hånden.. Looool. )Den kan ikke engang multi-taske. Så at sige at det er folk der kan lide computere der køber en Iphone er helt forfejlet....
Nej folk der ved lidt om computere og smartphones ved at man ikke skal betale dobbel pris for et navn og et meget simplet og låst styresystem som iOS...
Tror aben selv har en nokia 3210 med et snake-spil på.

0 0
Footiefan 16-11-2011 23:15:11

Ja man kan hurtigt komme til at generalisere og sætte folk i bås, ikke sandt???? ;-)

0 0
17-11-2011 06:23:36

Ha ha ;) ... Jo , at generalisere gør tingene dejligt enkle så min lille primat hjerne bedre kan overskue dem. ;)

0 0
Footiefan 17-11-2011 09:07:59

God humor :-)

0 0
S.B. 16-11-2011 15:24:22

Den indledende præmis for undersøgelsen er det rene fusk. "Ligesom valget af en bil ...." Man tager den ene letkøbte, vulgære analogi og tilføjer en ny. Ligningen bil + mobil = x (dig) er lige så tosset som: mobil + dig = y (bil) osv. Selvfølgelig siger en Rolls Royce og en Vertu noget om ens status, men man kan glimrende besidde begge dele, uden hverken vide noget om eller dybest set være interesseret i biler/mobiler. En simpel observation af, hvem der har en iPhone limet til håndfladen i tog og Metro, røber, at ejerskaren har en endog meget høj diversitet. Lige fra den ferske skolepige til den aldrende skægmand. Sikke noget pjat, med andre ord!

0 0
Mirzad 16-11-2011 15:21:32

Jeg havde en 3GS, men at en computer skulle give én kontrol over livet, er godt nok noget af det dummeste jeg har hørt nogen mene!
Købte mig en Samsung efter min iphone blev totalskadet og kender mange der har en Samsung, men de er allesammen under 30 og ganske almindelig klædte!

0 0
Mads-Ejnar 16-11-2011 14:32:13

Og HTC bruger er?

Syns der virkelig mange der har HTC så mærkelig de ikke har taget den med :)

0 0
17-11-2011 09:42:57

Jeg tror HTC-folket cykler eller går, to transportformer som er meget eksotiske i USA og dermed var for svære at få med på listen

0 0
MGApcPro 16-11-2011 20:22:16

Det er fordi folk med HTC ikke har bil. De tager primært toget eller deres smartcar(jeg tror ikke man kan klassificere det som en bil) xD
HTC folk er også kendt for at være maraton løbere, og det ved jeg for jeg læste det i en facebook kommentar.
JK...

0 0
Anders W 16-11-2011 14:50:42

Tjaah som Tommy skriver ovenfor, så er "undersøgelsen" jo nok foretaget efter amerikanske forhold, og jeg mener ikke at HTC er lige så udgredt der som i Europa.

Hvis den er taget efter amerikanske forhold, så kan man da undre sig over at Blackberry ikke er taget med.

0 0
Cebastian 16-11-2011 15:32:26

HTC er den mest sælgende android mobil i usa (;

0 0
Tommy 16-11-2011 13:51:24

det skal ses med de samme samfunds-briller han har, og kan derfor ikke samlignes med dk - ja der er mange steder dk og usa har ting til fælles men vores økonomi er jo totalt forskellig.
Selvom du er kassedame i Aldi i dk, kan du skadig have råd til iphone og behøver ikke nøjes med en htc wildfire eller lign. Det er noget anderledes i US...
Derfor er billedet noget mere mudret i dk, her køber man nok snarer efter brandværdi, hvor meget man går op i elektronik og så videre hvor økonomi ikke har helt det store at sige.

0 0
Thomas 16-11-2011 12:49:25

Jeg er måske en af DK's største anti-Apple mennesker og jeg kører Alfa Romeo!! Hvad siger det lige om artiklens indhold...

0 0
gielsgaard 16-11-2011 13:36:05

At du har købt den forkerte et eller andet ;-)

0 0
Thomas 16-11-2011 12:52:19

OG en af mine kammerater der er MEGA Apple/iPhone fan/bruger har netop lige købt sig en Kia Picanto.

0 0
Footiefan 16-11-2011 13:11:16

Det siger: Ingen regel uden...... ;-)

0 0
gielsgaard 16-11-2011 11:54:06

Endnu engang vil det lykkedes for mobilsiden at få folk op i det røde felt .

0 0
Henrikmand 16-11-2011 11:51:10

Magen til forkvaklet sludder, skal man da lede længe efter!!!!

iPhone = Alfa Romeo????

Nogle vil elske den sammenligning, og andre vil hade den *lol*

Alfa er synonym med frækt, italiensk design, pakket med lidenskabelig køreglæde.

Netop den lidenskabelighed og "sjæl", der traditionelt er knyttet til Alfa, betyder også at den ALDRIG må være den eneste bil i garagen. Der skal altså være mulighed for at køre bilen på værksted.

Hvis jeg skulle sammenligne iPhone med en bil, må det være BMW. Strømlinet og sikkerheden selv, men uden rigtig spræl. Du kan sagtens køre godt, frækt og hurtigt i en BMW, men du skal køre den sådan, som BMW siger du skal, og du kan ikke selv ændre ret meget...

0 0
16-11-2011 12:23:13

God sammenligning

0 0
Lars 16-11-2011 11:40:07

iPhone = Alfa Romeo
Samsung = Daihatsu

Det passer meget godt, men resten er noget sludder :-)

0 0
16-11-2011 11:21:34

Det var dog den mest underlige sammenligning jeg længe har set! Findes David Chalke eller er der tale om joke... måske Siris storrygende tvilling.

Selv John Strands analyser giver mere mening.

Samsung og 50 år, nej! Samsung og Alf, ja tak!

0 0
Balano 16-11-2011 11:08:53

WTF? Jeg er en dreng under 18 og købte en LG Optimus 2X fordi den for fanden var et powerhus med tegra2 da den kom ud i marts måned?

0 0
SaL^ 16-11-2011 11:20:42

Synes ikke der er meget gammel mand over hverken mig, eller min telefon.

0 0