Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Din Android vil vælte sig i malware

Din Android vil vælte sig i malware

I år bliver det endnu mere risikofyldt at have en smartphone, viser de nyeste tendenser.

Indtil nu har virus og malware ikke været noget smartphone-ejere behøvede at forholde sig ret meget til, men det lader til at ændre sig.

I 2013 vil antallet af forskellige malwares nå op på én million, er prognosen fra Trend Micro, ifølge Computerworld.

Trend Micro forudsagde at malware-mængden i 2012 ville stige til 125.000, men det faktiske tal endte på 350.000.

Omkring 23 procent af malwaren har adresse i USA. Truslerne kommer primært fra websteder.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

31-01-2013 09:37:23

Fuldstændigt latterlig artikel uden nogen hold i virkeligheden. Trend Micro nærmest spammer Google play med den ene ubrugelige app efter den anden.

http://i401.photobucket.com/albums/pp98/Galdaron/Mobile%20Photos/Screenshot_2013-01-31-09-27-51.png

Der er sq da ikke noget at sige til at de råber ULVEN KOMMER, de skal jo sælge deres lortesoftware.....

0 0
Bjarne R. 31-01-2013 10:21:45

Det er efterhånden et par år siden at flere antivirus-producenter begyndet deres skræmme kampagner mod Android og med jævne mellemrum udgiver rapporter og pressemeddelelser om hvor mange virusser og malware de nu har fundet. Typisk uden at angive om truslerne er fundet i Google-play eller f.eks. på "shady" kinesiske sites (som regel det sidste!).

Det sørgelig er så at sider som mobilsiden.dk ukritisk skriver af og vidergiver disse påstande uden nogen form for kritisk sans.

I pågældende artikel udnytter Trend Micro sig af det forholdvis brede begreb Malware til at sprede "frygt" og forvirring.

0 0
Benjamin Jensen 31-01-2013 11:48:21

Det har altid været antivirus firmaerne der har stået for at fortælle os om sikkerhed - også generelt. Der har været meget få organisationer der også beretter om det, men de beretter også det samme. Som sådan er der ikke noget nyt i det. Når budskabet ikke passer een, så kalder man det for skræmmekampagner, og det er der såmænd heller ikke noget nyt i.

Det er jo antivirus firmaerne der får indberetningerne om det først, og det er nok også derfor de udtaler sig først.

Jeg kan godt se her i tråden, at folk ikke aner hvad malware er, men som regel er det software der ikke decideret skader ens software, men bare gør det langsommere. Malware er et problem, når det findes i stor udstrækning, og jeg må indrømme at jeg først rigtig lærte hvad malware var på en telefon, da jeg fik en android tlf. På min tidligere tlf med iOS eller nuværende WP8, er dette problem ikke eksisterende.

Så længe Google ikke vil kvalitetstjekke deres apps, så vil dette problem eskalere - det siger jo næsten sig selv.

0 0
Benjamin Jensen 31-01-2013 03:10:38

For helvede hvor er det sørgeligt at læse de negative kommentarer, hvor halvdelen giver John G skylden for at være imod Android.

Det her er en CITERET artikel fra Computerworld. Er folk debile eller hvad? I artiklen står der også Android, og ikke smartphones.

Websteder kan sagtens laves til at angribe een platform. Faktisk er det mere reglen end undtagelsen.

Der hersker åbenbart også meget forvirring over hvad malware er. Malware kan være ondsindet, men også bare irriterende at have på sin smartphone. F.eks downloadede jeg engang en app i Google Play, hvorefter der kom en reklame søjle frem på min startskærm i bedste lysavis stil. Det viste sig ikke at være en app, men bare ren malware. Dette er også malware, og den slags lort er der virkelig meget af til Android.

Men jeg synes dog det er mest pinligt hvordan de samme folk kan komme op i det røde felt, hver gang der kommer nogle sandheder frem, som man ikke bryder sig om. Man går i trolling mode, og benægter i en stil der gør det helt pinligt at se på.

0 0
Martin 30-01-2013 09:50:12

http://i46.tinypic.com/vcrxc5.png

0 0
CJ 30-01-2013 17:54:15

Ja, jeg er også på flere planer usikker på siden her :-)
Chrome i dag http://flic.kr/p/dQTceQ
Firefox i dag http://flic.kr/p/dQMC6V

0 0
Bjarne R. 30-01-2013 10:38:55

Mobilsiden vælter sig i malware! :P

0 0
Kim Harder 30-01-2013 11:46:41

Ja Chrome browseren spærre for mobilsiden.dk og fortæller, at den er fuld af Malevare.

0 0
Kim Harder 29-01-2013 13:31:57

Det må du kunne lave bedre, hvad er din tanke med denne artikel?

"Indtil nu har virus og malevare ikke været noget smart-phone-ejere behøvede at forholde sig ret meget til, men det lader til at ændre sig."

De spil, som jeg har hentet fra OviStore til min søn de sidste par år, Har alle været med malevare. Da symbian ikke er nær så udbredt som Android, så tror jeg ikke på det holder, at det ikke allerede har været et problem i flere år. Er dette ikke blot en reklame for Trend Micro?

Alle frie spil, til mobiltelefoner er da gennemgående fyldt med malevare, så der kommer reklamepauser konstant i spillet, og brug af brugerens internet abonnements MB.

0 0
BSG 28-01-2013 20:22:20

Grundsystemet i iOS og Android er nærmeste familie, så der vil ikke blive den helt store forskel :)

Windows er rent forfærdeligt, so hvorfor skulle det være bedre med en windows phone?

0 0
TF 28-01-2013 20:26:37

Det har nok nåede at gøre med at der er langt mere kontrol med apples og m$'s app butikker en på googles, der jo næsten er komplet åben for alt ondt, vis de skærpede kontrollen ville jeg måske overveje selv at prøve android igen.

0 0
DX 29-01-2013 08:55:43

@jutosini. Læs nu lige historien igen! citat" Truslerne kommer primært fra websteder."citat slut. Hvad har det med Android apps at gøre, når virus kommer fra websteder. iPhone & windows phone går måske ikke på websteder på nettet, eller ? Klap nu bare hesten, det går nok, især hvis man tænker sig lidt om, men det er jo logik for perlehøns at Android er mere eftertragtet at gå efter, da det er verdens mest udbredte system med over 70% af markedet, og iPhone taber markedsandele og nu er nede på 14% samt at Windows phone er stort set ikke eksisterende. Jeg har selv haft Android siden det kom frem & ca 90% af mine bekendte er efterhånden gået over til Android, der er kun nogle af de ældre der holder ved iPhone, men det er nok fordi den er lidt ligesom DORO telefonen & så vanens magt nr de kun skal sende et par sms & tjekke mail. Jeg kender således rigtigt mange der har Android mobiler & ikke 1 eneste har haft virus / malware. Det er den sædvanlige historie, pisket op af firmaer der "tilfældigvis" sælger anti virus produkter, det må du da snart have gennemskuet.

0 0
Peter Frederiksen 29-01-2013 19:58:39

Måske på websteder som denne!

(Screen Shot)
https://docs.google.com/file/d/0B2lqSQ6-QyJkcW9HOHlUZ1ZwTDg/edit

0 0
Jesper 28-01-2013 18:15:33

...click-fælde fra John G., hvor det blot går ud på, at få startet en ophedet debat, for derved at score nogle reklame-klik fra os læsere, og dermed kroner i kassen.
Det er almindeligt kendt, at Android FORMODES at være mere sårbart over for virus, trojanere og malware end andre OS, men jeg kender ingen, og har heller ikke hørt om nogen, som er blevet ramt.
Dette er jo tankevæggende, når man tænker på hvor mange, der har jailbreaket/rootet deres smartphone!

Den største trussel mod en smartphones er stadigvæk datatab...og her er der ingen forskel på OS, da fejlen i 95% tilfældene ligger hos brugeren!

0 0
Peter Frederiksen 28-01-2013 16:44:55

Antivirus producenter spiller på frygt (eller har et udgangspunkt i "Worst Case Scenario") som er et forsøg på at sælge unødvendigt sikkerhedssoftware.

Så jeg har altid en vis skepsis når AntiVirus producenter skriver om overdrevende Trussels billeder.

0 0
Martin 28-01-2013 15:54:02

Underlig opførsel, dyre mobilregninger, mærkelig opkald osv.

I øvrigt er dit argumentet tamt, for det gælder lige så vel IOS osv. De har måske allesammen malware, de ved det bare ikke.


Jeg har selv Lookout security på min mobil, ikke for at scanne malware (hvilket det også gør) men for at kunne finde en mistet mobil.

0 0
Martin 28-01-2013 15:55:01

Kommentaren var ment til jutosini

0 0
TF 28-01-2013 16:18:53

Hvor har jeg skrevet det ikke gælder ios og for den sags skyld wp også ?

Hvor mange tror du der har beskyttelse på deres mobil da ? 1-2 % måske ville være mit gæt.

Men nu er det jo almindelig kendt at malware er mere normalt et problem på android end ios og wp og det lader ikke til der rigtig bliver gjort nok ved det fra googles side i modsætning til apple og m$.

0 0
Martin 28-01-2013 14:47:12

Jeg gider snart ikke mobilsiden mere. Hvad findes der af alternativer?

Ps. Hvor mange kender I egentligt der har haft malware? Jeg kender ikke en eneste.

0 0
TF 28-01-2013 15:27:56

Jeg tror da ikke der er nogen der vil savne dig.

Hvor mange kender du da der har et antivirus program på deres mobil, for hvordan skulle de ellers vide de har malware ?

0 0
DX 28-01-2013 13:35:38

John P = Bingo.

0 0
TF 28-01-2013 15:31:47

Jeg vil da også være med, Dx og chris = useriøse brokrøve der ikke tåler nogen kritik af android religionen, det er da en sjov leg :-)

0 0
chris 29-01-2013 08:54:20

Du tager helt fejl her.

Android (og alle andre systemer) har fordel men også ulemper i forhold til hinanden.

Det eneste jeg gerne vil er at man er neutral over for de forskellige systemer som man skriver om og at ens engen præference ikke skinner så meget igennem.

Dette er Lene Birkeslund et eksempel på som skriver neutralt om fordelene og ulemperne ved systemerne. Så ros til Lene :)

0 0
chris 28-01-2013 13:41:39

Nå du leger også den leg?

At gætte på hvilke artikler er skrevet John.
Mine "gætte rigtig" rate er temmelig høj.

Men det er jo på den anden side heller ikke så svært, man skal bare kigge på antallet at negative ord i Android artikler eller positive ord om Apple.

0 0
Wer 28-01-2013 13:07:59

I skriver Android i overskriften, men artiklen handler smartphones.
Er Apple ikke en smartphone?
De tal som forventes, hvilken platform/andel osv.
Virker godt nok som om i prøver at udstille Android...
Useriøs journalistik..

0 0
ihk 28-01-2013 13:23:03

Det er nok fordi malware mere udbredt til Andriod end iOS.

0 0
Per Hansen 28-01-2013 13:10:39

Nej, det er fordi kun android telefoner er smarte :-P

0 0