Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Din smartphone skal holde strøm i to døgn

Din smartphone skal holde strøm i to døgn

En moderne smartphone skal have strøm nok til to døgns drift, mener Huawei, der allerede er godt på vej. Læs her hvordan de gør.

Uanset type og mærke på smartphonen, så løber mange rundt med en oplader i tasken, for at være sikre på, at have strøm nok til dagens udfordringer. Men ifølge den kinesiske producent Huawei, skal det i fremtiden være anderledes.

- ”Vores mål er at en telefon skal holde strøm i mindst to dage. Der skal ikke være panik hvis opladeren glemmes derhjemme, ” siger Anders Lindqvist fra Huaweis nordiske hovedkontor i Sverige.

Batterikapacitet er på top 3-listen, når man spørger forbrugerne, hvilke funktioner, der er vigtigst i en moderne smartphone, fortæller Huawei.

Ikke kun tom snak

På Mobilsiden.dk kan vi konstatere, at Huawei ikke kun taler om problemet, de gør også noget ved det. Low-end Android-smartphonen Huawei Sonic rundede i testperioden over to døgns drift ved aktivt brug, mens Huawei Honor, en mobil fra mellemklassen, leverede ét døgn og 15 timer som rekord – hvor der dog stadigvæk var omkring 10 procent tilbage.

Til sammenligning holder de fleste smartphones kun omkring 18 timer, ved samme forbrugsmønster.

Retfærdigvis skal det nævnes, at der i Huawei Honor sidder et batteri på hele 1.930 mAh.

Sådan gør Huawei

Huawei har en række omdrejningspunkter, når målet om to døgns batteritid skal nås.

- ”Vi vælger batterier af høj kvalitet, der er bygget af gode komponenter, men også batteriet størrelse i mAh er i fokus. Som f.eks. i Honor, hvor vi havde et forholdsvist stort batteri, ” siger Anders Lindqvist.

Han fortæller videre, at Huawei har lavet noget special-software, der ligger under Android, og holder styr på batterietforbruget. Dertil kommer en power management del, der kan nedlukke trådløse forbindelser, synkronisering m.v., når batteriniveauet kommer under et vist punkt.

I de kommende modeller Huawei Ascend D Quad og Ascend D Quad XL benyttes desuden en processortype og et chipset, som producenten selv har udviklet. Det giver langt større kontrol over forskellige parametre og strømforbrug, end tilfældet er, når der benyttes mere generelle komponenter.

Huawei estimerer, at de med eget chipset og processor kan reducere batteriforbruget med yderligere 30 procent.

Dertil kommer et batteri i D Quad på 1.800 mAh og 2.500 mAh i D Qual XL. Det lidt større batteri betyder dog, at tykkelsen på produktet er 10,9 millimeter mens Ascend D Quad måler 8,9 millimeter.

Længere batteritid end konkurrenterne, er noget af det Huawei vil slå på, i kampen for at nå deres erklærede mål, om at være nummer tre på smartphone-markedet i det europæiske område inden 2015.


Læs også:
 - Huawei Honor giver Android-konkurrenterne baghjul (mobiltest)
 - Huawei Sonic meget mobil for meget få penge (mobiltest)

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Mantella 30-03-2012 11:39:11

Har udskiftet min Nokia Lumia 800 med Huawei Honor og må indrømme at den giver Lumia´en baghjul hvad angår batterilevetid. Er KLART det bedste jeg har oplevet indtil videre (HTC Magic, HTC Desire, Samsung GS2, Nokia Lumia 800)

0 0
Henrik 30-03-2012 12:15:59

Du skulle måske lige opdatere Lumia'en. 3x batterilevetid ifht. før, kan man godt mærke.

0 0
Mantella 30-03-2012 13:09:24

Min Lumia VAR opdateret så der er ikke noget at komme efter.

0 0
snuden 28-03-2012 13:43:47

Selvfølgelig er kinesere ikke dumme. De er givetvis mere intelligente end mange andre, men at folk uden at blinke investerer i og køber kinesiske produkter fordi de koster en tiendedel af hvad andre kan producere til (overdrivelse fremmer forståelsen) sammenholdt med, at det kinesiske styre holder folk i et jerngreb er indirekte støtte til et diktatur. Hvis folk ikke var så forhippede på profit, kunne man stille nogle krav til producenterne, men næ nej. Folk er f****ng ligeglade med diktaturstyre og menneskerettigheder sålænge de kan købe billigt. Det er ikke uden grund, at Huawei blir holdt i strakt arm i USA, da man frygter spionage. Hvis folk gerne vil støtte firmaer fra diktaturstater der tramper på folk, så værsgo...

0 0
Henrikmand 29-03-2012 11:02:24

Du må vist hellere hjem og få fat i den lille skruetrækker, så du kan checke hvor indmaden fra alle dine gadgets kommer fra ;o)

0 0
Henrik 29-03-2012 12:02:12

Jep, og du skal nok være forberedt på at smide alle Apple produkter på porten. De er nok de største syndere både mht. miljø, kina, blod diamanter og metaller osv.

0 0
Henrikmand 28-03-2012 08:25:21

Se på Asus og Huawei!

Det fuldstændig naivt at tro, at der ikke findes innovative hard- og softwareingeniører i et land med en kultur, der er ældre end vores, og mere end 1 milliard hoveder at vælge imellem!

Få nu bare skyklapperne væk, og indse at kineserne vil komme til at dominere store dele af vores digitale fremtid, på samme måde som japanerne dominerede den industrielle i 70-80'erne og indere og pakistanere dominerede softwareudviklingen i 90'erne!

Huawei er et godt bud på en kommende Nexus inden for 2 år ;o)

0 0
Henrik 28-03-2012 08:58:03

Helt enig!

Vesterlændig og især dansker bør man droppe selvfedmen og kigge lidt på sig selv og spørge hvorfor vi skal have så høj en løn. Vi er jo ikke engang specielt dygtige ifht. f.eks. kineserne.

0 0
bent c 28-03-2012 00:14:29

Jeg tror også, at vi skal holde et vågent øje med kineserne - der er mange af dem.
Jeg besøgte sidste efterår Shanghai og var i den forbindelse inde hos Huawei. Jeg tror der sad 800 ingeniører i en ny kæmpebygning. Dem har de vist otte af alene i Kina.
Huawei går efter at blive nummer et i verden, fortalte de. De er store på wifi-kommunikation på verdensplan - kun overgået af Ericsso.Nu vil de også være store på mobilmarkedet.
Jeg tror, vi skal glemme vores fordomme om kinesisk skrammel. Kineserne kommer. Og de mener det alvorligt.

0 0
snuden 27-03-2012 16:12:18

http://www.comon.dk/art/215347/spionagefrygt-sender-kinesisk-netvaerks-gigant-ud-i-kulden

Jeg vil aldrig nogensinde eje noget kinaskrammel. Spionage og hacking er det eneste man får ud af at købe kinesisk IT.

0 0
Søren D 28-03-2012 10:23:14

Og det er naturligvis 100% sikkert at købe komponenter made in US, for de vil dig jo kun det bedste og kunne ikke drømme om at krænke dine rettigheder i jagten på information??
Nogen der har hørt noget til Echelon for nylig?

Hvis du ikke vil overvåges tror jeg godt du kan finde sølvpapirshatten frem og droppe nettet og din smartphone helt - uanset hvem der har fremstillet den!

0 0
Rene 27-03-2012 18:58:48

Hehe tror faktisk Kina levere noget af det bedste der er. Det er surt for os men det ændre bare ikke ved virkligheden.

0 0
Bo Westerby 27-03-2012 22:04:49

Giver dig fuldstændigt ret. Og alt den mistro alle de andre fyrer af er 100% baseret på postulater. Hvis man kunne købe sig ind i Huawei, så ville jeg satme gøre det. Jeg forudser stor fremgang for dem, og tror ikke på alt det fis om konspirationteorier før jeg ser endelig dokumentation.

0 0
Robert 28-03-2012 00:44:32

Synes det er OK at være lidt kritisk, man må afgøre med sig selv om man vil "stole" på Huawei's produkter. Tror der er rigtig mange der har en frygt for der ligger noget software nedenunder, som sender følsomme informationer hjem.

Personligt frygter jeg dog ikke noget, hvis der ligger spyware og arbejder, og de sælger millioner af enheder på verdensplan, så bliver det også fundet. Ingen vil risikere det, for så kan de godt dreje nøglen om i vesten. (ikke dermed sagt at de har overvejet at lægge spyware ind).

Min næste telefon kan meget vel blive en Huawei!

0 0
BE 29-03-2012 10:55:25

De skal da i stedet være velkommen både på prisen, ydelsen og ikke mindst min efterlyste "kæphest"(her på Mobilsiden) i mange år, batteritiden.

Det fik jeg så stort set opfyldt med SGS II.

På softwaresiden har vi set Mobilsidens JG præsentere deres Acend med særdeles lækker software, der ganske vist har lidt mangler her og der, men alligevel imponerer ganske overvældende i sin førsteudgave spm gennearbejdet, - mere end hvad man kan sige om en del andre mobiler.

Spionagesoftware, ja bevares, men hvis du synkroniserer dine kontakter med Google, så har du, ligesom tusinder af andre, allerede afleveret det CIA gerne vil have.

0 0
snuden 27-03-2012 16:09:37

Gad vide hvilket vestligt firma der ufrivilligt har lagt teknologi til i form af hacking og industrispionage!?

0 0
Henrik 27-03-2012 18:16:20

Nokia.

0 0
O.H 27-03-2012 15:22:32

Nogen der har hørt seriøse pip om hvornår Huawei launcher deres topmodeller i Dk? Og evt hvilke teleselvskaber der tager dem i sortiment?

0 0
Bepper 27-03-2012 23:55:07

Håber bare de tonstunge (læs: røvtunge) dur/dur-ikke chefer hos 3 reagerer lidt hurtigere end normalt denne gang, så min næste mobil kan blive en: Huawei Ascend D4XL med 2500 mAh batteri, når jeg skal forny abonnement til juni?!?

Punkede dem 3 gange omkring at få Samsung Galaxy Note i sortimentet, men først 2 måneder efter tog de den ind... :-/ Da havde jeg allerede haft Note'n, og igen solgt den videre...

0 0