Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Dødsulykke hos Apples underleverandør

Dødsulykke hos Apples underleverandør

En eksplosion har slået mindst to ihjel hos en af Apples underleverandører.

En eksplosion hos Foxconn, en kinesisk underleverandør til Apple, har slået to ihjel og såret mindst 16 medarbejdere. Det skriver CNET News.

Eksplosionen skete på en fabrik ved Chengdu-området i Kina.

Foxconn har tidligere modtaget kraftig kritik for deres behandling af medarbejderne. Der er blandt andet sat net op rundt om boligbyggerierne til de ansatte for, at forhindre selvmod.

Politiet undersøger nu ulykken på fabrikken.

Foxconn står angiveligt for en del af produktionen af Apples iPad. Apple har meldt ud at deres tanker går til de pårørende, og at de samarbejder med fabrikken og politiet for at finde årsagen til ulykken. 

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

gielsgaard 23-05-2011 14:44:23

Shawn og Peter , jeg vil næsten 100% sikkerhed kunne pille adskillige produkter ud af jeres hverdag som skader mennesker ,dyr eller naturen. Ansvaret ligger i Kina det kan der ikke såes tvivl om ,Kineserne er så liderlige for at skovle dollars hjem at de skider på befolkningen .

0 0
Shawn S. Ø 23-05-2011 20:50:16

gielsgaard hvis ikke det lige var for din absurde overskrift så ville jeg være enig i at der findes mange firmaer i vores hverdag som kunne være medvirkende til de ting du påpeger.

Din overskrift viser dog desværre at du desværre ikke er inden for pædagogisk rækkevidde på det område.. fair nok at man har sådanne holdninger.
Jeg prøver dog som rigtigt mange mennesker at fravælge firmaer som ikke tager et ansvar.

0 0
gielsgaard 23-05-2011 21:23:43

Uanset hvor meget du prøver kan det ikke lade sig gøre , det er da fakte , der kommer jo hver uge afsløringer af ting som ikke er iorden , min pointe er at ansvaret ligger hos myndighederne i Kina . Der er jo en del led i det her som ikke har sørget for at tingene er iorden , der sidder nogle mennesker og mener at f.eks Steve Jobs er ansvarlig for de ting som sker i Kina , det er da ikke hans område overhovedet , jeg fordømmer da heller ikke chefen hos google eller microsoft , for ting der sker rundt omkring på kloden. Men jeg syntes at det er fint du prøver at undgå visse ting men du har ingen garanti for at det er som du tror .

0 0
Shawn S. Ø 23-05-2011 22:12:54

Sorry det er sgu en barnlig holdning at have. Der findes heldigvis masser af ansvarlige firmaer som har meget klare politikker på dette område.

For det første er der ingen fakta i den liste du lagde frem. Og hvorfor drage Microsoft eller Google ind i det? Den fatter jeg slet ikke. Jeg ved godt du intet kender til global økonomi, scocial ansvarlighed eller hvordan et marked fungere. Der findes utallige eksempler på at firmaer sætter en underleverandør til vægs med et krav om ordenlige forhold. Jeg ved godt du ikke forstår det! men sådan er verden skruet sammen gielsgaard.

0 0
gielsgaard 24-05-2011 10:46:30

Jamen Shawn du ved tydeligvis mere om hvordan det hele hænger sammen , kan du så ikke forklare hvorfor en del firmaer forlod Foxconn istedet for at sætte dem til vægs ?

0 0
Shawn S. Ø 24-05-2011 11:04:52

Det var der sikkert også en del der prøvede. Men jeg kan fortælle dig at nogle af de største firmaer i både Danmark, USA og resten af verden gør rigtigt meget ud af Corporate social responsibility. Jeg kommer gerne med eksempler.

Selvfølgelig lytter de til deres kunder. Alt andet ville også være meget dumt.

0 0
gielsgaard 23-05-2011 16:57:17

Vi kan jo starte med følgende producenter:
Fra Wikipedia:

Foxconn makes consumer electronics for a number of well-known companies, including:

Apple Inc. (United States)
Acer Inc. (Taiwan)
Amazon.com (United States)
Asus (Taiwan)
Intel (United States)
Cisco (United States)
Hewlett-Packard (United States)
Dell (United States)
Nintendo (Japan)
Nokia (Finland)
Microsoft (United States)
Sony Ericsson (Japan/Sweden)
Vizio (United States)

0 0
Shawn S. Ø 23-05-2011 20:57:59

Listen er meget mangelfuld og flere af de firmaer som står på listen afbrød samarbejdet i 2010. Grundet afsløringerne omkring at de fabrikker som lavede hardware til Apple benyttede børnearbejde.

0 0
Robert 22-05-2011 20:28:19

Selvmod? Det lyder som en af Linie 3's ordblinde jokes, hehe.

Nej, men det jeg ville sige er at I kunne rapportere flere gange om dagen, hvis I skulle bringe alle nyheder omkring arbejdsrelaterede skader i Kina, også hvis det kun drejer sig om mobilområdet. Det er kun at ryste på hovedet, tage en dyb indånding og glæde sig over man bor i Danmark, hvor man kan få ½ million i erstatning hvis man mister det yderste lillefingerled.

0 0
23-05-2011 11:57:40

Jeg har også svært ved at se det sjove. Apple producerer nogle meget dyre produkter. Tag iPhone som eksempel, den er ikke udstyret med hardware som er bedre end andre smartphones som var toppen for et år siden, men den koster langt mere. Med andre ord så skovler Apple penge ind på iPhone mens de virker ligeglade med de slavelignende forhold hos en af deres producenter.

Sagerne fra Foxconn er ved at blive mit vigtigste argument i mod Apple, for det viser den dobbeltmoral der hersker hos apptisterne. På den ene side vil de fremstå moderne og smarte med et "korrekt produkt"(store dele af den danske presse inkluderet) som de har betalt kassen for. På den anden side er de ligeglade med at deres korrekte produkt er produceret under de beskrevne forhold. Der er noget dybt forkasteligt i at vi sender vores arbejdsulykker videre til Kina.

Et lille problem er selvfølgeligt at vi endnu ikke har hørt i historier om lignende forhold på fabrikker ejet eller benyttet af nogle af de andre mobilproducenter. Dermed er det ikke garanteret at fravalg af Apples produkter nødvendigvis gør en ønskelig forskel.

0 0
Shawn S. Ø 23-05-2011 21:03:49

Jeg er meget enig og ikke mindst i at det er forkasteligt at vi eksporterer arbejdsulykkerne.

Det undre mig meget at medierne ikke har haft større fokus på det. Specielt fordi det snart er en gammel historie. De har jo lovet bod og bedring flere gange og alligevel ser der ikke det store.

MEn ja lad os få mere fokus på andre firmaer som ikke forstår at børnearbejde og slave arbejde ikke er ok.

0 0
Shawn S. Ø 23-05-2011 08:17:32

Jeg syntes nu ikke der er meget joke over den historie.

Jeg syntes det er et alvorligt problem at firmaer som f.eks apple lader hånt om menneskers velfærd. Ud over at forholdene er yderst dårlige så er der jo også problemer med børnearbejde der. Personligt støtter jeg ikke den slags firmaer.

0 0