Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Dom: Hjælp kunderne ellers koster det...

Dom: Hjælp kunderne ellers koster det...

Dårlig information til kunderne kan koste teleselskaberne mange penge. En ny dom tvinger således 3 til at refundere store beløb! Branchen opfordres af Mobilsiden.dk til at stramme op på informationsniveauet.

Telemarkedet er på mange områder uigennemsigtigt for forbrugerne. Derfor har teleselskaberne et større ansvar for at informere tydeligt og præcis, end tilfældet er i andre brancher. Det viser en ny dom som Teleankenævnet har afsagt overfor 3.

Dommen tvinger 3 til at refundere to regninger på henholdsvis 12.000 og 19.000 kroner. Godt nok har de to kunder brugt for beløbet, men 3 har ikke godt nok og præcist nok oplyst kunderne om, hvilke abonnementer som passede bedst til de pågældende kunder. Det skriver Politiken i dag.

I sagen om de godt 12.000 kroner, havde kunden således brugt telefonen til at surfe på spanske hjemmesider, til en pris af 10 kroner pr. megabyte. Teleankenævnet mener ikke kunden skal betale regningen, fordi 3 har et abonnement, hvor der kan surfes ubegrænset for 799 kroner om måneden. Det havde 3 en pligt til at oplyse kunden om.

”3 må læse det her, som at de skal højne deres serviceniveau", siger jurist Annette Høyrup, Forbrugerrådet, der er nævnsmedlem i Teleankenævnet til avisen.

Nogle andre kunder fik deres penge tilbage, fordi 3 stort set ikke dækkede i deres område.

Chefredaktør på Mobilsiden.dk, John G. Pedersen, mener dommen i højere grad end tidligere pålægger teleselskaberne et større ansvar:

”Selskaberne har nu for alvor et ansvar for at hjælpe en kunde med at finde det rigtige abonnement. Ellers kan det koste dem penge - altså hvis kunden vælger at bruge abonnementet på en måde der gør, at et andet abonnement kunne have været bedre og billigere. Et teleselskab kan altså ikke længere, omkostningsfrit, ’narre’ kunden, til at købe en løsning hvor det er selskabet og ikke kunden der scorer kassen.”, siger John G. Pedersen, der opfordrer selskaberne til og tage en snak med deres sælgere.

Telebranchen anklages ofte for at være uoverskuelig og uigennemsigtig for forbrugerne.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies