Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   DR dømt for at reklamere for iPod

DR dømt for at reklamere for iPod

DR har overtrådt forbuddet mod skjult reklame, ved at sige at radio-udsendelser kan høres som podcast, hvis man har en iPod.

Radio- og TV-nævnet har netop afgjort, at DR har overtrådt forbuddet mod skjult reklame, da radio-vært på P1 Solveig Bjørnestad sidste år afsluttede en udsendelse med at sige, at man kan høre programmet, "når det passer én, hvis man har en iPod".

Dermed fremhæves Apples iPod som den eneste MP3-afspiller, man kan høre podcasts på.

I sit svar til Radio- og TV-nævnet skrev DR, at når man i udsendelsen nævnte iPod var det fordi "iPod i dag efter DRs opfattelse sprogligt bliver brugt som en generel betegnelse for en mp3-afspiller".

Det var Sprognævnet dog uenige i, og der var dermed tale om skjult rekalme, konkluderede Radio- og TV-nævnet.

DR er en gang tidligere blevet dømt for samme forseelse, hvor iPod blev nævnt i en reklame-spot for DRs podcast.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Tyskebugt 07-12-2010 17:48:24

Så til min store gru, at Johannes Langkilde på Tv2 nyhederne, frejdigt og helt naturligt, pludselig hev en Ipad frem og begyndte at betjene noget nyhedshejs. Ingen begrundelse eller forklaring på hvorfor! Nu kan man vel dårligt formode, at der ligger skumle tanker bag, men jeg væmmes ved at medierne i den grad løber én bestemt virksomheds ærinde.

Det er et af verdens største brands, de kan og skal selv sørge for markedsføringen. Product placement har ingen steder hjemme. Tv2 nyhederne, DR osv. burde desuden vide bedre, men det kan da være der ligger en underhåndsaftale til grund. Det gør det jo så bare ikke bedre.

0 0
Jeppe Andersen 07-12-2010 18:29:24

Skal de så have et case på? Hvad så med de macbooks eller HP'er der er i studiet nogle gange? :o Ejj come on, ved godt det er reklame for apple, men altså det er også et arbejdsredskab. Husk det.

Det med iPod, så vidt jeg husker var det fordi de sagde Podcast, og Podcast var altså Apple der lavede det og har verdens største podcast bib :)

0 0
Jan Ålund 08-12-2010 09:35:40

Der ligger en masse underhåndsaftaler mellem Apple og flere af de største medier. Det er der såmænd intet ulovligt i.. men men det klæder ikke pressen at give så meget fokus på deres produkter og give køb på deres uvildighed.

Pod betyder forøvrigt "Personal On Demand", og "podcasting" betyder "Personal On Demand Casting"

0 0
peter 08-12-2010 10:24:02

Interressant Jan. Ved du om man kan se noget om hvem der har sådan aftaler og evt. med hvem? Det er muligvis ikke noget de har pligt til at oplyse om, men måske er informationen alligevel tilgængelig.

Jeg går i øvrigt også ud fra at DR ikke har sådan aftaler når de nu er licens financieret?

Og hvordan er det nu med TV2 får de ikke nogel licens midler noget tid endnu? Betyder det at de har underhåndsaftaler om at vise bestemte produkter i programmer som de samtidig får licens midler til?!

0 0
Tyskebugt 07-12-2010 18:51:00

At betjene sig af en PC eller Mac, om det er laptop eller desktop, er en ting. Det er bare utroligt iøjenfaldende, når man pludselig vælger at betjene animationen i baggrunden vha. en Ipad. Det virker desuden malplaceret i min verden, da jeg kun kan forstå det som slet skjult reklame.

Det DR er dømt for, kunne være en "fortalelse" min mor kunne have begået. Det er det ikke i Tv2's tilfælde.

0 0
peter 07-12-2010 19:45:47

Jeg er helt enig. Jeg blev også noget chokeret da jeg så Johannes stå og styre skærmen bag ham med en iPad. Jeg har meget svært ved at tro at det var den eneste måde ensige den eneste måde at styre det på. Det er helt tydeligt de vil vise at de med helt fremme med en iPad og det synes jeg bestemt slet ikke er ok!

Det er muligt at det var Apple der fandt på podcasts, men det gør det på ingen måde ikke ok. Og hvad er det for noget vrøvl Jeppe at argumentere for at det er ok fodi Apple har et stort podcast arkiv!? Det kommer da på ingen måde sagen ved.

0 0
07-12-2010 23:00:34

gad vide hvad der er galt med den gammeldags teleprompt, men den er vel ikke fra apple.

0 0
Andreas 07-12-2010 16:25:24

Jeg synes det er rigtig fint, at DR får en opsang her. De har trods alt et ansvar her.

Apple for alt for meget gratis reklame, når uvidende journalister bruger ord som "iPod" og "iPad", når de vil henvise til mp3-afspillere og tavle computere generelt.

Det kan godt være det er ment i god tro, og at mange folk opfatter "iPod" som en generel betegnelse for mp3-afspillere, men det er nu engang ikke sådan det hænger sammen.

Apple er store nok til at markedsføre for dem selv. DR behøver ikke at hjælpe til i deres uvidenhed.

0 0
Bjarne R. 07-12-2010 15:50:06

...for i forhold til at sige "kan høres på iPod" i slutningen af en radioudsendelse, så er So Ein Ding jo rene propagandafilm for samme producents produkter.

0 0
Andreas 07-12-2010 16:39:18

Nej, det er sådanset intet galt i "So Ein ding".

Nikolaj Sonne er meget glad for Apple produkter, og det skjule han ikke. Men "So Ein ding" er nu engang et program hvor man anmelder produkter, og anmeldelser er pr. definition subjektive. Det kan aldrig være objektive, og skal heller ikke være det.

Da Nikolaj Sonne er den eneste anmelder i programmet, så er det nu engang det han godt kan lide, som bliver fremhævet. Så kan man være enig i det eller ej.

Det ville have været meget fedt, hvis der havde været endnu en anmelder i programmet, der havde en lidt anden holdning til tingene end Sonne, og man på den måde kunne sætte anmeldelserne op mod hinanden. Så ville man få en lidt mere objektiv vurdering af produkterne.

Men "So Ein ding" gør sådan set intet forkert, og kalder bare de produkter de anmelder og sammenligner med for hvad de nu engang hedder.

Det er noget helt andet, når andre af DR's journalister i deres uvidenhed, betegner alle mp3-afspillere som "iPods". Dette er skjult reklame, og må ikke forekomme på DR.

0 0
07-12-2010 18:59:00

Det er meget fint han bruger sin iphone i anmeldelser om smartphones eller iphone, men at han blafrer med den i langt de fleste programmer er ikke i i orden.

Det er heller ikke i orden at føre en kunstig samtale hvor han lover Steve Jobs at der intet er han hellere vil end at anmelde den ipad. Han gør sjældent noget for at skjule kommende anmeldelser af apples produkter, længe før de kommer.

Det er heller ikke i orden at apple får så meget sendeplads i forhold til fx Nokia.

Det er også en gåde at han i et program kalder det en skandale at iphone ikke understøtter flash, for i et kommende at ignorere det fuldstændigt og give først iphone4 næsten top karakter, fordi han ikke kan ignorere antennefejlen, og siden give ipad topkarakter.

Det er ikke i orden at han i en anmeldelse af Legend remser en masse smarte og fundamentale ting op som Legends(Android) åbne system kan, men som apples lukkede system ikke kan(hvilket han fuldkommen glemmer i sin anmeldelse af iPhone4), for så at sige at det kun er den næstbedste smartphone, det er ikke logisk. Personligt tror jeg at jeg ville savne teksttilpasning i min browser hvis jeg skiftede til iphone.

Det er ikke i orden at anmelde to iphones, og fuldkommen ignorerer Nokia, en anmeldelse af både N97 og N8 havde været rimeligt for at skabe lidt balance. Symbian og Nokia er trods alt en stor spiller.

Han og mange andre journalister fejrer et af de mest diktatoriske firmaer. EB har problemer med at få side9 pigen ind i deres apps pga. Apples manglende interesse for pressefrihed, fint nok det er Apples beslutning. Men hvor vender EB sig ikke mod konkurrenterne Android og Symbian, er Apple virkeligt det eneste der virker? Åbenbart og åbenbart ikke.

Nokia og Android tillader trods tredjepartsprogrammer uden om deres appstore(noget sonne også glemmer), så de kan ikke stoppe EB.

0 0
John 07-12-2010 17:21:50

Kunne ikke være mere uenig. Selvfølgelig skal en anmelder forsøge at være objektiv, ja det er faktisk en anmelders fornemste opgave IMO.

Og ikke som Sonne (og desværre en stor del af journaliststanden generelt) der tydeligvis bliver våd i buksen så snart han står med et Apple produkt i hånden.

Som information om nye produkter er So Ein Ding OK, men anmeldelserne han kommer med kan jeg stort ikke bruge til noget som helst.

0 0
Andreas 07-12-2010 17:39:50

Ok.. fik måske ikke formuleret mig korrekt.

Selvfølgelig skal en anmelder forsøge at være så objektiv i sine betragtninger og vurderinger som muligt. Det er en anmelders største opgave.

Men uanset hvor objektiv en anmelder prøver at være, så vil en anmeldelse altid resultere i en subjektiv vurdering. Der findes ikke noget som en objektiv anmeldelse, fordi alle mennesker har forskellige erfaringer, forventinger, præferencer og smag.

Derfor kan en objektiv vurdering af et produkt kun ske på baggrund en gennemsnitlig bedømmelse, ud fra mange forskellige anmeldelser og subjektive holdninger.

0 0
Nicolas 07-12-2010 15:54:44

Ja, sidst der fremhævede han en Android telefon :O

At han kan finde på det!? Helt ærligt! Er angrebene på Nikolaj Sonne ikke snart ved at tage overhånd. Programmet handler om gadgets, og selvfølgelig vil programværtens personlige præferencer have indflydelse på hvad han kan lide!

Undskyld, men det er sgu snart til at få dårlig smag i munden over!

0 0
Jan Ålund 08-12-2010 09:28:37

Nicolas der er vist ikke meget ved hr. Sonne.
Manden er fanatisk Apple mand og han er ikke bleg for at komme med udsagn som ikke har hold i virkeligheden.
Han er blevet indineret over at nogle har udtalt at han skulle være i lommen på Apple og hvorfor mon folk har fået den idé. Manden er usaglig og virkelighedsfjern. Og det klæder ikke TV at smadre al presseetik på den måde.

0 0
peter 07-12-2010 16:35:00

Jeg har intet imod at Nikolaj Sonne har sin egen mening og det er fint han bedst kan lide Apple produkter. Probelemet er bare han ofte ender med at kritisere andre produkter meget usagligt - efter min mening.

Jeg synes derimod de skulle tage fat i hvor meget skjult reklame for Apple der er i TV-avisen, TV2 nyhederne, Go'morgen danmark, Aftenshowet. Hele tiden og igen viser de Apple produkter uden at indslaget har noget som helst med produktet selv at gøre. Så når indslaget har bare det mindste med en mobiltelefon at gøre eller bare nogen der snakker i telefon så er det overraskende tit en iPhone de viser. Så snart det har noget med noget på nettet at gøre er det en mac eller en iPad de viser. Det synes jeg godt nok er lige til at få lange løg af at se.

Det er ved at være så meget vist i medierne at folk der ikke ved bedre mener at det kun er en iPhone man kan indstallere apps på eller gå på nettet på af mobiler. Ja det har jeg faktisk hørt folk sige! Og det er altså ikke kun fordi Apples marketing maskine er god, det er i høj grad skjult reklame fra medierne der er skyld i det.

0 0
07-12-2010 16:21:53

Han får stadigt penge for at være upartisk. Jeg har hidtil forsvaret ham, men efter at have set anmeldelsen af Galaxy Tab og iPad er jeg blevet lidt irriteret på ham. I anmeldelsen nævner han det som en fordel at ipad ikke har flash, fordi sider loader hurtigere om mere flydende. Han glemmer at nævne at man på en Galaxy tab faktisk har muligheden for at vælge om flash skal køre.

Dertil kommer størrelsen som han også kommer lidt hurtigt over. Og så er der prisen, til den pris kan jeg få to til tre netbooks som har langt flere funktioner og som ved hjælp af dvale kan starte hurtigt op. Og så er der størrelsen som John G nævner som en ulempe ved iPad i forhold til Galaxy Tab. Og så glemmer han gang på gang widgets som faktisk gør at visse funktioner kan udføres hurtigere på Android end iOS. Dertil kommer at der næsten ikke er et program uden at han nævner Apple akkurat som 90% af Danmarks journalister.

Og så er der Nokia, Sonne har nærmest fuldkommen ignoreret Nokia i alt den tid So Ein Ding har eksisteret. Han burde for længst have anmeldt N8, men nej.

Dog mener jeg generelt at de kriterier han opstiller er rigtigt gode.

0 0
peter 07-12-2010 16:47:59

Lige præcis, jeg kunne ikke være mere enig. Jeg sad selv og ledte efter eksempler men kunne ikke komme på nogen. Måske fordi jeg generelt holder mig fra at se So Ein Ding fordi jeg bliver for irriteret :-)