Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   DSB snart klar med billetsalg på mobilen

DSB snart klar med billetsalg på mobilen

Snart kan de togrejsende købe billetter og pladsbilletter til DSB via deres smartphone.

Siden sidste sommer har iPhone-ejerne kunne købe pladsbilletter til DSB’s InterCity og InterCityLyn direkte på mobilen. Inden længe udvides applikationen, så den også omfatter køb af selve billetten. Desuden er DSB på vej med en applikation til Android-mobilerne.

- "Det bliver en miniversion af netbutikken, og billetten bliver leveret direkte på skærmen, dog med den undtagelse, at DSB Orange og klapsæder ikke er med i den første version," fortæller Anne Mette Koch, afdelingschef for digitale kanaler i DSB til Mobilsiden.dk.

DSB oplyser desuden, at lanceringsdatoen endnu ikke er fastsat, hvilket blandt andet hænger sammen med godkendelsen af applikationen i blandt andet App Store.

Nokia må vente

Billetapplikationen er endnu ikke udviklet til Nokias platform Symbian^3, som de nye topprodukter N8, C7 og E7 benytter. Dermed må Nokia-fans væbne sig med tålmodighed.

- "Vi ser rigtigt gerne på Nokia-mobilerne senere, men lige nu har vi prioriteret vores ressourcer på de platforme, som har størst vækst, brug og udbredelse. Og det er bare Android og iPhone, som har dette. Desuden har vi også omkostningerne at tænke på," siger Anne Mette Koch fra DSB.

Hun forventer, at DSB app'en til Android og iPhone når ud til danskernes smartphones på nogenlunde samme tid.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Bo Belkov 11-02-2011 14:54:25

Glemte lige at sige, at der findes en App til Android, hvor i du kan bestille og købe dine billetter til Hovedstadområdet, og nogle få udvalgte klippekort. Men ellers Keep up the good work guys

0 0
Bo Belkov 11-02-2011 14:53:07

Hej Mobilsiden.dk

DSB har har flere App's til iPhone ude og svømme. Den ene app kan du bestille dine pladsbilletter i og den anden kan du tjekke S-Togene i, så jeg kan ikke helt se nyheden i det, måske lige bortset fra at de ha lanceret rejseplanen til Android markedet men elles har de andret været i spil et godt stykke tid nu

0 0
Christian K. 10-02-2011 22:14:44

Hvad med at bruge tid og energie på det der famøse rejsekort i stedet for! (Selvom det vist ikke er DSB selv som står for det projekt)
Android og mon ikke den nye iPhone 5 kommer helt sikkert med chip i løbet af i år. Læsere er sat op i flere busser og på stationer.
Har selv prøvet systemet i London, og det funker bare!

0 0
Rene Hansen 10-02-2011 14:50:08

Hej mobilsiden. Undersøger i ikke historier inden i sætter dem op.
Den opdatering kom i sidste uge. Tror det var sidste fredag. Så det er muligt nu og ikke som i skriver snart muligt.

0 0
Mozz 10-02-2011 21:42:55

Er du sikker på at du ikke taler om DSB plads appén??.. Jeg kan ikke finde nogen app i app store, hvor man kan købe alm. tog billetter til DSB. Jeg har en iphone 4, og der er det i hvert fald ikke muligt endnu!!

0 0
Rene Hansen 10-02-2011 22:14:34

I fredags kom der en opdatering til det gammle DSB plads så man nu kan købe billetter. Jeg kan på min iphone 4.. Det hedder DSB Billet nu..

0 0
Mozz 11-02-2011 16:33:10

Hmmm, underligt!! Jeg har forsøgt at opdatere min dsb plads, men nu kan jeg slet ikke finde dsb plads inde i app store - og min dsb plads hedder stadig dsb plads. Er der andre der kan opdatere dsb plads til dsb billet ??

0 0
Mobilsiden.dk 10-02-2011 20:58:48

Hej Ren+e

Tak for info.
Som du kan se i artiklen har vi interviewet DSB om app'en. Men at den allerede er ude, er da gode nyheder.

0 0
Tobias Nordahl 10-02-2011 21:35:24

Jeg citerer lige; "Desuden er DSB på vej med en applikation til Android-mobilerne."

Gav de jer noget konkret svar om hvor lang tid der gik? to uger, to måneder, ½år, eller hvad?:-)

Jeg går da og glæder mig, og det ville være rart at vide om hvor lang tid der gik, hvis de har sagt noget der kan "bruges til noget".

Fortsat god aften John!:)

0 0
Michael 12-02-2011 22:55:11

Spurgte personalet i toget her til aften, om hvorfor de ikke har sagt det har været fremme og hvornår det kom til Android.

Fik svaret at iPhone vidst skulle have haft det fra starten af februar, ca. d. 5.
Og Android skulle få de samme muligheder som iPhone i næste uge (måske tirsdag eller onsdag)

Der vil først blive annonceret med dette i slutningen af februar, for hvis der nu skulle findes nogen fejl, før Android release, da de ville have begge apps ud først. Samt så kontrolløren det som en lille test periode, før alle fik det afvide :)
Personalet (på det tog jeg var med) var allerede blevet instrueret i hvordan billetterne skulle kontrolleres.

Dette er selvfølgelig kun hvad en DSB kontrollør fortalte mig til aften, i toget fra Odense til Esbjerg :)

0 0
Tobias Nordahl 13-02-2011 12:40:46

Det lyder lækkert. Tak for info Michael :-)!

0 0
Tobias Nordahl 10-02-2011 13:15:30

Denne App har jeg virkelig ventet på. Det bliver jo fantastisk :-) Hvornår mon de så får lavet "Klippekort" funktion på mobilen?

Dette burde jo også indgå.
(Og tvivler på det kommer med i den første version)

0 0
Jonas 10-02-2011 22:19:45

Hej Tobias,

Klippekortet via 1415.dk og SMSbillet har været til test for kunderne i hovedstaden i sommeren 2010. Denne kommer tilbage som en fast løsning omkring 1. marts 2011 :) Jeg har endnu ikke hørt om det kommer i applikationen. Men det bliver muligt via http://www.1415.dk, m.1415.dk (via mobilen) og på sms til 1415.

Jonas Jersborg
COWI A/S
Udvikling og analyse for DSB/Movia/Metroselskabet

0 0
Mozz 10-02-2011 12:05:37

Så mangler vi bare, at der også kommer en app, hvor man kan købe bus-billetter. Jeg ved godt at man kan købe bus-billetter til nogle dele af landet via mobilen, men lang fra alle trafik-selskaber tilbyder muligheden.

0 0