Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Du kan ikke finde det billigste mobilabonnement

Du kan ikke finde det billigste mobilabonnement

Det billigste abonnement til mobilen er umuligt at finde, afslører en ny gennemgang.

Det er stort set umuligt for forbrugerne at finde det billigste mobilabonnement. (Foto: Mobilsiden.dk).
Det er stort set umuligt for forbrugerne at finde det billigste mobilabonnement. (Foto: Mobilsiden.dk).
Foto: Mobilsiden.dk

Forbrugerne har ingen chance for at gennemskue mobilmarkedet og finde ud af, hvor det billigste abonnement til mobilen kan købes. Dette er almen viden.

Men faktisk er det sværere end nogensinde, viser en ny gennemgang Ekstra Bladet har lavet af de mere eller mindre uafhængige hjemmesider, der forsøger at hjælpe de strandede mobilkunder.

De forskellige private guides bruger vidt forskellige kriterier for sammenligningerne, og ofte er det kun de selskaber der betaler for det, som er med i en sammenligning.

Der har tidligere været en offentlig teleguide men den blev nedlagt for et år siden med begrundelse, at flere hjemmesider allerede sammenligner abonnementspriserne. Men det var en forkert beslutning, mener Forbrugerrådet.

- ”Man burde i det mindste sikre, at de firmaer, som man har overladt forbrugerne til, opfylder nogle minimumskrav, ”siger chefkonsulent i Forbrugerrådet, Michael Salamon til Ekstra Bladet.

Avisen har brugt flere dage på at analyser teleselskabernes priser.

- ”Vi følte os lige så forvirrerede, som mange danske mobilkunder er,” lyder det var journalisterne bag artiklen.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

BoBo 20-02-2012 19:51:08

Hvis Ekstra Bladet har brugt flere dage på IKKE at finde ud af noget, så siger det vist mere om Ekstra Bladet, end det gør om Telebranchen.
Hvorfor er det altid, at Ekstra Bladet bringer så useriøse postulater om mobilbranchen.?
Kan simpelthen ikke forstå det skulle være statens opgave at lave prisportaler for Telebranchen. - Det sker da heller ikke for alle mulige andre brancher. - Og helt ærligt, så er branchen så reguleret, at det der skaber størst forvirring sq da er Ekstra Bladet!!

0 0
Bechmeister 21-02-2012 11:07:20

Telebranchen er et af det mange gode emner, at skrive om. Folk, som angiveligt bliver udnyttet af deres selskaber, og betaler overpriser for noget, som de ikke for noget ud af. Men jeg holder på, at folk nu stadig burde bruge deres sunde fornuft, og evt. sætte sig mere ind i hvad de har af abonnementer, og ikke klynke så meget. Det er i sidste ende deres, og ikke andres, ansvar for om de betaler for meget.

0 0
Henriette 21-02-2012 13:28:06

Enig - men overskueligt er der altså ikke nogen der kan påstå det er :o)

/Henriette

0 0
Mona 20-02-2012 19:03:07

Jeg havde MobileAks i 2 md. Det så meget fornuftigt ud, det den fandt frem til. MEN: I anden måned steg mit dataforbrug fra 20-30 MB til 100 mb. Nåh ja, den bruger jo også data til at tjekke mit forbrug. Et par uger efter steg mit dataforbrug på et døgn til 500 MB! to dage senere til 850 MB! Afinstallerede MobilAks og genstartede - siden har alt været normalt.

0 0
Jesper Larsen 20-02-2012 13:48:29

Jeg har benyttet android app'en Mobileaks.

Se evt:
https://www.mobileaks.org

Jeg synes den er god da den ser på ens eget forbrug og derudfra udregner hvad der er billigst for mig med mit typiske forbrug.
Man kan også definere mange kriterier.

0 0
Kim Harder 20-02-2012 14:18:57

Smart, hvis det så virker efter hensigten.

0 0
Jesper Søgaard 20-02-2012 13:23:11

Data, data udlandet, sms + mms, sms + mms udlandet, opkald lokalt, opkald udlandet, gratis tale indenfor selskabet, gratis tale til familie, gratis opkald til fastnet, minimumsforbrug, opkaldsafgifter, tilskud til mobiltelefon, billigere abonnement efter 6 mdr, tilskud til mobil efter en periode, gratis taletid ved oprettelse af abb.

Jeg har helt sikkert glemt flere variable - og der kommer flere til! Alle disse gør at det er umuligt at sammenligne selskabernes abbonnementer. Hvad der er billigst for Jensen er dyrest for Hansen fordi forbrugsmønstret fra person til person er forskelligt. Det er konkurrenceforvridende, men kun fordi forbrugerne har mulighed for at vælge præcis det abbonnement der er billigst for dem... hvis de formår det!

0 0
Uncle Bob 20-02-2012 15:21:01

Det er konkurrenceforvridende, men kun fordi forbrugerne har mulighed for at vælge præcis det abbonnement der er billigst for dem


Den saetning giver ingen mening. Lige saa lidt som EBs "afsloering" giver mening.

Hvad er det EB har "sammenlignet" eller "undersoegt"? Saa vidt jeg kan se, er det ikke abonnementer, men sider der sammenligner abonnementer, der er blevet undersoegt.

Saa EBs "afsloering" drejer sig vist mere om fordrejning, og spille hjaelpeloes, for at have en sag, end om fakta omkring abonnementer.

0 0
Jesper Søgaard 20-02-2012 17:08:55

Nej den sætning giver nemlig lige præcis ingen mening. Det er jo det der gør det så forvirrende. For selskaberne differentierer sig så meget at det bliver uoverskueligt for forbrugerne.

0 0
Uncle Bob 20-02-2012 17:51:55

Nu bliver det endnu mere meningsloest det du skriver.

Foerst siger du, at fordi forbrugerne har mulighed for at vaelge praecis det abbonnement der er billigst for dem, er det konkurrenceforvridende. Det er jo noget sludder.

Saa siger du, at fordi du siger noget uden mening, er det det der goer det forvirrende og uoverskueligt for forbrugeren.

Det er vidst kun dig selv, der er forvirret.

0 0
Jesper Søgaard 21-02-2012 07:26:00

Nu prøver jeg lige at forklare mig lidt nærmere så. Vi er enige om at operatørerne har forskellige produkter som lægger vægt på forskellige ting og de derfor ikke kan sammenlignes 1:1. Det gør at kunderne kan vælge lige præcis dét produkt de har behov for og dermed få den, for dem, billigste. Men fordi du ikke kan sammenligne selskaberne og selskabernes produkter er det jo også konkurrenceforvridende. Det kræver en høj grad af indsigt i både eget forbrug, men også selskabernes abonnementer og ikke mindst betingelser, hvilket de fleste forbrugere ikke har.

0 0
Uncle Bob 21-02-2012 11:37:37

Jeg kan kun konstatere, at du ikke ved hvad konkurrenceforvridning betyder. Det kan allerhoejest vaere konkurrencebegraensende, hvis to eller flere "ens" produkter ikke kan sammenlignes direkte.

Der er dog ingen tegn paa at det skulle vaere tilfaeldet, da priserne har vaeret konstant faldende.

0 0
Jesper Søgaard 21-02-2012 12:59:16

Og jeg kan konstatere at du, på trods af flere udredninger, stadig ikke forstår hvad jeg mener, hvilket gør det meget svært for dig at kritisere mit indlæg.

0 0
Uncle Bob 21-02-2012 21:28:18

Jeg kan kun forholde mig til det du skriver. Det giver fortsat ingen mening.

Hvis du mener noget andet end det du skriver, og det er det du mener at jeg skal forholde mig til, ja, saa er det rigtigt at det er svaert.

Jeg kan kun laese dine skriverier, ikke dine tanker.

0 0
Kim Harder 21-02-2012 10:25:17

Ja det er svært, men det er fordig man kommer til det resultat, at man køber det abonnement, som er tilknyttet den mobil man gerne vil have, da der ikke er ret mange selskaber, hvor man frit kan vælge i mellem abonnementerne, eller for den sags skyld strikke det sammen efter ens behov.

Jeg har i tiden løb bl.a. brugt den mulighed, at købe en mobil med tilskud, som det var tidligere, også bruge den hos det selskab, hvor jeg allerede var kunde, da der ikke endnu har været andre selskaber, som har kunne hamle op med det selskabs abonnement.

Det vil sige 4 mobiltelefoner i en familieløsning.

I den tid, der var almindelige mobiltelefoner i abonnementet, og vi kun kik/går på netet for, at hentene oplysninger, som man skal bruge, så kunne vi klare os med 100 kr. om måneden.

Efterfølgende nu, hvor der er kommet en ny smartphone ind i løsningen, steg det til 200 kr. om måneden, på grund af neutral dataforbrug.

Der blev så koblet et dataabonnement på den pågældene mobiltelefon til 49 kr. om måneden, og herefter faldt forbruget til bage til de 100 kr. + så de 49 kr.

Det er svært for en kunde, at se hvor meget den pågælden mobiltelfon, som man godt kunne tænke sig bruger i passiv data forbrug, og hvor meget den vil friste en til, at bruge nettet.

Jeg har set mange unge menesker, som betaler store summer for dere telefonabonnement, fordig man har taget det første det bedste man er faldet over.

0 0
Kim Harder 20-02-2012 14:17:06

Men sådan er det ikke. Der bliver valgt abonnement efter hvad den mobiltelefon, man godt kunne tænke sig, sælges med og ikke efter hvad man har bedst brug for. Derved er der helt sikkert mange, som går og betaler for noget, som de ikke bruger.

0 0
Henriette 21-02-2012 13:27:07

Forudsat at man har tænkt sig at købe telefonen lige meget hvad, så er det vel sådan set ligemeget om man betaler for noget som man ikke bruger, så længe man har skaffet sig selv den lavest mulige totalpris over 6 måneder.
Til gengæld er det vigtigt at få lavet abonnementet om svarende til ens behov, så snart bindingen udløber. Ellers ender man nemlig i noget der ikke kan betale sig :o)

/Henriette

0 0
Kim Harder 20-02-2012 12:15:56

Jas man er nødt til, at sætte sig ned og undersøge, hvad de forskellige selskaber kan tilbyde, set ud fra ens eget behov. Både hjælpe hjemmesider og teleselskaberne sætter nogle få give behov op, og ud fra dem, tilbydes der så forskellige abonnement pakker. Så er det lige om der er en pakke, som lige passer til ens behov, eller man måske skal strikke noget sammen selv.

Har selv bemærket, at efter der er kommet en af disse mobiltelefoner med Touch Skærme, ind i familliegruppen, så steg forbruget på grund af data, til det dobbelte. Fra 100 kr. for 4 mobiler til 200 kr. Det løste jeg ved, at sætte et data abonnement på den pågældene telefon, til 49 kr. pr. måned. Så her kan det ikke endnu betale sig, at købe en af de pakker, som teleselskabet tilbyder, da disse er pr. mobil. Den billigeste alt i en pakke koster 99 kr., så det er med det samme 400 kr. om måneden i stedet for de 150 vi bruger nu.

Det drejer sig om, at have styr på hvad man selv bruger, også finde det tilbud, som passer til dette forbrug. Det er nu ikke så vanskeligt.

Det bliver det dog, hvis der ikke findes et tilbud, som passer til ens forbrug / forventet forbrug.

Der findes ikke nogen tilbud fra teleselskaberne med dataforburg uden max. Det er der mange som kunne bruge. Der er altid et minus, man sætter hastighed ned, eller man skal forny sin data pakke.

0 0
Bechmeister 20-02-2012 12:10:43

Ellers kunne man jo også prøve, at sætte sig ind i hvad ens forbrug er. SMS'er man mere end man taler, så skal man ikke have et abonnement med fri tale! Man må godt være lidt proactiv selv. ;)

0 0
Paw Sandayo 20-02-2012 11:53:53

det handler om at vide hvad dem man ringer mest til har. og så have det de fleste har. for så ringer man jo gratis til dem. hvis alle dem man ringet til have fx. telmore. kunne man jo nøjes med den billigste pakke og så ringe gratis til hinanden. men folk har som regel flere forskellige

0 0