Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Du kan ikke stole på din mobils vækkeur

Du kan ikke stole på din mobils vækkeur

Om du bliver vækket til tiden, afhænger i høj grad af din mobiltelefon. Men der er kun ganske få mobilers vækkeur, som vækker dig, uanset om telefonen er tændt eller slukket.

Alarmen i iPhone er ikke i stand til at vække dig, hvis telefonen er slukket.
Alarmen i iPhone er ikke i stand til at vække dig, hvis telefonen er slukket.

I dag har langt de fleste skilt sig af med diverse clockradioer og analoge vækkeure, og sætter i stedet al deres lid til mobilen, når de skal op til tiden.

Derfor kan det være godt at vide, at man ikke altid kan stole på alarmen i mobiltelefonen, hvis mobilen er slukket. Evnen til få alarmen til at lyde, selvom mobilen er slukket, er nemlig efterhånden sjælden.

Dengang hvor de fleste af os rendte rundt med Nokia-mobiler var det en selvfølge, at alarmen lød - uanset hvad.

Men sådan er det ikke længere. Eller det vil sige - det er det - hvis du har en Nokia. Men ellers ikke.

Udviklingen går baglæns

Har du en ældre Sony Ericsson-model, som for eksempel en C905, kan du stole på din alarm. Hvis mobilen er slukket tænder den, for at alarmere dig.

Men lige på dette punkt er Sony Ericsson-mobilerne blevet mindre avancerede med årene. I dag kan hverken Sony Ericsson Xperia X10, eller de nye Xperia Arc og Xperia Play vågne op for at afgive alarmen.

Skiftet synes at være sket, efter Sony Ericsson gik fra at have deres eget styresystem på mobilerne, til at anvende Android-systemet.

Mobilsiden.dk har også testet en lang række andre Android-mobiler, og ingen af dem formår at sætte alarmen igang, hvis mobilen er slukket.

Heller ikke Apple iPhone er i stand til at vække dig, hvis den er slukket. Til gengæld afgiver iPhone alarmen, når den tændes igen - men det kan man jo ikke bruge til så meget, hvis man allerede har sovet over sig.

Nokia vækker dig

Faktisk er Nokia-mobiler i dag, som for 15 år siden, de eneste, der i alle deres modeller har funktionen.

Uanset om du har en Nokia 3310, eller den helt nye Nokia N8, bliver du altså vækket, selvom mobilen er løbet tør for strøm i nattens løb, eller du har slukket den for at spare på batteriet.

Har du en Nokia-mobil er der altså ingen undskyldning for at sove over sig.

Læs også:
iPhone-folket sov for længe

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

BSG 16-04-2011 12:42:46

Min mobil bruger en hulens masse strøm, derfor lader den hver nat mens den er tændt, fordi hvordan hulen kan man ringe eller modtage kald/data når den er slukket?
Har forresten ikke oplevet, at min mobil ikke har vækket mig, hvilket var tilfælde med min gamle iphone, som for længst er udskiftet med en bedre smartphone.

0 0
Thomas 15-04-2011 15:15:08

Når en Nokia kan noget andre telefoner ikke kan, så er det ikke noget man har brug for. Faktum er at de fleste nye smartphones sagtens kan løbe tør for strøm i løbet at natte, sker det vil din nokia stadig vække dig. Hvem har har ikke oplevet at deres telefon er løbet tør for strøm fordi man ikke lige fik sat den i laderen...

0 0
Lecter 16-04-2011 13:56:03

Forskellen er at de fleste nye smartphones er små minicomputere, som fra slukket tilstand skal bootes på ny. Din PC booter heller ikke op, fordi du har sat en alarm et eller andet sted i windows.

Det er et spørgsmål om tilvænning. Når først man har vænnet sig til en smartphone, og de begrænsninger det giver mht til batteri, glemmer man ikke at sætte den i laderen, hvis nan gerne vil bruge den dagen efter :)

0 0
Tommy 17-04-2011 14:54:43

hmm, kan du så ikke forklare mig hvorfor jeg nogen gange glemmer at sætte smør i køleskabet efter brug, når jeg udemærket ved jeg skal bruge det en anden gang - eller jeg mindst en gang om ugen bruger 10minutter om morgenen på at finde min mobil, pung, nøgler, whatever - eller på kontoret for den sags skyld...

0 0
Lecter 18-04-2011 08:50:48

@Tommy

Nej, jeg kan ikke forklare det. Gå evt. til lægen og få det undersøgt.

0 0
Tommy 18-04-2011 20:04:55

lector, mit indlæg var selvsagt lettere ironisk, jeg beklager du/i ikke fangede den.
Alle glemmer ting - det vil være dumt at påstå andet, så at undskylde sig med at man aldrig glemmer at lade sin telefon op om natten er illutionistisk. Jeg er enig, så langt at man skal gøre det til en vane at oplade sin telefon hver dag, men det er jo en vane ligesom at børste tænder - det er noget man gør 29 dage om måneden, men en gang i mellem har man så travlt at man glemmer det, er for træt eller hvad der nu kan være årsag til glemslen - og i dette tilfælde er man så prissat hvis telefonen ikke er i stand til at holde strøm eller ikke har en batteri-reserve hvis éns vækkeur er telefonen

0 0
Lecter 19-04-2011 00:00:24

Den fangede jeg tydeligvis ikke :)

Jeg sætter den til ladning samtidg med at jeg stiller vækkeuret. Da det aldrig er lykkedes mig at glemme at stille et vækkeur, regner jeg heller ikke med at glemme at sætte telefonen til ladning.

Anyway....Nu snakker vi jo om smartphones. Hvis man ikke kan huske at få den sat til ladning om aftenen, kan man evt. sætte den til at vække når batteriet er ved at løbe tør.

0 0
Slaraffenland 19-04-2011 08:37:42

@Lecter:
Hvorfor stiller du dit vækkeur hver aften?
Er vækkeuret ikke slået til hele tiden?

0 0
Lecter 19-04-2011 09:05:24

Jo, men jeg møder ikke på samme tidspunkt en eneste dag i ugen. Samtidig er der dage hvor jeg skal tdligere op, fordi jeg har min datter, som skal op og i skole. Det er blevet til en vane at sætte uret hver aften.

Jeg bruger øvrigt Gentle Alarm på Androd. Kan varmt anbefales.

0 0
Slaraffenland 19-04-2011 10:45:55

OK.
Jeg bruger bare HTC´s standard vækkeur, hvor man kan stille alarmen til at ringe på forskellige tidspunkter i løbet af ugen. Jeg synes den fungerer fint til mit behov.
Men, vil da gerne prøve noget nyt, hvis det er bedre. Hvad kan Gentle Alarm?

0 0
Søren 18-04-2011 07:46:14

...Den kan jeg!

Fordi du er glemsom!

0 0
Søren 15-04-2011 12:12:45

Hvis vi lige lægger hovedet i blød og tænker lidt ud af boksen, så ser vi at både android og Iphone begge har dvale funktioner.

De små søde sorte knapper der sidder på henholdsvis toppen og siderne af jeres telefoner smider netop telefonerne i dvale og sænker forbruget til et minimum. "Hvorfor skulle der ellers være den mulighed".
Ja i har sikkert jeres "push og dataromaning" til at køre om natten selvom at i sover og dermed henter telefonen data fra facebook, mobilsiden.dk og gmail funktionen. Dertil kommer svaret at dvale funktionen virker med mindst strøm når telefonen ikke har unødvendige programmer og wiget til at køre sammentidlig.
Det er to "tap" der skal til før at telefonen sænker sit forbrug til næsten nul, hvis vi skal lave en kontra, kan vi siger at.
"Vågner om morgenen 20min før at bussen køre, ved at min Nokia 3310 brager derud af (ect. ringer), jeg vælter ud af sengen (jeg har travlt) og brokker mig over at telefonen ikke gider starte hurtigt nok op så vi kan se om der er nogle beskeder der er kommet i løbet af natten. f.eks om min køre lejlighed evt er blevet syg eller om jeg skal løbe ned til bussen."

Set i lyset af dette så ville to "tap" af 2ms kunne løse dette og min telefon er klar til dagens udfordringer med det nyeste fra nyhederne og facebook på skærmen, ved blot at fjerne flytilstand eller sætte netværket op igen. Gamle telefoner ect. Nokia har det med at være langsomme til at boot.

Kan i følge mig?
Personlig foretrækker jeg at min telefon er tændt nonstop da jeg altid er på beatet. Så vil jeg helt vækkes om natten hvis min kæreste ikke kan komme hjem fra byen end at finde hende voldtaget i en pirattaxa fordi jeg ville spare på strømmen! :)

0 0
Henrik 15-04-2011 20:05:05

På en N8 trykker man een gang på powerknappen og vælger "Aktiver strømbesparelse" - virker fantastisk og den holder super lang tid og kan stadig bruges.

Hvorfor i alverden skulle man også slukke sin telefon?

0 0
Søren 16-04-2011 01:43:49

Giver dig helt ret, der er ingen grund til at slukke den.
Kan godt se at man gerne vil have sin natte søvn i fred, men c'mon så slå vibrator og lyd fra.
Min Samsung har også strømbesparende men det virker desværre kun ved at den sænker lys styrken på telefonen, ikke ændre ydeevnen på CPU eller antal af programmer der køre. Dem skal jeg selv stoppe med mindre jeg slår data roaming fra.

0 0
Slaraffenland 15-04-2011 13:28:23

Jeg kan sagtens følge dine argumenter for hvorfor du ikke vil slukke mobilen om natten. Men dit indlæg er unødvendigt belærende. Jeg behøver ikke lægge mit hoved i blød og tænke ud af boksen for at opfatte at min telefon har en dvalefunktion. Det er i øvrigt ikke ret elegant at gøre nar ad andre folks begrundelser for at slukke telefon, ved at bruge voldtægt som eksempel.

0 0
Søren 15-04-2011 16:28:32

Off topic.
Thomaz: Hvornår er indlægget blevet rettet personligt imod dig?
Hvis du benægter den fri tale (censur) som allerede ses i titlen er indlægget nok for hårdt til dig.
red. overdrivelse af en givet vorst case giver altid den bedste forståelse, hvis jeg havde nævnt bonbonlands åbningstider havde det nok ikke været opsynsvækkende ect. til at komme for sent op end at misse et vigtigt opkald.
End of conversation, vil ikke spame forummet.

On topic.
Mindes min 3310 der kunne det hele :), men det kunne da være rart engang imellem at sove uvis om natten med en slukket telefon.

0 0
Slaraffenland 15-04-2011 17:21:23

Du kan ikke skrive "end of conversation" når du stiller mig et spørgsmål.

Jeg føler at kommentaren "jeg vil spare på strømmen" (som du på provokerende vis skriver med fed tekst og udråbstegn) er rettet mod Jesper og mig, eftersom det er ham og jeg der bruger strømbesparelsen som et argument for at slukke sin mobil. At bruge voldtægt som eksempel på hvorfor man ikke skal slukke sin mobil om natten, er i dette sammenhæng er ganske enkelt upassende.

Hvorfor i alverden skulle jeg benægte den fri tale, og hvad har titlen med censur at gøre ???!!!! Jeg kommenterer blot på dit indlæg, som jeg finder unødvendigt belærende og på grænsen til arrogant. Overvej hvordan du formulerer dit budskab inden du trykker på "indsend". Folk opfatter ikke nødvendigvis budskabet på samme måde som du havde tiltænkt det.

0 0
Søren 15-04-2011 19:32:53

Kære Thomaz..

Havde ganske rigtigt ikke set dit indlæg forinden mit eget. At du føler dig provokeret af mit indlæg er kun godt for det driver en samtale/diskusion om du vi.
Mobilsiden skal ikke være en personlig debat side, eller deres nyhed om "Vækkeure der ikke virker når der ikke er strøm til den", burde ikke være et personligt emne og om jeg må rører ved de skrøbelige værdier el. tabuer danskere søger tilflugt fra i mine indlæg eller ej. at folk føler sig stødet skaber enten foragt eller opbakning.

Citere dig lige: Du kan ikke skrive "end og conversation" når du stiller et spørgsmål!

Jo det kan jeg da mit indlæg "On topic" ikke var et spørgsmål men min mening om hvad man evt. kunne gøre ved problemet og hvad det kan have af konsekvenser, voldtægt eller ej, jeg kan tale om danske tabuer i alle sammenhænge hvis jeg føler ret til at ytre mig.
Hvis du syntes indlæggene er Arrogant og har noget imod hvordan jeg formulere mine indlæg, kan jeg ikke rigtig gøre noget ved. Jeg deler min mening og forslag til "hjælpe funktioner" som jeg vil.
Hvis der er andet du har en mening om eller har et problem med min eksistentialisme, må du jo skrive en PM "Off Topic" til mig.
regards Søren.

0 0
Slaraffenland 15-04-2011 20:42:20

Jeg ved ikke hvordan man PM´er herinde, så du får lige mine sidste kommentarer her. Du har dog ret i, at diskussionen burde foregår andetsteds.

1) Du skrev "end of conversation" under off topic.

2) Ja, jeg bliver provokeret, når jeg føler at der bliver gjort nar ad mine holdninger. At du ikke havde læst mit indlæg, inden du skrev dit eget, forklarer naturligvis en hel del.

3) Jeg har aldrig sagt at du ikke må ytre dig. Jeg har heller ikke kaldt voldtægt et tabu. Jeg appelerer blot til, at du bygger dine argumenter på mindre eksorbitante eksempler , i stedet for straks at springe til "worst case" for at vise hvad du mener. Man kan faktisk godt føre en saglig debat uden at bruge mord, voldtægt m.v. som argumentation for sine holdninger.

4) At du ikke rigtig kan gøre noget ved den måde du skriver på, er enten et udtryk for den intellektuelle begrænsning din hjerne besidder, eller at du ikke er ret gammel. Mængden af grammatiske fejl, og førnævnte brug af bestialske eksempler, indikerer begge dele. Jeg håber derfor, at du med tiden indser at skriftlig kommunikation er lidt vanskeligere end blot at nedfælde de første ord der popper op i hovedet på dig. Du er ikke så gammel, jeg er sikker på at det nok skal lykkes for dig.

0 0
Søren 16-04-2011 01:37:39

1,2,3 fint. det vidste du jo ikke da ALLE læser dine indlæg! Men jeg er da glad for at du har en vanesag med din telefon. At du ikke syntes jeg "Snakke Godt Dansk, med mine slut på ord vendinger" host.
Jeg kan snakke om hvad jeg vil, når jeg vil. Desuden er der to forskellige sætninger du kan vælge imellem med hensyn til dit tabu.

4. Hvis jeg skal citere dig bare en sidste gang bliver det.
Det er i øvrigt ikke ret elegant at gøre nar ad andre folks begrundelser for at slukke telefon,

Er vi enig om at det er at du føler din personligt krænket?
Er vi enig om at hvis man ikke kan huske eller redegør for sine egne udtagelser i slutningen af en samtale, taler vi om at ordene bare bliver grebet i luften og smidt ind i fling.

Er vi enige om at du lige er blevet ramt hårdt i baghovedet af din egen arrogance.

Skal man ikke kunne redegør for sig selv før man er myndig og har en mening. Men det kommer nok med alderen, grundloven kommer nok med posten på din 18 års fødselsdag.

Thomaz med counter z ;)

0 0
Søren 15-04-2011 18:22:21

Nu er jeg ikke den originale Søren, blot en navnebror...
Meen, Søren for president! ... Denne lille sparring, reddede lige min dag ;)

Btw, ser intet arrogant/upassende ved hans indlæg, tværtimod, en af de få passende beskeder der er herinde! Basta!

End of conversation, bom!

0 0
Søren 15-04-2011 19:38:40

Søren: You will never walk alone! :)
Dejligt du syntes der er noget brugbart i mit indlæg, bruger det selv hver aften, så min telefon er helt eco :)

0 0
Jesper 14-04-2011 23:02:07

Jeg må indrømme at det er lidt overraskende for mig. Jeg har en Nokia 5800 og har aldrig ejet en "ægte" smartphone. Til gengæld slukke jeg altid min telefon om natten. Når jeg sover vil jeg ikke forstyrres, og hvis jeg sætter den på lydløs, så kan jeg jo ikke høre alarmen. (@Per Hansen: og hvis alarmen spiller når den er på lydløs så vil jeg mene det er en bug).

Til gengæld ejer jeg så stadig et ganske almindeligt batteridrevet vækkeur, så den dag jeg køber en smartphone, så skulle det ikke være det store problem.

Men hvad gør folk når de f.eks. ikke sover hjemme og ikke lige har fået en lader med? Så ville jeg normalt bruge min mobil som vækkeur og slukke den mens jeg sov for at spare batteri. Når jeg er i udlandet har jeg normalt kun min telefon med for at være vækkeur, og den er således slukket, når den ikke lige vækker mig.

Men jeg er måske den eneste af Mobilsidens læsere der stadig bruger sin telefon på denne gammeldags facon.

0 0
Lecter 16-04-2011 13:46:00

@Jesper

Det er selfølgelig ikke en bug :) På Android, har du mulighed for at styre flere forskellige "lydkanaler" - Alarm volume, Media volume, Alerts volume, Ringer volume, system volume og voice call volume.

0 0
Slaraffenland 15-04-2011 08:50:07

@Jesper
Jeg vil godt bakke dig op, for jeg har gjort nøjagtig det samme i alle de år, hvor jeg havde Nokia, SonyEricsson eller SPV. Jeg slukkede min mobil om natten fordi jeg ikke ville forstyrres. Samtidig holdte batteriet et par dage ekstra. Det var nærmest en principsag, at telefonen skulle være slukket. MEN, efter jeg købte en Android-telefon har mine vaner ændret sig. Nu gør jeg ligesom alle de andre, dvs. lader telefonen være tændt mens den lader op. Jeg kan ikke sætte en finger på hvad der præcist er årsagen til mit vane-skift, men dét at batteriet ikke holder mere end 1-2 døgn er nok den væsenligste årsag.

0 0
Jan 15-04-2011 05:23:21

Vel ikke mere end at man også kan mene, at det er en bug at alarmen lyder på en Symbian mobil, selvom den er slukket (a'la "Når min mobil er slukket, så skal den da ikke begynde at "kaste" rundt om sig med alarmer").
Det er en funktion i android og iOS, på samme måde som det er en funktion i Symbian, at alarmen kan lyde selvom mobilen er slukket.

Hvis man ikke har fået sin oplader med, så er man screwet.

0 0
Jesper 15-04-2011 09:42:42

Det er jeg sådan set meget enig i. Men det er så netop ikke en bug, da jeg selv kan bestemme om telefonen skal vågne ved en alarm eller ej. Jeg skal ikke kunne sige om man også kan detailstyre Androids alarm på den måde.

0 0
Jan 15-04-2011 11:02:58

Er helt enig med dig, opfatter det absolut heller ikke som en bug, at symbian mobiler kan starte en alarm selvom den er slukker, det er en indbygget funktionalitet.
Ligesom det er en indbygget funktionalitet, at du kan høre en alarm på android mobiler, selvom den er sat på lydløs, absolut ikke en bug.

0 0
Mads Boye 14-04-2011 22:42:31

problemet ligger i at der er meget få smartphones der god nok batteri tid til at du kan skyde opladningen nogle dage, så du bliver under alle omstændigheder nødt til at lade den op hver nat, for at have strøm nok til næste dag. Sådan var det ikke med de gamle nokiaer hvor de kunne holde op til en uge på en opladning hvis man slukkede den om nattet.

0 0
Per Hansen 14-04-2011 20:25:56

Jeg kan ikke rigtig se problemet. Min Desire sætter jeg på lydløs, og slår vækkeuret til. Den ligger så og lader, mens den modtager opkald, sms og email uden en lyd.
Til gengæld vækker den mig blidt, når det er tid, og jeg kan straks se nattens "hændelser".
Jeg har selvfølgelig sat laderen til, så der er power nok til dagens opgaver.
Man kan selvfølgelig indvende, at det kunne være smart med Nokia-vækning "hvis nu man havde glemt laderen".
Hvis du ikke har laderen med til din smartphone er du fucked anyway.

0 0
Villiam 14-04-2011 17:14:39

kan godt lide at mobilsiden bruger iphone fejlen til at kommentere andre producenters problem, som de så ikke har. android mobiler virker stadig selvom mobilen er slukket, men dog ikke hvis batteriet er helt afladet. det er så kun nokia der stadig har et lille reserve lager til den funktion.

0 0
May Frederiksen 14-04-2011 21:18:12

@Villiam: Har du en Android, hvor det virker? Vi har testet på en lang række, bla. Samsung Galaxy S, LG Optimus 2X, Nexus S, Sony Ericsson Xperia Arc m.m., og der er ingen af dem, der startet, selvom de ikke er døde for strøm, men blot er slukkede.
Mvh. May, mobilsiden.dk

0 0
Villiam 15-04-2011 09:13:51

ja det virkede på den x10 jeg lånte på arb. grunden til at mobilen var slukket, var nemlig pga den desværre slugte batteriet utroligt hurtigt :/ den ene nat glemte jeg det, og der var den død for batteri om morgenen og ringede så ikke. og jeg brugte den almindelige alarm i den, ikke en fra market.

0 0
Søren 15-04-2011 18:12:14

Altså, det virker, at det ikke virker? ... Den ringer ikke? men virkede... jeg er forvirret...

0 0
Villiam 15-04-2011 19:06:25

da der var batteri på mobilen og den var slukket om natten, så vækkede den mig til tiden morgenen efter. men en aften havde jeg glemt at lade den op, og så døde den for strøm, og så kunne den ikke vække mig morgenen efter. hvor efter nokia har et lille backup lager på batteriet som gør at dør den for strøm, så har den lidt energi til netop vækkeuret.

0 0
Jan 14-04-2011 18:01:23

Villiam, i hvert fald så vidt jeg ved.
Alarmen lyder ikke på android mobiler, hvis de er slukkede ... Det er simpelthent en funktion der ikke eksisterer i android og åbenbart heller iOS, jeg ved ikke mht. windows mobile telefoner.
Hvorfor funktionen ikke findes i f.eks. android, har jeg ingen anelse om, heller ikke om det overhovedet kan lade sig gøre, medmindre man kan sætte mobilen i dvale.
Du kan jo heller ikke få en alarm til at lyde på din PC hvis du slukker den fuldstændigt.

0 0
Villiam 14-04-2011 18:06:18

well, se x10 vækkede ihvertfald mig de dage jeg brugte den som vækkeur. men da den var død for strøm den ene morgen, der vækkede den ikke. min N8 vækker mig hver morgen og til tiden. og til pc'en kan du om dens bios understøtter det.

0 0
Jan 15-04-2011 05:14:59

Var din x10 så slukket? Det tillader jeg mig at tvivle meget på.

0 0
gielsgaard 14-04-2011 18:17:48

syntes da at det er for ringe af både apple og Android at det ikke er løst,man skal da bare kunne slå det fra så den ikke bliver tændt hvis man ikke vil ha det.

0 0
Jan 15-04-2011 05:18:24

Som sagt, jeg ved ikke hvorfor funktionen ikke findes i android og iOS, er kun bruger, ikke udvikler eller lignende.
Men da jeg selv opdagede det, med min første android mobil (HTC Magic), spurgte jeg om det, og mindes at jeg fik det svar, at det er fordi android faktisk svarer til et PC OS.

0 0
Simon 14-04-2011 16:04:43

Hvor er det dejligt at høre folk er glade for deres telefoner! Det må man formode folk er ud fra ovenstående kommentarer. Når man er glad for noget, kan man leve med manger og oven i købet bortforklare dem med rigtige "argumenter".
Alligevel lyder det lidt hult i mine øre, når folk argumentere for at det er godt alarmen ikke virker når mobilen er slukket. Hvis den gør, er det en "funktion fra fortiden". Fuldstændig dum detalje, for en mobil skal jo aldrig være slukket!
Jeg har en iphone 4 (ja kedeligt valg), men hvis jeg skulle følge ovenstående logik kunne eg bare sige følgende om antenne problemet;
jeg ringer ikke ret meget, faktisk bruger jeg min telefon til stort set alt andet end at ringe. Derfor gør det mig ikke noget at antennen er dårlig (og det er den!!). Det at ringe er alligevel et levn fra fortiden!! tsk tsk :)
Jeg syntes apple burde gøre denne alarm detalje mulig! Når det kan lade sig gøre på en 3310 må det da også kunne lykkes på en Iphone.
Jeg rejser meget og har derfor ikke altid en kontakt i nærheden når jeg sover (fx i et fly). SÅ SE AT KOMME IGANG APPLE :)

0 0
14-04-2011 16:43:27

Du sammenligner en antenne med en alarmfunktion, det er lidt som at sammenligne æbler og pærrer. En smartphone som ikke bruges til at foretage et opkald med er en PDA. En smartphone som ikke tænder af sig selv når alarmen går igang er stadigt en smartphone.

Og når vi snakker alarmer så hører man jo lige præcist historier om problemer med iPhone4. Hvis jeg havde sådan en så ville jeg nok bruge fx en gammel Nokia som vækkeur.

Jeg kan se fordele og ulemper ved den funktion. Når jeg slukker telefonen, så er det lige præcist fordi den under ingen omstændigheder må sige noget, men det har en begrænset virkning hvis en alarm går igang. I det store og det hele er det dog ikke en funktion jeg tillægger stor værdi, modsat andre funktioner som fx N8 endnu ikke leverer af en høj kvalitet, så vil jeg faktisk hellere have en iPhone4 med antenneproblemer, end en telefon hvor næsten alt er problemer.

0 0
Webhiker 18-04-2011 00:01:46

Det står efterhånden klart for enhver, at du PeterL er så skide træt af at du ikke købte en N8. Indrøm det bare, det gør ikke ondt. Men du har ikke mod nok til at indrømme det, i stedet gør du hvad du kan for at retfærdiggøre over for dig selv, at det var det rigtige valg du traf da du gik uden om N8. Synd for dig, men fri os andre for din anger.

0 0
Henrik 15-04-2011 18:57:00

@PeterL: Vær venlig at liste hvilke funktioner det er du mener der er gal på N8eren. Browseren er vi enige om (jeg kører Opera 11, punktum), men ellers kan jeg virkelig ikke se hvad det er du mener der ikke skulle virke på N8eren.

Alle, og jeg mener ALLE, basale funktioner i N8eren virker helt og aldeles suveræne, i modsætning til visse andre mobiler. Jeg venter i spænding på hvad det er du mener der ikke skulle virke.

0 0
ladjo 14-04-2011 16:00:13

Hvis N8 løber tør for strøm gemmer den alligevel nok til at vække dig om morgenen... Så desværre...

Go´morn sjæf, jeg har ikke længer Nokia så jeg har sovet over mig...

Godt der er et punkt hvor Nokia fører... endnu ;o)

0 0
Jøren 14-04-2011 15:58:50

Sjovt nok viser det sig igen, at hvis man vil have en velfungerende mobil, skal man købe en mobil fra et mærke, der ikke lavede deres første mobil for 5-6 år siden. Man skal købe en mobil, af folk der kan finde ud af at lave dem. Nu til dages er det så sjovt nok kun Nokia der gør som de plejer. SE burde vide bedre, da de heller ikke ligefrem er nystartede. Længe leve Symbian! - en platform der fungerer, og har gjort det siden jeres aller første telefon.

0 0
Madmanden 16-04-2011 12:51:57

Jeg er gået fra Symbian til Android, og jeg skifter aldrig nogensinde tilbage. Symbian virker bare så forældet, når først man har prøvet noget andet. Jeg slukker i øvrigt aldrig min telefon (det er der ingen grund til med nutidens mobiler), så derfor er denne funktion mig ligegyldig.

0 0
14-04-2011 15:18:28

Det eneste tidspunkt min mobiltelefon er slukket på er når den er l'bet tør for strøm og så hjælper det ikke længere at alarmen fungerer selvom telefonen er slukket.

Med andre ord, som det fremgår af ovenstående kommentar, så er her vist tale om en funktion fra fortiden, hvor mobiltelefonen bare var... en mobiltelefon.

0 0
DX 14-04-2011 15:10:50

Jeg kender ikke nogen der slukker deres mobil om natten ! Og der vist ikke nogen der slukker mobilen om natten hvis den bruges som vækkeur. Og mit elektriske vækkeur kan heller ikke vække hvis jeg tager strømmen fra det. Er denne artikel ikke bare suppe kogt på en sten ?

0 0
Kim 14-04-2011 15:00:14

Nu er det jo heller ikke en artikel om hvorvidt man skal slukke sin telefon om natten eller ej, men en artikel om at nutidens "smartphones" ikke formår at aktivere vækkeuret fra slukket tilstand, som mobiltelefoner af meget ældre dato, sagtens kan finde ud af :) Men omvendt, med nutidens smartphones og deres avancerede styresystem, ville det kræve at telefonen lå i dvale, for at vide at du har sat den til at vække dig på et givent tidspunkt og kunne nå at boot'e op, tids nok til at kunne vække en. HTC ville nok kunne lave en funktion med deres vækkeur der gjorde det muligt, for de har da lavet fast boot, så de er da halvvejs :)

0 0
Mikkel 14-04-2011 13:40:53

Kan sådan en overhovedet slukkes? Hvorfor skulle man gøre det?

0 0
jessie 14-04-2011 18:11:40

fordi mobilen udsender skadelig straaler

0 0
malli 14-04-2011 20:46:04

alt omkring dig udsender farlige stråler

0 0
David 15-04-2011 08:56:31

Så du går gerne ind i en kernereaktor, fordi du alligevel er udsat for baggrundsstråling til hverdag? Jeg slår min telefon på flymode om natten, hvorfor tage chancen?

0 0
Jacob Madsen 14-04-2011 14:46:44

Kan heller ikke se, hvorfor man nogensinde skulle slukke sin telefon - specielt om natten?? Der har man da sin mobil til opladning... Der har jeg altid haft, lige fra min første SE t68i til min nuværende Galaxy S...

Har så heller aldrig haft Nokia - 3 SE'er før min Galaxy S :)

0 0
Søren 14-04-2011 14:31:02

Kan heller ikke se hvorfor den skulle slukkes...
og, er pænt sikker på en gammeldags clockradio heller ikke ville vågne op og alarmere dig, hvis strømmen var væk ;)
Men nå nå... lærte da noget nyt om min telefon :)

0 0